Buxusbladvloo?

Gestart door Dana Lempersová, maart 16, 2011, 23:07:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dana Lempersová

Hallo forum,
mijn buxus is vol met lepelvormige blad, die aan einde, van de takken vormen bollen. Ik heb met de struik geschud en op de witte doek
zag ik springen deze beesten. Is hij buxusbladvloo? dan kan ik maatregele ondernemen. Bedankt voor reactie. Dana


Dana Lempersová

Hallo Jan,
mijn bewondering  ;) . Ik hield meer rekening mee, dat de insect van deze foto zal niet herkenbaar zijn. Bedankt Dana

Dana Lempersová

Hallo Jan,
over springstaartje gelezen op internet. Deze insecten leven in de grond tot 10cm diepte. Mijn insecten waren in de struik buxus. Is het mogelijk?
Bedankt voor reactie. Dana

nielsyese

Citaat van: Dana Lempersová op maart 17, 2011, 10:31:02 AM
Hallo Jan,
over springstaartje gelezen op internet. Deze insecten leven in de grond tot 10cm diepte. Mijn insecten waren in de struik buxus. Is het mogelijk?
Bedankt voor reactie. Dana
Springstaarten leven in de strooisellaag. Dat wil zeggen tussen rottende bladeren e.d. Ik denk dat ze in de winter wat dieper in de grond zitten.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

Orchesella cincta zie ik wel vaker wat hoger. Vorige week wandelde er nog een over de buitenwand van mijn kasje. (ongeveer 1 m hoog.)

Jan van Duinen

Heb vanmiddag de dakgoot van het huis schoongemaakt, honderden Orchesella cincta.
Verder zitten ze ook bijna altijd op een schutting in de tuin, het is een zeer veel voorkomend dier,  ik zie hem dagelijks in de tuin en vaak best hoog boven de grond.

thijsdegraaf

Ja volgens mij hoort deze tot de ondernemende soorten springstaarten.  :)
Ik had je pagina over springstaarten nog niet bekeken Jan. Je hebt al een aardige verzameling met mooie foto's.  :duim:
Ik doe nu pas wat meer moeite om ze te fotograferen.  Met m'n vorige fototoestel vond ik de resultaten maar niets.


jeeweevz

En om Matty maar eens te ondersteunen  ;) : springstaarten zijn geen insecten (Insecta), maar behoren tot de Entognatha.
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Margreet Kwh

Hallo Dana,

Buxusbladvlooien zien er anders uit, zie bijvoorbeeld hier: http://www.gardensafari.net/nl_picpages/psylla_buxi.htm
De vervormingen worden tot de gallen gerekend.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Dana Lempersová

Hallo Margreet,
U weet wat ik nodig heb. Hartelijk bedankt. Ik zoek welke beest woont in mijn buxus. Haantje springt en de vloo ook. Nu weet ik wie de boosdoener is. De buxusbladvloo, niet de springstaart. Weer een lesje. Margreet gezelige weekend.  :)