hulp nodig

Gestart door C.Dekker, februari 10, 2011, 14:31:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

C.Dekker

wat is het?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Gideon Vreeman

Waar denk je zelf aan? Of heb je werkelijk totaal geen idee?
Gideon Vreeman

C.Dekker

Na een vorige melding durf ik eigenlijk niks meer te roepen over deze vogel maar vermoed een zwartkop
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

C.Dekker

Das helemaal een nieuwe soort die ken ik ook nog niet
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Margreet Kwh

#4
Hallo Cock,

ik ben na 54 jaar nog steeds een beginner; maar volgens mij is het geen zwartkop. Het zwart loopt daarvoor te ver door over het kopje. Het lijkt me eerder een glans- of matkop. Maar het verschil tussen die twee vind ik lastig. En het kan ook nog iets heel anders zijn, wacht op de echte cracks.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

C.Dekker

Heb er eens eerder eentje pepost wist ik het ook niet daar zat toen een hele slechte foto bij hoop daarom dat de kenners aan deze foto genoeg hebben
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Jos Welbedacht

Hey,
Hoewel de vogel zich matig laat zien houd ik het op een Glanskop vanwege de duidelijk tweekleurige wang (wit voor, bruinig achter) en het gebrek aan duidelijke lichte randen langs de armpennen.
Groeten,
Jos
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Gideon Vreeman

Gideon Vreeman

Rikstar

het helpt soms ook als we weten waar de foto gemaakt is  ;D   helemaal met determineren van mat/glanskop
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

C.Dekker

Deze zijn gemaakt in eefde onder de rook van zutphen in een gewone straat met best wel veel bomen en struiken redelijk in de buurt is een klein bosje met wat hoge loofbomen
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Boon

Met het lastige beest van Frank Neijts nog vers in het achterhoofd
(zie: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=124087.0.html),
waarbij onder andere ik de mist in ging,
vraag ik mij af of het terecht is om zo stellig te zijn als Jos en Gideon.
Daar schreef Frank o.a.: "De vorm van het kinvlekje is een  onbetrouwbaar kenmerk blijkt hier weer eens en voorzichtigheid is ook geboden met het interpreteren van de "2-kleurige wangvlek": ook Matkop kan dit tonen."
Groet, Onno den Boon

frankneijts

Op deze foto's is door de lichtval (schaduwwerking!) iets als de "2-kleurigheid" van de wang helemaal niet te beoordelen en op de bovenste foto zie ik toch vrij duidelijk lichte zomen aan de armpennen. De (grootte van de) kinvlek is inderdaad onbetrouwbaar (teveel variatie) en de relatieve lengte van de buitenste staartpennen is hier niet te zien/beoordelen evenmin als het enige ècht harde kenmerk: het eventuele lichte vlekje op de bovensnavel.. Vanwege het gebrek aan/niet kunnen beoordelen van verifiëerbare kenmerken durf ik hier niks met zekerheid over te zeggen, hooguit dat ik op basis van de lichte armpenzomen èn de structuur (relatief dikke kop en nek) hier neig naar Matkop... Weet niet wat "onder de rook van Zutphen" normaal voorkomt?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Toch een zwartkop  ;D

Voor wat het waard is: Ik neig mee o.b.v. structuur en (indien toegestaan) algeheel voorkomen naar matkop.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

C.Dekker

Ik weet het dus nog steeds niet hahaha blijven leuke topics dit zo.
Vind het trouwens wel jammer hoor dat ik hem er telkens ingooi maar goed ga weer beter mn best doen voor nog een betere foto
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Tim Asbreuk

Je kunt ook proberen de twee roepjes uit elkaar te houden. Worden ze een stuk makkelijker van dan op de foto  ;)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Vincent Hart

#15
Dat zit nog, Tim. En Cock, het zijn nu eenmaal bijzonder moeilijk uit elkaar te houden soorten. Volgende keer een zijaanzicht van de snavel, en we praten verder  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#16
Citaat van: Tim Asbreuk op februari 10, 2011, 22:13:03 PM
Je kunt ook proberen de twee roepjes uit elkaar te houden. Worden ze een stuk makkelijker van dan op de foto  ;)

Welke 2 roepjes Tim? Hoorde bijv. een dag of wat geleden in mijn straat ineens een kenmerkend, niezend "pitsjoe!" waarvoor ik niet eens zo heel veel fantasie nodig had om te vinden dat het heel aardig op Glanskop leek. Wellicht had ik er dat op de Utrechtse heuvelrug of in Zuid-Limburg ook meteen van gemaakt maar in Eindhoven weet ik wel beter: gelukkig liet de dader zich snel zien, een Koolmees dus...
EDIT: zie ook de laatste bijdrage van Herman (Glanskopgeluid van Koolmees) hier: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=134249.msg901627.html#new
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gideon Vreeman

Citaat van: MarKoHu op februari 10, 2011, 15:32:46 PM
Hallo Kees,

ik ben na 54 jaar nog steeds een beginner; maar volgens mij is het geen zwartkop. Het zwart loopt daarvoor te ver door over het kopje. Het lijkt me eerder een glans- of matkop. Maar het verschil tussen die twee vind ik lastig. En het kan ook nog iets heel anders zijn, wacht op de echte cracks.

Voor alle duidelijkheid; mijn  :duim:  miste de quote van Margreet dat het een glans- of matkop betreft.
Gideon Vreeman

Margreet Kwh

En Kees moet Cock zijn :angel:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Vincent Hart

Voor Cock: Misschien wil je je naam in je forumhandtekening vermelden? Dan hoeven vergeetachtige lapzwanzen als ondergetekende 'm niet te onthouden  ;D

Alvast dank!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

C.Dekker

Bij deze mijn naam onderin dus
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Vincent Hart

Dank, en sorry dat we je niet beter konden helpen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

C.Dekker

Nergens voor nodig om sorry te zeggen hoor blijft voor mij een mooie uitdaging staan.
Moet er wel even een stukkie voor rijden maar goed moet wat over hebben voor de hobby he.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock