Wat is dit.

Gestart door J.L. Brummmer, februari 25, 2011, 16:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

J.L. Brummmer

Ik heb dit vaker gezien maar weet niet wat het is. Het groeit of zit op een Den.
Groet Hannes

nielsyese

Acantholyda hieroglyphica
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

J.L. Brummmer

Hallo Niels-Jan,

Bedankt, ga hem op waarneming zetten. Voor mij een mooie vondst.

Groet Hannes

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

J.L. Brummmer

Hallo Margreet,

Een leuk stukje, zo zie je maar weer. Voor mij geheel nieuw. Het gebied de Moerputten hou ik voor Staatsbosbeheer wekelijks bij speurend naar nieuwe soorten. Ik heb hier al uiterst zeldzame planten ondekt vorig jaar, zoals de Wilde Weit misschien wel de zeldzaamste plant van Nederland. Slechts op vier verschillende plaatsen waargenomen. Ook de herfstbitterling is daar waargenomen en nooit eerder in het binnenland. Deze waarneming is een mooi vervolg. Ik zal hem dan ook op de voet blijven volgen over hoe hij zich verder in dit gebied ontwikkeld. Ik zal via dit forum jullie op de hoogte houden.
   
Groet Hannes

nielsyese

Acantholyda hieroglyphica is niet meer 'Zeer zeldzaam' te noemen. Als je kijkt naar het aantal kilometerhokken waarin hij is gevonden is de soort misschien wel vrij algemeen, mits het biotoop geschikt is.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Hinko

ik verplaats dit topic ff naar'het forum onderdeel 'Bijen, wespen en mieren'
mvgr, Hinko

Jorgen

Ad Mol schrijft in zijn artikel in de nieuwsbrief van de sectie Hymenoptera: 'Mijn hypothese is dan ook dat A. hieroglyphica op de zandgronden in ons land geen zeldzame soort is, maar vanwege het pionierkarakter een beetje onberekenbaar is in haar aanwezigheid.' 

Ik heb de status dan ook naar zeldzaam gewijzigd.
------------------------------------------------
Jorgen Ravoet
http://picasaweb.google.nl/Jorgen.Ravoet

Violet (en Remco)

Dag alemaal,

Zie dit topic nu pas...

Citaat van: MarKoHu op februari 25, 2011, 18:51:10 PM
Hier nog wat informatie over die Dennenspinselbladwesp: http://violetenremco.natuurlog.nl/2009/09/14/de-dennenspinselbladwesp-acantholyda-hieroglyphica/

Dank voor je linkje Margreet!
Dit is trouwens het topic waar het voor ons mee begonnen is op Waarneming.nl

Onze ervaring is intussen ook dat de soort zich op allerlei plaatsen ophoudt, als er maar jonge Grove dennen zijn. Het zijn echt de jonge Grove dennen waar je A. hieroglyphica aantreft, wij hebben ze in ieder geval nog nooit op een ouder exemplaar aan getroffen.

We komen de kokertjes zeer regelmatig tegen in verschillende gebieden. Ik deel de mening dat de soort waarschijnlijk minder zeldzaam is dan gedacht, en misschien zelfs al wel 'vrij algemeen' te noemen is.

Voor ons is het intussen in ieder geval een 'o weer één ' - waarneming. Vorige week bv lopen we door een gebiedje en zien 3 jonge Grove dennen staan; en bingo, ook hier de kokers van A. hieroglyphica
Ze zijn er wel, maar worden vaker niet- dan wel gezien. Des te meer mensen hier oog voor hebben, des te beter wordt de aanwezigheid weergegeven.

BTW, de laatste waarneming van ons betrof een waarneming op jonge Grove den in een hoogveen gebied, geen zandgrond dus. Ik zal Ad Mol hier eens over mailen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl