Blijf het lastig vinden...

Gestart door Ted van der Knaap, februari 11, 2011, 20:33:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...het verschil tussen Havik en Sperwer.

Vanmiddag had ik 'n ex. op een heg op een boerenerf in de Achterhoek.

Qua formaat vond ik 'm klein dus zou dan Sperwer zeggen, aan de andere kant lijkt de iris oranje en dat pleit dan voor Havik.

Vind 'm ook bont/gemeleerd van achteren, is dit Sperwer/Havik eigen?

Wie kan (voor 'n volgende keer) hét kenmerk zeggen waarom dit een Sperwer cq Havik is?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

De kleur van de iris is geen kenmerk voor Sperwer of Havik. Het geeft alleen een indicatie van de leeftijd. Dat jouw vogel zo rommelig is van achter, komt omdat het een jonge vogel is. Die heeft lichte randen aan z'n veren.
Het is een jonge Sperwer.
Groeten, Jarinka Heijink

Oenanthe

Het belangrijkste kenmerk om havik en sperwer uit elkaar te houden is de grootte. Zelf word ik altijd als ik een havik van redelijk dichtbij waarneem getroffen: wat een kanjer van een vogel. Een ander, maar veel minder betrouwbaar kenmerk is de plaats waar je de vogel waarneemt. Haviken zijn strikte bosbewoners en wagen zich zelden of nooit ver buiten een bos. In tuinen, waar je deze foto gemaakt hebt, duiken om die reden veel vaker sperwers dan haviken op. Haviken zijn naar mijn ervaring ook veel schuwer dan sperwers: nog een reden dat ze tuinen niet vaak bezoeken. Maar waarnemers die in de buurt van door haviken bewoonde bossen wonen hebben misschien andere ervaringen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op februari 11, 2011, 21:45:05 PM
Het belangrijkste kenmerk om havik en sperwer uit elkaar te houden is de grootte. Zelf word ik altijd als ik een havik van redelijk dichtbij waarneem getroffen: wat een kanjer van een vogel. Een ander, maar veel minder betrouwbaar kenmerk is de plaats waar je de vogel waarneemt. Haviken zijn strikte bosbewoners en wagen zich zelden of nooit ver buiten een bos. In tuinen, waar je deze foto gemaakt hebt, duiken om die reden veel vaker sperwers dan haviken op. Haviken zijn naar mijn ervaring ook veel schuwer dan sperwers: nog een reden dat ze tuinen niet vaak bezoeken. Maar waarnemers die in de buurt van door haviken bewoonde bossen wonen hebben misschien andere ervaringen.

Mooi dat de grootte dan beetje hét kenmerk is... ...mijn eerste determinatiegevoel was ook Sperwer vanwege het formaat.

Overigens is deze foto niet in een tuin gemaakt maar bij een alleenstaande boerderij met ruime open gras/weilanden, met water (riviertje en groot kanaal) en bossen in de buurt.

Gevarieerde omstandigheden dus.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankneijts

We hebben het hier al vaker gehad over zeg maar "Haviken en het stedelijk milieu". De conclusie, op basis van literatuur en persoonlijke ervaringen, was dat Haviken meer en meer "in de stad" te zien zijn en in de Havik/Sperwer discussies op dit forum zijn al diverse Haviken voorbij gekomen die in een stadse achtertuin een vorkje mee kwamen prikken.
Uiteraard is de totale grootte van de vogel op een foto dikwijls moeilijk of zelfs helemaal niet te beoordelen. Bij een zittende Havik/Sperwer op een foto echter zijn grootte/formaat/dikte van bepaalde (essentiële) lichaamsdelen zoals poten (tarsus) en snavel in een aantal gevallen wèl te beoordelen mits je enige ervaring hebt met beide soorten. In dit geval is het de snavel die bij een Havik veel groter is.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Guus Peterse

Citaat van: Oenanthe op februari 11, 2011, 21:45:05 PMHaviken zijn strikte bosbewoners en wagen zich zelden of nooit ver buiten een bos.
Je zegt het zelf al: een (veel) minder betrouwbaar kenmerk. Bij ons zijn haviken ook bewoners van moeras en plas. Nou vooruit, er moeten dan we bomen in staan, maar je komt ze daardoor geregeld midden in de polder tegen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

KorHaan

Citaat van: Ted van der Knaap op februari 11, 2011, 21:55:21 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 11, 2011, 21:45:05 PM
Het belangrijkste kenmerk om havik en sperwer uit elkaar te houden is de grootte. Zelf word ik altijd als ik een havik van redelijk dichtbij waarneem getroffen: wat een kanjer van een vogel. Een ander, maar veel minder betrouwbaar kenmerk is de plaats waar je de vogel waarneemt. Haviken zijn strikte bosbewoners en wagen zich zelden of nooit ver buiten een bos. In tuinen, waar je deze foto gemaakt hebt, duiken om die reden veel vaker sperwers dan haviken op. Haviken zijn naar mijn ervaring ook veel schuwer dan sperwers: nog een reden dat ze tuinen niet vaak bezoeken. Maar waarnemers die in de buurt van door haviken bewoonde bossen wonen hebben misschien andere ervaringen.

Mooi dat de grootte dan beetje hét kenmerk is... ...mijn eerste determinatiegevoel was ook Sperwer vanwege het formaat.

Overigens is deze foto niet in een tuin gemaakt maar bij een alleenstaande boerderij met ruime open gras/weilanden, met water (riviertje en groot kanaal) en bossen in de buurt.

Gevarieerde omstandigheden dus.




Een zijsprongetje:

Denk aan de Daltons uit de Lucky Luke stripalbums. 4 boeven in streepjespak, trapsgewijs oplopend in grootte. Op de vogelherkenningscursus voor beginners wil ik die nog wel eens tekenen om een sprongetje naar de grootteverschillen tussen Havik en Sperwer van beide geslachten te maken. Averell en Joe Dalton uit elkaar houden is niet moeilijk, Jack en William is moeilijker.
Daarna teken ik het trapsgewijs oplopende rijtje Sperwerman, Sperwervrouw, Havikman, Havikvrouw. Het heeft altijd succes.
Ervaring opdoen in het veld is een tweede, maar we doen ons best als excursieleiders.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

BramtK

Eens met het kijken naar de snavel. Klein en in feite een lief dingetje, dus een Sperwer.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: KorHaan op februari 12, 2011, 02:54:07 AM

Een zijsprongetje:

Denk aan de Daltons uit de Lucky Luke stripalbums. 4 boeven in streepjespak, trapsgewijs oplopend in grootte. Op de vogelherkenningscursus voor beginners wil ik die nog wel eens tekenen om een sprongetje naar de grootteverschillen tussen Havik en Sperwer van beide geslachten te maken. Averell en Joe Dalton uit elkaar houden is niet moeilijk, Jack en William is moeilijker.
Daarna teken ik het trapsgewijs oplopende rijtje Sperwerman, Sperwervrouw, Havikman, Havikvrouw. Het heeft altijd succes.
Ervaring opdoen in het veld is een tweede, maar we doen ons best als excursieleiders.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Misschien zou je dan Jack moeten tekenen met een grotere neus en dikkere beentjes dan William............ 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

KorHaan

Haha, die is goed, Frank!

Ik neem hem mee, en ga vast oefenen. 1 maart begint de voorjaarscursus.

Groet, Ronald

frankw

Citaat van: Oenanthe op februari 11, 2011, 21:45:05 PM
Het belangrijkste kenmerk om havik en sperwer uit elkaar te houden is de grootte. Zelf word ik altijd als ik een havik van redelijk dichtbij waarneem getroffen: wat een kanjer van een vogel. Een ander, maar veel minder betrouwbaar kenmerk is de plaats waar je de vogel waarneemt. Haviken zijn strikte bosbewoners en wagen zich zelden of nooit ver buiten een bos. In tuinen, waar je deze foto gemaakt hebt, duiken om die reden veel vaker sperwers dan haviken op. Haviken zijn naar mijn ervaring ook veel schuwer dan sperwers: nog een reden dat ze tuinen niet vaak bezoeken. Maar waarnemers die in de buurt van door haviken bewoonde bossen wonen hebben misschien andere ervaringen.
Over Havik midden in de stad gesproken:
http://vwgarnhem.waarneming.nl/waarneming/view/52312303
En dit is maar een van de vele voorbeelden dat Havik wel degelijk (regelmatig) midden in de stad op duikt.

Zelf had ik er ook eentje gisteren, ik woon dan wel meer aan de rand van de stad..

BramtK

Inderdaad Frank. Het probleem begint natuurlijk al bij je definitie van "stad". Mooie oranje iris heeft deze vogel trouwens.
Groeten,

Bram ter Keurs

ahjoon

Citaat van: frankw op februari 14, 2011, 12:30:08 PM
Citaat van: Oenanthe op februari 11, 2011, 21:45:05 PM
Het belangrijkste kenmerk om havik en sperwer uit elkaar te houden is de grootte. Zelf word ik altijd als ik een havik van redelijk dichtbij waarneem getroffen: wat een kanjer van een vogel. Een ander, maar veel minder betrouwbaar kenmerk is de plaats waar je de vogel waarneemt. Haviken zijn strikte bosbewoners en wagen zich zelden of nooit ver buiten een bos. In tuinen, waar je deze foto gemaakt hebt, duiken om die reden veel vaker sperwers dan haviken op. Haviken zijn naar mijn ervaring ook veel schuwer dan sperwers: nog een reden dat ze tuinen niet vaak bezoeken. Maar waarnemers die in de buurt van door haviken bewoonde bossen wonen hebben misschien andere ervaringen.
Over Havik midden in de stad gesproken:
http://vwgarnhem.waarneming.nl/waarneming/view/52312303
En dit is maar een van de vele voorbeelden dat Havik wel degelijk (regelmatig) midden in de stad op duikt.

Zelf had ik er ook eentje gisteren, ik woon dan wel meer aan de rand van de stad..

Ben wel benieuwd of deze pijl exact staat?
Met vriendelijke groet,

Arjan


;-) -> http://waarneming.nl/waarneming/view/46346147