Hoofdmenu

Zwarte?

Gestart door J.L. Brummmer, februari 28, 2011, 22:01:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.L. Brummmer

Ook bij deze is er twijfel. Het is een zachte zwarte zwam. Op waarneming gezet als zwartetrilzwam. Wie durft. 
Groet Hannes

Marian Jagers

Citaat van: J.L. Brummmer op februari 28, 2011, 22:01:11 PM
Ook bij deze is er twijfel. Het is een zachte zwarte zwam. Op waarneming gezet als zwartetrilzwam. Wie durft.
Durven :-\  Met durven kom je niet ver met paddenstoelen. Zeker weten, dat is waar het om draait.
Er valt toch wel een duidelijkere foto van een Zwarte trilzwam te maken  :-\    en eh......  met goed kijken ter plekke had je jezelf vast al kunnen overtuigen of het wel niet die soort is. Duf jij het aan om deze foto onbenoemd te laten :blink:
Groeten Marian

trautels

Ik durf het bijna niet op te merken, maar zou de toon van de reacties misschien wat vriendelijker mogen!
Straks durft niemand nog iets op het forum te zetten. Groet Els

J.L. Brummmer

Beste Els, inderdaad de toon kan wel anders.  ;D

@ Marian. Ik ben nu 6 maanden met paddetoelen bezig en heb al 138 verschillende waarnemingen gedaan. Wat dat betreft heb ik wel gekeken en daarbij wil ik graag wat leren vandaar dit forum. Ik heb voor mijn beroep mijn hele leven zeer aandachtig moeten kijken, dit is absoluut niet te vergelijken met paddestoelen. Als je zou weten wie ik ben zou je deze opmerkingen beslist niet maken wat kijken betreft. Ik behoorde op mijn vak gebied tot de beste van Nederland, bij de vijf beste van Europa en boven in de top 10 van de hele wereld. De paddestoelen zijn voor mij puur hobby, helaas is ook mij zicht minder geworden.

Iedereen kent vast dit spreekwoord.. je kan aan de sporen zien met welke soort je te maken hebt :huh:
Groet Hannes

Stip

Helaas het spreekwoord is achterhaald
Belangrijker zijn de structuren waar het vruchtlichaam uit is opgebouwd en de voortplantingsorganen waarbij de sporen op soortniveau als onderdeel van een combinatie van kenmerken onderdeel uitmaken.
maar daar is geen spreekwoord van te bakken.... :(
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Marian Jagers


Ligt het aan mij dat ik deze tamtam niet zo begrijp? Dat zal wel. ;D 
Verzachtende omstandigheden zijn heel begrijpelijk maar paddenstoelen hebben daar helaas geen boodschap aan. Stond er maar bij elke paddenstoel een bordje. Deze is te fotograferen (van naam te voorzien), deze niet (doorlopen maar). Dan werd het al wat gemakkelijker.

Het zo jammer dat aan beginnende paddenstoelenliefhebbers nauwelijks is uit te leggen hoe moeilijk deze materie in elkaar zit (voor het geval iemand zich misschien beledigd voelt, ik als beginner snapte dat niet). Zo'n 5.000 soorten alleen al in Ned. waarvan het grootste deel alleen met een  :micro: op naam te brengen is. Heel, heel goed kijken! Daar gaat helaas een tijd overheen omdat je eerst moet leren waarnaar je bij paddenstoelen moet kijken. Dan de berg technische taal want alles wat je bekijkt heeft een naam (ook in Duits en Engels) en je ontkomt er niet aan om op een gegeven moment ook je microscopische vaardigheid eens te testen. Laat ik het maar niet hebben over die vreselijk complexe nomenclatuur. Het onbenoemd laten van een soort wordt in de mycologie overigens eerder een daad van wijsheid gezien dan van onkunde. Misschien iets om eens over na te denken.

Veel plezier met de paddenstoelen, Hannes. Het is een meer dan prachtige tijdsbesteding. En het is mooi dat je hier een heel klein beetje op weg geholpen kunt worden. Maar ga er vanuit dat ik m'n toon niet aan pas.
Paddenstoelen zijn het meer dan waard om goed bekeken te worden.

Groeten Marian

Dieter

#6
Iedereen heeft hier wel een punt.  :angel:
Maar foto's nemen is ook een manier van kijken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms details zie door een foto te nemen die ik anders niet zou gezien hebben. Iedereen heeft zo z'n eigen manier van kijken... Maar een tip die ik ook geef, nadat je een foto hebt genomen, kijk ook eens met een loepje naar de paddenstoel. Je zal versteld staan van hoe mooi, maar ook hoe complex de natuur wel ineen zit. Schrijf ook op waar de paddenstoel juist staat, al doende leert men. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

J.L. Brummmer

Dieter heeft gelijk maar op mijn uiteindelijke vraag of het zwarte trilzwam is heb ik nog steeds geen antwoord.

Alleen een hoop gezwam ;)
Groet Hannes

bruggeman

Gezwam heb ik niet gezien.
Maar het antwoord op je vraag is. De foto is te onscherp voor een determinatie. En in je paddestoelenboek (ik neem aan de je dat hebt) staat als kenmerk van de zwarte trilzwam dat hij bedekt is met wijd uit elkaar staande kleine wratjes. Deze had je in het vel met een loepje kunnen waarnemen.
groet,
Ida

J.L. Brummmer

Hallo Ida,

Hier kan ik iets mee.
Op dit antwoord zat ik te wachten. Hij is van waarnmeming verwijderd.

Vriendelijke groet
Groet Hannes

ratje

soms moeten mensen ook de kans krijgen om iets te leren en daar is ook het forum voor, dacht ik. En helaas geven paddetoelen niet altijd aan dat ze bijna het hoekje om zijn.  ;D

trautels

Precies, het gaat er om dat mensen wat kunnen leren. Het is heel fijn dat mensen die er meer van af weten antwoorden weten, je op weg kunnen helpen of indien nodig verwijzen naar microscopisch onderzoek. Het is echt fantastisch dat er zo veel mensen zo snel ook op de waaarnemingen reageren. Het gaat om de manier van communiceren die af en toe onprettig aandoet.
groet els 

Marian Jagers

Hoi Els,

Zand er over a.u.b.
Het is voor mensen zoals ik, die hier al heel lang blijven hangen en al giga veel voor dit forum hebben gedaan fijn om andere mensen wat te kunnen helpen met deze moeilijke materie. Maar het is ook weleens lastig om steeds maar weer geconfronteerd te worden met beginnersfouten, oppervlakkigheden en snel genomen foto's.
Meestal blijf ik netjes, soms niet. Het zij zo.

Groeten Marian

J.L. Brummmer

#13
Citaat van: Marian Jagers op maart 03, 2011, 22:41:49 PM
Hoi Els,

Maar het is ook weleens lastig om steeds maar weer geconfronteerd te worden met beginnersfouten, oppervlakkigheden en snel genomen foto's.
Meestal blijf ik netjes, soms niet. Het zij zo.

Het is geen verplichting om antwoord te geven. Maar goed, zand erover.
Groet Hannes

Marian Jagers

Niet verplicht aan dit forum maar wel aan de mycologie.


Groeten Marian