Hoofdmenu

Huiswevertje

Gestart door Frank van de Putte, februari 19, 2011, 17:29:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Sinds kort ben ik in het bezit van een (USB)microscoop, en heb me voor het eerst gewaagd aan determinatie op genitaal van een spinnetje uit m'n schuurtje. Een Linyphiidae volgens mij. Niet bepaald de makkelijkste groep om mee te beginnen, maar dit was het eerste exemplaar waar ik in elk geval een epigyne meende te zien. Een volwassen vrouwtje dus.
En via m'n spinnengids kwam ik uit op Lepthyphantes leprosus, maar echt zeker ben ik er niet van.

Hopelijk kan iemand deze bevestigen dan wel ontkennen. En ik ben eigenlijk wel benieuwd welke spinnenfamilies voor een beginner wat makkelijker zijn te determineren op genitaal, met binoc of zo'n usb-microscoop; wolfspinnen, zakspinnen, kaardespinnen?
Dat zijn families die ik regelmatig zie maar nooit tot op soort kan determineren.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52373428
een onzekere Huiswevertje - Lepthyphantes leprosus gezien op 2011-02-17 te Middelburg - Binnenstad
foto`s :




bij voorbaat dank,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

jvogels

Goeie aankoop, die usb microscoop. duidelijk genoeg om deze tot op soort te krijgen. Op basis van het genitaal lijkt mij dit inderdaad een L. leprosus.

spinnenvrouw

Jacomijn Prinsen

Frank van de Putte

Bedankt voor de bevestiging! Eerste determinatie geslaagd dus, leuk.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

harry60

Heb vandaag ook een USB microscoop aangeschaft, ben benieuwd wat het word als ik hem in huis heb. :)
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Frank van de Putte

Citaat van: harry60 op februari 21, 2011, 14:53:07 PM
Heb vandaag ook een USB microscoop aangeschaft, ben benieuwd wat het word als ik hem in huis heb. :)

Veel plezier ermee! Kun je misschien proberen om dat beestje uit je avatar te determineren?
Ik krijg hem niet scherp  ;)

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

frits_b

Citaat van: harry60 op februari 21, 2011, 14:53:07 PM
Heb vandaag ook een USB microscoop aangeschaft, ben benieuwd wat het word als ik hem in huis heb. :)

Mag ik weten welke? Ik ben benieuwd of er goedkope alternatieven zijn voor de peperdure stereo-microscopen die de experts gebruiken...
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

harry60

Degene die ik heb gekocht kost 99 euro, vergrotingsfactor 250x
Voor de rest weet ik eigenlijk weinig van deze usb :micro:
Het is een Digitale Microscoopcamera Flat USB

Hoop dat ik hem snel binnen heb dan kan ik eens wat laten zien misschien.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jvogels

#8
Citaat van: frits_b op februari 21, 2011, 21:15:40 PM
Citaat van: harry60 op februari 21, 2011, 14:53:07 PM
Heb vandaag ook een USB microscoop aangeschaft, ben benieuwd wat het word als ik hem in huis heb. :)

Mag ik weten welke? Ik ben benieuwd of er goedkope alternatieven zijn voor de peperdure stereo-microscopen die de experts gebruiken...

Ik denk niet dat de "tafel-usb microscopen" een goede stereomicroscoop kunnen vervangen.

Zo peperduur zijn die stereomicroscopen nou ook weer niet. Het totaalpakket wordt uiteindelijk wel duur...

de mijne kostte 450 euro in de aanschaf, onder meer op marktplaats nog steeds te vinden. ik ben er in ieder geval erg content mee.
zoek op : Bresser optik oplicht stereomicroscoop 10x - 160 X op marktplaats (ik zet hier maar geen linkje neer, weet niet of dit in strijd is met de regels van dit forum).

vergroting: 10 tot 160x (ik gebruik meestal de range 20-80x, de rest is optioneel.
Twee ocularen; inclusief tubus voor digitale camera.

Digitale camera voor erbij is wel weer prijzig, degene die ik gekocht heb kostte eveneens 400+ euro voor een 5MP camera. Maar dan heb je ook wat. Ik zou daar nog even mee wachten, eerst maar eens de deugden van een goeie binoc ervaren. Heb ik ook gedaan.

Helaas is voor iedere stereomicroscoop de belichting die bij de microscoop zit nooit voldoende (doorvallend licht van dit model is overigens wel heel erg handig, om stekels en trichobothria makkelijk te spotten). Opvallend licht is gewoonweg niet sterk genoeg.
Daarom heb ik ook een externe lichtbron aangeschaft: prijs rond de 200 euro; onder andere bij vermandel of bij de fabrikant; euromex te bestellen.

Totaalprijs: tussen de 1000 en 1100 euro voor alles, zonder usb camera ben je voor 650 euro klaar.
Els je dat vergelijkt met vogelaars; daar koop je net het instapmodelletje swarovski of Zeiss voor. En dat koopt iedere jandoedel die denkt dat ie vogels kan herkennen (no offense) tegenwoordig zonder na te denken.

Uiteindelijk hangt het er van af of je dit soort dingen vaak gebruikt, of slechts sporadisch. Mensen die een paar keer per jaar een spinnetje close-up willen fotograferen om op het forum te plaatsen: dan lijkt een usb-microscoop voldoende. Als je veel spinnen verzamelt en deze op naam wilt brengen, dan zou ik zeggen dat een goede binoc een must is. In jou geval zou ik voor het laatste kiezen.  Volgens mij zul jij daar geen spijt van krijgen.

frits_b

Bedankt Joost, voor deze uitgebreide info. Ik ga zeker een keer een goeie microscoop kopen, ben me er nog steeds op aan het orienteren. Ik heb onlangs van een vriend een goedkoop usb-model geleend, maar dat leverde geen enkele verbetering tov mijn macrofoto's op.
De vergrotingen waren 10x, 60x en 200x. Maar als je op 60x je onderwerp in beeld hebt, en je gaat naar 200x, ben je weer volkomen verloren; een belachelijke grote stap, als je 't mij vraagt. Maar goed, dat was een plastic geval, volgens mij van een aanbieding vd Aldi, dus...

