collembool

Gestart door bruggeman, januari 23, 2011, 19:29:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

bruggeman

Op korstzwam. Kleuren niet erg goed hij was zwart of mogelijk zwartbruin met wit
groet,
Ida

thijsdegraaf

#1
Ik denk Sminthurinus trinotatus. Maar er zijn er meer, die er op lijken als ik hier kijk http://www.collembola.org/
Sminthurinus bimaculatus bijvoorbeeld. Maar daarvan zijn de uiteinden van de antennes donker. En dat lijkt me hier niet zo te zijn.  :-\

thijsdegraaf

#2
Ik heb even verder gezocht Volgens Matty Berg zijn bij S. trinotatus het 4e, 5e, en 6e segment van het achterlijf duidelijk gescheiden, bij S. bimaculatus is dat niet het geval.

mberg

Dag Thijs,

Heb je het dier verzameld? Zou het graag determineren.

met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

bruggeman

Helaas Thijs nee. Het is ook al weer een tijd geleden. Het is ook niet een collembool die ik dagelijks tegenkom, maar als ik er weer een zie bewaar ik hem. Alleen hoe? Droog? Alcohol en hoe doodt je ze min of meer humaan?
groet,
Ida

mberg

Dag Ida / Thijs,

Heb niet goed naar het eerste bericht gekeken en dacht dat Thijs de foto had gemaakt. Collembolen kun je in 70% alcohol bewaren of in het vriesvak stoppen. In beide gevallen zijn ze meteen dood.

Met groet,



Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

thijsdegraaf

Daarna vergist Ida zich ook nog een keer met "Thijs" . Een lastige naam  :-\
Ik neem aan, dat het nu Sminthurinus spec. blijft Matty?