Taigaboomkruiper?

Gestart door mschot, maart 12, 2011, 16:31:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

mschot

Ben geen echte expert en zie uitgebreide discussies over de verschillen tussen boomkruipers.
Ik twijfel zelf bij deze foto of het wellicht een taigaboomkruiper is.
Ik heb er 1 bruikbare foto van. Mijn twijfel baseer ik op de witte wenkbrauwstreep die tot op de snavel doorloopt boven het oog, de iets korter lijkende snavel en ook de wit ogende onderzijde.

Maar graag jullie deskundige commentaar..!

groet, Martijn

Jan vH

#1
Zie dit (lange, maar leerzame) topic voor alles over de determinatie van Taigaboomkruiper. Met jouw beschrijving kan het ook prima een gewone Boomkruiper zijn.

Nu de foto ook te zien is denk ik dat het een gewone Boomkruiper is.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

mschot

Hoi Jan,

Kun je me nog aangeven waarom je door de foto extra overtuigd bent van de 'gewone' boomkruiper. Uit je commentaar nu kan ik niet goed onderscheiden waarom dit dan een 'gewone' is. Ik leer er graag meer van...

frankneijts

Citaat van: mschot op maart 12, 2011, 16:31:19 PM
Ben geen echte expert en zie uitgebreide discussies over de verschillen tussen boomkruipers.
Ik twijfel zelf bij deze foto of het wellicht een taigaboomkruiper is.
Ik heb er 1 bruikbare foto van. Mijn twijfel baseer ik op de witte wenkbrauwstreep die tot op de snavel doorloopt boven het oog, de iets korter lijkende snavel en ook de wit ogende onderzijde.

Maar graag jullie deskundige commentaar..!

groet, Martijn


Dag Martijn,

Even puntsgewijs wat op de foto te zien is:
* Snavellengte is moeilijk aan de hand van 1 foto te beoordelen, zeker als die niet 100% 'en face' is zoals hier (al lijkt die hier inderdaad wat kort voor een gewone BKR). Sowieso zijn alleen de uitersten (heel kort en recht of heel lang en erg krom) enigszins bruikbaar als kenmerk.
* De lengte van de achternagel is hier redelijk goed te zien en oogt korter dan de teen = goed voor gewone BKR (bij Kortsnavel gewoonlijk langer dan de teen).
* De witte wenkbrauwstreep loopt ook bij BKR vaak door tot op de snavelbasis/voorhoofd (en bij Kortsnavel soms nauwelijks). Variabel dus en weinig betrouwbaar.
* De onderzijde oogt weliswaar licht maar is overbelicht en daarom hier niet bruikbaar.
* De lichte kruintekening lijkt halverwege het voorhoofd te stoppen waardoor het laatste deel eenkleurig bruin lijkt = typisch voor gewone BKR: bij Kortsnavel witte streepjes op de kruin tot helemaal op de snavelbasis.
* De trapjeskenmerken zijn wat lastig te beoordelen (net niet scherp genoeg) maar er is in elk geval géén bakje te zien (treedje P4 zit te laag) en de overlapformule treedje P8 over treedje P7 en treedje P7 over P6 lijkt me in geen geval goed voor Kortsnavel.

Al met al pleiten de meest relevante kenmerken duidelijk voor gewone Boomkruiper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mschot

Zeer bedankt, Frank. Zeer overtuigend aangegeven dat dit meer boomkruiper dan taigaboomkruiper is.
groet, Martijn