Hoofdmenu

Foto van de dag

Gestart door Margreet Kwh, februari 10, 2011, 22:11:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Dana Lempersová

Dat is een mooi zonnetje.  :)  Zit je niet zo laag op de grond en ga schijnen op ons!

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Dana Lempersová

De krocus gaat open alleen als de zon schijnt. De lente is in een klein begin.

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Antonie Blom

Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Dana Lempersová

De bloem van de zwarte els zie ik de eerste keer. Bedankt. Hééééééél mooie. Dana

Margreet Kwh

#38

http://waarneming.nl/waarneming/view/52622544
Boeren Bonte krokus van Jan van Harten
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven


Margreet Kwh

Dank voor de verbetering, Han :duim: (Boerenbonte krokus zou ook een leuke naam zijn ;))
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

han.endt

Citaat van: MarKoHu op maart 07, 2011, 00:02:47 AM
Boerenbonte krokus zou ook een leuke naam zijn ;)
In ieder geval kleurtjes genoeg bij de Bonte krokus :) .

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Dana Lempersová

Margreet, ik wist niet dat de vliegen ook de haren eten  ;D .

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Dana Lempersová


Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Margreet Kwh

#49

http://waarneming.nl/waarneming/view/52733889
Siberische lis van Marc Budding
Edit: een vermoedelijke Iris reticulata
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

han.endt

Citaat van: MarKoHu op maart 12, 2011, 23:57:51 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/52733889
Siberische lis van Marc Budding

Iris reticulata. Ik weet niet of die een Nederlandse naam heeft.

Dana Lempersová

Voorjaarbloeiende Lis? De blauw is DE blauw. De geel ook  ;)

han.endt


nick w

gewoon Vroege lis? Of was die er al?

Groet,
Nick W

mcbud


Als ik de foto's op Google bekijk, denk ik,dat je gelijk hebt ,Han! Ik had uren in buitenlandse flora's en op het internet gezocht, maar was I. reticulata nergens tegengekomen. Ook niet in de nieuwe Stace, de enige flora waarin ik met een min of meer complete sleutel voor Irissen kon vinden
Het is een miniem lisje, minder dan 20cm hoog, met smalle, driehoekige bladeren. Hij staat op een oude buitenplaats (Beeckestijn) waar in het verleden veel exootjes zijn aangeplant; Net ver van dit Lisje handhaaft zich al jaren  al jaren een Kievitsbloem.  Op deze plek wordt al tenminste  twintig jaar niet meer actief getuinierd. Alleen spaarzaam gemaaid. Deze Lis heb ik nooit opgemerkt terwijl ik de plek al jaren regelmatig bezoek. Een overlever uit vroegere tijden?
of aangeplant door een flora vervalser?
bedankt, marc

nick w

ik ken hem inderdaad vooral als tuinbolletje. Weet niet of ie onder de stinzenplanten zou vallen, hij komt wel van oorsprong uit Turkije/Iran/Caucasus dus is niet inheems.

Groet,
Nick W

gertjanvannoord

grappig. Een lis die er op lijkt heb ik deze week bij ons in de tuin gevonden. Twee exemplaren, half onder de klimopplanten. We weten niet hoe die er gekomen zijn... Misschien kunnen ze zich op eigen kracht toch wat verder verspreiden?

Gertjan van Noord

han.endt

Ook dat is Iris reticulata. Kunnen ze niet bij de buren vandaan komen? Mijn ondervinding is dat deze soort zich niet zo makkelijk verspreid.

gertjanvannoord

tja, ik heb de plant niet bij de buren gezien, maar heb niet in alle achtertuinen in de buurt gekeken natuurlijk. Maar er zijn niet zoveel tuinen vlakbij, en geen tuin grenst direct aan onze tuin... Dit zal dan wel een mysterie blijven.
Gertjan van Noord

Dana Lempersová

Ik kreeg ieder jaar een nieuwe plant dankzij de vogels. Iris zaad is enorm licht. De zaad op mijn foto komt van een grote soort. De zaad van kleine soort is misschien noch kleiner. Ik wil zeggen of mogelijk de verspreiding door vogels of de wind zou kunnen zijn?