Vogelakker Dodaarsweg

Gestart door Pim, februari 10, 2011, 10:46:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Bericht heeft al eerder op de DBA site gestaan, aan mij het verzoek om het ook hier te plaatsen.

Uniek kiekendieffoerageergebied in Flevoland  Verzoek aan vogelaars en fotografen
Aan de Dodaarsweg in Zuidelijk Flevoland is in 2010 een kiekendieffoerageergebied ingezaaid. Daardoor zijn hier veel bijzondere trekvogels te zien. Belangstellende vogelaars en natuurfotografen zijn natuurlijk welkom. Wij willen echter de hinder voor omwonenden en het overige verkeer zoveel mogelijk beperken.
Daarom verzoeken wij u bij een bezoek aan de Dodaarsweg uw auto met 4 wielen in de berm te parkeren.

Dank voor uw medewerking!
Provincie Flevoland en gemeente Zeewolde

Ik wil wel een kanttekening plaatsen: Vooral na nat weer zou ik twee wielen op het asfalt houden, probeer dan zoveel mogelijk aan de kant te gaan staan dat bewoners geen overlast ervaren.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

j.steenbergen

Goh, die kende ik nog niet. En wat is daar zoal te zien nu?
Jeroen Steenbergen

Maico Weites

http://waarneming.nl/gebied/view/8989
O.a. grauwe gors, smelleken, ruigpootbuizerd en blauwe kiek
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

hiskodevries

Geachte meneer/mevrouw,

Vandaag heeft een waarnemer i.v.m. de waarneming van de Grauwe Gors zich niet aan de volgende gedragsregel gehouden:

2. Betreed niet zonder meer voor publiek gesloten terreinen zoals reservaten, landgoederen, tuinen, weilanden en dergelijke. 

Het gaat om het gebied: 
8989   Almere - Dodaarsweg   Zeewolde (gemeente)   Flevoland   Area      


Wilt u op de website duidelijk aangeven dat de bewoners dit soort gedrag niet op prijs stellen en waarnemers ruim 500 meter afstand moeten houden van de woningen en het zeker niet toegestaan is om het erf te betreden.  

Bij voorbaat dank.

Bewoners Dodaarsweg Zeewolde
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

djansen2

Ondanks dat ze een goed punt hebben lijkt 500 meter mij wat veel :)
met vriendelijke groeten Diego Jansen

HPM

Als ik zo'n verbod zou aankondigen zou de halve Haagse binnenstad ontruimd moeten worden.

Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: djansen2 op februari 10, 2011, 17:45:37 PM
Ondanks dat ze een goed punt hebben lijkt 500 meter mij wat veel :)
:) lijkt mij ook.
Heb het even opgemeten: met 500m kom je tot halverwege het kruispunt.
Zou het knap vinden als mevrouw die gehele 500m openbare weg tot verboden gebied weet te bestempelen :)
Steven Wytema


hiskodevries

blijf in elk geval van de erven af.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rikstar

#8
Goeie actie Pim en Hisko  :duim:

ik kan mij trouwens helemaal voorstellen dat de boeren van de Dodaarsweg het allemaal een beetje zat beginnen te worden. Ik zou er zelf ook helemaal zat van worden als er iedere dag tientallen vogelaars en fotografen op mijn toegangsweg zouden staan. (en dat al 2 maanden lang)
gewoon niet op de erven komen, dat lijkt mij vrij logisch! anders gewoon beboeten als het kon.

gezien de nattigheid is het inderdaad wel verstandig om met 2 wielen op het afvalt te blijven, het lijkt mij wel vrij logisch dat je niet midden op de weg blijft staan om zo het verkeer niet te hinderen. (tevens is er een mooie passage waar je goed op kan staan met je auto)

als opmerking wil ik nog zeggen dat er aanstaande zaterdag een telling wordt gedaan door de Werkgroep Grauwe Kiekendief in het natuurbraak aan de Dodaarsweg.
Wij hebben toestemming van de boeren om die dag het land in te lopen en de vogels aldaar te tellen. Dit betekend niet dat dit ook voor andere vogelaars en natuurfotografen telt!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

dupont

500 meter afstand MOETEN houden. Mijn lieve god... verzoek dan vriendelijk of mensen ivm overlast het liefst 500 meter afstand ZOUDEN WILLEN bewaren. Ik krijg nu bijna het idee dat je een nekschot riskeert... ofwel: wie goed doet ontmoet  :police:
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rikstar

de boodschap is dus duidelijk! De mensen daar zijn ons liever kwijt dan rijk  ;)

Citaat van: dupont op februari 10, 2011, 19:15:47 PM
500 meter afstand MOETEN houden. Mijn lieve god... verzoek dan vriendelijk of mensen ivm overlast het liefst 500 meter afstand ZOUDEN WILLEN bewaren. Ik krijg nu bijna het idee dat je een nekschot riskeert... ofwel: wie goed doet ontmoet  :police:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Guus Peterse

Tsja, openbare weg is openbare weg, en privéterrein is privéterrein, zo ingewikkeld is dat niet. 500 meter is in dat verband niet relevant lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Norman

Citaat van: dupont op februari 10, 2011, 19:15:47 PM
500 meter afstand MOETEN houden. Mijn lieve god... verzoek dan vriendelijk of mensen ivm overlast het liefst 500 meter afstand ZOUDEN WILLEN bewaren. Ik krijg nu bijna het idee dat je een nekschot riskeert... ofwel: wie goed doet ontmoet  :police:

Onderschat onze agrarische medemens niet hoor.  ;D

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=135246.0.html

Jaap Denee

Mijn zoon (2) liep vanmiddag enthousiast enkele meters de oprit naar de erfopgang van de westelijke boerderij op omdat er drie poezen liepen (en ik liep er dus achteraan)... geen schot gehoord.


Ook geen Grauwe gors gezien trouwens. Volgende keer de scoop mee en de kids thuis laten.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

Wel dapper dat je hier boete komt doen, Jaap.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Daar heb je tegenwoordig een 'app' voor, las ik vandaag. 8)

dupont

Mijn pijnlijkste dip in NLD heb ik aan een agrarische vriend te danken.
Ergens in de Bantpolder. Blocker nummer 1 van Wim Wiegant (voor niet-intimi: de Canadese Kraan) op een half uur gemist doordat de boer het nodig vond om de vogel op te stoten ivm auto's op zijn pad.  :'(
Iedere keer als ik in de Bantpolder rijd (dat is tegenwoordig niet zo vaak meer...) dan stijgt mijn bloeddruk...  >:D
Deze boer had/heeft overigens een slechte reputatie op dit gebied, er zijn gelukkig ruim voldoende welwillende boeren.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Ben Gaxiola

Zo bewaar ik nog mooie herinneringen aan mijn eerste Bijeneters in Nederland, de "bende van negen" van Kreileroord.

Deze vlogen rond de bijenkasten die een boer op zijn terrein had staan en vingen er behoorlijk wat.

De boer vond het prachtig en iedereen mocht zijn terrein op om mee te genieten.
Ben Gaxiola

Rikstar

heb je een bijenvolkje bij elkaar gesprokkeld wordt dat voor je ogen weg gevangen  :-X

Citaat van: Ben Gaxiola op februari 11, 2011, 09:22:33 AM
Zo bewaar ik nog mooie herinneringen aan mijn eerste Bijeneters in Nederland, de "bende van negen" van Kreileroord.

Deze vlogen rond de bijenkasten die een boer op zijn terrein had staan en vingen er behoorlijk wat.

De boer vond het prachtig en iedereen mocht zijn terrein op om mee te genieten.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jaap Denee

#19
Citaat van: dupont op februari 11, 2011, 07:44:37 AM
Deze boer had/heeft overigens een slechte reputatie op dit gebied, er zijn gelukkig ruim voldoende welwillende boeren.


Tsja David, maar ik kan me de reactie van de bewoners aan de Dodaarsweg ook wel een beetje voorstellen. Je bent gewend te wonen in een achteraf hoek van de Flevo aan een doodlopend zijweggetje van een zijweg van iets dat eigenlijk ook geen doorgaande route is, je ziet er jaren geen hond en vanaf de begane grond van je huis kun je 15 km ver kijken. En dan ineens staan er twee maanden lang elke dag (!) hele volksstammen de toegangsweg naar je huis (deels) te blokkeren, er op te draaien, de berm te verraggen...  en je kunt de laatste km naar je huis niet meer doortrappen zonder je buitenspiegel er af te rijden.


Vervolgens zijn er vogelaars die na die twee maanden ongevraagd bij die mensen het erf op lopen om een vogel te zoeken? Dan heb je wel een redelijke plaat voor je kop.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

dupont

Tsja Jaap, ik denk dat ik mij die reactie nog beter kan voorstellen dan jij Jaap  ;)
Maar de verwoording had hier wel anders gekund.
De juiste communicatie, daar gaat het in deze wereld om.
Moet je je voorstellen dat jouw assistent ipv 4x daags slikken 4x per uur slikken op het doosje zet. Dan was je nu ínmiddels wél binnen gelopen...  ;D 
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jaap Denee

Citaat van: dupont op februari 11, 2011, 11:52:04 AM
Tsja Jaap, ik denk dat ik mij die reactie nog beter kan voorstellen dan jij Jaap  ;)

Hoezo? Heb je ook horden Birdpixers en een enkele DBA-er of Waarneming.nl-er op je oprit gehad dan?

Citaat van: dupont op februari 11, 2011, 11:52:04 AM
Maar de verwoording had hier wel anders gekund. De juiste communicatie, daar gaat het in deze wereld om.

Daarom probeerde ik met mijn eerste reactie jouw opmerking over dat nekschot wat af te zwakken.  ;)

Citaat van: dupont op februari 11, 2011, 11:52:04 AM
Moet je je voorstellen dat jouw assistent ipv 4x daags slikken 4x per uur slikken op het doosje zet. Dan was je nu ínmiddels wél binnen gelopen...  ;D

... dan had ik inmiddels een groot probleem.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jaap Denee

Citaat van: hiskodevries op februari 18, 2011, 11:41:07 AM
Weer even onder de aandacht

Want? Nog steeds klachten?

Ik heb afgelopen week gemerkt dat er tussen de bewoners van de boerderijen en de aanwezige vogelaars enig verschil bestaat in interpretatie van wat openbare weg is en wat niet meer. Het asfalt van de Dodaarsweg loopt dood op de witrode wegafscheiding, de beklinkerde erven beginnen er links en rechts van. Volgens de boer begint zijn erf al op het punt waar de eerste klinkertjes van zijn erf het asfalt raken en dat zou volgens hem impliceren dat je de laatste 25 meter asfalt niet mag betreden...  ::)

We hebben bij voorbaat wat afstand bewaard, maar een enkele enthousiasteling die per ongeluk toch iets te ver doorliep op wat openbare weg lijkt/is, werd gevraagd zich van die laatste 25 meter asfalt te verwijderen... poldersoap...

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

fkdeboer

Citaat van: Jaap Denee op februari 18, 2011, 14:55:09 PM
We hebben bij voorbaat wat afstand bewaard, maar een enkele enthousiasteling die per ongeluk toch iets te ver doorliep op wat openbare weg lijkt/is, werd gevraagd zich van die laatste 25 meter asfalt te verwijderen... poldersoap...

Maar stond de boer al op de rand van z'n klinkertjes met het jachtgeweer in de aanslag?
Arme man, de grauwe gors zal wel nooit zijn favoriete vogel worden!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

GertJ

Citaat van: fkdeboer op februari 18, 2011, 14:58:01 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 18, 2011, 14:55:09 PM
We hebben bij voorbaat wat afstand bewaard, maar een enkele enthousiasteling die per ongeluk toch iets te ver doorliep op wat openbare weg lijkt/is, werd gevraagd zich van die laatste 25 meter asfalt te verwijderen... poldersoap...

Maar stond de boer al op de rand van z'n klinkertjes met het jachtgeweer in de aanslag?
Arme man, de grauwe gors zal wel nooit zijn favoriete vogel worden!
Ik dacht ik ga er misschien nog wel heen, maar voor mij hoeft het al niet meer...
Groet Gert Jager

Rikstar

Als je zo snel afgeschrikt bent door een boer ;) ........

Citaat van: GertJ op februari 18, 2011, 15:22:33 PM
Citaat van: fkdeboer op februari 18, 2011, 14:58:01 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 18, 2011, 14:55:09 PM
We hebben bij voorbaat wat afstand bewaard, maar een enkele enthousiasteling die per ongeluk toch iets te ver doorliep op wat openbare weg lijkt/is, werd gevraagd zich van die laatste 25 meter asfalt te verwijderen... poldersoap...

