zweefvliegtuigmot

Gestart door feel4nature, september 18, 2006, 21:47:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

feel4nature

tenminste...ik neem aan dat het een mot is!
natuurlijk met groet, Ali.

han.endt

Ik denk aan Amblyptilia acanthadactyla, maar aan de hand van deze foto durf ik geen zekerheid te geven.

feel4nature

#2
heb je misschien een nederlandse naam voor me han?....het is voor mezelf, dus een famillie naam is afdoende
natuurlijk met groet, Ali.

JohnvR

Ik had er ook zo een, althans lijkt er op, zie http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=13407

Het zijn vedermotten, grappige dieren niet?  

feel4nature

absoluut merkwaardige beestjes ja...
het is zo leuk dat ik nog steeds (voor mij) onbekende dingen vind.......

maar bedankt, vedermot, dat is wat ik zocht
natuurlijk met groet, Ali.

Elachista

Wat een merkwaardige smalle vleugels! Heb je m nog?
Ik denk nl. een wijfje van A. punctidactyla..
Groet,
Tymo

JohnvR

#6
N.a.v. Tymo's commentaar las ik op UK Moths dat beide soorten A. acanthadactyla en A. punctidactyla wijdt verspreid over de UK voorkomen (http://ukmoths.org.uk/show.php?bf=1497 en http://ukmoths.org.uk/show.php?bf=1498). Bij het soortenoverzicht op waarneming.nl staat alleen de A. acanthadactyla.
Er staat op UK Moths: 'Amblyptilia acanthadactyla may be distinguished by its warm reddish brown colour from the greyish brown of A. punctidactyla.' Ook is er een plaatje met wing comparison opgenomen http://ukmoths.org.uk/showzoom.php?id=4041.
Je kunt je afvragen of sommige Nederlandse waarnemingen de A. punctidactyla betreffen. Er zijn althans een paar foto's doe grijzig overkomen, maar of dat genoeg is?

zakdrager

#7
Alleen jammer dat A. punctidactyla geen Nederlandse soort is. (zie De kleine vlinders, de Geannoteerde naamlijst van de Nederlandse vlinders, de Fauna Europaea database en het Nederlandse soortenregister). Hij is evenmin bekend uit Belgie en Luxemburg.

Henk

Elachista

Dat weet ik, maar om een determinatie te doen op basis van het wel of niet voorkomen in Nederland doe ik niet. Als het nou een Russische soort was...maar het beest komt ook in het Ver. Koninkrijk, Denemarken en Frankrijk voor.
Groet,
Tymo

han.endt

#9
Ik vind het erg vreemd om met dergelijke veronderstellingen te komen aan de hand van deze vage foto. Vooral omdat het motje schuin van achteren is gefotografeerd en subtiele verschillen in de breedte van de vleugels helemaal niet is in te schatten.

Elachista

Het is beide 'Ik denk', het wil dus helemaal niet zeggen dat ik er zeker van ben.
Maar zodra er al aangegeven wordt dat het acanthodactyla zou zijn, wordt deze ook als zodanig ingevoerd. Hoe vaak ik nu al gezien heb dat als een admin een onzekere determinatie geeft en ik daarna een zekere waarneming tegenkom...

De vleugels vind ik erg smal, hier is het toch wel een hele gewone soort, maar tot dusver heb ik deze houding nog niet gezien.
Ook die haarborstels of franje'bundels' aan de onderrand van de vleugel mis ik hier.
Het zou natuurlijk best kunnen dat dit beest b.v.  op het punt staat om weg te vliegen en de vleugels daarom in een andere vorm te zien zijn.

Het is bij dit soort exemplaren wel belangrijk om het beestje te bewaren en er niet meteen vanuit te gaan dat een foto voldoet bij een determinatie.
Het onderscheid tussen punctidactyla en acanthodactyla kan ik hier dus niet maken, deze eerste kan de vleugels wel erg smal hebben.
Vanaf deze foto is er weinig van te maken, dus lijkt het me verstandig deze niet in te voeren of anders vedermot spec.
Groet,
Tymo

han.endt

Citeermaar aan de hand van deze foto durf ik geen zekerheid te geven.
Duidelijker kan toch niet zou ik zo zeggen.

zakdrager

CiteerDat weet ik, maar om een determinatie te doen op basis van het wel of niet voorkomen in Nederland doe ik niet. Als het nou een Russische soort was...maar het beest komt ook in het Ver. Koninkrijk, Denemarken en Frankrijk voor.
Tymo

ik ben blij dat je zo dynamisch denkt. En tot op zekere hoogte heb je daar ook gelijk in, omdat er zeer regelmatig nieuwe soorten micro's voor Nederland worden ontdekt. Dus je moet een open geest houden. En - met Jeroen en jou - ben ik het eens dat de bekende gegevens qua verspreiding en vliegtijd geen determinatiekenmerk opleveren, hooguit een indicatie van waarschijnlijkheid. Er is gewoon nog heel veel onbekend.
Maar je moet het wat mij betreft toch wel veel meer van de andere kant bekijken en veel voorzichtiger zijn in je uitspraken. Honderden mensen voor jou hebben naar micro's gekeken en daar zaten heel goede bij. Een foto is maar net voldoende bewijs bij een nieuwe soort maar dan moet hij wel makkelijk herkenbaar zijn. En een vage foto als deze is voor een nieuwe soort voor de fauna totaal onbruikbaar.

Het is wat mij betreft altijd heel goed om kritisch te zijn en blijven maar als het gaat om een voor Nederland volstrekt nieuwe soort, vertel dat er dan wel bij en geef aan dat je vermoeden nog uiterst speculatief is. 'Ik denk' is daarvoor niet genoeg, zeker niet in de formulering 'ik denk dat het punctidactyla is.

Groeten
Henk