Heizijdebij -> nu al?

Gestart door wouterbosgra, maart 03, 2011, 01:35:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Vanmiddag in het zonnetje zag ik twee bijtjes vliegen op een zandig stukje langs het bospad. Met mijn beperkte kennis van bijen leken het me heizijdebijen. Eenmaal thuisgekomen zag ik dat de vliegtijd voor die soort pas veel later is: eind juli t/m september.

Kan het zijn ik er nu al twee heb zien vliegen? Zonee zijn er gelijkende soorten?

Ik heb een exemplaar naast me staan in een potje, maar hij wil niet goed op de foto. Maar ik kan em dus wel goed bekijken indien nodig.

Alvast bedankt!

wouterbosgra

...en maar meteen een reactie op mezelf: dit zou dus een grote zijdebij moeten zijn? Ik lees oa "Hebben de andere zijdebijen heldere dwarsbandjes bij de Grote zijdebij ontbreekt deze.". Weet iemand waar deze heldere dwarsbandjes zouden moeten zitten?

gko

#2
ik weet niet of dit grote zijdebijen zijn, maar qua vliegtijd zou het wel kunnen,
hij begint nl. in maart te vliegen en is de vroegst vliegende zijdebij, de dwarsbanden
zitten op het achterlijf op de randen van de segmenten.
met vr gr gkoopman

LakeSide

Ik zou hier toch eerder een Andrena mannetje van maken. Wellicht Andrena bicolor.

Ivo Raemakers

#4
Dit is vermoedelijk een Andrena clarkella mannetje, de foto mist wat scherpte (is er op foto 2 nu wel of niet een kaaktand zichtbaar? ik denk dat het de tong is). In elk geval een soort uit de helvola-groep.
A. bicolor heeft een zwart behaard gezicht.

Vragen ten aanzien van het uiterlijk, zijn vaak op te helderen door op waarneming.nl wat foto's te bekijken van de betreffende soorten.
De heldere dwarsbandjes bij Colletes verwijst naar de dichte, bandvormige beharing op de achterranden van de tergieten.

Groet Ivo
Groet Ivo

wouterbosgra

#5
Citaat van: Ivo Raemakers op maart 03, 2011, 07:33:34 AM
Dit is vermoedelijk een Andrena clarkella mannetje, de foto mist wat scherpte (is er op foto 2 nu wel of niet een kaaktand zichtbaar? ik denk dat het de tong is). In elk geval een soort uit de helvola-groep.
A. bicolor heeft een zwart behaard gezicht.

Vragen ten aanzien van het uiterlijk, zijn vaak op te helderen door op waarneming.nl wat foto's te bekijken van de betreffende soorten.
De heldere dwarsbandjes bij Colletes verwijst naar de dichte, bandvormige beharing op de achterranden van de tergieten.

Groet Ivo

een kaaktand. heb em nog niet kunnen betrappen op het hebben van een tong  :rolleye: . het beestje heeft een zwart gezicht met lichte haren. Op de bovenzijde is hij rossig behaard, op de onderzijde zitten zwarte haren, wat hem volgens mij A. bicolor maakt?

Ivo Raemakers

#6
Citaat van: wouterbosgra op maart 03, 2011, 10:06:49 AM
Citaat van: Ivo Raemakers op maart 03, 2011, 07:33:34 AM
A. bicolor heeft een zwart behaard gezicht.


Groet Ivo

het beestje heeft een zwart gezicht met lichte haren.

De tegenstelling is net niet helemaal zwart-wit, maar het scheelt weinig.

(Er staat geen komma tussen de woorden zwart en behaard in mijn eerste zin; dat is in dit geval wel relevant, ik had natuurlijk zwartharig moeten schrijven)
Groet Ivo