Heb vandaag ook een USB microscoop aangeschaft, ben benieuwd wat het word als ik hem in huis heb.
Mag ik weten welke? Ik ben benieuwd of er goedkope alternatieven zijn voor de peperdure stereo-microscopen die de experts gebruiken...
Ik denk niet dat de "tafel-usb microscopen" een goede stereomicroscoop kunnen vervangen.
Zo peperduur zijn die stereomicroscopen nou ook weer niet. Het totaalpakket wordt uiteindelijk wel duur...
de mijne kostte 450 euro in de aanschaf, onder meer op marktplaats nog steeds te vinden. ik ben er in ieder geval erg content mee.
zoek op : Bresser optik oplicht stereomicroscoop 10x - 160 X op marktplaats (ik zet hier maar geen linkje neer, weet niet of dit in strijd is met de regels van dit forum).
vergroting: 10 tot 160x (ik gebruik meestal de range 20-80x, de rest is optioneel.
Twee ocularen; inclusief tubus voor digitale camera.
Digitale camera voor erbij is wel weer prijzig, degene die ik gekocht heb kostte eveneens 400+ euro voor een 5MP camera. Maar dan heb je ook wat. Ik zou daar nog even mee wachten, eerst maar eens de deugden van een goeie binoc ervaren. Heb ik ook gedaan.
Helaas is voor iedere stereomicroscoop de belichting die bij de microscoop zit nooit voldoende (doorvallend licht van dit model is overigens wel heel erg handig, om stekels en trichobothria makkelijk te spotten). Opvallend licht is gewoonweg niet sterk genoeg.
Daarom heb ik ook een externe lichtbron aangeschaft: prijs rond de 200 euro; onder andere bij vermandel of bij de fabrikant; euromex te bestellen.
Totaalprijs: tussen de 1000 en 1100 euro voor alles, zonder usb camera ben je voor 650 euro klaar.
Els je dat vergelijkt met vogelaars; daar koop je net het instapmodelletje swarovski of Zeiss voor. En dat koopt iedere jandoedel die denkt dat ie vogels kan herkennen (no offense) tegenwoordig zonder na te denken.
Uiteindelijk hangt het er van af of je dit soort dingen vaak gebruikt, of slechts sporadisch. Mensen die een paar keer per jaar een spinnetje close-up willen fotograferen om op het forum te plaatsen: dan lijkt een usb-microscoop voldoende. Als je veel spinnen verzamelt en deze op naam wilt brengen, dan zou ik zeggen dat een goede binoc een must is. In jou geval zou ik voor het laatste kiezen. Volgens mij zul jij daar geen spijt van krijgen.