Excursie Groene Jonker

Gestart door Robertmeer, februari 23, 2011, 12:39:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robertmeer

Hallo allemaal,

Het lijkt mij wel leuk om in het voorjaar een (of meerdere) excursie naar de Groene Jonker en de nabijgelegen Nieuwkoopse Plassen te organiseren. Hieronder staat wat informatie over de gebieden.

Het gebied de Groene Jonker
De Groene Jonker is een moerasgebied ten noorden van de Nieuwkoopse Plassen. Vroeger waren hier weilanden, maar het gebied is afgegraven en in 2008 geopend. De Groene Jonker bestaat hoofdzakelijk uit plassen met rietkragen en veel slikplaatjes. Veel mensen kennen het gebied doordat er in 2009 en 2010 een paartje Kleinst Waterhoen opdook. Voor veel vogelaars was het voor het eerst dat ze de kans kregen om deze mooie ralletjes te bekijken. In augustus van datzelfde jaar dook er zelfs een Klein Waterhoen op. Helaas werd deze ontdekking slechts in een kleine kring bekendgemaakt, zodat velen deze vogel mistte. Verder had je in dit gebiedje een enorme kans op zichtwaarnemingen van Porseleinhoentjes, zelfs met jongen. In het gebied broeden vele paren Geoorde Futen, dus die zullen we zeker gaan zien. Op de slikplaten broeden onder meer Kleine Plevieren. Wie goed oplet, kan ook soorten als Koekoek en Zomertaling vinden. Veel broedvogels uit de Nieuwkoopse Plassen komen hier verder foerageren. Zo heb je een kans op Zwartkopmeeuw en Purperreiger en Lepelaars zijn een garantie.

Het gebied Nieuwkoopse Plassen - Hollandse Kade
In het zuiden van de Nieuwkoopse Plassen ligt een fietspad, de Hollandse Kade. Vanaf deze kade heb je een mooi uitzicht over de Nieuwkoopse Plassen. In het gebied liggen grote rietvelden, plassen en moerasbosjes. De Nieuwkoopse Plassen heeft een van de grootste Purperreigerkolonies van Nederland te bieden. Verder is er een grote Kokmeeuwenkolonie, waar jaarlijks meerdere paren Zwartkopmeeuwen in broeden. In de rietkragen broeden veel Rietzangers en enkele paren van de Snor. Vanuit de moerasbosjes zullen we zeker meerdere Koekoeken horen én waarschijnlijk ook wel zien.



Mijn idee was om een excursie naar deze gebieden te combineren. Dit zal een aardig lijstje met vogelsoorten opleveren. Ik weet eigenlijk niet wanneer we moeten. Eind april / begin mei levert meer trekvogels op als steltlopers en sterntjes. Als we in juni zouden gaan, stijgt de kans op Porseleinhoen en hebben we een mini-kansje op Kleinst Waterhoen. Een nadeel is dat de sommige zangvogels dan al wat minder aan het zingen zijn. Kiezen jullie maar...!

Als we in eind april / begin mei gaan, maken we kans op soorten als Dwergmeeuw, Roerdomp, Bontbekplevier, ruiters en strandlopers, Gele Kwikstaart, Tapuit, Paapje, Blauwborst, Tuinfluiter, en misschien al een vroege Boomvalk bij en wie goed zoekt, kan zelfs een Witvleugel- of Witwangstern tussen de vele Zwarte Stern en Dwergmeeuwen vinden.

In begin juni zijn de meeste doortrekkers al weer verder getrokken, maar biedt het gebied wel onder meer Porseleinhoen, Waterral, Spotvogel, Boomvalk en zelfs een Kleinst Waterhoentje behoort tot de mogelijkheid.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rickschonewille

Niks leuker dan de Groene Jonker in Mei! Altijd leuk dan, vorig jaar in 2 verschillende dagen - 7 Zilverplevieren , Kanoet, Steenloper, Temmincks Strandloper, Kleine strandloper. Ik ben dus voor Mei. Dan kunnen we desnoods nog een excursie houden in begin juli voor de rallen.

Vincent Hart

Eens met Rick. Van die kleinst waterhoenen is het natuurlijk allereerst de vraag of ze er weer zitten dit jaar, maar een tweede excursie later in de lente is sowieso leuk natuurlijk!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Robertmeer

Ik heb eens gekeken voor mogelijke data en dan blijven eigenlijk maar 2 vakanties over, namelijk de paasvakantie (22 april t/m 25 april) en de meivakantie (2 t/m 6 mei). Iemand al een duidelijke voorkeur?


Stijn, is het mogelijk om zo'n aanmeldformulier op http://defrisseblik.weebly.com/index.html aan te maken (net als met de Amsterdamse Waterleidingduinen)?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Stijn E.

Citaat van: Robertmeer op februari 23, 2011, 18:00:53 PM
Stijn, is het mogelijk om zo'n aanmeldformulier op http://defrisseblik.weebly.com/index.html aan te maken (net als met de Amsterdamse Waterleidingduinen)?

Zoiets Robert?
http://defrisseblik.weebly.com/groene-jonker.html

Ik ga nu eten, maar zal ik daarna nog een formulier voor de data maken zoals bij de Big Day, of doen we dat nu via het forum?
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Citaat van: Stijn Eikelboom op februari 23, 2011, 18:33:12 PM
Citaat van: Robertmeer op februari 23, 2011, 18:00:53 PM
Stijn, is het mogelijk om zo'n aanmeldformulier op http://defrisseblik.weebly.com/index.html aan te maken (net als met de Amsterdamse Waterleidingduinen)?

Zoiets Robert?
http://defrisseblik.weebly.com/groene-jonker.html

Ik ga nu eten, maar zal ik daarna nog een formulier voor de data maken zoals bij de Big Day, of doen we dat nu via het forum?
Ziet er prima uit!  :duim:

Ik denk dat we het beste op het forum kunnen bijhouden welke datum het uiteindelijk gaat worden.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Rickschonewille

Gaan we nog een dagje Breskens doen in de meivakantie? Indien de wind, temperatuur en andere factoren meewerken? Dat zouden we dan in de meivakantie 30 April tot 8 mei kunnen doen.

Maarten Sluijter

Citaat van: Rickschonewille op februari 23, 2011, 18:51:26 PM
Gaan we nog een dagje Breskens doen in de meivakantie? Indien de wind, temperatuur en andere factoren meewerken? Dat zouden we dan in de meivakantie 30 April tot 8 mei kunnen doen.

Dan moet je wel een auto met bestuurder hebben, anders kun je er pas op z'n vroegst half tien zijn, even zo uit mijn hoofd.
.

Rickschonewille

Citaat van: Maarten Sluijter op februari 23, 2011, 19:07:26 PM
Citaat van: Rickschonewille op februari 23, 2011, 18:51:26 PM
Gaan we nog een dagje Breskens doen in de meivakantie? Indien de wind, temperatuur en andere factoren meewerken? Dat zouden we dan in de meivakantie 30 April tot 8 mei kunnen doen.

Dan moet je wel een auto met bestuurder hebben, anders kun je er pas op z'n vroegst half tien zijn, even zo uit mijn hoofd.

Als de wind goed is en het weer ook gaan wij toch zoiezo, dus dan kunnen er mensen meerijden. Maar ik wil er wel dan 1 uur voor het eerste licht staan, dus mensen die met de trein komen en dan opgepikt moeten worden, daarvoor word het lastig..

Maarten Sluijter

Citaat van: Rickschonewille op februari 23, 2011, 19:36:31 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op februari 23, 2011, 19:07:26 PM
Citaat van: Rickschonewille op februari 23, 2011, 18:51:26 PM
Gaan we nog een dagje Breskens doen in de meivakantie? Indien de wind, temperatuur en andere factoren meewerken? Dat zouden we dan in de meivakantie 30 April tot 8 mei kunnen doen.

Dan moet je wel een auto met bestuurder hebben, anders kun je er pas op z'n vroegst half tien zijn, even zo uit mijn hoofd.

Als de wind goed is en het weer ook gaan wij toch zoiezo, dus dan kunnen er mensen meerijden. Maar ik wil er wel dan 1 uur voor het eerste licht staan, dus mensen die met de trein komen en dan opgepikt moeten worden, daarvoor word het lastig..

Juist, dat bedoelde ik dus.
.

GijsB

ivm examens komt juni mij vele malen beter uit (mei moet ik leren voor examens, en heb ik al veel te veel weekenden volgepland met JNM kampen (paka, meika)
Gijs

Robert V.T

Met goede wind ga ik ook sowieso naar breskens, naar de groene jonker wordt voor mij een stuk lastiger aangezien dat een stuk verder ligt. Maar ik zal (als de excursie er komt) proberen m'n vader en moeder over te halen ;D
Groeten,

Robert van Tiel

Robertmeer

Voor komend voorjaar kunnen we de volgende excursies houden:
* Excursie Groene Jonker - begin mei
* Dagje Breskens - begin mei
* TOH-dag - 14 mei

Breskens komt waarschijnlijk in de meivakantie. Is het een idee om de excursie naar de Groene Jonker en de Nieuwkoopse Plassen dan in de paasvakantie komt?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

MarianneW

Houdt met de Groene Jonker vooral ekening met het licht. Het beste is het om daar 's ochtends al vanaf vroeg te gaan vogelen. Een groot gedeelte is 's middags wegens ongunstige ligging heeeeeel slecht te zien. En dat is echt zonde voor zo'n mooi vogelgebied.
Overigens zijn de paden tot nu toe nog steeds verschrikkelijk baggerig, het water staat ook erg hoog. Ik weet wel dat de paasvakantie nog een maandje weg is maar ik zou toch iemand even van te voren laten kijken hoe de omstandigheden zijn.

Marianne
Marianne

Vincent Hart

Volgens mij hebben we een paar scouts die er regelmatig komen ;)
Zou 's ochtends Groene Jonker en 's middags Hollandse Kade een goed plan zijn?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jarinka

Ik heb me ook maar opgegeven, dat had ik nog niet gedaan :angel:
Groeten, Jarinka Heijink

Wouter van der Ham

Citaat van: MarianneW op maart 07, 2011, 22:20:35 PM
Houdt met de Groene Jonker vooral ekening met het licht. Het beste is het om daar 's ochtends al vanaf vroeg te gaan vogelen. Een groot gedeelte is 's middags wegens ongunstige ligging heeeeeel slecht te zien. En dat is echt zonde voor zo'n mooi vogelgebied.
Overigens zijn de paden tot nu toe nog steeds verschrikkelijk baggerig, het water staat ook erg hoog. Ik weet wel dat de paasvakantie nog een maandje weg is maar ik zou toch iemand even van te voren laten kijken hoe de omstandigheden zijn.

Marianne

Ja die baggerpaden, dat is inderdaad bagger ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

MarianneW

Citaat van: Vincent Hart op maart 07, 2011, 22:23:35 PM
Volgens mij hebben we een paar scouts die er regelmatig komen ;)
Zou 's ochtends Groene Jonker en 's middags Hollandse Kade een goed plan zijn?

Zou ik zeker doen. De Hollandse kade is 's middags goed qua licht. En de nieuwe uitkijktoren is een zeer goede aanwinst.
Overigens vandaag nog eens lekker door de Jonker gebaggerd, laarzen zijn echt nodig. De slechtvalk zit er nog steeds, heeft ruim 2 1/2uur zitten uitbuiken. Mooi beest hoor. Verder lepelaar, tureluurs, schollies, grutto's, wulpen, kieviten, buizerds, torenvalken, rietgorsen, pijlstaarten, wintertalingen, kuifeenden, ttafeleenden, krakeenden, bergeenden, slobeenden en bijna alle soorten ganzen waren aanwezig. Nieuw is een 'grote' groep Indische ganzen van ca. 23 stuks in en rond het gebied. En de steltjes komen natuurlijk nu rap binnen dus eind april/ begin mei moet het echt goed zijn daar!
Marianne

Robertmeer

Dat het nu nat is begrijp ik, maar over een paar maanden zal het toch wel wat droger zijn?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

MarianneW

Vast wel, maar het is echt bagger. Dus neem een kijkje voor jullie gaan zodat je weet wat je te wachten staat. Vorig jaar was het ook lang nat. Maar jij komt daar toch ook regelmatig?
Marianne

Robertmeer

Citaat van: MarianneW op maart 08, 2011, 22:23:22 PM
Vast wel, maar het is echt bagger. Dus neem een kijkje voor jullie gaan zodat je weet wat je te wachten staat. Vorig jaar was het ook lang nat. Maar jij komt daar toch ook regelmatig?
Klopt, maar op de een of andere manier zijn we er al een tijdje (maandje ofzo) niet geweest.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Robertmeer

De afgelopen twee weken heb ik beide gebieden weer eens bezocht.

In de Groene Jonker zijn de Geoorde Futen inmiddels weer teruggekeerd. Hier zijn door de hoge waterstand relatief weinig steltlopers te zien (naast de gewonere soorten eigenlijk alleen nog Kleine Plevieren en Kemphanen). Hopelijk zakt het waterpeil de komende dagen. Hier verder wat roepende Zwartkopmeeuwen, Zomertalingen, Waterrallen en een Slechtvalk. Aan zangvogels moeten o.a. Blauwborst en Rietzanger mogelijk zijn.

Ook in de Hollandse Kade zijn al wat zomervogels teruggekomen. Donderdag zongen er 3 Snorren, 3 Rietzangers en 1 Blauwborst. De Purperreigers beginnen ook alweer binnen te komen (donderdag minstens 4, waarvan 1 zittend!). Tot onze vreugde bleek er ook nog een Klapekster aanwezig te zijn, ben benieuwd hoe lang deze hier blijft. De waterstand in het baggerdepot staat lekker laag, hier foerageerde 3 Zwarte Ruiters, 2 Witgatten en wat Tureluurs.


Hebben jullie nog een voorkeur voor een bepaalde dag, wat dachten jullie van de paasvakantie (23-26 april)?
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jan vH

Ik zit tijdens de paasvakantie op Ameland, dus dan kan ik niet komen. Maar ik heb sowieso hier ook nog genoeg gezien dus ik vind het zeker geen ramp als ik niet mee kan. In de meivakantie heb ik waarschijnlijk wel tijd.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Theovanv

Citaat van: Robertmeer op april 10, 2011, 18:12:35 PM
De afgelopen twee weken heb ik beide gebieden weer eens bezocht.

In de Groene Jonker zijn de Geoorde Futen inmiddels weer teruggekeerd. Hier zijn door de hoge waterstand relatief weinig steltlopers te zien (naast de gewonere soorten eigenlijk alleen nog Kleine Plevieren en Kemphanen). Hopelijk zakt het waterpeil de komende dagen. Hier verder wat roepende Zwartkopmeeuwen, Zomertalingen, Waterrallen en een Slechtvalk. Aan zangvogels moeten o.a. Blauwborst en Rietzanger mogelijk zijn.

Ook in de Hollandse Kade zijn al wat zomervogels teruggekomen. Donderdag zongen er 3 Snorren, 3 Rietzangers en 1 Blauwborst. De Purperreigers beginnen ook alweer binnen te komen (donderdag minstens 4, waarvan 1 zittend!). Tot onze vreugde bleek er ook nog een Klapekster aanwezig te zijn, ben benieuwd hoe lang deze hier blijft. De waterstand in het baggerdepot staat lekker laag, hier foerageerde 3 Zwarte Ruiters, 2 Witgatten en wat Tureluurs.


Hebben jullie nog een voorkeur voor een bepaalde dag, wat dachten jullie van de paasvakantie (23-26 april)?
Dat klinkt wel leuk zeg! Hopelijk zakt t water nog iets zodat ook de Groenpootruiters, Bosruiters etc weer terugkomen.
Theo van Veenendaal

MarianneW

Het gaat goed in de Jonker, vandaag en gisteren geweest. Groenpoten, zwarte ruiters, kleine plevier, grutto, wulp, kluut, chileense flamingo, tureluur, dodaars, geoorde fuut, purperreiger, lepelaar, kemphaan, roerdomp, bruine kiekendief, dwergmeeuw, zwarte stern, visdief, grote - en kleine mantelmeeuw etc. Ook leuke zangertjes en rietvogels zoals snor, rietzanger, blauwborst, rietgors, groenling, gele kwikstaart, witte kwikstaart, tapuit etc. En dan nog de diverse eenden en ganzen.
Af en toe is er nog een slechtvalk en de eerste koekoek is ook alweer gehoord in de buurt.

De bagger is ook verdwenen alleen lopen er nu weer wel schapen = stront.
Maar genoeg te zien en te horen!
Marianne

Stijn E.

Citaat van: MarianneW op april 15, 2011, 22:50:24 PM
Het gaat goed in de Jonker, vandaag en gisteren geweest. Groenpoten, zwarte ruiters, kleine plevier, grutto, wulp, kluut, chileense flamingo, tureluur, dodaars, geoorde fuut, purperreiger, lepelaar, kemphaan, roerdomp, bruine kiekendief, dwergmeeuw, zwarte stern, visdief, grote - en kleine mantelmeeuw etc. Ook leuke zangertjes en rietvogels zoals snor, rietzanger, blauwborst, rietgors, groenling, gele kwikstaart, witte kwikstaart, tapuit etc. En dan nog de diverse eenden en ganzen.
Af en toe is er nog een slechtvalk en de eerste koekoek is ook alweer gehoord in de buurt.

De bagger is ook verdwenen alleen lopen er nu weer wel schapen = stront.
Maar genoeg te zien en te horen!

Waaaaaaah! ;D Laat die excursie maar snel komen!  B)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Robertmeer

Wat dachten jullie van volgende week maandag (dus 25 april)?
Mijn idee was dan om 's middags naar de Jonker te gaan en dan 's avonds richting de Hollandse Kade.
Verzamelpunt zou dan hier (bij de groene pijl; parkeerplaatsje langs de Hogedijk) worden.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

firecrest

Citaat van: Robertmeer op april 17, 2011, 10:28:45 AM
Wat dachten jullie van volgende week maandag (dus 25 april)?
Mijn idee was dan om 's middags naar de Jonker te gaan en dan 's avonds richting de Hollandse Kade.
Verzamelpunt zou dan hier (bij de groene pijl; parkeerplaatsje langs de Hogedijk) worden.
Is een werkdag/schooldag wel logisch?

Stijn E.

Citaat van: firecrest op april 17, 2011, 12:59:21 PM
Citaat van: Robertmeer op april 17, 2011, 10:28:45 AM
Wat dachten jullie van volgende week maandag (dus 25 april)?
Mijn idee was dan om 's middags naar de Jonker te gaan en dan 's avonds richting de Hollandse Kade.
Verzamelpunt zou dan hier (bij de groene pijl; parkeerplaatsje langs de Hogedijk) worden.
Is een werkdag/schooldag wel logisch?

Ik zat ook even raar te kijken Lars, maar het is 2e paasdag  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

firecrest

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 17, 2011, 13:04:35 PM
Citaat van: firecrest op april 17, 2011, 12:59:21 PM
Citaat van: Robertmeer op april 17, 2011, 10:28:45 AM
Wat dachten jullie van volgende week maandag (dus 25 april)?
Mijn idee was dan om 's middags naar de Jonker te gaan en dan 's avonds richting de Hollandse Kade.
Verzamelpunt zou dan hier (bij de groene pijl; parkeerplaatsje langs de Hogedijk) worden.
Is een werkdag/schooldag wel logisch?

Ik zat ook even raar te kijken Lars, maar het is 2e paasdag  ;)
O, dat is waar ook!
Ik kan dan volgens mij, maar ik zal het nog even controleren.
Wel een mooie datum voor trekvogels zoals allesteltlopers en broedvogels zoals Porseleinhoen.