Gepantserde larve = Glimworm

Gestart door Frank van de Putte, januari 27, 2011, 20:04:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Herkent iemand dit diertje, onder dood hout, ik dacht even dat het een pissebed was maar van opzij leek het meer op een rups of larve van....  ??? . Het was circa 12mm lang. De kop zit links overigens.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52017862
Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2011-01-27 te Middelburg - Veerse Poort e.o.
foto`s :




met vriendelijke groet,

Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

#1
Volgens mij een glimworm. Verder heb ik me in deze beestjes nooit verdiept.  :-\

Frank van de Putte

#2
Citaat van: thijsdegraaf op januari 27, 2011, 20:54:09 PM
Volgens mij een glimworm. Verder heb ik me in deze beestjes nooit verdiept.  :-\

Geweldig Thijs, je hebt me (weer eens) goed op weg geholpen  :duim:  Kan bijna niet missen, als ik foto's bekijk, maar een Glimworm was echt niet in me opgekomen. Kan me goed voorstellen dat je je hier nog niet in verdiept hebt, ik vind het al knap dat je deze al zodanig herkent! Wellicht kan een kenner hier nog een soortnaam geven. Als er een Glimwormenexpert is tenminste, ik weet niet eens in welke soortgroep deze eigenlijk thuishoort op dit forum.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

thijsdegraaf

Ik heb bij "zoek" "glimworm" ingetikt. Dan zie je een aantal topics. Ze staan bij kevers. Misschien kan een admin. je vraag verplaatsen.
Dit is wel een leuke http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=52952.msg384337.html#msg384337

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

#5
Citaat van: Pudding4brains op januari 27, 2011, 21:55:47 PM
Hoi saampies,

Hier wat handige linkjes: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=129729.msg852121.html#msg852121

Bedankt voor de link Arp, heb het gelezen en ik ga me er verder in verdiepen! Mijn exemplaar lijkt me me nog niet geheel ontwikkeld.
En er zijn volgens Wrnl.nl maar 3 soorten in NL dus exacte determinatie is wellicht mogelijk.
Hoe dan ook een leuke waarneming  :) . En een glimworm is een kever inderdaad :rolleye:

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Frank van de Putte

Op basis van de afbeeldingen op deze site; http://www.glowworms.org.uk/ident.html heb ik deze maar als Phosphaenus hemipterus ingevoerd. Een Glimworm die niet of nauwelijks gloeit las ik elders.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

#7
Hoi Frank /allen,

In het verleden heb ik er al eens mee zitten puzzelen, maar zonder "officiële" documentatie blijft het een beetje gissen...

Jouw dier lijkt me inderdaad een larve. Voor zover ik heb kunnen nagaan (duidelijke foto's van volwassen vrouwtjes van Phosphaenus hemipterus zijn schaars op internet) heeft het vrouwtje van Phosphaenus hemipterus net als bij Lampyris noctiluca net achter het halsschild een gereduceerd tergiet. Bij de larves zijn zo te zien de tergieten van meso- en metathorax zelfs groter dan die van het abdomen.

Maar ik heb erg zitten twijfelen met jouw larve tussen beide soorten. Op basis van het ontbreken van de heldere punten op de hoeken van de rugschildjes zou je inderdaad direct aan P.h. denken, maar de hele habitus leek me veel meer bij L.n. te passen: deze lijkt erg breed voor P.h. en tergieten lijken wat vlakker (minder "geribbeld/gedeukt" naast de centrale rugribbel/naad zeg maar). Of anders gezegd lijkt het erop dat P.h. op alle drie de thoraxsegmenten in het midden een brede, vlakke verhoging heeft. Ik zie die bij de larve van Frank niet.

Anderzijds lijken foto's op internet erop te duiden dat de larve van L.n. op de roze flanken veelal duidelijke donkere vlekken draagt en dat die bij P.h. veel meer effen roze/helder zijn en heb ik vaag de indruk dat de achterhoeken van de tergieten bij L.n. iets meer de neiging hebben om afgerond naar achteren uitgetrokken te zijn en bij P.h. eerder stomp afgerond naar voren wegbuigen. Beide lijkt bij jouw beest ook zo te zijn.

Misschien dat een keverkenner nog aan kan geven hoe "hard" de genoemde (uit plaatjeskijken afgeleide) kenmerken zijn?
  • Hebben vrouwtjes P.h. inderdaad ook dit gereduceerde schild op mesothorax?
  • Kleur op hoeken van tergieten altijd aanwezig bij L.n. ?
  • Vorm van de achterhoeken van de tergieten idd struktureel verschillend ?
  • Donkere vlekken op flanken bruikbaar als onderscheiding van beide ?
  • Hoe komt het genoemde verschil in habitus (breedte en vlakheid van tergieten)? Of kun je daaruit het larvenstadium afleiden en niet de soort?
  • Wat zijn de kansen dat we een vierde soort over het hoofd zien?
  • ...
Van die dingen ...  :rolleyes:

P.S. Plak er maar even een linkje bij. Op deze pagina één van de weinige plaatjes van dame P.h. die ik snel kon vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#8
Hmmm, lachuh ....

Ik keek nog even door m'n eigen larvenfoto's heen en vind warempel ook zo'n brede  :rolleyes: ;D

Beide hieronder gevonden maart 2007 in Aegum (Friesland).

Is het verschil in habitus (breder en ribbels/verhoging op thorax minder duidelijk) dan afhankelijk van het larvestadium of is hier al enig sexueel dimorfisme in de larve zichtbaar?

Kan een admin deze svp naar de kevers verplaatsen? Dank!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

#9
Citaat van: Pudding4brains op januari 29, 2011, 17:28:39 PM
Maar ik heb erg zitten twijfelen met jouw larve tussen beide soorten. Op basis van het ontbreken van de heldere punten op de hoeken van de rugschildjes zou je inderdaad direct aan P.h. denken, maar de hele habitus leek me veel meer bij L.n. te passen: deze lijkt erg breed voor P.h. en tergieten lijken wat vlakker (minder "geribbeld/gedeukt" naast de centrale rugribbel/naad zeg maar). Of anders gezegd lijkt het erop dat P.h. op alle drie de thoraxsegmenten in het midden een brede, vlakke verhoging heeft. Ik zie die bij de larve van Frank niet.

Bedankt voor je uitgebreide analyse Arp! Wellicht was mijn determinatie wat voorbarig, ook slechts gebaseerd op plaatjes vergelijken.
Die "verhoging" op de thorax-segmenten meende ik echter wel te zien op een andere foto, of tenminste de naden (zie foto nr.3).
Met dat kenmerk, plus het ontbreken van gelige vlekken op de segmentpunten kwam ik op Phosphaenus hemipterus.
En de lengte/breedte verhouding is volgens mij nogal variabel, en mede afhankelijk van de houding of activiteit.
Toen dit beestje eenmaal aan het kruipen was leek hij een stukje langer. Van 9 naar 12 mm, zoiets.

Maar ik ben ook wel benieuwd of er iemand is die de antwoorden weet op jouw vragen, en deze glimwormlarve met zekerheid kan determineren.

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Arp

Ha Frank,

Op die foto is het inderdaad duidelijk. Is dat hetzelfde beest? Wow, wat vertekent dat zeg :rolleyes:

De determinatie lijkt me wel okay dan, maar evengoed leuk als een kennert nog wat op mijn vragen kan antwoorden ;)

Je begeeft je (denk ik) overigens ietsjes in een grijs gebied met het inbedden van de tekeningen, qua auteursrecht enzo. Wellicht is het hier te verantwoorden als "Citaat in een wetenschappelijke/educatieve discussie" ofzo, maar zet er dan minimaal een link naar de oorspronkelijke bron bij anders loopt waarneming.nl risico. Of is jou bekend dat de afbeelding beschikbaar is onder een vrije licentie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Frank van de Putte

#11
Citaat van: Pudding4brains op januari 29, 2011, 20:37:59 PM
Je begeeft je (denk ik) overigens ietsjes in een grijs gebied met het inbedden van de tekeningen, qua auteursrecht enzo. Wellicht is het hier te verantwoorden als "Citaat in een wetenschappelijke/educatieve discussie" ofzo, maar zet er dan minimaal een link naar de oorspronkelijke bron bij anders loopt waarneming.nl risico. Of is jou bekend dat de afbeelding beschikbaar is onder een vrije licentie?

Hoi Arp

Je hebt een punt, ik kwam dat plaatje op 2 sites tegen, zonder bronvermelding of copyright-info, maar voor de zekerheid...
Foto aangepast, zonder die tekening. En jouw larven lijken inderdaad erg op de mijne!

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte