het zal wel een gewone zijn

Gestart door mafketeltje, maart 08, 2011, 19:22:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

mafketeltje

op de tweede foto ga ik er vanuit dat de rechtse een gewone is, totdat ik hier wat rondlas ging ik er vanuit dat de linkse ook en gewone was. hier wat gelezen over de verschillen en toen deze foto's + de vogelencyclopedie erbij gepakt omdat ik toch begin te twijfelen.
volgens de encyclopedie is de ruigpoot herkenbaar aan de poten die tot aan de tenen bevederd zijn. echter is deze foto van zo een afstand genomen dat ik niet eens poten zie laat staan dat ik zie of ze bevederd zijn. hij schijnt ook een witte staart met een brede zwarte eindband te hebben, die van mij heeft een zwarte eindband. ook de zwarte polsvlekken op de lichte ondervleugels kunnen van onderaf worden gezien. dat heeft die van mij ook (als dat tenminste de polsvlekken zijn) sorry ben nog een beginner die veel moet leren :-[
ik ga er nog steeds vanuit dat het om een gewone gaat, kunnen jullie dat bevestigen?


Barbara

Jarinka

Het zijn allebei gewone Buizerds.
Ruigpootbuizerds hebben ronde polsvlekken. Juveniele en vrouwelijke Ruigpootbuizerds hebben een donker buikschild. Deze Buizerds hebben dat allebei niet. Mannelijke Ruigpootbuizerds hebben niet altijd een donker buikschild, maar hebben altijd meerdere (scherpe) staartbanden.
Deze Buizerds hebben allebei een vage eindband en (voor zover ik kan zien) een vage zwarte achterrand op de vleugel. Daarom zijn het 2kj (2e kalenderjaar) vogels, die zijn vorig jaar uit het ei gekropen.
Groeten, Jarinka Heijink

mafketeltje

bedankt voor je snelle antwoord  :duim:
nog een klein vraagje, die ruigpootbuizerd maakt die het zelfde geluid als de gewone buizerd?
Barbara

Robertmeer

In Nederland maken Ruigpootbuizerds nooit geluid.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

mafketeltje

Barbara