voor de zekerheid

Gestart door APellemans, maart 19, 2011, 20:45:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Vandaag vloog deze vogel over (omgeving Delft). ik denk dat het een havik is : brede heupen, grote kop en afgeronde staarthoeken. Ik vond de vogel echter niet zo heel groot. klopt het dat dit een havik is ?
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

frankneijts

Ik zou hier een Sperwer van maken vanwege o.a. de relatief kleine kop en snavel, de grove i.p.v. fijne bandering op de onderzijde en de voor een Havik té markante bandering van de ondervleugel (beetje oplichten..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

APellemans

Ik kan me prima vinden in een sperwer. Dat past in ieder geval goed bij de grootte. Die snavel had ik zelf ook wel mogen zien. De andere criteria die je noemt zijn nog subjectief, en lastig te hanteren. Ik had al eerder een nieuw determinatie-criterium voor het onderscheid sperwer-havik bedacht, maar vandaag niet toegepast : "bij twijfel is het een sperwer". Als het een havik is, is er namelijk nooit twijfel.

Frank, bedankt voor je reactie.
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

APellemans

Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

BramtK

Dat is nou precies het probleem met Sperwer vs Havik: veel van de onderscheidende kenmerken zijn moeilijk te kwantificeren en je oordeel is daarom altijd tot op zekere hoogte subjectief. Overigens eens met Sperwer, zie ook slank lichaam, en zie ook de sticky topic in dit subforum.
Groeten,

Bram ter Keurs