meikever (engerliing?)

Gestart door gerda456, september 18, 2006, 20:17:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerda456

graag determinatie van deze engerling van een meikever?
vond het vanmorgen tijdens mijn wandeling in het zand struweel (meidoorn, egelantier, 2e bloei duinroos, helm etc.) Was aan het kromtrekken en bedacht
me dat het zich aan t ontpoppen was. Enorme kaken, he? :wacko:  

robin

het kunnen meerdere dieren zijn meikever, julikever lijkt me ook goed mogelijk als ik de vindplaats zie. in andere omstandigheden hadden het ook neushoornkevers kunnen zijn de larven lijken allemaal op elkaar
groeten robin kraaij

gerda456

Hallo Robin,

Dank je voor je reaktie.  De 'engerling' heb ik gevonden bij het Bokkedoorn meertje Overveen, tijdens de afdaling van een duin in het zand.

Nog een duidelijker foto misschien hierbij.

Gerda

robin

een duin wijst volgens mij op de julikever want meikevers zitten volgens mij meer in grasvelden ed. neushoornkevers zitten in composthopen dus dan zal deze ook niet snel in zandduinen opduiken en julikevers zijn als volwassenen vooral te zien in de duinen. de larve zegt mij niets want ik heb zelf tropische bladsprietkevers(de hele familie van meikevers, gouden torren en neushoornkevers) en deze zijn ook deze vorm
groeten robin kraaij

Silvia

Een andere mogelijkheid is de Melolontha hypocastanii (ook een meikever soort) die net als de julikever (Polyfylla fullo).
Een tip:  engerlingen van de meikever kunnen niet kruipen. Bewegen wat, maar blijven liggen.  Engerlingen van de junikever bijvoorbeeld kunnen dat wel.

Groet  Silvia


PS:  Ik doe al jaren onderzoek naar bladsprietkevers, daarom durf ik wel een antwoord te geven.

marcel123

#5
CiteerEen andere mogelijkheid is de Melolontha hypocastanii (ook een meikever soort) die net als de julikever (Polyfylla fullo).
Er valt een stukje van je zin weg. Dat is jammer want er is al eens een discussie geweest over de meikevers van Nederland. En een bijdrage van anderen waardeer ik wel.

characea

In Duitsland is een van de meikevers (ik dacht de juni kever) een plaag aan het worden. Als je dan wat zoekt moet je daar een mooie website tegen komen waarin alle larven getoond worden met de bijbehorende verschillen.
Ik begreep dat de ene soort in weilanden met bomen zat terwijl de andere soort vooral in bossen aangetroffen kon worden...