Juffer in huis, naar buiten? Binnen laten?

Gestart door Botervlieg, februari 17, 2011, 16:09:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjanH

Citaat van: M. Baltus op februari 18, 2011, 15:45:57 PM
Ik ben vandaag in Leiden geweest bij Anne en collega's.
Erg leuk om ze te ontmoeten! Bedankt!

We hebben de juffer aan een meneer laten zien, die veel weet van juffers in het buitenland.
Maar hij wist het zo gauw ook niet. Hij gaat er wel nog verder naar kijken en mailt ons als hij meer weet.

Dus nog spannend!


Ik ben benieuwd wat voor een naam er uiteindelijk aan het beestje gegeven gaat / kan worden. Erg interessante en leuke ontdekking in ieder geval. Het is al door anderen aangegeven maar ik ben ook van mening dat je deze juffer gewoon binnen moet laten. Het lijkt me dat deze soort geen kans heeft om het buiten te overleven.

Sticht

Citaat van: ArjanH op februari 20, 2011, 10:24:54 AM
Citaat van: M. Baltus op februari 18, 2011, 15:45:57 PM
Ik ben vandaag in Leiden geweest bij Anne en collega's.
Erg leuk om ze te ontmoeten! Bedankt!

We hebben de juffer aan een meneer laten zien, die veel weet van juffers in het buitenland.
Maar hij wist het zo gauw ook niet. Hij gaat er wel nog verder naar kijken en mailt ons als hij meer weet.

Dus nog spannend!


ik ben ook van mening dat je deze juffer gewoon binnen moet laten. Het lijkt me dat deze soort geen kans heeft om het buiten te overleven.

Binnen gaat ze het ook niet overleven, het beestje is volgens mij al geconserveerd als ik het goed gelezen heb.

Anne Hueber †

Citaat van: MartinBorsboom op februari 20, 2011, 14:15:37 PM
het beestje is volgens mij al geconserveerd als ik het goed gelezen heb.

Klopt, het beestje zit al veilig opgeborgen in een zakje.

Elachista

Citaat van: Anne Hueber op februari 20, 2011, 14:19:25 PM
Citaat van: MartinBorsboom op februari 20, 2011, 14:15:37 PM
het beestje is volgens mij al geconserveerd als ik het goed gelezen heb.

Klopt, het beestje zit al veilig opgeborgen in een zakje.

Is dat niet heel gevaarlijk? Ik heb nog nooit gehoord van insecten die in zakjes verzameld worden, bij vlinders alleen papilotten. Stel nou dat iemand het beest er weer uit haalt, en de vleugel blijft haken: kaduuk. Mogelijkheid twee, bacteriën op het lijf treden in het lichaam, waar nog lange tijd lichaamsvocht bewaard blijft omdat het niet kan verdampen...maakt het meest broos. Speldje toch maar?

Apart vraagje Anne, sinds wanneer werk je bij Naturalis?

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 20, 2011, 09:07:13 AM
Dit   is een soort die zover mij bekend alleen nog in bebouwing voorkomt.   Tijgerblauwtje wil ook wel eens echt rondvliegen buiten. Lijkt me een   goed verschil.

Och als je deze juffer buiten laat vliegen dan is het een goed verschil die natuurlijk geen hout snijdt. Bebouwing of buiten bebouwing, natuur is natuur, exoot is exoot, Europa is Europa.
Groet,
Tymo

Jeroen Nagtegaal

Voortplanting vind alleen binnenshuis plaats, dus weinig zinvol om op te nemen. Dan zou je ook alle soorten moeten opnemen die in bijvoorbeeld een Dierentuin aanwezig zijn binnen verwarmde kassen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Anne Hueber †

@Tymo:
Beestjes worden tegenwoordig, iig bij libellen, niet meer opgeprikt (ook door ruimtegebrek). Ze worden nu in een soort envelopjes bewaard. Is ook wat makkelijker, om onder de bino te bekijken, alleen ff het envelopje openvouwen.
En je vraag: ik ben sinds september als onbezoldigd gastmedewerker bij Naturalis werkzaam. Ik ben op dit moment  bezig, om alle dokumenten van Geijskes te scannen, om deze zo voor wetenschappers toegankelijk te maken. Woon op 5 minuten fietsen van Naturalis, in de winter is het voor libellen toch een rustige tijd en kan me daar dan nuttig maken.

ewoudploeg

He?!?!?! Gaat het huidje niet naar mij toe??  ;D .

@ Tymo: Lijkt me een goeie zet om de stoffelijke overschotten samen in Leiden op te slaan. Voor mij/ons heeft dit beestje geen waarde. Uiteraard ben ik wel bereid het beestje op mijn/onze manier te prepareren, maar het zal denk ik niet noodzakelijk zijn. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat de soort vaker in Nederland gaat opduiken, maar naar ik verwacht uitsluitend binnenshuis. Het zou te ver gaan om voor ons project ook deze en alle andere exoten en mogelijk te verwachten exoten op te nemen om alle narigheid te kunnen determineren. We moeten uiteraard ergens de grens leggen en die ligt juist links van dit beestje. Maar toch: dank voor het meedenken!!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Goyatlah

Hmpf ik hoor allerlei ideeen die ansoluut niet hard te maken zijn. Beest en huidje opsturen naar Naturalis, en verder gewoon afwachten, denk ik. De suggesties die hier gedaan zijn kloppen denk ik geen van alle.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ewoudploeg

Citaat van: Goyatlah op februari 23, 2011, 00:45:46 AM
Hmpf ik hoor allerlei ideeen die ansoluut niet hard te maken zijn. Beest en huidje opsturen naar Naturalis, en verder gewoon afwachten, denk ik. De suggesties die hier gedaan zijn kloppen denk ik geen van alle.

Geen van alle reacties kloppen? Wij zeggen exact hetzelfde: moet naar Naturalis.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Anne Hueber †


beetlestitch

is leuk om dit geval te volgen. ik ben geen libellen man maar ik heb dhr geyskes goed gekend en heb voor hem wel eens libellen verzameld in suriname waar hij lang gewoond en gewerkt heeft. het is dan ook altijd weer leuk dat zijn naam ter sprake komt en ik daar weer goede herinneringen aan heb. met groeten toon.
Toon Keukelaar

Goyatlah

Beest in de alcohol en naar naturalis (Vincent Kalkman of KD Dijkstra). Komt dan helemaal goed.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Anne Hueber †

Citaat van: Goyatlah op februari 23, 2011, 23:01:20 PM
Beest in de alcohol en naar naturalis (Vincent Kalkman of KD Dijkstra). Komt dan helemaal goed.

Als je de berichten hierboven goed gelezen hebt, weet je precies waar het beestje zich op dit moment bevind en in wat voor toestand en wie ernaar gaat kijken.....

Anne Hueber †

Vandaag sprak ik Rory Dow in Naturalis. Hij was ermee bezig, het is met zekerheid een Pseudagrion en hij denkt ook al te weten welke, maar dat verklap ik nog niet ;) ;D
Dus zeer binnenkort is het raadsel opgelost! Zodra ik bericht krijg horen jullie het.

Botervlieg

whaaaaaaaaaaaaah

Ik wil het weten!!

Is het leuk?  ;D Is het zeldzaam?  :lol: Zeer zeldzaam dan ?   :P
Of ben ik wereldwijd de eerste die haar vond?  B)


Anne Hueber †

Citaat van: M. Baltus op februari 25, 2011, 17:25:16 PM
Of ben ik wereldwijd de eerste die haar vond?  8)

Natuurlijk ben je wereldwijd de eerste, die haar vond (ze zat toch in je aquarium :P )

Botervlieg

Citaat van: Anne Hueber op februari 25, 2011, 17:30:52 PM
Citaat van: M. Baltus op februari 25, 2011, 17:25:16 PM
Of ben ik wereldwijd de eerste die haar vond?  8)

Natuurlijk ben je wereldwijd de eerste, die haar vond (ze zat toch in je aquarium :P )

Flauwwwwww, ik bedoel of ik een nieuwe soort heb ontdekt  :angel:

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Botervlieg


Botervlieg

Ja ja! Er is een naam!  B)

Wat ik uit het verhaal begrijp was het nog een aardige zoektocht!

* tromgeroffel *

De waterjuffer is een vrouwtje van Pseudagrion microcephalum.

Wil een van de admins voor mij de naam op waarneming zetten?
Dan kan ik de waarneming aanpassen.

Leuk! Ik ga straks op observado en google even andere foto's van deze juffer zoeken.
En ik zal Rory uiteraard ook even terug mailen!

Groetjes, Marleen

JohanvantBosch

Ja, leuk hè!  :duim:
Ik maak hem ff aan.

Volledige reactie van Rory:

   
CiteerDear all,

Sorry that it has taken me a while to get back to you with the id of the damselfly that emerged from Marleen's aquarium - I finished looking at it lat weekend but I have been very busy this week and only now have found the time to write this message.

The damselfly is a female of Pseudagrion microcephalum (an English name that has been used for this is Blue Sprite). Johan - your guess was right - I was thrown by the colouration and a faulty memory of what the prothorax of microcephalum females looks like. This is not surprising as P. microcephalum is a widespread species that is common across much of its range.

Unfortunately certain ID of female Pseudagrion not associated with males depends largely upon characters of the prothorax and mesostigmal region of the synthorax, but these characters have never been illustrated or described for most Asian species, which meant that I had to compare the specimen against females of all similar species present in the collection here. Moreover, microcephalum is rather variable across its range and the full extent of this variation has never been fully documented. I compared the specimen with female microcephalum from various locations across it range and found that structurally it falls within range of variation observed in the species. The colouration of the specimen is not really like any other that I have seen, either of microcephalum or any other Asian Pseudagrion; this is probably a combination of its teneral condition and unusual/inadequate diet during its development, but it could also be from some population that has unusually coloured females.

Best wishes,

Rory


Botervlieg

Dank je wel, Johan!

Ik zag dat je het al hebt aangepast.
Zou je er nog bij willen zetten dat het een dame is?

Zag trouwens op observado een waarneming:
http://observado.org/waarneming/view/49971503
Daar staat op de foto een oranje/blauw exemplaar, zoals ik had gevonden, met groene ogen.


Groetjes, Marleen

Edit:
Dank je wel, Anne!  ;D

Weia

De soortstatus moet nog wel op exoot, import of zoiets, Johan. Net als bij dat lantaarntje van Jeroen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

Citaat van: Weia op maart 03, 2011, 14:16:51 PM
De soortstatus moet nog wel op exoot, import of zoiets, Johan. Net als bij dat lantaarntje van Jeroen.
daar staat ie al op hoor... (exotic)

JohanvantBosch

Citaat van: M. Baltus op maart 03, 2011, 14:08:21 PM

Ik zag dat je het al hebt aangepast.
Zou je er nog bij willen zetten dat het een dame is?

Dat mag je lekker zelf doen  O0

Doe je het zowel bij de foto als bij de waarneming?

Botervlieg

Citaat van: JohanvantBosch op maart 03, 2011, 14:21:09 PM
Citaat van: Weia op maart 03, 2011, 14:16:51 PM
De soortstatus moet nog wel op exoot, import of zoiets, Johan. Net als bij dat lantaarntje van Jeroen.
daar staat ie al op hoor... (exotic)

De waarneming staat wel op exoot, maar de "soort" nog niet. Denk dat Weia dat bedoelt?

Botervlieg

Citaat van: JohanvantBosch op maart 03, 2011, 14:22:28 PM
Citaat van: M. Baltus op maart 03, 2011, 14:08:21 PM

Ik zag dat je het al hebt aangepast.
Zou je er nog bij willen zetten dat het een dame is?

Dat mag je lekker zelf doen  O0

Doe je het zowel bij de foto als bij de waarneming?

Prima, doe ik  ;D

Wil jij hem haar dan daarna weer goedkeuren?   :angel:

JohanvantBosch

Citaat van: M. Baltus op maart 03, 2011, 14:23:06 PM
Citaat van: JohanvantBosch op maart 03, 2011, 14:21:09 PM
Citaat van: Weia op maart 03, 2011, 14:16:51 PM
De soortstatus moet nog wel op exoot, import of zoiets, Johan. Net als bij dat lantaarntje van Jeroen.
daar staat ie al op hoor... (exotic)

De waarneming staat wel op exoot, maar de "soort" nog niet. Denk dat Weia dat bedoelt?
ook de soort staat op exoot... kijk maar in het overzicht:
http://waarneming.nl/waarnemingen_all_v1.php?groep=5