Amerikaans Lieveheersbeestje?

Gestart door Arp, maart 14, 2011, 19:07:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo keverkenners,

Apart. Ik kreeg vandaag een vraag van een internetkennis (Britse expat in NL) die tijdens een door Natuurmonumenten georganiseerde rondleiding  ("Duindetective") in NPZK attent werd gemaakt op een "Amerikaans Lieveheersbeestje", voor zover ik begreep in één van de bunkers(?)

Rond 2006 was er wat ophef rondom een "Amerikaans Lieveheersbeestje" dat op de overwinteringsplaats in grotten "geoogst" werd en in NL en BE te koop aangeboden - met kritische noten rondom zowel het "roven" uit de vrije natuur daar (ipv opkweken) en het uitzetten van exoten hier. Het ging destijds om Hippodamia convergens, maar daarna heb ik er nooit meer wat over gehoord/gelezen.

De beestjes in NPZK zijn kennelijk klein, zwart met rode vlekjes - dus geen Hipp.conv. lijkt me. Bij die beschrijving ga je misschien aan iets als Rodolia cardinalis ofzo denken, maar dat is geen Amerikaan.

Intrigeert me wel. Iemand enig idee wat er bij de rondleidingen door Natuurmonumenten in NPZK als "Amerikaanse Lieverheersbeestjes" wordt aangeduid?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Misschien is er sprake van een klok en een klepel en zijn het gewoon Aziaten, dat ligt in elk geval het meest voor de hand.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

Ha Jan, bedankt voor het meedenken. Ze kent Har.axy. en zou die wel herkennen. Heb nog even nagevraagd:
CiteerI wonder what it was then the guide sounded so certain. I could kick myself for not getting a photo, then we would know. But I can say it didn't look like Rodolia cardinalis.
CiteerNo it was nothing like the Hippodamia convergens and was very small. It wasn't in a bunker but on damaged bark in a crevice I think where it had been stripped by deer.
Bij de "kleintjes" kan ik me ook niet echt iets voor de geest halen wat de naam "Amerikaans" zou verdienen ... wel zat zwart-met-rode natuurlijk.

Nou ja, dacht dat er bij jullie misschien iets bekend was - maar zal lastig worden, ze moet maar terug ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Na raadpleging van Kerbtier leek het kevertje in haar herinnering het meest op Nephus bipunctatus (ook afmeting). Qua "Amerikaanse" soorten zou Nephus flavifrons dan in de buurt komen, maar ik neem niet aan dat er introducties van een dergelijk LHBtje in NL bekend zijn?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Ontluisterende ontknoping  :-\

Heb info@npzk gemaild en Jan had gelijk: Met het "Amerikaanse LHBtje" werd toch het Aziaatje bedoeld. Dat zal dan een begeleidend verhaal rondom LHBtjes geweest zijn en niet specifiek van toepassing op de gevonden/bekeken Scymninae.

Nou ja, weer een raadseltje opgelost :)

Jan, bedankt voor het meedenken!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

Citaat van: Pudding4brains op maart 15, 2011, 10:07:05 AM
Na raadpleging van Kerbtier leek het kevertje in haar herinnering het meest op Nephus bipunctatus (ook afmeting). Qua "Amerikaanse" soorten zou Nephus flavifrons dan in de buurt komen, maar ik neem niet aan dat er introducties van een dergelijk LHBtje in NL bekend zijn?

Er zijn geen introducties in Nederland bekend van deze Nephus of andere Nephus-soorten. Determinatie op basis van afbeelding is bij Nephus- en Scymnus-soorten onbetrouwbaar.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Arp

CiteerDeterminatie op basis van afbeelding is bij Nephus- en Scymnus-soorten onbetrouwbaar.
Ja, is bekend. Het ging erom grofweg een idee te hebben van wat ze had gezien ;)

Citaat van: jan cuppen op maart 15, 2011, 23:57:23 PM
Er zijn geen introducties in Nederland bekend van deze Nephus of andere Nephus-soorten.
Okay - de man bedoelde dan ook idd gewoon het Aziaatje, zoals jij al veronderstelde

Ik had ooit, toen ik rond 2006 begon met beestjeskijken, al eens iets gelezen over de verkoop/introductie van Hippodamia convergens in NL en kwam het nu ook weer tegen, maar nooit serieuze publicaties. Was dat een broodje aap destijds of zijn ze echt verkocht (en uitgezet) en is alleen gebleken dat die soort hier niet in het wild overleeft?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Maico Weites

Hippodamia convergens wordt/werd inderdaad wel eens uitgezet, maar of ze stand houden en zich verspreiden weet ik niet.
Het uitzetten mag ook niet meer, gelukkig.
http://www.vilt.be/Natuurpunt_tegen_invoer_Amerikaanse_lieveheersbeestjes
http://www.tvschijndel.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=4879&Itemid=153
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Arp

Ha Maico,

Dat soort berichten zijn er inderdaad een hoop, of nog krasser - bijvoorbeeld op deze pagina
CiteerHelaas blijken, nadat ze enige jaren geleden in Nederland zijn geïntroduceerd, de Californische lieveheersbeestjes de inheemse soorten te verdringen.
Dat houdt ik dus voor een broodje aap, danwel een ander geval van verwisseling met het Aziaatje.

