Mijn eerste Ruigpoot...

Gestart door Ted van der Knaap, januari 31, 2011, 21:24:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...had ik vandaag op Tiengemeten.

Opvallend vond ik de witte stuit in vlucht en hij leek naar mijn idee "groter" dan een gewone Buizerd.
De laatste 2 meldingen van het eiland (1 en 2 maanden terug) betroffen 'n onvolwassen en juveniel.

Is er een "gevorderde" die aan bijgaande foto's kan zien welke leeftijd dit ex. ongeveer heeft? (en evt. geslacht!)
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

gko

met vr gr gkoopman

henkjanvdkolk

Heel goed Ted! Inderdaad zijn Ruigpoten net een tikkeltje groter dan de gewone Buizerd.
Ook heeft een Ruigpoot langere vleugels en staart waardoor hij in vlucht qua silhouet meer op een Bruine Kiek dan op een Buizerd kan lijken soms.

Het is een juveniele vogel (dus 2e kj), vanwege combinatie buikschild, lichte kop, brede zwarte eindband op bovenstaart (1 eindband), het lichte venster in de bovenhandvleugel en de lichtere baan op de bovenarmvleugel.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Ted van der Knaap

Citaat van: henkjanvdkolk op januari 31, 2011, 21:32:41 PM
Inderdaad zijn Ruigpoten net een tikkeltje groter dan de gewone Buizerd.
Ook heeft een Ruigpoot langere vleugels en staart waardoor hij in vlucht qua silhouet meer op een Bruine Kiek dan op een Buizerd kan lijken soms.

Die langere vleugels kan ik beamen...

...aan de andere kant van het eiland zat er nog 'n Buizerd op een paaltje, hier twijfel ik licht, dit ex. heeft geen donkere borst maar wel een witte stuit met donkere eindband. Een gewone Buizerd, toch?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Jarinka

Dat is inderdaad een gewone Buizerd.
Groeten, Jarinka Heijink

Rikstar

zo zie je maar weer, over het algemeen bij twijfel betreft het bijna altijd een gewone buizerd. een ruigpoot oogt over het algemeen ook heel anders.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre