Ruigpoot-?

Gestart door colossus, februari 12, 2011, 22:20:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

colossus

Is dit een Ruigpootbuizerd?
Een dag eerder was er op dezelfde locatie een gemeld, vandaar de foto's. Ik twijfel bij deze kerel over kenmerken als de eindband op de staart en de polsvlekken.

Voor sommige van onderstaande foto's heb ik met mijn telescoop dwars over het fietspad gelegen met alle risico's van dien, dus geen commentaar op de kwaliteit ... ;)

Kees Kuijper
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Robert V.T

Deze heeft geen bevederde tarsus en is dus geen ruigpootbuizerd. Deze heeft wel een enigszins donkere polsvlekken maar niet zo duidelijk als ruigpbuizerd, ook mist deze het donkere buikschild.
Groeten,

Robert van Tiel

colossus

Robert,

Moeten bruin en wit scherper zijn gescheiden?
Minder geleidelijk zeg maar?

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Robert V.T

Ja, de polsvlekken en buikschild zouden wat scherper afgetekend moeten zijn(bij rpb vrouw en juv).
Groeten,

Robert van Tiel

frankw

Dat maakt weinig uit als een buizerd zulke poten heeft.

Jarinka

Het gaat niet om de scheiding. Als je IMG_1982b.jpg erbij pakt, zie je dat jouw vogel geen donker buikschild heeft. Het enige kleed van RPB dat dan overblijft, is het kleed van een mannetje. Die heeft minimaal twee eindbanden. Maar jouw vogel heeft één hele brede eindband. Voor een vrouwtje zou dat eventueel nog kunnen, maar die heeft weer een heel duidelijk buikschild.
Groeten, Jarinka Heijink

frankneijts

Citaat van: colossus op februari 12, 2011, 22:29:59 PM
Robert,

Moeten bruin en wit scherper zijn gescheiden?
Minder geleidelijk zeg maar?

Kees

Kees, zoals Frank al aangeeft, het kleed doet er in dit geval helemaal niet toe: elke Ruigpootbuizerd moet tenminste aan 1 essentiëel criterium voldoen om überhaupt die naam te mogen hebben....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

colossus

Ok dank jullie voor de duidelijke uitleg.
Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper