Hoofdmenu

bundelzwam?

Gestart door Arno van Stipdonk, september 17, 2006, 22:17:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Gisteren een bundeltje witte zwammen gevonden. Ze lijken eigenlijk wel erg veel op Sneeuwvloksatijnzwam - Entoloma sericellum, echter groeiden deze op dood loofhout. Ze zaten op een plaats waar ik bijna niet bij kon en ik heb met moeite een foto kunnen maken van de bundel. Helaas ben ik daarbij geheel vergeten te controleren op wat voor hout ze groeiden, als ik het nu zo bekijk op de foto lijkt het wel een Berk. Mocht het nodig zijn, dan kan ik morgen nog wel even teruggaan.
Iemand een idee welke soort dit is, of waar ik moet zoeken?

 

Arno van Stipdonk

Onderzijde

Arno van Stipdonk

En van opzij:

Arno van Stipdonk

#3
Vandaag nog volop bezig geweest om deze uit te zoeken.
Tot nu toe is mijn conclusie dat het een Donsvoetje - Tubaria soort is.
Dit na sporenonderzoek; zijn elliptisch met een afgeronde top. Eigenlijk een soort spits puntje aan een zijde. Ook het formaat klopt wel ongeveer; ongeveer 3,5 x 5 µm

Maar nu nog uitzoeken welke Tubaria....
Helaas heb ik vrijwel geen literatuur waar deze soorten instaan.
Morgen ga ik nogmaals terug, kijken of er toevallig Meidoorn groeit.

Iemand nog een idee welke het misschien kan zijn?

a.houter

Ik weet waar je aan denkt, maar ik vind vooral de steel zo glad voor Meidoorndonsvoetje, die zou vlokkig moeten zijn. Ook de hoed(rand) zou vezeltjes hebben. Laat je niet misleiden door het velum aan de voet, want dat hebben wel meer houtbewoners.
Hetzelfde geldt voor Pholiota; ook te glad.
En dan die roseachtige lamellen...was die kleur zo? Dan zou je nog haast aan e.o.a. Pluteus gaan denken.
:unsure:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Dinant Wanningen

hoi,

Is dit misschien Clitocybe candicans-Kleine bostrechterzwam?
Groet ,Dinant


Cees Veenema

Boom lijkt me een Lijsterbes, 2x nog op gelet Arno ?
Groet,

Cees

a.houter

Grappig dat Dinant aan Clitocybe denkt; voorals als je dat dons aan de voet in aanmerking neemt.
C. candicans groeit echter niet op hout, bij het nakijken daarvan trof ik wel C. truncicola aan - Stronktrechterzwam...is ook wit en groeit op vermolmd Elsenhout, maar...kijk wel de Standaardlijst daarover even na.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

#8
Wordt morgenavond vervolgd, Dinant en André bedankt voor het meedenken.
Ik zal alle opties nog eens nauwkeurig nalopen. :duim:

O ja Cees, het was idd geen berk. Wat het wel was kon ik niet goed zien. Lijsterbes, Els, zou beiden kunnen, geen idee.

Dinant Wanningen

CiteerGrappig dat Dinant aan Clitocybe denkt; voorals als je dat dons aan de voet in aanmerking neemt.
C. candicans groeit echter niet op hout, bij het nakijken daarvan trof ik wel C. truncicola aan - Stronktrechterzwam...is ook wit en groeit op vermolmd Elsenhout, maar...kijk wel de Standaardlijst daarover even na.
;)
Hoi Andre,

Inderdaad een foutje van mijn kant C.candicans is een strooisel verteerder die zeker niet op grote stukken hout voorkomt , heb soms de nijging de tekst te vlug te lezen en daarbij belangrijke dingen over het hoofd tezien.
Groet ,Dinant


JW_2all

Lijkt niet op meidoorndonsvoetje en evenmin op het winter donsvoetje. Meidoorndonsvoetjes groeien meestal in gras.
Je dacht aan gewoon donsvoetje?
Groet,
Jan

Arno van Stipdonk

Nee ik dacht aan Meidoorndonsvoetje. Die is het echter niet.....ik had hem nog niet goed vergeleken.
Heb net Clitocybe truncicola bekeken in de FAN en deze komt zover ik het kan zien goed overeen. Sporenmaat, basidia maat en is ook 4-sporig. Ook de afbeelding van de doorsnede klopt 100 %.
Denk dat ik toch maar weer eens contact ga opnemen met Piet Kelderman, je weet maar nooit....

a.houter

...strak plan dan... ;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Arno van Stipdonk

#13
Ook deze soort is inmiddels onderzocht door Piet Kelderman. Dit is zijn antwoord:

Die kleine "witjes" waren inderdaad Clitocybe's, en mogelijk zelfs C. truncicola. Microscopisch klopte het wel: Sporen 4,5-5,5 x 3,5-4 µm, elliptisch en cyanofiel, de soort had gespen maar geen cheilocystiden. De twijfel wordt veroorzaakt door de kleuren die ik mis in de foto, C. truncicola moet hoedjes hebben die bij vocht isabel-bruin zijn. hoewel de soort sterk hygrofaan is (drogen haast witachtig op), miste ik deze kleur beschrijving. Er is trouwens nog een soort die op hout voorkomt en zeer grote gelijkenis vertoond wat betreft kleur en micro-gegevens namelijk C. subbulbipes, maar deze heeft sporen die niet cyanofiel zijn. Ook had je had vergeten een sporee te maken zodat de kleur van de sporen bepaald kon worden, heel belangrijk bij Clitocybe. Nog maar eens op zoek naar deze soort zodat de oorspronkelijke kleur Bepaald kan worden.

Gelukkig zat ik nu wel goed met het microscopisch onderzoek. :wacko:

Nu WERD er dus nog getwijfeld doordat de kleur niet helemaal klopte. De zwammetjes waren ook droog en daardoor wit. Gisteren ben ik nog even terug geweest en de overgebleven exemplaren waren nu wel vochtig en wel bruin, volgens mij zelfs isabel-bruin (zie foto). Ik heb de andere soort die Piet Kelderman aangeeft (C. subbulbipes) nog even bekeken maar daar is de doorsnede al duidelijk anders, deze heeft geen holle steel. Maar die wordt door Piet ook al uitgesloten.

Ik heb geen reactie meer gehad van Piet Kelderman, maar wat mij betreft kan het niet meer missen en zijn het dus echt exemplaren van Clitocybe truncicola.

Hierbij wil ik Piet Kelderman nogmaals danken voor het controleren van mijn waarnemingen.

En natuurlijk ook André en Dinant nog hartelijk bedankt voor het mede benoemen van de soort en ook de anderen voor het meedenken. :duim:

Corryabbink

CiteerOok had je had vergeten een sporee te maken zodat de kleur van de sporen bepaald kon worden, heel belangrijk bij Clitocybe. Nog maar eens op zoek naar deze soort zodat de oorspronkelijke kleur Bepaald kan worden

Arno wat had je nu eigenlijk vergeten?

Trouwens wel mooi dat het goed zat. :rolleyes:  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#15
Je bedoeld een sporee maken? Heb ik wel gemaakt, maar er is niks te zien op het papier. Waarschijnlijk was dit exemplaar te vochtig? Nog nooit eerder een gemaakt, misschien doe ik wel iets fout.
Morgen ga ik er nog maar eens eentje halen om een sporee te maken. Maar hij geeft al aan dat hij twijfelt omdat de oorspronkelijke kleur niet klopte. Maar die klopt nu dus wel. Dan is er toch geen twijfel meer?

Corryabbink

Lijkt me niet Arno. Waarschijnlijk heb je de paddestoel niet droog genoeg gehad. Of was het tijdstip iets te vroeg en deze er nog niet echt aan toe, hoewel dat meestal wel lukt.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

hallo Arno,

ik maak wel eens eens een sporee, voor kids..
op een wit EN op een zwart papier, glas eroverheen,volgende dag weer kijken en voila...nog nooit mislukt, zelfs niet met natte zwammen
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

Arno ik bedoelde eigenlijk wat had je dan met die sporee moeten doen. De kleur bepalen dat snap ik maar dat kan Piet toch niet zien of bedoelt hij de beschrijving?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

#19
Waarschijnlijk is dan het laatste wat ik verkeerd gedaan heb. Heb alleen een wit vel papier gebruikt en geen rekening gehouden met de kleur van de sporen. Ik heb ik nu even nagelezen en de kleur van de sporen is dus inderdaad....... :spam:. Het gaat echt niet helemaal lekker geloof ik.

Maar goed, voor mij staat de soort toch al op zeker omdat de hoed toch bruin is en dat was voor Piet Kelderman de reden dat hij twijfelde.

Arno van Stipdonk

#20
CiteerArno ik bedoelde eigenlijk wat had je dan met die sporee moeten doen. De kleur bepalen dat snap ik maar dat kan Piet toch niet zien of bedoelt hij de beschrijving?
Ik weet het ook niet. Waarschijnlijk was dat een van de bewijzen om welke soort het gaat. Waarschijnlijk zie ik hem volgende week, dan ga ik het hem nog eens navragen.

Corryabbink

#21
Ali bedankt soms is het zo simpel.

Arno alles wat nieuw is gaat met vallen en opstaan. Ik heb vaak om mezelf moeten lachen. Onbegrijpelijk dat de dingen die nu zo vanzelfsprekend lijken in het verleden zoveel hoofdbrekens gekost hebben. Er gaat gewoon een aantal jaren overheen voor men het e.e.a. onder de knie heeft.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerAli bedankt soms is het zo simpel.

Arno alles wat nieuw is gaat met vallen en opstaan. Ik heb vaak om mezelf moeten lachen. Onbegrijpelijk dat de dingen die nu zo vanzelfsprekend lijken in het verleden zoveel hoofdbrekens gekost hebben. Er gaat gewoon een aantal jaren overheen voor men het e.e.a. onder de knie heeft.
Corry, daar heb je weer helemaal gelijk in.

Ja, sorry Ali, ff vergeten door al het gedoe. Bedankt voor de tip.
Alles goed?

feel4nature

met de dag beter, ik verwacht een tocht met jou zodra ik helemaal beter ben!
natuurlijk met groet, Ali.

Arno van Stipdonk

Lijkt me leuk! Laat maar iets weten als je zover bent.

Arno van Stipdonk

Awel, ik heb nu ook de bevestiging van Piet Kelderman binnen dat het het zeker Clibocybe truncicola is. :D