op konijnenkeutel

Gestart door ratje, februari 05, 2011, 19:05:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

ratje

op een aantal konijnenkeutels zaten vele zwarte puntjes. Na enig peuterwerk kon ik er eentje uithalen. Het lijkt mij dat de sporen in een soort gelachtige substantie zitten. Iemand een idee welke richting ik moet gaan zoeken?
De maat van de sporen was 28-35 x 20-21 in water met 1000x vergroot.

Gulistan

kijk eens richting Podospora en Schizotheum, heb je literatuur?
Groeten van Christiane

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Er zijn nog wat meer kanshebbers, Sordaria o.a. (zoals Dieter net zegt). Ik zou graag nog een compleet vruchtlichaam onder de mic zien (ja dat is een flink gepruts).
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op februari 05, 2011, 19:57:37 PM
Er zijn nog wat meer kanshebbers, Sordaria o.a. (zoals Dieter net zegt). Ik zou graag nog een compleet vruchtlichaam onder de mic zien (ja dat is een flink gepruts).

je bedoelt hetzelfde als foto 2? Dat is eentje die ik eruit gepeuterd heb.


ratje

Citaat van: Gulistan op februari 05, 2011, 19:20:56 PM
kijk eens richting Podospora en Schizotheum, heb je literatuur?

ik heb alleen ellis en ellis op de harde schijf. Kan ik daarr wat mee denk je?

xenion

Bijna, bij foto 2 zit er nog veel rotzooi van het substraat omheen. Het gaat vooral om de vorm van het vruchtlichaam en of er haren aanwezig zijn. Daar kun je goed een foto van maken met de mic door een preparaatje te maken met water, deze niet aan te drukken en de 40x of 100x vergroting van je mic. te gebruiken. Het lospeuteren zonder rotzooi is vaak het meest lastig om te doen.
Daarnaast is ook de structuur van de nek met eventuele (samengeklonterde) haren belangrijk (daarvoor preparaat wel pletten).
Groeten,
Martin

xenion

Ellis & Ellis is in ieder geval goed te gebruiken om tot een geslacht te komen, voor determinatie tot op soort vind ik hem voor dit soort soorten wat te beperkt.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op februari 05, 2011, 20:06:36 PM
Bijna, bij foto 2 zit er nog veel rotzooi van het substraat omheen. Het gaat vooral om de vorm van het vruchtlichaam en of er haren aanwezig zijn. Daar kun je goed een foto van maken met de mic door een preparaatje te maken met water, deze niet aan te drukken en de 40x of 100x vergroting van je mic. te gebruiken. Het lospeuteren zonder rotzooi is vaak het meest lastig om te doen.
Daarnaast is ook de structuur van de nek met eventuele (samengeklonterde) haren belangrijk (daarvoor preparaat wel pletten).

een erg duidelijke uitleg. Ik ga er mijn best voor doen, zal nog wel eens een heftig woordje vallen eer ik dit losgepeuterd heb  ;D

ratje

Citaat van: xenion op februari 05, 2011, 20:08:06 PM
Ellis & Ellis is in ieder geval goed te gebruiken om tot een geslacht te komen, voor determinatie tot op soort vind ik hem voor dit soort soorten wat te beperkt.

het is ine ieder geval een begin. Even snel gegoogled, de suggestie van Dieter en jou komt wel in de buurt. Maar ik ga het zeker proberen. Lastig, maar wel leuk.

Dieter

Ik dacht aan Sordaria omdat normaal de sporen van Podospora en Schizothecium caudae hebben wat ik niet direct zie. Maar zoals Martin zegt zijn er nog meer. ;)
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 05, 2011, 20:25:55 PM
Ik dacht aan Sordaria omdat normaal de sporen van Podospora en Schizothecium caudae hebben wat ik niet direct zie. Maar zoals Martin zegt zijn er nog meer. ;)

Ik ga er morgen weer mee stoeien, en wordt het wat  :D 

ratje

Ik heb er eentje uitgepeuterd. Er zit nog heel ietsje mest aan, maar krijg ik er verder niet af. Wordt dit ietsje duidelijker?

grietaf

Knap gedaan, Hannie!
Grieta.


xenion

Ziet er inderdaad mooi uit, nu weten we hoe het vruchtlichaam er uitziet, en dat er geen haren aanwezig zijn.
Hoe ver kom je met Ellis & Ellis bij het uitsleutelen van het geslacht?
En is de gegeven sporenmaat met of zonder de slijmlaag?
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op februari 06, 2011, 17:10:58 PM
Ziet er inderdaad mooi uit, nu weten we hoe het vruchtlichaam er uitziet, en dat er geen haren aanwezig zijn.
Hoe ver kom je met Ellis & Ellis bij het uitsleutelen van het geslacht?
En is de gegeven sporenmaat met of zonder de slijmlaag?

het uitsleutelen vind ik lastig, moet ik nog bekijken. De sporenmaat is zonder de slijm, alleen de sporen.

ratje

#17
ik heb geen idee of ik het goed heb en de soort staat ook niet in de lijst. Maar ik kom qua sporengroote uit op blz 122 bij Bombardioidea en kom dan bij stercoris of bij degene die niet in de lijst staat serignanensis.

Dieter

Hannie, moet je geen relatief gemakkelijke sleutel hebben voor coprofiele, hij is verre van volledig en de naamgevingen zijn wat verouderd maar je komt wel tot het geslacht ermee. En welke Ellis & Ellis is het? Ik heb gezien dat je één hebt voor microfungi op planten maar ook één voor microfungi voor diverse substraten.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

ratje

Citaat van: Dieter op februari 06, 2011, 19:42:54 PM
Hannie, moet je geen relatief gemakkelijke sleutel hebben voor coprofiele, hij is verre van volledig en de naamgevingen zijn wat verouderd maar je komt wel tot het geslacht ermee. En welke Ellis & Ellis is het? Ik heb gezien dat je één hebt voor microfungi op planten maar ook één voor microfungi voor diverse substraten.

Dieter ik heb ook het exemplaar op diverse soorten substraten, waaronde ook de mestsoorten. Als het makkelijker kan is het goed. Als ik bij de Ellis kijk komen er ( op mijn manier) meerdere voor in aanmerking en dat kan toch niet de bedoeling zijn. ;D

xenion

Sleutel uit E&E, als je vragen hebt over de stappen hoor ik het wel: 1 > 5 > 14 > 17 > 18 > 19 > 20 > 21 > Sordaria. Zat Dieter toch goed :)
Met de Sordaria sleutel zou je dan op S. macrospora uitkomen, maar zoals gezegd, E&E is wat soorten betreft al wat verouderd.

Als ik 'Fungi Fimicoli Italici' er even bijpak zie ik al ruim 15 soorten staan. Als je de sporen ellipsoid zou noemen (tegenhanger is subglobose (=bolvormig) tot ovoid (=eivormig), wat ik toch wat meer in de buurt vind komen maar niet kan vanwege sporenmaat) dan kom je toch ook op S. macrospora uit. Hier wordt een sporenmaat van 30-36 x 18-21 µm aangehouden.
Het lijkt me dus S. macrospora te zijn, met als enige opmerking dat ik de sporenvorm wat vind afwijken ten opzichte van die in FFI, E&E geeft wel een subglobose vorm voor de sporen.
Groeten,
Martin

ratje

#21
Citaat van: xenion op februari 06, 2011, 20:40:25 PM
Sleutel uit E&E, als je vragen hebt over de stappen hoor ik het wel: 1 > 5 > 14 > 17 > 18 > 19 > 20 > 21 > Sordaria. Zat Dieter toch goed :)
Met de Sordaria sleutel zou je dan op S. macrospora uitkomen, maar zoals gezegd, E&E is wat soorten betreft al wat verouderd.

Als ik 'Fungi Fimicoli Italici' er even bijpak zie ik al ruim 15 soorten staan. Als je de sporen ellipsoid zou noemen (tegenhanger is subglobose (=bolvormig) tot ovoid (=eivormig), wat ik toch wat meer in de buurt vind komen maar niet kan vanwege sporenmaat) dan kom je toch ook op S. macrospora uit. Hier wordt een sporenmaat van 30-36 x 18-21 µm aangehouden.
Het lijkt me dus S. macrospora te zijn, met als enige opmerking dat ik de sporenvorm wat vind afwijken ten opzichte van die in FFI, E&E geeft wel een subglobose vorm voor de sporen.

Hoi Martin,
dat had ik volgens mij niet voor elkaar gekregen. Geweldig bedankt. Domme vraag misschien. Als ik in de Ellis kijk komen er bij de diverse substraten sleutels voor, waaronder ook voor dung. Op welke blz begint dan de sleutel die jij me gegeven hebt. Ik kan wel klakkeloos de naam overnemen, maar wil ook begrijpen waarom (hoe) je bij deze naam komt.

Ik zal hem invoeren, bedankt

xenion

Blz. 116, 'Other ascomycetes', alle kleine zwarte dingetjes op mest vallen daar onder. Je hebt daarnaast nog Discomycetes op blz. 100, dat zijn grofweg alle ascomyceten met een vlezig, vaak schijfvormig en gekleurd of wit vruchtlichaam. De andere sleutels (Hyphomycetes, Phycomycetes) zijn geen ascomyceten.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: xenion op februari 07, 2011, 20:37:06 PM
Blz. 116, 'Other ascomycetes', alle kleine zwarte dingetjes op mest vallen daar onder. Je hebt daarnaast nog Discomycetes op blz. 100, dat zijn grofweg alle ascomyceten met een vlezig, vaak schijfvormig en gekleurd of wit vruchtlichaam. De andere sleutels (Hyphomycetes, Phycomycetes) zijn geen ascomyceten.

dank je. ik heb het nagelezen. Ik ga het morgen nog een keer lezen. Was er denk ik niet goed uitgekomen.  ;D  Nogmaal bedankt  :duim: