Sperwer of toch havik? En wat voor prooi?

Gestart door Branko, maart 13, 2011, 16:48:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Branko

Gezien midden in de struik bij een stuk weiland. Qua grootte dacht ik aan sperwer, maar heb de kop van de vogel niet kunnen zien (ook niet op de foto). Zou havik ook kunnen?
Onder bij de poten ligt een prooi, enig idee wat dat kan zijn?

Vriendelijk dank, Branko

jonas D

Groeten,
Jonas

Branko

vanwege..................?

Nogal slank lichaam, is wellicht te rank gebouwd voor een havik :huh:? Of zie je nog andere kenmerken?

jonas D

Ik vind hem inderdaad te slank voor een havik (die is veel forser gebouwd). Ook de borst egaal bruin wijst deel op een sperwer maar dat kan een juveniele havik ook wel hebben maar die heeft eerder verticale strepen dan horziontale strepen op de borst.
De prooi lijkt me een spreeuw.
Groeten,
Jonas

frankneijts

Citaat van: jonas D op maart 13, 2011, 19:40:23 PM
Ik vind hem inderdaad te slank voor een havik (die is veel forser gebouwd). Ook de borst egaal bruin wijst deel op een sperwer maar dat kan een juveniele havik ook wel hebben maar die heeft eerder verticale strepen dan horziontale strepen op de borst.
De prooi lijkt me een spreeuw.

't Is een Sperwer maar niet omdat de "borst egaal bruin" is want daar is hier door de belichting niks van te zeggen natuurlijk. Ik zou trouwens ook niet weten in welk kleed een Sperwer een egaal bruine borst heeft.....  8) Het formaat i.v.m. de Spreeuw wijst natuurlijk al naar Sperwer maar verder kun je dat opmaken uit de grove bandering op de onderzijde: bij Havik is die òf verticaal gestreept (jonge vogel) òf de bandering bij adulten is veel fijner.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jonas D

Citaat van: frankneijts op maart 13, 2011, 23:12:26 PM
Citaat van: jonas D op maart 13, 2011, 19:40:23 PM
Ik vind hem inderdaad te slank voor een havik (die is veel forser gebouwd). Ook de borst egaal bruin wijst deel op een sperwer maar dat kan een juveniele havik ook wel hebben maar die heeft eerder verticale strepen dan horziontale strepen op de borst.
De prooi lijkt me een spreeuw.

't Is een Sperwer maar niet omdat de "borst egaal bruin" is want daar is hier door de belichting niks van te zeggen natuurlijk. Ik zou trouwens ook niet weten in welk kleed een Sperwer een egaal bruine borst heeft.....  8) Het formaat i.v.m. de Spreeuw wijst natuurlijk al naar Sperwer maar verder kun je dat opmaken uit de grove bandering op de onderzijde: bij Havik is die òf verticaal gestreept (jonge vogel) òf de bandering bij adulten is veel fijner.

Ik bedoelde eigenlijk roestbruin Frank :P deze kleur heeft een mannetjes sperwer wel. ;)
Groeten,
Jonas

HPM

Citaat van: jonas D op maart 14, 2011, 07:00:56 AM
Citaat van: frankneijts op maart 13, 2011, 23:12:26 PM
Citaat van: jonas D op maart 13, 2011, 19:40:23 PM
Ik vind hem inderdaad te slank voor een havik (die is veel forser gebouwd). Ook de borst egaal bruin wijst deel op een sperwer maar dat kan een juveniele havik ook wel hebben maar die heeft eerder verticale strepen dan horziontale strepen op de borst.
De prooi lijkt me een spreeuw.

't Is een Sperwer maar niet omdat de "borst egaal bruin" is want daar is hier door de belichting niks van te zeggen natuurlijk. Ik zou trouwens ook niet weten in welk kleed een Sperwer een egaal bruine borst heeft.....  8) Het formaat i.v.m. de Spreeuw wijst natuurlijk al naar Sperwer maar verder kun je dat opmaken uit de grove bandering op de onderzijde: bij Havik is die òf verticaal gestreept (jonge vogel) òf de bandering bij adulten is veel fijner.

Ik bedoelde eigenlijk roestbruin Frank :P deze kleur heeft een mannetjes sperwer wel. ;)

Voor de egaliteit maakt het toch niet uit welke tint bruin het is?

Herman van der Meer

ahjoon

Citaat van: frankneijts op maart 13, 2011, 23:12:26 PM
de grove bandering op de onderzijde: bij Havik is die òf verticaal gestreept (jonge vogel) òf de bandering bij adulten is veel fijner.
:right:
Ongeacht alle andere zaken op de foto is dit kenmerk inderdaad doorslaggevend.

Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147

Branko