Wintertaling Soerendonk

Gestart door Justin Jansen, januari 24, 2011, 09:29:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Citaat van: j.steenbergen op januari 28, 2011, 15:27:25 PM
Ik zou 'moeten' toch veranderen in 'kunnen': zo belangrijk is onze hobby nou ook weer niet...
Precies... doe gewoon waar je zelf het meeste zin in hebt.

Jaap Denee

Ja jongens, maar jullie snappen natuurlijk ook wel dat Cornelis bezig is met zijn lijst (omdat hij het leuk vindt, neem ik aan) en dat hij graag wil weten of deze Amerikaanse wintertaling kans heeft om als zodanig aanvaard te worden óf dat de kans groter is dat hij tóch als een hybride de boeken in gaat. Want in dat laatste geval heeft het voor Cornelis (en zijn lijst) minder zin om te gaan.

Zo, nu kunnen jullie weer...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

JohanvantBosch

Citaat van: Jaap Denee op januari 28, 2011, 16:09:36 PM
Ja jongens, maar jullie snappen natuurlijk ook wel dat Cornelis bezig is met zijn lijst (omdat hij het leuk vindt, neem ik aan) en dat hij graag wil weten of deze Amerikaanse wintertaling kans heeft om als zodanig aanvaard te worden óf dat de kans groter is dat hij tóch als een hybride de boeken in gaat. Want in dat laatste geval heeft het voor Cornelis (en zijn lijst) minder zin om te gaan.

Zo, nu kunnen jullie weer...  ;)

Tja.... Cornelis is misschien wat jonger dan wij, maar hij weet net zoveel als wij op basis van bovenstaande discussie. Ik zou denken dat de kans behoorlijk is dat ie als hybride de boeken ingaat. Maar misschien ben ik in het geval van deze soort zowiezo niet de aangewezen raadgever. Ik vind het zo'n saaie en oninteressante soort dat ik er jarenlang niet naartoe ben gegaan (op een poging in de nabije omgeving na). Vorig jaar had ik hem nieuw tijdens de top of holland dag. Nu ben ik vooral blij dat ik er uberhaupt niet meer over hoef na te denken of ik naar die soort ga of niet omdat ie toevallig nog niet op mijn lijstje staat. Mocht ik er een keer zelf een ontdekken, dan vind ik dat natuurlijk leuk. O0 

Jaap Denee

Citaat van: JohanvantBosch op januari 28, 2011, 16:34:28 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 28, 2011, 16:09:36 PM
Ja jongens, maar jullie snappen natuurlijk ook wel dat Cornelis bezig is met zijn lijst (omdat hij het leuk vindt, neem ik aan) en dat hij graag wil weten of deze Amerikaanse wintertaling kans heeft om als zodanig aanvaard te worden óf dat de kans groter is dat hij tóch als een hybride de boeken in gaat. Want in dat laatste geval heeft het voor Cornelis (en zijn lijst) minder zin om te gaan.

Zo, nu kunnen jullie weer...  ;)

Tja.... Cornelis is misschien wat jonger dan wij, maar hij weet net zoveel als wij op basis van bovenstaande discussie.

Cornelis twijfelt daar zelf blijkbaar nog een beetje over...

Citaat van: JohanvantBosch op januari 28, 2011, 16:34:28 PM
Ik zou denken dat de kans behoorlijk is dat ie als hybride de boeken ingaat. Maar misschien ben ik in het geval van deze soort zowiezo niet de aangewezen raadgever. Ik vind het zo'n saaie en oninteressante soort dat ik er jarenlang niet naartoe ben gegaan (op een poging in de nabije omgeving na). Vorig jaar had ik hem nieuw tijdens de top of holland dag. Nu ben ik vooral blij dat ik er uberhaupt niet meer over hoef na te denken of ik naar die soort ga of niet omdat ie toevallig nog niet op mijn lijstje staat. Mocht ik er een keer zelf een ontdekken, dan vind ik dat natuurlijk leuk. O0

Dat lijkt me een uitstekend advies: laat die eend links liggen (die zie je namelijk echt nog wel een keer) en ga iets leukers doen/er zelf een ontdekken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Cornelis Fokker

#34
Citaat van: Jaap Denee op januari 28, 2011, 16:09:36 PM
Ja jongens, maar jullie snappen natuurlijk ook wel dat Cornelis bezig is met zijn lijst (omdat hij het leuk vindt, neem ik aan) en dat hij graag wil weten of deze Amerikaanse wintertaling kans heeft om als zodanig aanvaard te worden óf dat de kans groter is dat hij tóch als een hybride de boeken in gaat. Want in dat laatste geval heeft het voor Cornelis (en zijn lijst) minder zin om te gaan.

Zo, nu kunnen jullie weer...  ;)

Gelukkig, iemand snapt me nog :duim:

Citaat van: Jaap Denee op januari 28, 2011, 16:38:46 PM
Citaat van: JohanvantBosch op januari 28, 2011, 16:34:28 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 28, 2011, 16:09:36 PM
Ja jongens, maar jullie snappen natuurlijk ook wel dat Cornelis bezig is met zijn lijst (omdat hij het leuk vindt, neem ik aan) en dat hij graag wil weten of deze Amerikaanse wintertaling kans heeft om als zodanig aanvaard te worden óf dat de kans groter is dat hij tóch als een hybride de boeken in gaat. Want in dat laatste geval heeft het voor Cornelis (en zijn lijst) minder zin om te gaan.

Zo, nu kunnen jullie weer...  ;)
Tja.... Cornelis is misschien wat jonger dan wij, maar hij weet net zoveel als wij op basis van bovenstaande discussie.

Cornelis twijfelt daar zelf blijkbaar nog een beetje over...

Pfff, nu niet meer hoor ;)

Citaat van: Jaap Denee op januari 28, 2011, 16:09:36 PM

Dat lijkt me een uitstekend advies: laat die eend links liggen (die zie je namelijk echt nog wel een keer) en ga iets leukers doen/er zelf een ontdekken.


Ik doe al een hele tijd m'n best iets goeds te ontdekken maar verder dan een witwangstern is het niet gekomen :( ;)
Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

j.steenbergen

Kijk, en die zou ik dan weer 's graag ontdekken...
Jeroen Steenbergen

Vincent Hart

Citaat van: Cornelis Fokker op januari 28, 2011, 16:47:14 PM
Citaat van: Jaap Denee op januari 28, 2011, 16:38:46 PM
Citaat van: JohanvantBosch op januari 28, 2011, 16:34:28 PM
Tja.... Cornelis is misschien wat jonger dan wij, maar hij weet net zoveel als wij op basis van bovenstaande discussie.

Cornelis twijfelt daar zelf blijkbaar nog een beetje over...

Pfff, nu niet meer hoor ;)
Mooi zo, en mocht je ooit weer twijfelen aan je leeftijd, hij staat in je handtekening ...  8)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Rein Genuït

Citaat van: rlhgenuit op januari 24, 2011, 21:35:53 PM
maar het zou toch wel handig zijn om te weten Frank, anders maken jullie je blij met een dode mus als later blijkt dat
er een mooi blauw of geel ringetje om een van de poten zit  ;D

Het is een witte geworden, jammer mensen  :(
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Hein

Citaat van: rlhgenuit op januari 28, 2011, 20:43:18 PM
Citaat van: rlhgenuit op januari 24, 2011, 21:35:53 PM
maar het zou toch wel handig zijn om te weten Frank, anders maken jullie je blij met een dode mus als later blijkt dat
er een mooi blauw of geel ringetje om een van de poten zit  ;D

Het is een witte geworden, jammer mensen  :(
Inderdaad verdraaid jammer, was toch leuk geweest voor 'de Kempen'. Foto's tonen volgens mij toch echt een Amerikaanse wintertaling: koptekening is goed (alleen lichte rand onder de groene oogstreek, niet bij snavelbasis of bovenlangs, zoals wel bij de wintertaling op dezelfde fotos), korte zwarte buitenrand scapulars (en aanwezige witte lijn is zeer beperkt, binnen de variatie??), duidelijke vertikale flankstreep en ontbreken van lichte begrenzing van zwarte anaalstreep (wel zichtbaar bij wintertaling, maar geen hard kenmerk). In ieder geval leerzame vogel!
Zet me wel (nog meer) aan het denken of die witoogeend daar ook niet een escape is (ook roodschoudertalingen en hybride kuif-x tafeleend aanwezig), misschien ook maar even goed die poten checken (zou me wat ontdekpunten kosten...).


Breedbek

#40


Als je deze hebt gezien http://waarneming.nl/waarneming/view/52040382 is het volgens mij jammer....Zover ik het kan beoordelen staat op de foto een  Australische Witoogeend (Aythya australis) Zie snaveltekening en kopvorm. Heb de vogel niet gezien maar hij lijkt verdomd veel op een australis

vriendelijke groet,

Bart-Jan

Hein

Citaat van: Breedbek op januari 28, 2011, 21:41:40 PM


Als je deze hebt gezien http://waarneming.nl/waarneming/view/52040382 is het volgens mij jammer....Zover ik het kan beoordelen staat op de foto een  Australische Witoogeend (Aythya australis) Zie snaveltekening en kopvorm. Heb de vogel niet gezien maar hij lijkt verdomd veel op een australis


Ik heb er een hard hoofd in... :-[ ,


nog nooit van gehoord, maar ff googlen en ik zie dat je helemaal gelijk hebt!. Ondanks een met terugwerkende kracht zeer leerzame middag, was dat voorlopig de laatste keer dat ik mij in de winter naar 't Goor begeef... De moderator kan weer aan de bak!

Jeroen Nagtegaal

Tijd voor wat lood over die plas... Verbaast mij eerlijk gezegd niets daar gezien alle andere vreemde eenden.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bas vd Burg

Hein Prinsen meldde afgelopen zondag al dat het gaat om een Australische Witoogeend: http://waarneming.nl/waarneming/view/51961360
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

joostverhoeven

Ik kan de witoogeend niet veranderen in australische die soort kent waarneming.nl niet, wordt daar nog iets aan gedaan?

Gr.
Groeten,

Joost Verhoeven

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 28, 2011, 22:19:04 PM
Tijd voor wat lood over die plas... Verbaast mij eerlijk gezegd niets daar gezien alle andere vreemde eenden.

Hoezo ongenuanceerd...?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Bas vd Burg op januari 28, 2011, 22:42:36 PM
Hein Prinsen meldde afgelopen zondag al dat het gaat om een Australische Witoogeend: http://waarneming.nl/waarneming/view/51961360

Lijkt me sterk Bas: zie zijn bijdragen ("Hein") hier vlak boven..... (ik denk dat-ie zijn waarneming van zondag zo even heeft aangepast....)

Zal even vragen of iemand een Australische Witoogeend kan toevoegen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Hein

Citaat van: Bas vd Burg op januari 28, 2011, 22:42:36 PM
Hein Prinsen meldde afgelopen zondag al dat het gaat om een Australische Witoogeend: http://waarneming.nl/waarneming/view/51961360
nee, toen was ik nog blij met 'zelfontdekpunten' voor een witoogeend. Vond dat snavelbandje opvallend, maar heb er verder niet bij stil gestaan..., soort inmiddels aangepast in Hardhead.

Justin Jansen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 28, 2011, 22:19:04 PM
Tijd voor wat lood over die plas... Verbaast mij eerlijk gezegd niets daar gezien alle andere vreemde eenden.
Wat een boude uitspraak, staaf het e.e.a. eens met data uit het verleden dan. Je spreekt nu over het Soerendonks Goor alsof het een wildwatervogelpark is, met continue een palet aan ontsnapte eenden. Waar haal je dit vandaan?
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op januari 29, 2011, 08:56:56 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 28, 2011, 22:19:04 PM
Tijd voor wat lood over die plas... Verbaast mij eerlijk gezegd niets daar gezien alle andere vreemde eenden.
Wat een boude uitspraak, staaf het e.e.a. eens met data uit het verleden dan. Je spreekt nu over het Soerendonks Goor alsof het een wildwatervogelpark is, met continue een palet aan ontsnapte eenden. Waar haal je dit vandaan?
Grauwe Gans
Kolgans
Indische Gans
Grote Canadese Gans
Kleine Canadese Gans
Canadese Gans spec.
Rotgans
Brandgans
Knobbelzwaan
Wilde Zwaan
Kleine Zwaan
Kaapse Casarca
Mandarijneend
Krakeend
Smient
Wilde Eend
Slobeend
Pijlstaart
Zomertaling
Wintertaling
Tafeleend
Witoogeend
Kuifeend
Nonnetje
Nijlgans
Parkeend
Herman van der Meer

Catwzl

Zoals ik hier al eerder gezegd heb, kijk eens op andere plassen wat daar allemaal opduikt. Als je hier al een conclusie uit wilt trekken dan is het dan we misschien in heel Nederland kritischer moeten kijken naar opmerkelijke eenden. Net doen of het Soerendonks Goor een negatieve uitzondering is, is natuurlijk vierkante onzin! Waarom zouden sowieso escapes beperkt blijven tot 1 plas, terwijl er voldoende water in de buurt is waar ook regelmatig escapes zitten? Waar veel eenden zitten duiken nu ook eenmaal eerder ontsnapte eenden op en dat is echt niet alleen op het Soerendonks Goor, of zijn we bang dat we dadelijk op elke plas met twijfel moeten gaan kijken en krijg je daarom deze reacties.

