Hiërogliefenlieveheersbeestje - Coccinella hieroglyphica juli 2010?

Gestart door JohnvR, maart 04, 2011, 23:36:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Juli 2010 's nachts op licht/laken op Schiermonnikoog. Toch even navragen, ook omdat het niet in het verspreidingsbeeld van waarneming.nl past.

jan cuppen

Geen Coccinella hieroglyphica. Kun je nog nagaan hoe groot ie was of is, of heb je hem eventueel nog?
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

Het was niet een erg groot diertje. Hier met een vinger ter indicatie (niet de mijne overigens). Ik heb het dier helaas niet.

arnoldwijker


JohnvR

He, jammer. Mijn hoop was nog op jou gevestigd. Dit was op de tweede avond op Schier (13 juli), toen we om 3:00 uur terugkwamen en nog even het laken bij de thuisbasis controleerden. Ik denk dat het Patrick was, wel een vrij grote vinger dus  ;D .

Ter verdere vergelijking van de grootte heb ik een combinatie geprobeerd te maken met een collega kever (H. axyridis naar ik aanneem) die op hetzelfde laken zat. Ik schat die harmonia op ca. 7 mm en het kevertje hier in kwestie dan op 3 a 4 mm.

jan cuppen

Dan is het een van de zeldzamere kleurvariëteiten van Adalia decempunctata.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR


Arp

#7
Jan was me net voor .... maar ik heb er dan ook een plaatje bijgezocht  :P

(oh ja, en eerst gekookt en gegeten kennelijk  :rolleye: :rolleyes: )



Denk dat die kleurvorm in GB minder zeldzaam is?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Margreet Kwh

Voor de groottebepaling zou je ook nog het aantal draden kunnen tellen op je laken ;)
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

JohnvR

Als het nu mijn laken was ...  ;) .

De variatie bij deze soort is verbazingwekkend groot. In het fotooverzicht staat een enorme variatie. Ik had al eens eerder zoeen qua vlekkenpatroon, maar die had dan tenminste nog een wit masker http://waarneming.nl/waarneming/view/47232557.


Margreet Kwh

Wat een prachtig halsschild heeft die, en een mooie foto :duim:
Lastig, zo'n variabele soort.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven