Vreemd groot incect gevonden

Gestart door edwin2805, mei 22, 2005, 16:03:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

edwin2805

Beste Allemaal,

gisteravond een vreemd groot insect gevonden. ongeveer 5 cm lang, staart lijkt op die van een oorkruiper, grote kop, zijn voor poten zitten vlak bij zijn kaken en vormen een soort vangarm zoals bij een bidsprinkhaan, maar dan kleiner. verder kleine ogen en doet een beetje aan een kreeft denken. bruin van kleur en heeft vleugels maar die lijken nog onder ontwikkeld.
ik kan heb beestje ook niet plaatsen bij welke groep het hoord,  misschien een termieten soort (daar lijkt het meeste op) maar de kaken kloppen weer  niet en het is gewoon te groot daarvoor.

zelf nog nooit eerder z'n insect gezien. helaas heb ik nog geen foto's maar die ga ik vanavond plaatsen.

wie o wie heeft een idee

mvg edwin

robin

vangarmen en kaken met een tang achterop klinkt spannend!! ik moet idd eerst een foto zien ^_^  vangarmen hebben dacht ik alleen staafwansen en waterschorpioenen maar die hebben geen kaken maar een zuigsnuit. ik sta nog even voor een raadsel
groeten robin kraaij


gardensafari

De omschrijving duidt op de Stinkende Kortschildkever. Dat is een kever, maar met heel korte schilden (ongeveer zoals die van een oorwurm). Hij heeft zeer grote kaken en doet aan een miniatuurschorpioen denken. Op het web zijn veel foto's te vinden als je de wetenschappelijke naam gebruikt: Staphylinus olens.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

robin

volgens mij veenmol dat ik daar niet aan dacht. de vangpoten zijn waarscheinlijk de graafpoten en de twee "antennes"aan de achterkant hebben wel iets van een knijper van een oorwurm.
een stinkende kortschild heeft geen vangpoten is zwart en heeft geen knijper. 99% zeker veenmol
groeten robin kraaij

edwin2805

Beste allemaal,


Robin heeft gelijk. ik ben deze middag verder aan het speuren geweest en kwam op een site terecht over krekels (http://home.versatel.nl/myotis/krekel.htm). En
daar stond ie. het vreemde is dat volgens deze site de veenmol en andere soorten krekels niet noordelijk zijn waargenomen dan rond hilversum. wij zitten in beverwijk naast het spoor en de kinderboerderij. niet echt een natuurlijke omgeving voor deze zeldzame krekel soort. Het blijft dat betreft een raadsel.

groet edwin


hiskodevries

#6
Dat soort info moet je nooit geloven. Wordt overgenomen van andere sites zonder zelf onderzoek te verrichten

http://www.waarneming.nl/kaart.php?id=1678
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Pieter

Maar Edwin een foto is altijd leuk ook al weet je al wat het is.

JP

edwin2805



dat klopt, kom nu veel verschillende berichten tegen op het net. de ene schrijft dat ze veel worden gevonden in en rond amsterdam en dat ze bestreden worden. de ander zegt dat ze zeer zeldzaam zijn en op een andere site staat "De veenmol wordt alleen in het peelgebied en in de buurt van Baexem aangetroffen".

ik weet het niet maar er is iedergeval zeker ééntje gevonden in beverwijk.

groet edwin

edwin2805

ok ee de foto komt er aan. ik zit nu op mijn werk en kan ze even niet uploaden, maar zodra ik thuis ben dan zet ik hem er op. het is wel een foto met mijn mobiel gemaakt, dus de kwaliteit is niet echt bijzonder goed.

groet edwin