Schokkend nieuws voor de 'lijsters'

Gestart door hiskodevries, februari 04, 2011, 14:11:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Zoals jullie natuurlijk allemaal al weten volgen we, qua vogelsoorten, de IOC lijst http://www.worldbirdnames.org/
Deze zijn druk bezig met het samenstellen van een ondersoorten lijst.
Als deze geladen is zal het aantal vogel (onder) soorten uitkomen op >30.000
In Nederland zijn een aantal 'soorten' bekend die in de rest van de wereld als ondersoort bekent zijn, b.v. een aantal kwikstaarten.
Zo is de Rouwkwikstaart in Nederland een soort (Motacilla yarrellii) en elders een ondersoort (Motacilla alba yarrellii)
Als we daadwerkelijk de ondersoorten lijst gaan importeren zullen dus een aantal soorten van de lijsten verdwijnen.
Ik weet zo snel niet nog meer meer genussen die ook afwijkend zijn (klapeksters ?) maar die soorten zullen vooraf overgezet worden naar een ondersoort.
Jullie mogen mij tippen over andere soorten.

Zwarte rotgans -> rotgans
Witbuikrotgans -> rotgans

kleine Zwaan    -> Fluitzwaan


Heuglins Meeuw->kleine mantelmeeuw

Kleine Barmsijs-> Barmsijs
Grote Barmsijs-> Barmsijs

Rouwkwikstaart ->witte kwikstaart
Engelse kwikstaart > gele kwikstaart
Noordse kwikstaart->gele kwikstaart
Iberische kwik  ->gele kwikstaart
Italiaanse Kwikstaart ->gele kwikstaart
Balkankwikstaart ->gele kwikstaart

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Ik heb Arnoud van den Berg ook gevraag om zijn zienswijze.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Ben Wielstra

Hoi Hisko,

Je bedoelt dus eigenlijk dat tot nu toe IOC+CSNA afwijkingen daar bovenop is gehanteerd op waarneming.nl, maar dat het nu puur IOC gaat worden?

Ben

hiskodevries

#4
Ben,
Totnutoe volgden we de IOC nadat we eerst de 'nederlandse' lijst hadden ingevoerd en die nederlandse lijst hebben we tot nu toe ongemoeid gelaten.
Dat laatste levert ons via observado nogal eens kritiek op omdat de lijsten niet samenvallen.
Die IOC lijst wordt door steeds meer organisaties gevolgd ook omdat deze openbaar en downloadbaar is.
Kritieken op de lijst wordt door de ioc members altijd serieus bekeken.
(ter info voor nederland, belgie en observado bestaat 1 soortenlijst waarin je per domein soorten aan/uit kunt zetten )
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

stefanhageman

Wat te denken van Witbuikrotgans, Zwarte Rotgans en Rotgans die dan samenvallen, maar ook de Barmsijzen (Grote en Kleine). Dit is op het moment waar ik op kan komen.
Stefan Hageman


hiskodevries

ik verwerk die soorten in de eerste post
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maico Weites

Ik neem aan dat de door mij ingevoerde grote barmsijzen op grote barmsijs blijven staan (dan is het dus gewoon een ondersoort van 'barmsijs'). Idem voor kleine barmsijzen en dat barmsijs spec. in 'barmsijs' verandert?
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

hiskodevries

Als de worldbirds lijst definitief is en wij de juiste voorbereidingen hebben getroffen gaat dat inderdaad zo werken. We laten geen 'soorten' verdwijnen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maico Weites

Ok, dat verwachte ik al wel, maar wilde toch even zekerheid. ;)
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Ben Wielstra

Ik vind het perfect Hisko! IOC is lekker progressief en wordt maar liefst vier maal per jaar ge-update. Wellicht is het handig als er een overzicht komt van de verschillen tussen IOC en CSNA (=WP). Daar waar de twee lijsten verschillen is wat aan de hand. In sommige gevallen is CSNA doorgeschoten (e.g. gele kwikken, barmsijzen), in andere loopt IOC gewoon wat achter (weet zo snel geen voorbeeld) en in andere gevallen is meer informatie wellicht gewenst en kan je tot nu beide kanten op (die rotganzen misschien?).

Ik voorzie mogelijk problemen voor CSNA soorten die uit meerdere ondersoorten zijn opgebouwd. Dan moeten mensen dus wel weten welke ondersoort dat is.

hiskodevries

#11
Ben, zie de eerste post, daar ga ik de verschillen loggen.
De IOC is geen log instituut als Nederlanders met overtuigende argumenten langs komen kan best een ondersoort naar soort gepromoveerd worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Overigens.
Dit is een zeer vroegtijdige aankondiging. De lijst is nog lang niet definitief.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2011, 15:25:52 PM
Ben, zie de eerste post, daar ga ik de verschillen loggen.
De IOC is geen log instituut als Nederlanders met overtuigende argumenten langs komen kan best een ondersoort naar soort gepromoveerd worden.

Zeker, overleg is bij de IOC zeer goed mogelijk! Maar een wijzigingsvoorstel moet wel goed onderbouwd zijn, wil het opgenomen worden bij een volgende up-date. Voorstellen kan iedereen indienen.

Zo schokkend is het nou ook weer niet. Soorten worden ondersoorten, maar kunnen als ondersoort gewoon ingevoerd/ bekeken/ opgezocht worden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Engelse Collins (de Engelse versie van de ANWB gids). Daar staat dit eigenlijk al allemaal zo opgenomen.

Daarnaast hoop ik dat iedereen begrijpt dat de keuze voor een progressieve taxonomisch up-to-date wereldlijst met gestandaardiseerde wetenschappelijke én Engelse namen een must is voor een database zoals die van waarneming.nl/ observado. Zeker nu die lijst ook nog eens wordt aangevuld met de ondersoorten. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2011, 15:31:15 PMOverigens. Dit is een zeer vroegtijdige aankondiging. De lijst is nog lang niet definitief.
Beste Hisko,

Lang niet iedereen is het eens met elkaar & het is een illusie om te denken dat dit ooit zo zal zijn. Het is maar net in welk land je woont & welk tijdschrift je leest & van welk clubje je lid bent. Lastig voor mensen die van lijstjes houden, lastig voor mensen die alleen maar soorten willen beschermen, maar voor veel anderen geen probleem. Vanuit het neodarwiniaanse evolutionaire perspectief is het volkomen logisch dat er nooit een goede / perfecte indeling zal zijn.

Men is het op Aarde ook niet eens over hoeveel landen er zijn. En die overeenkomst zal er nooit zijn. Lastig voor mensen die lijstjes bijhouden, maar verder is er prima mee om te gaan.

Taigarietgans en Toendrarietgans zijn ook bijna in geen enkel land twee soorten. En paardenbloemen dan? Hoeveel soorten paardenbloemen komen er in Nederland voor? Daar krijg je pas hoofdpijn van.

Groetjes, Klaas

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

#16
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2011, 15:15:12 PM
Als de worldbirds lijst definitief is en wij de juiste voorbereidingen hebben getroffen gaat dat inderdaad zo werken. We laten geen 'soorten' verdwijnen.

Wel een paar Nederlandse soorten want die veranderen in ondersoorten en omdat ondersoorten op de lijsterlijsten niet meetellen zullen die daardoor soms korten worden. Geen Grote + Kleine barnmsijs bijvoorbeeld, maar alleen Barmsijs. Voor het competitie-element zal het niet veel uitmaken omdat de verandering voor iedereen geldt. Voor 'beginnende lijsters' zal het er gemakkelijker op worden omdat geen moeite meer hoeft te worden gedaan om bijvoorbeeld lastige Gele kwikstaarten uit te pluizen. 'Gele' is dan genoeg.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: rnbflavour op februari 04, 2011, 16:10:28 PM
En dit geld dan puur voor Waarneming.nl/observado? Of ook voor DBA etc?
niet voor DBA, tenzij die ook gaan 'volgen'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

laatvlieger

Citaat van: HPM op februari 04, 2011, 16:13:39 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2011, 15:15:12 PM
Als de worldbirds lijst definitief is en wij de juiste voorbereidingen hebben getroffen gaat dat inderdaad zo werken. We laten geen 'soorten' verdwijnen.

Wel een paar Nederlandse soorten want die veranderen in ondersoorten en omdat ondersoorten op de lijsterlijsten niet meetellen zullen die daardoor soms korten worden. Geen Grote + Kleine barnmsijs bijvoorbeeld, maar alleen Barmsijs. Voor het competitie-element zal het niet veel uitmaken omdat de verandering voor iedereen geldt. Voor 'beginnende lijsters' zal het er gemakkelijker op worden omdat geen moeite hoeft meer hoeft te worden gedaan om bijvoorbeeld lastige Gele kwikstaarten uit te pluizen. 'Gele' is dan genoeg.
Goed samengevat. Daar liggen de belangrijkste wijzigingen.

Overigens zijn er genoeg vogelaars die voor zichzelf bijhouden welke ondersoorten/ leeftijdskleden zij gezien hebben. Dat ze ondersoort status krijgen wil lang niet zeggen dat zij opeens minder interessant zijn. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Bas vd Burg

Dat de soortenlijst in observado.org de soortenlijst van de IOC volgt, lijkt me een goede zet. Dit geeft wel een stukje eenduidigheid. Ik vind het alleen jammer dat een Nederlandse site als waarneming.nl zich dan niet meer "aansluit" bij de soortenlijst van de CDNA (hoe blij sommigen hiermee zullen zijn haha). Maar ja, dit zou betekenen dat je dan voor elk land iets aparts zou moeten bedenken omdat wellicht andere landen ook andere opvattingen hebben over bepaalde (onder)soorten dan de IOC?

Misschien is het toekomstmuziek maar wellicht is het een idee om op waarneming.nl ooit een keer de mogelijkheid te creëren dat je 2 soorten lijsten kunt genereren: een soortenlijst op grond van de IOC en een soortenlijst op grond van de CDNA??

En als je dan toch een Nederlandse lijst wilt bijhouden (volgens de beslissingen van de CDNA) dan kun je altijd op dutchbirdalerts.nl terecht.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

@Hisko, nog een aanvulling op jouw lijstje in het eerste bericht
Fluitzwaan Cygnus columbianus -> wordt straks Cygnus columbianus columbianus
Kleine Zwaan Cygnus bewickii -> wordt straks Cygnus columbianus bewickii
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Bas, dat is nu een echt probleemgeval, heeft straks iedereen een fluitzwaan op zijn lijst
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bas vd Burg

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2011, 16:34:18 PM
Bas, dat is nu een echt probleemgeval, heeft straks iedereen een fluitzwaan op zijn lijst

;D ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HJDT

In 1997 en 1998 hebben we een aantal nieuwe soorten mogen tellen omdat deze per dat jaar werden opgewaardeerd naar soort status. Een aantal werden al genoemd maar een aantal ook niet. Ik heb geen idee of van die nog niet genoemde soorten een aantal splits ook wereldwijd zijn geaccepteerd maar voor de volledigheid: Bonte Kraai, Amerikaanse Wintertaling, Geelpootmeeuw, Pontische Meeuw en Aziatische Roodborsttapuit. Overigens staat Heuglins Meeuw ten onrechte in de eerste post van Hisko, deze wordt in Nederland ook nog steeds beschouwd als ondersoort van Kleine Mantelmeeuw.
Het standaardiseren van de soortenlijsten van de verschillende domeinen lijkt me een goede zaak, kunnen we voor het echte (...)lijsten weer terug naar waar dat "hoort": de DBA!!

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

hiskodevries

geen van de door jouw genoemde soorten is een toekomstige ondersoort, had je zelf ook kunnen checken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: laatvlieger op februari 04, 2011, 16:18:58 PM
Citaat van: HPM op februari 04, 2011, 16:13:39 PM
Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2011, 15:15:12 PM
Als de worldbirds lijst definitief is en wij de juiste voorbereidingen hebben getroffen gaat dat inderdaad zo werken. We laten geen 'soorten' verdwijnen.

Wel een paar Nederlandse soorten want die veranderen in ondersoorten en omdat ondersoorten op de lijsterlijsten niet meetellen zullen die daardoor soms korten worden. Geen Grote + Kleine barnmsijs bijvoorbeeld, maar alleen Barmsijs. Voor het competitie-element zal het niet veel uitmaken omdat de verandering voor iedereen geldt. Voor 'beginnende lijsters' zal het er gemakkelijker op worden omdat geen moeite hoeft meer hoeft te worden gedaan om bijvoorbeeld lastige Gele kwikstaarten uit te pluizen. 'Gele' is dan genoeg.

Goed samengevat. Daar liggen de belangrijkste wijzigingen.

Overigens zijn er genoeg vogelaars die voor zichzelf bijhouden welke ondersoorten/ leeftijdskleden zij gezien hebben. Dat ze ondersoort status krijgen wil lang niet zeggen dat zij opeens minder interessant zijn.

Uiteraard niet maar ik denk dat het voor sommige mensen niet meer zo interessant zal zijn om ergens (Nijkerk bijv.) een Balkankwik te gaan twitchen omdat die dan toch geen nieuwe soort meer zal opleveren.