Volgens mij is er trouwens niets geks aan het feit dat er een Amerikaanse Wintertaling op zou kunnen duiken op een plas waar veel Wintertalingen zitten. Dat het in dit geval nou een escape moet zijn doet daar natuurlijk niets aan af.

Af en toe duikt er op een plas tegenwoordig voort een exoot op, so be it.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Max Berlijn

#51
Los van het feit dat het toch al om een hybride ging. In de USA en in Europa (ook NL) worden er erg veel (Am) Winteralingen geringd (banded), vorig jaar had ik 2 geringde vogels in mjn overwinteringsclubje hier op de Geul.. Het zal hier wel om een escape gaan maar ook in europa zijn er o.a. terugmeldingen van Blauwvleugeltalingen met amerikaanse ringen. In NL staat er zelfs een geringde Blauwvleugeltaling op de lijst omdat de betreffende ring op een USA vogel betrekking zou kunnen hebben.

Met name voor Jeroen: Volgens mij twijfel je niet aan de wildheid van die Kuifeenden op Soerendonck door die ene Australische Hardhead?...

Zie ook de discussie en het verhaal over de geringde Brandgans in de US onder deze foto: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=2&fid=4341&page=1

Conclusie: Het zien van een ring bij een zeldzame eend is niet per definitie een reden de vogel links te laten liggen, wat zou er gebeuren als we dat met al die zo geliefde geringde meeuwen zouden doen....

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Laatste strohalm: Een Amerikaan met kwekersring kan ook in Amerika ontsnapt zijn.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: Catwzl op januari 29, 2011, 09:53:38 AMAls je hier al een conclusie uit wilt trekken dan is het dan we misschien in heel Nederland kritischer moeten kijken naar opmerkelijke eenden.
Nog kritischer? Er hoeft maar een wat minder dagelijkse eend ergens op te duiken en iedereen denkt toch al als eerste aan een escape?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Catwzl

#54
CiteerNog kritischer? Er hoeft maar een wat minder dagelijkse eend ergens op   te duiken en iedereen denkt toch al als eerste aan een escape?

Opmerking geldt alleen voor de persoon(en) die dacht dat op het Soerendonks Goor buitensporig veel exoten opduiken, in tegenstelling tot andere plassen. Want dat is absoluut niet zo.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

Jeroen Nagtegaal

Nu zwemmen er in elk geval 3 escape soorten. Lang niet alles is ingevoerd, maar ik heb ergens (in dit topic?) een lijst van ca 10 escape eenden gezien. Verder zou er een groep van 12 (!) Roodschoudertalingen hebben gezeten. Zijn toch bovengemiddelde aantallen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 29, 2011, 18:54:13 PM
Nu zwemmen er in elk geval 3 escape soorten. Lang niet alles is ingevoerd, maar ik heb ergens (in dit topic?) een lijst van ca 10 escape eenden gezien. Verder zou er een groep van 12 (!) Roodschoudertalingen hebben gezeten. Zijn toch bovengemiddelde aantallen.

Het Soerendonks Goor is gewoon een voedselrijk, tamelijk ondiep en redelijk beschut en rustig water dat vanaf 1 zijde goed bekeken kan worden en waar een zeer populaire vogelhut staat die bovendien langs een druk benutte fietsroute ligt. De plas trekt heel veel vogels waaronder regelmatig zeldzamere maar vooral grote aantallen zwemeenden. De kans dat daar ook escape-platvoeten opduiken is dus sowieso al redelijk maar de ontdekkingskans is ook groot omdat er zoveel vogelaars komen. Maar daarin verschilt de plas vermoedelijk op geen enkele manier van andere, soortgelijke wateren elders in het land.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Denro

Het Soerendonks goor blijft een goede plek om af en toe te bezoeken! En als je dan ook nog een bezoekje brengt aan het Ringselven en de loozerheide kan je nog weleens een leuk dagje beleven! Dit zal Frank e.a. kunnen beamen :)                     ps: Hein, leuk je hier te zien op dit forum.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

dupont

@jeroen: ik heb een hekel aan rondslingerend lood in de natuur... zeker in het prachtige Brabant met mijn lieve schoonfamilie...
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd