havik sperwer, kiek en buizerd

Gestart door APellemans, maart 07, 2011, 19:13:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

APellemans

Ik heb een melding gedaan van een paartje roofvogels, waarvan ik dacht dat het blauwe kiekendieven waren. Dat is kennelijk niet zo. Ik wil toch even een discussie meeluisteren om te zien wat het dan wel zijn.

Het volgende is aan de hand. Midden in de zuidpolder van delfgauw zag ik vier roofvogels rondcirkelen boven een klein bosje. Van twee daarvan dacht ik dat het buizerds waren. De andere twee kon ik niet goed zien (grote afstand, tegenlicht): ik vond de staart te kort voor een havik/sperwer maar te lang voor een buizerd. Voor de zekerheid maar wat foto's genomen. Volgens mij heb ik foto's gemaakt van twee vogels, maar het zou best kunnen dat een van de buizerds tussendoor is gevlogen. ik heb dat echter niet geconstateerd. De foto's zijn in een tijdbestek van 30 seconden gemaakt. Enfin, om een lang verhaal kort te maken: ik dacht dat ik een paartje vogels van één soort had gefotografeerd. Op de foto's leken het mij blauwe kiekendieven.

De keurder meldde echter dat er sprake was van drie soorten vogels. Havik (1), sperwer (2 en 3) en buizerd (4). De havik kan ik wel in meegaan, de buizerd ook (zie opm hierboven). Maar een sperwer ? Kan het zijn dat sperwer en havik broederlijk in elkaars omgeving jagen ? Zouden het dan niet twee haviken kunnen zijn (en dus een potentieel nest) ? Ik ben benieuwd wat jullie mening en afweging hierbij is.


Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52621990
Blauwe Kiekendief - Circus cyaneus gezien op 2011-03-06 te Zuidpolder van Delfgauw
foto`s :








bij voorbaat dank Alfred Pellemans
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)

Bram Rijksen

#1
wellicht iets te snel in mijn beoordeling geweest: ook 2 en 3 zou een Havik kunnen zijn.

APellemans

Ik had op de waarneming niet het hele verhaal verteld (vandaar deze uitwijk naar het forum). Dan maak ik van de waarneming een havik, en verwijder de foto van buizerd. (ik zal die als aparte melding invoeren) Wordt het gezellig in het bosje: buizerd en havik zijn elkaars buren. Twee buizerds en twee haviken in een blik, dat maak je niet iedere dag mee.

Ik neem aan de blauwgrijze kleur en de tekening een gevolg zijn van het vele zonlicht (eindelijk zonlicht !).
Alfred Pellemans


Je hebt grote vogels, kleine vogels en je hebt duiven (Bert van Ernie)