help: -4, sneeuw en broedende tortels

Gestart door DehueSA, december 19, 2010, 01:34:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

DehueSA

Hallo,

Hier een foto van een broedende tortel op mijn balkon (excuses voor de slechte foto, het is 01.30 's nachts).
Zoals je ziet zit hij/zie bedolven onder de sneeuw. Ze/hij broedt op 2 intacte eieren.



Dit is toch niet om aan te zien? Door schade en schande wijs weet ik dat je beter maar niet moet ingrijpen als het om dieren gaat, maar is dit normaal? Heeft dit legsel enig kans? En de ouders? Ik dacht even dat-ie bevroren was maar op een gegeven moment kipperde de tortel toch even met z'n oogje.

Graag commentaar op dit voor mij merkwaardige verschijnsel.

p.s. afgelopen jaar heeft het paartje 5 nestjes op mijn balkon gehad.

vr. groeten,
Sandra
groetjes,
Sandra

Oenanthe

Hoi Sandra,

het is voor een turkse tortel heel normaal om in deze tijd te broeden. Het risico om ingesneeuwd te raken nemen de vogels daarbij voor lief. Maak je geen zorgen over kou: het verenpak van een vogel is warmer dan de warmste winterjas die bij jou in de kast hangt. Laat hem maar rustig zijn gang gaan. Misschien mislukt het nest door het slechte weer maar ook dat is een heel normaal verschijnsel, dat zal je wel eerder hebben meegemaakt. Maar het is niet leuk om getuige van te zijn, dat is ook waar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

Tortels maken meerdere nesten per jaar, op de gekste plekken (heb er eens eentje gezien in een bloempotje) en in de gekste jaargetijden.
Soms mislukt een nest, en de natuur is daar bij tortels al op voorbereid, ze beginnen gewoon direct weer aan een nieuw nest.

De kans dat de eieren uitkomen acht ik niet zo groot, en misschien is dat beter. Het is erger als er kleine blote kuikentjes zijn die doodvriezen.
Je kunt ze binnenhalen, tortels zijn behoorlijk mak, maar dan moet je voorbereid zijn dat je de kleintjes misschien zelf zal moeten voeren.

En al paren tortels het hele jaar door, het is maar de vraag of deze eieren niet loos zijn.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Date Lutterop

Ik zou dit proces toch niet gaan beïnvloeden. Lekker laten broeden, en uiteraard wel blijven volgen. Binnenhalen lijkt me om meerdere redenen niet wenselijk, al was het alleen maar omdat het wettelijk verboden is.

Groet,

Date


JohanvantBosch

Citaat van: Marina op december 19, 2010, 13:03:47 PM
De kans dat de eieren uitkomen acht ik niet zo groot, en misschien is dat beter. Het is erger als er kleine blote kuikentjes zijn die doodvriezen.
Je kunt ze binnenhalen, tortels zijn behoorlijk mak, maar dan moet je voorbereid zijn dat je de kleintjes misschien zelf zal moeten voeren.
Tja.... dat zou ik niet doen. Laat gewoon begaan. Misschien niet leuk om te zien als dit gebeurt, maar het hoort er nou eenmaal bij.

pwolf

en zoals je kunt zien is er met het isolerend vermogen van het verenpak van zo'n Turkse Tortel niks mis.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Jaap Denee

Het isolerend vermogen van sneeuw moet je ook niet onderschatten.


EDIT: oh sorry: ...  ;)  vergeten.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

tekenaar

turkse tortels als wilde vogels zijn toch lang niet zo "mak" als de gekweekte lachduifjes. Binnenhalen = broedproces verstoren= ouders laten het nest in de steek (nog afgezien van de vraag waar je zo snel 2 toch wel schrikachtige volwassen vogels laat). Buiten mogen ze wel mak lijken (vluchtafstand van een paar meter of zo), binnen is die vluchtafstand al snel overschreden wat lijdt tot paniek. Met de hand opfokken van duiven (om het even welke soort) is een kunst die alleen ervaren mensen lukt, vanwege de zeer speciale voeding. Heb je hier geen ervaring mee: niet aan beginnen.

Overigens is turkse tortel voldoende algemeen: als eens een nest mislukt komt het voortbestaan van de soort echt niet in gevaar.

Op de foto staat het vrouwtje. Aan uiterlijk is dat niet te zien, maar 's nachts broed vrijwel steeds het vrouwtje terwijl ze elkaar overdag aflossen  ;D
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

DehueSA

Bedankt voor alle reacties.

Dit paartje heeft al 5 succesvolle nestjs gehad. Het 3e nestje bracht maar 1 nazaat op omdat het andere eitje brak.
Ze zijn erg aan mij gewend. Blijven zitten op de balustrade als ik op het balkon ben enzo. Ik kan ook voer naast de broedende partner neerleggen. Dat maakte me (projectie!) overmoedig en een toen het weerbericht kwam dat het dagen ging sneeuwen heb ik gebrobeerd een dakje boven haar/hem te maken. Ik overschatte de situatie en hoewel de torel bleef zitten bij de voorbereidingen, vloog-ie toch weg toen ik de plank boven z'n hoof aanbracht. Dat leerde mij we een les. Enfin, hij/zij bleef de necht weg en de eitjes bevroren. De volgende dag ware ze alletwee weer terug. Ik troost me maar met de gedachten dat eventuele kleintjes die hadden uit kunnen komen nu niet doodbriezen, want inderdaad, de winter is nog maar net begonnen.

Ik blijf er voortaan in ieder geval netjes vanaf.

Sandra
groetjes,
Sandra

Denro

Wie kan er een paar succesvolle broedgevallen noemen in een semi winter als deze in Nederland? Ik heb het namelijk nog niet meegemaakt. Ben benieuwd.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

diertjesvriend

anders moet je er een straalkacheltje op zetten haha
nee zonder gekheid, zo'n winters nest heeft geen kans nu, maar idd die tortels gaan wel gewoon door met broeden.
het zijn ook prooivogels als je het zo bekijkt, en steeds bezig met vermenigvudigen of dat nou lukt of niet.

ik zou het ook moeilijk vinden om aan te zien,
wat je kan doen als zo'n nest uitkomt is de jongen weghalen en naar een vogelopvang brengen.
dan hebben ze nog een kans, buiten gaan ze dood nu.
maar deze eitjes zijn dus bevroren geweest, de duif zit er dus voor niets.
als je denkt dat de duifjes echt ten koste van hun leven blijven zitten broeden dan zou je misschien die eitjes weg moeten halen,
zit je alleen wel met het wettelijke aspect, het is natuurlijk vooral emotioneel geredeneerd,
officieel zou ik moeten zeggen, laat maar gaan, that's nature.
maar zo vlak voor je neus.... dan ben je als mens geneigd wat te doen voor die diertjes.

goed voer beschikbaar stellen dat doe je al, dakje vinden ze idd niet leuk, is ook niet natuurlijk, is onveilig voor ze.

DehueSA

Ik zal een muts en een sjaal voor ze breien ;)

Sandra
groetjes,
Sandra

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

DehueSA

Nog even een update over mijn broedende tortels bij -4, voor wie het interessant vindt.

Geleerd van de ervaring besloot ik er verder af te blijven en de natuur z'n gang te laten gaan. Maar de tortels bleven maar op het nest zitten. Dus vandaag besloot ik dan toch maar in te grijpen en de eitjes weg te halen. Ik verwachtte dat de tortel wel weg zou vliegen als ik te dicht bij zou komne, net als vorige keer, maar in plaats daarvan kreeg ik een paar stevige tikken van de vleugels onder luid gegrom (begrijpelijk). Pas toen ik hem/haar met twee handen vastpakte vloog-ie weg. Nadat ik de eitjes weg had gehaald keerde de tortel weer terug naar de nestplek en daar zit-ie nou weer trouw te zitten!

Ik kijk uit naar het volgende nestje!

groetjes,
Sandra
groetjes,
Sandra

Oenanthe

Het gedrag dat je beschrijft lijkt op dat van broedse kippen. Die zitten soms maandenlang op een onbevrucht ei of desnoods op een leeg nest. Het enige wat daartegen helpt is het onderschuiven van een bevrucht ei. Als de broedse kip dat uitbroedt geneest ze van haar broedsheid. Jouw duiven lijken wel hetzelfde gedrag te vertonen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

DehueSA

Maar waar haal ik een bevrucht ei vandaan? ???
groetjes,
Sandra

Oenanthe

Tsja. Laat deze maar vanzelf genezen. Je hebt die duif tenslotte niet voor de opbrengst van de eieren, zoals wij onze kippen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

Toch wel sneu, zo'n broedse duif.
Hopelijk wordt er van het voorjaar weer gepaard en dan kan ze haar moedergevoel weer kwijt op een echt ei.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

ps: leuke profielfoto trouwens, Sandra!
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

DehueSA

groetjes,
Sandra

Jeroen Nagtegaal

Eventueel het nest ook weghalen zodat de vogel er niet kan zitten. Of eitjes kapot tikken in het nest. Zijn de gepredeerd als het ware. Wordt het nest lijkt ook wel verlaten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com