Maar goed, ik vind het een prima zaak om aan te sluiten bij de internationale gehanteerde taxonomie. Xeno-Canto gaat ook over op de IOClijst in plaats van aparte lijsten per continent.
Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: hiskodevries op februari 04, 2011, 16:47:26 PM
geen van de door jouw genoemde soorten is een toekomstige ondersoort, had je zelf ook kunnen checken

En dat geldt ook voor Toendrarietgans en Taigarietgans (blijven aparte soorten volgens IOC)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

Citaat van: Bas vd Burg op februari 04, 2011, 16:21:54 PM
Dat de soortenlijst in observado.org de soortenlijst van de IOC volgt, lijkt me een goede zet. Dit geeft wel een stukje eenduidigheid. Ik vind het alleen jammer dat een Nederlandse site als waarneming.nl zich dan niet meer "aansluit" bij de soortenlijst van de CDNA (hoe blij sommigen hiermee zullen zijn haha). Maar ja, dit zou betekenen dat je dan voor elk land iets aparts zou moeten bedenken omdat wellicht andere landen ook andere opvattingen hebben over bepaalde (onder)soorten dan de IOC?

Misschien is het toekomstmuziek maar wellicht is het een idee om op waarneming.nl ooit een keer de mogelijkheid te creëren dat je 2 soorten lijsten kunt genereren: een soortenlijst op grond van de IOC en een soortenlijst op grond van de CDNA??

En als je dan toch een Nederlandse lijst wilt bijhouden (volgens de beslissingen van de CDNA) dan kun je altijd op dutchbirdalerts.nl terecht.
Bas, hoezo zou de lijst op waarneming.nl niet een Nederlandse lijst zijn? Is een beetje plagerig, maar zit wel een kern van waarheid in. Het kan wat mij betreft niet zo zijn dat de lijst met de meeste soorten per definitie dé Nederlandse lijst is. Zo'n lijst moet gebaseerd zijn op goed wetenschappelijk onderzoek en is altijd dynamisch. Waarneming.nl heeft goed contact met de DBA en Dutchbirdalerts, dus daar komt men vast wel uit. Verder is het niet zo dat taxa wegvallen uit waarneming.nl, ze hebben alleen geen soortstatus meer.

Verder zijn die ondersoorten wat mij betreft net zo interessant. Ik zou niet weten waarom ik wel naar een Engelse Gele Kwikstaart op Lentevreugd zou gaan als die soortstatus heeft en niet als die alleen maar ondersoort status heeft? We kijken toch ook allemaal vol verbazing naar de influx Witkopstaartmezen? M.a.w. er verandert niet zoveel. De indelingen in soorten en ondersoorten worden op basis van onderzoek juist alleen maar beter!

Voor Waarneming.nl/ Observado is het belangrijk om één lijn te trekken. Dit is vooral om het voor gebruikers makkelijk te maken. Als je voor de ene soort de Clements lijst volgt, voor de andere de CSNA en voor de andere de IOC, dan wordt dat een chaos. Omdat je dan niet meer weet welke naam je moet gebruiken en dan werkt het niet meer. Dus keuze voor één lijst is heel belangrijk.

Daarnaast wil je een lijst hebben die ook taxonomisch hout snijdt, up-to-date is en bij voorkeur ook ruimte voor overleg geeft. In ons geval komt daar nog bij dat we ook graag één lijst voor de hele wereld hebben. Wat dat betreft is de  IOC lijst de perfecte lijst. Ze staan open voor kritiek (dus als jij vindt dat een keuze niet goed is, stuur ze een e-mail! Wordt het vervolgens in de IOC lijst opgenomen, dan zullen wij dat vervolgens ook weer opnemen) en standaardiseren soortnamen, waarbij ze rekening houden met allerlei recent onderzoek. Mooier kan haast niet! Vandaar onze keuze en het zou mij niet verbazen als ook andere instanties dit zullen gaan volgen.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ArjenDrost †


Op zich een begrijpelijke en goede beslissing. Maar:
Citaat van: HPM op februari 04, 2011, 16:13:39 PM
Voor 'beginnende lijsters' zal het er gemakkelijker op worden omdat geen moeite meer hoeft te worden gedaan om bijvoorbeeld lastige Gele kwikstaarten uit te pluizen. 'Gele' is dan genoeg.
Dit dan eigenlijk wel weer jammer (als de lijsters idd de waarneming.nl lijst gaan volgen en niet de lijstfunctie van DBA hanteren). Als deze lastige taxa weer ondersoorten zijn, zal er idd minder aandacht voor zijn. Waardoor we ook minder te weten komen over (de verspreiding van) deze taxa.

Bas vd Burg

#29
Citaat van: laatvlieger op februari 04, 2011, 16:53:38 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 04, 2011, 16:21:54 PM
Dat de soortenlijst in observado.org de soortenlijst van de IOC volgt, lijkt me een goede zet. Dit geeft wel een stukje eenduidigheid. Ik vind het alleen jammer dat een Nederlandse site als waarneming.nl zich dan niet meer "aansluit" bij de soortenlijst van de CDNA (hoe blij sommigen hiermee zullen zijn haha). Maar ja, dit zou betekenen dat je dan voor elk land iets aparts zou moeten bedenken omdat wellicht andere landen ook andere opvattingen hebben over bepaalde (onder)soorten dan de IOC?

Misschien is het toekomstmuziek maar wellicht is het een idee om op waarneming.nl ooit een keer de mogelijkheid te creëren dat je 2 soorten lijsten kunt genereren: een soortenlijst op grond van de IOC en een soortenlijst op grond van de CDNA??

En als je dan toch een Nederlandse lijst wilt bijhouden (volgens de beslissingen van de CDNA) dan kun je altijd op dutchbirdalerts.nl terecht.
Bas, hoezo zou de lijst op waarneming.nl niet een Nederlandse lijst zijn? Is een beetje plagerig, maar zit wel een kern van waarheid in. Het kan wat mij betreft niet zo zijn dat de lijst met de meeste soorten per definitie dé Nederlandse lijst is. Zo'n lijst moet gebaseerd zijn op goed wetenschappelijk onderzoek en is altijd dynamisch. Waarneming.nl heeft goed contact met de DBA en Dutchbirdalerts, dus daar komt men vast wel uit. Verder is het niet zo dat taxa wegvallen uit waarneming.nl, ze hebben alleen geen soortstatus meer.

Verder zijn die ondersoorten wat mij betreft net zo interessant. Ik zou niet weten waarom ik wel naar een Engelse Gele Kwikstaart op Lentevreugd zou gaan als die soortstatus heeft en niet als die alleen maar ondersoort status heeft? We kijken toch ook allemaal vol verbazing naar de influx Witkopstaartmezen? M.a.w. er verandert niet zoveel. De indelingen in soorten en ondersoorten worden op basis van onderzoek juist alleen maar beter!

Voor Waarneming.nl/ Observado is het belangrijk om één lijn te trekken. Dit is vooral om het voor gebruikers makkelijk te maken. Als je voor de ene soort de Clements lijst volgt, voor de andere de CSNA en voor de andere de IOC, dan wordt dat een chaos. Omdat je dan niet meer weet welke naam je moet gebruiken en dan werkt het niet meer. Dus keuze voor één lijst is heel belangrijk.

Daarnaast wil je een lijst hebben die ook taxonomisch hout snijdt, up-to-date is en bij voorkeur ook ruimte voor overleg geeft. In ons geval komt daar nog bij dat we ook graag één lijst voor de hele wereld hebben. Wat dat betreft is de  IOC lijst de perfecte lijst. Ze staan open voor kritiek (dus als jij vindt dat een keuze niet goed is, stuur ze een e-mail! Wordt het vervolgens in de IOC lijst opgenomen, dan zullen wij dat vervolgens ook weer opnemen) en standaardiseren soortnamen, waarbij ze rekening houden met allerlei recent onderzoek. Mooier kan haast niet! Vandaar onze keuze en het zou mij niet verbazen als ook andere instanties dit zullen gaan volgen.

@Wouter, tsja het is maar welk "spelletje" je mee wilt spelen..... die van waarneming.nl of die van de CDNA? Je hebt mij trouwens niet gehoord over het feit dat de lijst op waarneming.nl geen Nederlandse lijst is. En ik heb ook niet gezegd dat de lijst (CDNA) met de meeste soorten dan maar de Nederlandse lijst moet zijn.

Ik vind en blijf het alleen jammer vinden (maar kan het wel begrijpen hoor!) dat straks de waarneming.nl-lijst niet meer overeenkomt met de CDNA-lijst. Vandaar ook mijn ideetje om wellicht in de toekomst 2 lijsten op waarneming.nl te hebben. Een lijst gebaseerd op de beslissingen van de CDNA en een lijst gebaseerd op de beslissingen van de IOC. Een beetje vergelijkbaar met de lijsten op avibase (waar je lijsten kunt uitdraaien gebaseerd op de verschillende "stromingen").

Ik weet niet of jouw opmerking over ondersoorten puur gericht was aan mijn persoontje, maar troost je ik blijf naar (onder)soorten kijken ;D 
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012