Nog een lastig portret

Gestart door Nella, maart 21, 2011, 18:16:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nella

Glans of zwartkop? Voor beiden vind ik het snaveltje wat te lang. Of zie ik dat verkeerd?
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Oenanthe

Geen zwartkop. Een glanskop of een matkop, maar je kent de discussies hierover waarschijnlijk wel. Glanskoppen zijn het makkelijkst te herkennen aan het lichte vlekje op de snavelbasis, maar die is op deze foto's niet goed te zien. Ik kan je daarmee dus niet verder helpen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Nella

Ai, ik bedoelde geen zwartkop maar matkop. En ja, ik ken de discussie, dus verdwijnt deze in de prullebak. Dank voor je reactie, Maarten!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


JandJ

dat hoeft volgens mij niet. de vogel staat met z'n snavel open, dat betekent dat hij zong/riep. misschien herinner je het geluid nog. xeno-canto.org is een handige site. site is in het engels: matkop=willow tit en glanskop=marsh tit
Nu kom je er misschien wel uit.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

frankneijts

Als je niet een beetje ervaren bent met deze soorten (en dat lijkt me in het geval van Nel niet het geval..) is het niet erg verstandig om te proberen geluiden op basis van je herinnering aan een soort te koppelen. We hebben dat hier op het forum al 10-tallen malen meegemaakt en dat geeft geen bevredigende resultaten.
Beter is het denk ik om via de lokatie te bepalen welke soort daar het meeste voorkomt (is met de kaartjes bij de soortinfo wel te achterhalen anders hier even melden..). Is dat Matkop dan lijkt het pleit wel beslecht: de slordige, grote kinvlek, het lichte vleugelpaneel, de grote kop en het feit dat op foto 2 geen vlekje zichtbaar is op de bovensnavel (zou daar misschien nèt zichtbaar moeten zijn) lijken me redelijk voldoende aanwijzingen dat het hier om een Matkop gaat.
(Maar komt op de lokatie normaal alleen Glanskop voor wordt het tricky...... 8) )
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Nella

Ik heb ze al vaker gezien daar op die plek, maar kreeg eerder geen kans ze op de foto te zetten. Nu wilde ik 'm eerst op de foto zetten, en dan het geluid opnemen. Maar voor dat laatste kreeg ik de kans niet meer. Van de week maar weer even luisteren. Beiden komen hier niet massaal voor, dus ben wel benieuwd. Dank voor de reacties!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


joostheeremans

Maar als je hier de locatie doorgeeft is het misschien wel te achterhalen
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Ach jongens, lichte baan op de vleugels, grote kinvlek, tweekleurige wangvlek, gewoon een Matkop hoor!  :o
Groeten,

Bram ter Keurs

oceanodroma

tweekleurige wangvlek was naar mijn idee Glanskopkenmerk: Bij Matkop loopt wit van wang door tot in de nek (begrenst door het zwart van de kap). Ben het wel eens met de conclusie Matkop.
Dimitri Mulder
oceanodroma

Nella

Fijn, dat jullie er toch nog uitgekomen zijn  :) , dank je wel!

Locatie had ik er inderdaad beter meteen bij kunnen zetten. Dit was in het Deuverdense bos, grens Putten/Nijkerk. Gedeeltelijk naald en loofbomen.
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


BramtK

Citaat van: oceanodroma op maart 22, 2011, 11:17:52 AM
tweekleurige wangvlek was naar mijn idee Glanskopkenmerk: Bij Matkop loopt wit van wang door tot in de nek (begrenst door het zwart van de kap). Ben het wel eens met de conclusie Matkop.

Natuurlijk, ik blufte eigenlijk maar wat. ;)

Maar ik houd vol: Matkop.
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citaat van: jandj op maart 21, 2011, 20:35:04 PM
matkop=willow tit en glanskop=marsh tit
Nu kom je er misschien wel uit.
Tja, ik vind die Engelse namen trouwens erg verwarrend (of in ieder geval niet verduidelijkend).. Wilgen staan bij ons vaak ook in moerassen en ik kan weinig Glanskoppen herinneren in Nederland die in moerassen zitten... Wel in de winter in de uiterwaarden bij Wageningen Glanskoppen in de wilgen... En natuurlijk Matkoppen op de zandgronden in de bossen..
Geluiden zijn niet moeilijk, maar je moet ze wel kennen!
Thijs Fijen