larve bladwesp van wilg

Gestart door Mark van Veen, september 23, 2006, 14:09:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark van Veen

Op de Hilversumse Bovenmeent Liep ik tegen bijgaande larven van een bladwesp aan. De larve zat op het kijkscherm, maar is ongetwijfeld van wilg afkomstig. Heeft iemand enig idee welke soort dit is?

Mark
groet,

Mark van Veen

Paulenmarianne

Op onze knotwilg zitten precies dezelfde laven (zelfs een 40-tal). Ik ben ook al een paar dagen op zoek naar de benaming ervan.

Jeroen Nagtegaal

Ik dacht dat deze soort op op berk voorkwam maar ik kan nu ff het boek niet vindne  waar deze in staat,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Mark van Veen

Het blijkt de wilgenbladwesp Pteronus salicis.
groet,

Mark van Veen

linda

Beste Mark,

Toen ik deze (gelijkende)larve  een tijd terug op het engelse bladwespenforum plaatste werd hij benoemd als Nematus spec.(miliaris?) omdat er nog een aantal gelijkende soorten waren niet met zekerheid (van foto)  tot op de soort te determineren.
Ik weet niet hoe je tot deze determinatie bent gekomen, maar het is maar om aan te geven dat er nog een aantal andere mogelijkheden zijn.


Groeten,

Linda

Geert-Jan Kroon

Ik heb een paar maanden geleden bij hetzelfde kijkscherm ook al 100en van deze beestjes gezien. Een wilg zat er vol mee. Zodra je lang kwam lopen gingen ze direct in de dreighouding en was het een lawaai van jewelste!
Groet,

Geert-Jan Kroon

Mark van Veen

CiteerToen ik deze (gelijkende)larve  een tijd terug op het engelse bladwespenforum plaatste werd hij benoemd als Nematus spec.(miliaris?) omdat er nog een aantal gelijkende soorten waren niet met zekerheid (van foto)  tot op de soort te determineren.
Ik weet niet hoe je tot deze determinatie bent gekomen, maar het is maar om aan te geven dat er nog een aantal andere mogelijkheden zijn.
Determinatie op basis van suggestie op nederpix en de bevestiging via soortenbank.nl, die vermelden dat 'De van voren en van achteren roodgeel en in het midden blauwgroen gekleurde larven zijn vrijwel niet met andere soorten bladwesplarven te verwisselen.', waaruit ik concludeer dat er geen andere soorten met dezelfde kleurcombinatie op wilg zijn.
groet,

Mark van Veen

Mark van Veen

#7
Deel van het antwoord: Pteronus blijkt de oude naam voor wat nu Nematus heet. Soortenbank.bl loopt dus achter. Zie bijvoorbeeld http://www.bioimages.org.uk/html/T90468.HTM.
groet,

Mark van Veen

linda

Hallo Mark,
Sorry voor de late reactie. Ik had niet door dat Pteronus de oude naam is voor Nematus, Nematus salicis zou heel goed kunnen kloppen. Maar dan nog blijf ik erbij dat er andere soorten zijn die hier erg op lijken.
De foto hier onder plaatste ik op het bladwespen forum (en zitten daar best wat kenners tussen) Het gaat dan om de grootste larven op de foto. Het zou of Nematus miliaris of N. salicis kunnen zijn, maar omdat salicis normaal wat donkerder blauw/groen gekleurd is was miliaris het meest waarschijnlijk. Al met al waren ze zonder op te kweken niet met zekerheid te detemineren, ik zou dus persoonlijk de soort op onzeker houden.
De kleine larven op de foto zijn door J. Grearson gedetermineerd als Nematus pavidus.




@ Jeroen,

Ik vond de laatste tijd ook veel larven (bomen compleet kaalgevreten  :o ) op berk.

De eerste zijn waarschijnlijk Craesus septentrionalis.



De tweede waarschijnlijk Hemichroa crocea.



Ik heb ze beide op het forum geplaatst, zodra ik weet of de soorten kloppen zal ik het hier laten weten.
Groeten,

Linda

Mark van Veen

OK, duidelijk. Het 'onmiskenbaar' van soortenbank.nl valt dus tegen. Ik plaats een vraagteken.
groet,

Mark van Veen

linda

Hmm :huh:  , mijn foto's verdwijnen hier van het beeld zodra ik de firewall inschakel. Ziet de rest ze wel?
Groeten,

Linda

Mark van Veen

Ik zie ze gewoon. Waarschijnlijk een scherp afgestelde firewall: jouw foto's staan op een andere site dan waarneming.nl.
groet,

Mark van Veen

linda

Ok, bedankt. Heb al wel eens eerder problemen gehad met de frirewall, alleen nog nooit op deze site.

De laastste 2 soorten blijken te kloppen, dus Craesus(Croesus) septentrionalis en Hemichroa crocea.
Groeten,

Linda