Schokkend nieuws voor de 'lijsters'

Gestart door hiskodevries, februari 04, 2011, 14:11:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Citaat van: hiskodevries op maart 24, 2011, 12:39:38 PMik ben nogal rigoreus door een aantal topics heen gegaan en heb sommige geheel en andere gedeeltelijk verwijderd. Daarvoor bij voorbaat excuses. Als jullie bij jet onderwerp 'nut splitten en lumpen' houden niets aan de hand. Als het uitloopt op beledigingen dan gaat de schaar d`r weer in.
B.v.d.
hoi Hisko,

Goed om te weten, want dan zal ik in het vervolg even een kopie van mijn teksten maken. Heb ik tot nu toe niet gedaan. Zou je zo vriendelijk willen zijn om teksten van mij die zijn gewist even aan me te mailen?

Alvast vriendelijk bedankt hiervoor.

Groetjes, Klaas

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

hiskodevries

lees voor topic het woord berichten/bijdragen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

joostheeremans

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jaap Denee

Citaat van: hiskodevries op maart 24, 2011, 12:39:38 PM
ik ben nogal rigoreus door een aantal topics heen gegaan en heb sommige geheel en andere gedeeltelijk verwijderd.
Daarvoor bij voorbaat excuses.
Als jullie bij jet onderwerp 'nut splitten en lumpen' houden niets aan de hand. Als het uitloopt op beledigingen dan gaat de schaar d`r weer in.
B.v.d.


Als je nu het woordje "rigoreus" vervangt door "met de botte bijl", Hisko, dan begrijp ik wat je gedaan hebt. En wees dan vervolgens ook consequent en haal de quote van mijn verwijderde (en blijkbaar beledigende?) bijdrage weg...


CiteerHet is zoals Jaap als schrijf:

CitaatMaar als we het verder allemaal eens zijn over het gegeven dat we ons met de ontwikkeling van soorten ergens op een continuüm bevinden en dat we met de huidige wetenschap niet volledig in staat zijn alles in de ons beschikbare soortconcepten te gieten, dan maakt het verder geen fluit uit of je nu in een god gelooft, in een spaghettimonster of in een Darwin theorie. Hoeven we elkaar daar ook niet meer mee lastig te vallen. Scheelt mij kromme tenen.


Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Klaas van Dijk

Citaat van: Triturus op maart 23, 2011, 12:21:42 PMDit is wel een geinig stukje van Steve Howell: http://birding.typepad.com/youngbirders/2009/04/steve-howell-3.html

Wat een prachtig mooi verhaal zeg! Met erg veel genoegen gelezen. En ook duidelijk dat men het er ook daar lang niet met elkaar eens is. En inderdaad ook een auteur die dan gewoon maar zelf knopen doorhakt. Precies zoals we dus ook bij de Taimyrmeeuwen hebben gedaan.

Groetjes, Klaas

theomuusse

Grote meeuwen waren vroeger ook onmogelijk.
Tot we gingen kijken.

Theo

Klaas van Dijk

Citaat van: theomuusse op maart 24, 2011, 22:14:25 PMGrote meeuwen waren vroeger ook onmogelijk. Tot we gingen kijken. Theo
Yep. En veel broedvogels en hun nestjongen voorzien van mooie duidelijke kleurringen die je kunt aflezen en iedereen oproepen om deze vervolgens af te lezen. En hier veel foto's van maken. En dat allemaal op een mooie website zetten (www.gullresearch.org).

En natuurlijk artikelen hierover publiceren. 'Not published, is not investigated (R.G. Bijlsma 1997)' was de laatste stelling van het proefschrift van Oscar Vedder (18 maart 2011) 'All's fair in love and war'.

Theo, gaan jullie ook een mooi artikel schrijven over de maten etc. die jullie van al die Nederlands broedvogels hebben genomen? Ik heb wel eens zo'n mooi grafiekje gezien van de kodak grey scale van 500 ofzo Zilvermeeuwen die jullie hadden gevangen op het nest.

Naar de broedgebieden gaan, en daar naar de kern gaan, en aldaar flink veel basismateriaal verzamelen. N=500 is een hele mooie steekproefgrootte. Zit je ook niet te mieren met de statistiek etc.

Bloedmonsters verzamelen die je later kunt analyseren en veel maten etc. verzamelen (inclusief geluiden, kleuren en noem maar op wat je maar kunt verzinnen). Maar wel van zekere broedvogels en/of hun niet vlieg-vlugge jongen.

Er is nog erg veel te doen dus.

Groetjes, Klaas

hiskodevries

Oops! Google Chrome could not find www.gullresearch.org
Did you mean: www.­gull-­research.­org
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Aan de bak: http://www.worldbirdnames.org/ Nieuwste lijst is online. Kan helaas de beloofde subspecies-lijst (nog) niet (meer) vinden...

EDIT: gevonden onder master list incl comments http://www.worldbirdnames.org/ioc-lists/master-list/
Thijs Fijen

marijn

Thijs, de subspecies staan gewoon in de Master List vanaf heden!
Edit: ah, je had ze al gevonden ;)

Maar hoezo aan de bak? Is er iets veranderd voor de NL soorten?
Marijn Prins

Thijs Fijen

Citaat van: marijn op mei 08, 2012, 15:55:39 PM
Thijs, de subspecies staan gewoon in de Master List vanaf heden!
Edit: ah, je had ze al gevonden ;)

Maar hoezo aan de bak? Is er iets veranderd voor de NL soorten?
Ja, gevonden ;)

Zie eerste post van Hisko:
CiteerZoals jullie natuurlijk allemaal al weten volgen we, qua vogelsoorten, de IOC lijst http://www.worldbirdnames.org/
Deze zijn druk bezig met het samenstellen van een ondersoorten lijst.
Als deze geladen is zal het aantal vogel (onder) soorten uitkomen op >30.000
Thijs Fijen

hiskodevries

thijs, heb je zo`n haast om je soortenlijst te verkleinen ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Lijstje hou ik wel bij op dutchbirding en ik geloof dat er een prima work-around is voor Nederland. Ik hecht waarde aan ondersoorten en daarom zou ik graag die ondersoorten geladen zien worden. Als waarneming.nl (observado.org eigenlijk) echt internationaal heel groot wil worden is dit een goede stap. En ik zal mijn bijdrage doen in de vorm van het juist invoeren van ondersoorten (mits vastgesteld).

(Ik besef heel goed de hoeveelheid werk die hier in zit, dus no pressure)
Thijs Fijen

Theovanv

En wat houdt dit in? Dat binnenkort waarneming.nl ook de Barmsijzen, Rietganzen en Rotganzen gaan lumpen?
Theo van Veenendaal

Thijs Fijen

Citaat van: Theovanv op mei 08, 2012, 16:03:18 PM
En wat houdt dit in? Dat binnenkort waarneming.nl ook de Barmsijzen, Rietganzen en Rotganzen gaan lumpen?
Ja, maar dat was al lang bekend. Zie ook eerste post.
Thijs Fijen

marijn

De rietganzen niet, die heeft IOC ook gesplit.
Marijn Prins

Theovanv

#168
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2012, 16:06:16 PM
Citaat van: Theovanv op mei 08, 2012, 16:03:18 PM
En wat houdt dit in? Dat binnenkort waarneming.nl ook de Barmsijzen, Rietganzen en Rotganzen gaan lumpen?
Ja, maar dat was al lang bekend. Zie ook eerste post.
Ik blijf het verwarrend vinden, de een zegt, volg de IOC-lijst, de ander zegt, nee CSNA heeft de enige goede lijst. Maar als je dan gebruik maakt van waarneming.nl en niet van Dutch birding, dan zijn de statistieken weer niet volledig/overeenkomstig. Het zou prettig zijn als iedereen dezelfde lijst zou hanteren, maar dat zal wel een utopie zijn. Het zou wel heel prettig zijn als je in alle statistieken van waarneming.nl in ieder geval zelf de keuze kan maken door lokale soorten wel of niet mee te nemen, maar ik begrijp van Hisko dat dat niet zo eenvoudig of zelfs onmogelijk is?
Theo van Veenendaal

Bas vd Burg

Theo, er is in de waarneming.nl-levenslijst de optie "volgens lokale soortenlijst" ingebouwd (kijk maar op mijn waarneming.nl en dan de levenslijst). Op die manier kun je dus ook op waarneming.nl jouw CSNA-lijst bekijken. Deze optie is overigens ook te gebruiken op lokaal niveau, maar werkt niet voor lokale Toplijsten
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Theovanv