Maar stond de boer al op de rand van z'n klinkertjes met het jachtgeweer in de aanslag?
Arme man, de grauwe gors zal wel nooit zijn favoriete vogel worden!
Ik dacht ik ga er misschien nog wel heen, maar voor mij hoeft het al niet meer...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rikstar

Ik begreep gisteren van de boer dat de komende dagen veel wordt leeggehaald uit de schuren en dat er veel vrachtwagens met aanhang af en aan zullen gaan rijden. de meeste weten wel hoe de situatie daar ter plekke is en dat betekend dat een vrachtwagen een grote draai moet maken en dus het hele stuk vooraan nodig heeft om die draai te maken. daarom dat de boer op dat stuk geen auto's en ook geen vogelaars meer wilt hebben. tevens verzocht hij mij nog steeds met 4 wielen in de berm te parkeren ondanks de nattigheid :rolleye: .
de vraag is trouwens of zijn verhaal waar is, maar daar ga ik voor de zekerheid maar even vanuit.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

KorHaan

Citaat van: Rikstar op februari 18, 2011, 17:15:16 PM
Ik begreep gisteren van de boer dat de komende dagen veel wordt leeggehaald uit de schuren en dat er veel vrachtwagens met aanhang af en aan zullen gaan rijden. de meeste weten wel hoe de situatie daar ter plekke is en dat betekend dat een vrachtwagen een grote draai moet maken en dus het hele stuk vooraan nodig heeft om die draai te maken. daarom dat de boer op dat stuk geen auto's en ook geen vogelaars meer wilt hebben. tevens verzocht hij mij nog steeds met 4 wielen in de berm te parkeren ondanks de nattigheid :rolleye: .
de vraag is trouwens of zijn verhaal waar is, maar daar ga ik voor de zekerheid maar even vanuit.



Ik ken de situatie ter plekke niet, noch heb ik zin me daarin te begeven, maar ik sluit me aan bij de laatste woorden van Rik; de boeren zijn bezig met werk, en de vogelaars met een hobby. Hoewel dat voor sommigen op werk lijkt, zou ik toch maar ruim verderop parkeren en het laatste stuk lopen.
Het is van groot belang, dat je je hobby uitoefent zonder dat anderen daar last van hebben. Je kunt je driepoot toch gewoon in de berm zetten zonder dat boeren daar last van hebben? Een beetje inschikkelijkheid, is dat nou zoveel gevraagd?

Ik herinner me de boer van Zeeburg op Texel, die me vertelde dat hij de vogelaars die ongevraagd rond zijn huis liepen op zoek naar zeldzaamheden, consequent van zijn erf verwees, en dat hij zelfs thuisbleef i.p.v. op vakantie gaan om te voorkomen dat ze de boel platliepen. We moeten daar nu in de bocht van de weg parkeren, omdat hij een hekel heeft gekregen aan vogelaars, maar als je netjes vraagt of je op zijn erf mag, geeft hij je een rondleiding over zijn erf en is alles koek en ei. Gewoon een aardige man, die heus geen hekel heeft aan vogels, maar juist blij is met de Boerenzwaluwen die in zijn schuur nestelen.

Leef je een beetje in in het leven van anderen, en met wat overleg is zoveel meer mogelijk dan wanneer je jezelf ongevraagd toegang verschaft tot het erf van particulieren.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

frankcoenjaerts

#29
Pfffff,

Gewoon ff nuchter:

Boeren tp zijn in principe zeer welwillend: het zgn "Kiekendief" perceel heeft gewoon een agrarische functie. Wordt in goed overleg ingepland en door de boeren beheerd op een manier gericht op het creeren van een grote muizen dichtheid.
Bron: Natuurmonumenten, vandaag ter plaatse - en "eveneens- ;) " bijzonder welgemutst; de fout-parkeerders kregen keurige uitleg en een vriendelijk verzoek even met 4 wielen in de berm te parkeren.

Zoals Jaap terecht opmerkt is het heel goed voorstelbaar dat de bewoners zich overvallen voelen - zij kennen het doel van het project en willen waarschijnlijk enkele grenzen stellen, in de wetenschap dat dit geen eenmalig voorval is maar een eerste succesvol gevolg van de eigen ingeslagen weg. Kortom: respecteren, dit perceel kan ons nog veel plezier opleveren  :P !!

@ Gert: gewoon gaan dus, uurtje of 2-3 "garanderen" je de Gorzen (Gasthuis - 't Rooth - Sibbe kost die tijd in de auto - enkele reis), ondertussen genietend van een mooie Blauwe Kieken en Ruigpoten show; 4-wieltjes in de berm - van het erf blijven, klaar.
Met vriendelijke groeten,

Frank