Ik zie ze ook al jaren heel veel in de tuin. Zelfs al voor ik me voor insecten ging interesseren. Wij hebben nl. een oude zinken badkuip als minivijvertje ingericht en daar vliegen ze de hele zomer af en aan. Ze komen schijnbaar drinken of water "tanken". Ik weet niet of dat laatste kan, maar ik krijg wel de indruk dat ze dat doen, want heel vaak zie ik de wespen in dezelfde richting wegvliegen, alsof ze dus water zijn komen tanken en dat naar het nest brengen. Maar waarschijnlijk gaat hier mijn fantasie op de loop.

Ik zou immers niet weten hoe ze dat water dan zouden vervoeren. Maar doordat ik ze dus al heel vaak gezien had, was ik ook heel verbaasd toen ik er een foto van had gemaakt en hier op het forum erachter kwam dat ze nog behoorlijk zeldzaam zijn in Nederland.
Ik wou haar gaan invoeren bij Observado en daar wordt de Franse veldwesp Polistes dominul
us en niet dominu
la genoemd. Dus ben ik gaan zoeken naar wat de juiste naam is. Wrn. zegt ook dominulus, maar ik zie ook heel vaak sites waar dominula staat. Op de engelse wikipedia staat:
Polistes dominula (often misspelled as
dominulus). Welke naam is nu de juiste?