RPB?.. of toch niet?

Gestart door heuvelsdoorn, februari 04, 2011, 00:00:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

heuvelsdoorn

Hallo,

Vandaag een buizerd gezien, die veel kenmerken van RPB heeft doch een belangrijk kenmerk ontbeert, nl: het donkere buikschild. De staart lijkt RPB en de tarsus lijkt bevedert(foto 1). Het ANWB-boek meldt wel over exemplaren met lichte buik, maar dan wel met striping aan de flanken.  L.Jonsson heeft het over een van voren goed zichbare witte vleugelrand(en dat klopt! foto 2 ), maar de rest klopt dan weer niet!
Het zal wel weer een gewone buizerd zijn die tot levensdoel heeft verkozen de argeloze vogelaar op een verkeerd been te zetten, zoals ik er al veel ben tegen gekomen in de gedaante van: wespendief,arendbuizerd en nu ook dus RPB.

vraag:
   -is dit RPB of niet?

BvD Gerard,




Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

heuvelsdoorn

Bedankt guus, nu weet ik het zeker en kan ik lekker slapen.
Welterust !

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Vincent Hart

Niet om naar te doen Gerard (en je slaapt nu toch ;)) maar er is op beide platen niets te zien wat je aan ruigpootbuizerd zou moeten doen denken. Op de bovenste plaat is duidelijk te zien dat de tarsus van de rechterpoot (voor ons links) onbevederd is. De vogel heeft geen donkere eindband aan de staart-zonder-wit, en heeft geen donkere tekening op borst of (achter)flanken. Oftewel: Een onvervalste buizerd  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

heuvelsdoorn

Toen ik de vogel boven het weiland zag bidden wist ik eigenlijk meteen al dat het geen rpb was( geen V-houding). Maar na het zien van de foto's toch effe de boeken nageslagen. Gevolg : Twijfel.

Kortom: typisch gevalletje "door de veren de vogel niet meer zien".

Maar ik ben weer genezen.

Bedankt voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Frandalf

Wijst die zwakke bandering op de staart nog ergens op? Juveniel?
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141

heuvelsdoorn

Citaat van: Frandalf op februari 04, 2011, 10:34:13 AM
Wijst die zwakke bandering op de staart nog ergens op? Juveniel?

Die staart zette me juist op hetverkeerde been, ik meende dat RPB NOOIT bandering(max3-4 aan eind) in de staartveren had,en buizerd ALTIJD bandering in de staart.
Maar in dit geval is debandering dan zo licht dat je hem moeilijk ziet, en onder bepaalde lichtomstandigheden zelfs helemaal niet.
Of het een juv/man/vrouw is, weet ik niet. Mischien iemand anders?
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

HPM

Herman van der Meer

Frandalf

Ik kom met dat plaatje niet veel verder over de bandering op de staart en een eventuele leeftijdscategorie, onder andere doordat de kwaliteit nogal laag is.
Yours in haste,
Frank Wasmus

http://waarneming.nl/user/view/62141