Hoofdmenu

Broodkever?????

Gestart door Twan martens, februari 16, 2011, 19:30:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Twan martens

Achter schors van een plataan gevonden. 4 Mm. groot.
Stegobium paniceum? Wie weet het?

beetlestitch

lijkt niet het juiste biotoop voor voorraad insecten maar wel een uit de houtkevers zoals anobium of zo. de kenmerken zitten in de antennae en de onderzijde. groeten toon.
Toon Keukelaar

Twan martens

Hij laat zijn antennae niet zien. Zit onbeweeglijk in elkaar gedoken.
Misschien morgen bij daglicht betere foto`s.

Twan martens

Ik heb hem inmiddels als onzekere anobium punctatum op waarneming geplaatst.
Nog enkele foto`s bij daglicht gemaakt.
Hopelijk is het genoeg.
Groet Twan


Twan martens

Bedankt Joris. Als ik deze site raadpleeg, kom ik toch op de denticolle.
Kan iemand dit adhv de foto`s bevestigen? Ik zou de kever nog kunnen opsturen als iemand interesse heeft.
Groet, Twan.

Joris Menten

#6
Ik kan je niet echt helpen - heb genoeg moeite met mijn eigen kevers (ook pas wat serieuzer bezig met kevers) ! Denticole is kennelijk wel een van de algemenere soorten. Vindplaats klopt ook, zover mijn duits goed is " In den verschiedensten trockenen Laubhölzern, im Winter angeblich unter Stammoos, Rindenschuppen etc.. "; wat "mossen op boomstammen en schorschubben" zijn vermoed ik. Ik had deze soort recent ook (http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=117&t=9293). De jouwe lijkt er inderdaad ook erg op. Joris

Th.Heijerman

Anobium denticolle, of beter, Hadrobregmus denticollis, is in Nederland toch wel zeldzaam. Van de foto istie niet te doen. Als je wilt mag je hem wel opsturen ...

Theodoor

Joris Menten

Theodoor, Zijn er algemenere soorten van het geslacht dan denticolle ? Bedankt, Joris

Twan martens

Theodoor.
Naar welk adres kan ik hem opsturen?

Th.Heijerman

@ Joris: van de Anobiinae is Anobium punctatum in Nederland de meest algemene. Althans, komt in de meeste provincies voor.

Twan martens

Het is een mannetje van de anobium denticolle. Hartelijk dank Theodoor voor de determinatie.
Toon en Joris eveneens bedankt voor de aanvulling.
Groet, Twan