Hoofdmenu

Waterknoopje?

Gestart door adinda, september 24, 2006, 17:00:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto 1, het gaat om de witte.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#1
Foto 2
Met vriendelijke groeten,

Joop

kvb

Het witte dingetje lijkt me een waterknoopje (Cudoniella clavus). Ik vindt deze echter altijd in het voorjaar. Wacht op onze experts.


Kik

knabenkraut

Dag Joop,

Zou je een iets specifiekere naam willen geven aan de topics die je plaatst op het forum.
Dit werkt n.l lastig met het terugvinden van een bepaald onderwerp later.
Niet dat ik er veel kan beantwoorden maar ik geloof dat iedereen er baat bij heeft.
B.V.D
groetjes,
Dini

kvb

Joop

Me een beetje aansluitend op Dini (ik hoop dat ik zeggen mag), een beetje meer informatie dan alleen een foto zou helpen. Korte beschrijving van de vindplaats/ groeit paddestoeltje op de grond/hout. En vooral een maat zou helpen. Dan heb ik het nog niet over geur/smaak/structuur van de hoed e.d..

Kik

Niko Buiten

Het paddestoeltje met het oranje-rode hoedje zou een Oranje dwergmycena kunnen zijn.
Groet,

Niko Buiten.


adinda

CiteerJoop

Me een beetje aansluitend op Dini (ik hoop dat ik zeggen mag), een beetje meer informatie dan alleen een foto zou helpen. Korte beschrijving van de vindplaats/ groeit paddestoeltje op de grond/hout. En vooral een maat zou helpen. Dan heb ik het nog niet over geur/smaak/structuur van de hoed e.d..

Kik
Ik had je graag geholpen Kik alleen had ik geen milimetermaatje bij me.
De paddestoelen groeien overigens allemaal op dood hout. ruimschoots omgeven door mos. De omgeving is zeer vochtige grond in een loofbos overheerst door iepen en beuken. Alle foto's die ik daar genomen heb en nog volgen komen uit dat gedeelte van het bos, ze zijn vaak zo minuscuul klein dat het heel moeilijk is om ze te focussen en ik wil niet graag het risico lopen dat mijn camera in de modderige bodem terecht komt en voor het gebruik van een statief is het te onstabiel. Ik zal proberen er een andere naam aan te geven per topic maakt inderdaad het onderscheid gemakkelijker. Valt niet mee als beginner maar het is ontzettend interessant.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Als toevoeging op deze Oranje Mycena? heb ik nog wat opnames van een dag eerder. Is eveneens oranje maar de steel is donkerbruin.


Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Foto 2
Met vriendelijke groeten,

Joop

Drachten

#9
'k blijf bij de oranje dwergmycena
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

adinda

En voor wat de witte betreft lijkt me dit weer een andere.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#11
Citeer'k blijf bij de oranje dwergmycena
Ik heb nog wat in boekwerken zitten snuffelen maar v.w.b de laatste met het oranjerode hoedje zou je ook uit kunnen komen op een oranjerood trechtertje vanwege zijn oranjegele steel.
Die met het witte steeltje zou inderdaad een oranje dwergmycena kunnen zijn.

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Arno van Stipdonk

#12
Oranjerood trechtertje is het zeker niet. Deze groeit alleen op paraplutjesmos.
Ik denk ook aan Oranje dwergmycena, vooral door de lengte van de steel. En dan heb ik het met name over de laatste 2 foto's van het oranje zwammetje.  

a.houter

De mycena moet haast wel M acicula zijn. Op de overzicht foto is hij er karakteristiek.

Het knoopje hoeft niet speciaal een Waterknoopje te zijn; er zijn er een heel stel in dat geslacht, w.o. het Houtknoopje, Cudoniella acicularis. Ik denk dat die eerder in aanmerking komt omdat C. clavus in mei-juni fructificeert. ;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

De laatste foto is helaas te onduidelijk om nog iets zinnigs van te zeggen.
:(  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

adinda

#15
CiteerDe mycena moet haast wel M acicula zijn. Op de overzicht foto is hij er karakteristiek.

Het knoopje hoeft niet speciaal een Waterknoopje te zijn; er zijn er een heel stel in dat geslacht, w.o. het Houtknoopje, Cudoniella acicularis. Ik denk dat die eerder in aanmerking komt omdat C. clavus in mei-juni fructificeert. ;)
Maar wat zijn dan die oranje knoopjes met het bruine steeltje?
Ik vind het verschil tussen de helder geel gebleekt bij de overzichtsfoto en bleek oranje bij de twee andere wel erg groot om van eenzelfde soort te spreken.
Morgen duik ik het bos weer in kijken of ik nog wat terug kan vinden en dit maal met een schuifmaatje.
Met vriendelijke groeten,

Joop

a.houter

Voor die moet je denk ik nog wat afwachten, zo te zien zijn ze nog erg jong. Mogelijk dat daar een Mosklokje van komt., gezien de kleur van de steel.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

Een tip om te focussen Joop?

Neem een ander object (Stukje hout, papiertje, blaadje o.i.d.) en houdt dat zo dicht mogelijk bij het onderwerp. De camera kan door het grotere object nu beter kiezen.
:duim:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

Onvoorstelbaar, gratis les in fotograferen :lol:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

a.houter

Je moet wát doen, om jezelf een beetje te verkopen... :rolleyes:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Corryabbink

#20
CiteerJe moet wát doen, om jezelf een beetje te verkopen... :rolleyes:
Je hoeft je niet meer te verkopen je was al verkocht  :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"