De vraag was dus of er iets wetenschappelijks/betrouwbaars over Hipp.conv. in Nederland/Europa gepubliceerd is.

Hoe geweldig de beperking in de wet werkt dat beestjes alleen "binnenshuis" mogen worden uitgezet heeft het Aziaatje naar genoegen aangetoond. Is die onzin noch steeds van kracht, c.q. mogen exoten nog steeds zonder veel omhaal in "afgesloten" ruimtes (kassen?) worden uitgezet?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Joris Menten

Hier vind ik alleszins een berichtje in het bedrijfsblad van Biobest dat ze gestopt zijn met her commercializeren van "Californische" Hippodamia
http://www.biobest.be/v1/nl/bulletin/NL%20SMALL/Bio.Bulletin%20herfst%2003.pdf
(Biobest staat al dan niet terecht bekend als de bron voor Harmonia axyridis in Vlaanderen.)
Hier ook een oude brochure van de Vlaamse overheid met vermelding Hippodamia
http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/dula/code_glp_gewasbescherming.pdf

Hier (http://www.unipa.it/iobc/downlaod/IOBC%20InternetBookBiCoVersion1sept2005.pdf) staat Nephus reunioni in de lijst van Table. Commercially available natural enemies (parasitic insects, predatory insects, predatory mites, and entomopathogenic nematodes, fungi, bacteria and viruses) of insects, mites and other evertebrate pests in Europe (situation in the year 2000; after van Lenteren, 2003)

Joris

Joris Menten

#10
Nog wat over Nephus reunioni in Portugal als dat je helpt. http://www.mapa.es/ministerio/pags/biblioteca/plagas/BSVP-25-03-311-320.pdf (Nu ja, is voor citrusvruchten, dus wellicht niet zo relevant voor Nl). Joris

Arp

Bedankt Joris, interessante aanvulling  :duim:

Een bedrijf stopt in 2003 met het aanbieden; De (BE) overheid adviseert nog in 2006 Hipp.conv. voor de bestreiding van bladluis in te zetten en er is dus de studie van Van Lenteren die ingaat op het gebruik van zulke exoten, maar misschien vooral vanuit oogpunt van nut c.q. commercieel/economisch succes lijkt me (eens opzoeken dan). Opvallend is dat Hipp.conv. daarin kennelijk wordt ingeschaald bij de "Most commonly used commercial biological control agents in Europe and North America" en dat ik verder relatief weinig over vind, maar goed - dat is ook 2003 dus.

Waar ik eigenlijk naar zocht is of er ooit haalbaarheidsstudies gedaan zijn, c.q. studies die de effecten op de inheemse fauna onderzochten voordat (of desnoods nadat - zie Har.axy.) de beesten (Hipp.conv.) mochten worden uitgezet.

Vermoedelijk waren dat soort onderzoeken niet "gebruikelijk" voordat ze zijn uitgezet, anders had Har.axy. natuurlijk nooit uitgezet mogen worden (deels nogwel direct buiten, las ik ergens), maar tenminste voor Har.axy. is er een stortvloed aan publicaties over de (mogelijke) effecten nadat ze zijn uitgezet (z.q. "het" mis ging). Voor Hipp.conv. vind ik die niet.

Je zou ook verwachten (nou ja, "onterecht hopen" is het meer) dat een overheid die in 2006 (dus nadat de expansieve driften van Har.axy. genoegelijk bekend waren) adviseert om Hipp.conv. in te zetten dan tenminste een studie achter de hand heeft die aantoont dat de beesten hier in de vrije natuur danwel kansloos zijn, danwel geen schade aanrichten.

Ik had altijd begrepen dat zoiets min of meer het geval was voor bijvoorbeeld Cryptolaemus montrousieri (eerst aantonen dat ze buiten niet overleven c.q. geen schade/problemen veroorzaken - dan pas toestemming om (in kassen) uit te zetten), maar begin nu toch ernstig te twijfelen of dat wellicht niet gewoon een gelukkig toeval is (niet overleven, geen schade) ipv gericht beleid.

Gaat die van Lenteren op zulke dingen in? Of is dat alleen "economische" haalbaarheid/nut van diverse soorten?:
Lenteren, J.C. van (ed.) (2003) Quality Control and Production of Biological Control Agents: Theory and Testing Procedures. Wallingford, UK: CABI Publishing.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)