Citaat van: Bas vd Burg op mei 08, 2012, 16:31:50 PM
Theo, er is in de waarneming.nl-levenslijst de optie "volgens lokale soortenlijst" ingebouwd (kijk maar op mijn waarneming.nl en dan de levenslijst). Op die manier kun je dus ook op waarneming.nl jouw CSNA-lijst bekijken. Deze optie is overigens ook te gebruiken op lokaal niveau, maar werkt niet voor lokale Toplijsten
Dat weet ik, maar dit is bijvoorbeeld niet mogelijk in de toplijsten, ook niet de landelijke.
Theo van Veenendaal

Gerard Troost

#171
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2012, 16:06:16 PM
Ja, maar dat was al lang bekend. Zie ook eerste post.
Foute besluiten kunnen teruggedraaid worden.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

hiskodevries

Citaat van: Theovanv op mei 08, 2012, 16:36:21 PM
Citaat van: Bas vd Burg op mei 08, 2012, 16:31:50 PM
Theo, er is in de waarneming.nl-levenslijst de optie "volgens lokale soortenlijst" ingebouwd (kijk maar op mijn waarneming.nl en dan de levenslijst). Op die manier kun je dus ook op waarneming.nl jouw CSNA-lijst bekijken. Deze optie is overigens ook te gebruiken op lokaal niveau, maar werkt niet voor lokale Toplijsten
Dat weet ik, maar dit is bijvoorbeeld niet mogelijk in de toplijsten, ook niet de landelijke.
Daar gaat het toch om de onderlinge verhoudingen, die wijzigen niet bij mensen met >300 soorten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: gtroost op mei 08, 2012, 16:42:05 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2012, 16:06:16 PM
Ja, maar dat was al lang bekend. Zie ook eerste post.
Foute besluiten kunnen teruggedraait worden.
zegt de man die ook wil bijdragen aan een europese atlas.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Gerard Troost

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2012, 16:43:54 PM
Citaat van: gtroost op mei 08, 2012, 16:42:05 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2012, 16:06:16 PM
Ja, maar dat was al lang bekend. Zie ook eerste post.
Foute besluiten kunnen teruggedraait worden.
zegt de man die ook wil bijdragen aan een europese atlas.
Je moet niet je nederlandse waarnemers iets opdringen omdat het dan technisch iets makkelijker wordt. Dat lossen we achter de schermen wel op ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Theovanv

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2012, 16:42:14 PM
Citaat van: Theovanv op mei 08, 2012, 16:36:21 PM
Citaat van: Bas vd Burg op mei 08, 2012, 16:31:50 PM
Theo, er is in de waarneming.nl-levenslijst de optie "volgens lokale soortenlijst" ingebouwd (kijk maar op mijn waarneming.nl en dan de levenslijst). Op die manier kun je dus ook op waarneming.nl jouw CSNA-lijst bekijken. Deze optie is overigens ook te gebruiken op lokaal niveau, maar werkt niet voor lokale Toplijsten
Dat weet ik, maar dit is bijvoorbeeld niet mogelijk in de toplijsten, ook niet de landelijke.
Daar gaat het toch om de onderlinge verhoudingen, die wijzigen niet bij mensen met >300 soorten
Wel bij de jaarlijsten, en het gaat niet alleen om de verhoudingen, maar om een complete lijst.
Theo van Veenendaal

hiskodevries

joepie, bier en chips, stoel achterover
we gaan alle zetten herhalen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jelmerpoelstra

Citaat van: gtroost op mei 08, 2012, 16:42:05 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2012, 16:06:16 PM
Ja, maar dat was al lang bekend. Zie ook eerste post.
Foute besluiten kunnen teruggedraait worden.
En spelling kan verbetert worden, maar of het er ooit van zal komen?

Gerard Troost

Citaat van: jelmerpoelstra op mei 08, 2012, 17:10:39 PM
Citaat van: gtroost op mei 08, 2012, 16:42:05 PM
Citaat van: Thijs Fijen op mei 08, 2012, 16:06:16 PM
Ja, maar dat was al lang bekend. Zie ook eerste post.
Foute besluiten kunnen teruggedraaid worden.
En spelling kan verbetert worden, maar of het er ooit van zal komen?
Heel makkelijk hoor, zie boven.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Theovanv

Citaat van: hiskodevries op mei 08, 2012, 16:48:53 PM
joepie, bier en chips, stoel achterover
we gaan alle zetten herhalen
Ik vraag alleen of het mogelijk is deze toevoeging aan de site aan te brengen, jij begon in het wensentopic met de discussie over de geldigheid van de CSNA-lijst ;)
Theo van Veenendaal