Hoofdmenu

Zwaanverhaal

Gestart door miepmail, februari 13, 2011, 13:06:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

miepmail

Enige weken geleden kwam een paartje zwanen tegen met 1 jonge zwaan. Ik ga er vanuit dat dit pa en  ma zwaan waren met hun jong.

Enkele dagen later zwom er nog maar 1 ouder met de jonge zwaan. Kon zijn dat de andere ouder even ergens anders was maar nu een paar weken later is deze ouder nog steeds alleen met zijn jong. Is de andere ouder vertrokken of overleden?

Eergisteren zag ik even verderop een jonge zwaan in zijn of haar eentje rond zwemmen. Leek me niet normaal. Vandaag vond ik deze zwaan op dezelfde plek dood. Naast deze plas met water lag een sloot waar alweer een jonge zwaan in zijn of haar eentje rond zwom.

Is hier iets aan de hand?

Zwanen zijn toch trouwe dieren heb ik begrepen?

Kan een jong alleen overleven?

Jarinka

Of een jong alleen kan overleven, hangt af van de leeftijd. Eergisteren heb ik een jonge Knobbelzwaan gezien die nog wel wat bruine vlekken in z'n kleed had, maar al bijna een volwassen kleed had. Hij zwom ook in z'n eentje rond.
In deze tijd van het jaar begint het voorspel van het broeden alweer. En net als bij mensen kunnen de ouders hun andere kinderen daar niet bij gebruiken. Die worden achtergelaten, en moeten zichzelf maar zien te redden. Voor een hoop 1kj Knobbelzwanen gaat dat goed, maar voor andere niet.
Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Zwanenjongen kunnen vanaf hun eerste dag zelf hun voedsel vinden. Het enige dat ze tijdens de eerste weken van hun ouders nodig hebben is bescherming. Nu ze even groot zijn als hun ouders hebben ze die daarvoor ook niet meer nodig maar ze blijven nog wel vaak lang bij elkaar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Afgelopen oktober heb ik heel vaak gezien dat jongen door de ouders (?) werden weggejaagd. Die vonden dat helemaal niet leuk.
Herman van der Meer

miepmail

Dan zal deze zwaan het niet overleefd hebben omdat hij of zij niet sterk genoeg was. De andere alleenstaande jonge zwaan is ondertussen vertrokken.

Zag vandaag vier knobbelzwanen die elkaar het hof aan het maken waren. Mooi gezicht.