Harry, ik ben benieuwd hoe jouw aanstaande speeltje gaat bevallen!
Frits Broekhuis

welokee/spinnen

nielsyese

Hallo Joost,
Bedoel je deze: http://www.meade.de/produkte/mikroskope/product.html?tx_meadeproducts_pi1[cmd]=pdis&tx_meadeproducts_pi1[artid]=5804000&cHash=6c2dc50b403e88f94d4dd70a1fd8a49c
Ik heb nu wel een microscoop waarmee ik aardig uit de voeten kan, maar ik ben toch op zoek naar iets anders waarmee ik betere foto's kan maken. Zou bovenstaande daarvoor geschikt zijn?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

jvogels

Citaat van: nielsyese op februari 22, 2011, 21:52:58 PM
Hallo Joost,
Bedoel je deze: http://www.meade.de/produkte/mikroskope/product.html?tx_meadeproducts_pi1[cmd]=pdis&tx_meadeproducts_pi1[artid]=5804000&cHash=6c2dc50b403e88f94d4dd70a1fd8a49c
Ik heb nu wel een microscoop waarmee ik aardig uit de voeten kan, maar ik ben toch op zoek naar iets anders waarmee ik betere foto's kan maken. Zou bovenstaande daarvoor geschikt zijn?

ja, dat is hem.

in combinatie met een digitaal oculair (usb aansluiting) die in de derde tubus past en de juiste software kun je goed herkenbare foto's schieten van palpen, hele beesten en epigynes.

... maar het wordt nu wel heel erg off-topic, als je de specs wilt weten, is het  beter om dit topic te bekijken:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=97345.0.html

hierin staat een specificatie van het apparaat, de software die ik gebruik en een aantal voorbeeld-foto's van palpen.

Frank van de Putte

#12
Ik houd het voorlopig lekker bij m'n usb-microscoopje. Beste aankoop sinds tijden, voor 40 euri.
Al is voldoende belichting wel een probleem, ik zit nu te klooien met zak- en hooflampen ernaast.
Ik ga proberen zelf een sterke lichtbron met netvoeding te fabriceren, moet te doen zijn.

Wat kan dit zijn? Een Pardosa? 3,5mm.

groeten

edit; reeds als vrouw Pardosa spec. bevestigd.
Groetjes,

Frank van de Putte

spinnenvrouw

Met een vergrootglas (deksel van een loeppotje bijvoorbeeld)  kun je een brandpuntje maken.
Dan heb je hééél veel licht, en het is veel goedkoper dan een koudlichtbron, maar vanwege de warmte niet geschikt voor het bekijken van levende beesten.
Het gaat het beste in combinatie met een halogeenlamp met een smalle bundel.

Overigens staat dit kunstje al in het draadje tips en trucs.
Jacomijn Prinsen

Joris Menten

#14
Ik ben het heel erg met Joost eens hierboven, een bino kost ongeveer evenveel als een verrekijker (200 euro voor beginners model, 1000 voor een zeer goeie, 2000 voor een professionele; tel daar nog 200 a 500 euro bij voor een koudlichtbron). Toch zie je op vogelaarsfora weinig discussies over hoe je kan vogels kijken zonder dure verrekijker  >:D  . (Sorry, slecht karakter - niet persoonlijk bedoeld hoor ...)

Nu het is waar, als je het niet regelmatig gebruikt is het een hele investering en is het inderdaad niet nodig. Als je echter wat dieper in spinnen, insecten of evt mossen wil ingaan (en bereid bent exemplaren in te zamelen !), is het toch wel een erg leuk ding en mijns insziens even onmisbaar als een verrekijker of tele voor een vogelaar. Mijn bino (een euromex zoom, met koudlichtbron) kostte me ook ongeveer evenveel als mijn verrekijker, maar ik kijk er minstens evenveel door.

Kwa fotografie kan je ook aan digibinocing doen en dan heb je niet perse een derde tubus nodig. Ik fotografeer met een spiegelreflex met een diepliggende frontlens die ik gewoon tegen het oculair houd (de lens raakt zo het oculair niet, maar er kan ook geen licht binnenvallen). Ik heb ook een tijdje gewerkt met een compactje met een verbindingstuk geknutseld uit een wc-rolletje).

Je krijgt dan zoiets bv:


Je kan door focus stacking (als met http://en.wikipedia.org/wiki/CombineZM) dan ook de scherptediepte opdrijven, als hier: 

(deze is wel met een biologie-microscoop gemaakt - die is scherper, maar heeft een beperktere scherptediepte en werk afstand).

Joris


jvogels

Goede tip, dat foto stack programma!

Ben er meteen mee gaan spelen.

In de bijlage een dorsaal en ventraal (20x)  foto van Latreilles kampoot Zelotes latreillei, en een zoom van de epigyne (80x).

Iedere stack bestaat  uit 10 foto's, mijn digitaal oculair kan in een burst schieten, dus dat was zo gepiept. voor stacken heb ik eerst alle ruis uit de foto's verwijderd, daar is scopetek scopephoto een handig programma voor.

Het resultaat mag er wezen. van top tot teen scherpe platen!

jvogels

ter vergelijking, een enkele foto uit de serie van de bovenkant.