Hoofdmenu

Onbekend

Gestart door aport, januari 19, 2011, 18:08:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Kan iemand mij vertellen wat dit is
In duinen op dood hout.
Groet,  Arjan

ratje

het lijkt wel of er zgn piloborus op groeit. Ik weet niet of het oude mest is?

aport

Geen idee, het was vrij zacht, maar het had geregend.
Heb wat fotos van piloborus opgezocht en neem aan dat je dit vraagt omdat er (nog) geen zwart topje opzit?
Groet,  Arjan

ratje

Citaat van: aport op januari 19, 2011, 19:30:39 PM
Geen idee, het was vrij zacht, maar het had geregend.
Heb wat fotos van piloborus opgezocht en neem aan dat je dit vraagt omdat er (nog) geen zwart topje opzit?
Groet,  Arjan

klopt, ik heb ze nl ook wel eens gevonden met gele bolletjes erop.

aport

Zal binnenkort nog eens kijken. Weet nu in iedergeval wat het kan zijn en waar ik op moet letten.
Bedankt!
Gr.  Arjan


Dieter

#5
Als dit op mest is dan mag je er zeker van zijn dat dit Pilobolus sp. is. Dit is in jong stadium geel, maar dit hangt ook af van de variant want sommige zijn eerder hyalien tot bleekgeel. Ik weet niet waar jullie Piloborus vandaan halen of is dit een typfout?
En je moet eens rechtsonder kijken op de foto, daar is er precies eentje die al een 'zwart bolletje' (sporangium) heeft.
Als ze rijp zijn zien ze eruit zoals op de foto...

Mvg Dieter.
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

aport

Moest inderdaad pilobolus zijn. En is denk ik mest(stonk als hel) van een of andere watervogel (aan rand van meertje).
Maar dat is een gok.
(Mooie foto trouwens!)
Gr.  Arjan

xenion

Deze zou ik nog even laten groeien voordat je ze een naam gaat geven (morgen zullen ze wel goed zijn), Pilobolus moet uiteindelijk worden zoals op de foto van Dieter, maar de exemplaren op de foto van Arjan zijn nog jong en kunnen ook zomaar nog wat anders worden.
Groeten,
Martin

ratje

Citaat van: Dieter op januari 19, 2011, 20:27:24 PM
Ik weet niet waar jullie Piloborus vandaan halen of is dit een typfout?

helaas heb ik wel vaker last van typefouten Dieter. Ik probeer ze er meestal uit te halen, soms lukt dat niet.

aport

2 dagen later...
en ik wordt er niet wijzer van!
Groet,  Arjan

Gert Kremer

kan het geen Leermos wezen? ik zeg maar wat.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

aport

Grappig dat je dat zeg, kwam ik vandaag toevallig ook tegen:
Dus dat is het niet.
Groet, Arjan



Gert Kremer

Tja... kan soms raar lopen. Bekijk mijn foto van Leermos ook eens, maar toen was het erg droog (juli 2008) vandaar mijn reactie.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Voor Pilobolus mis ik het zwarte schijfje op je nieuwe foto, al kan die er al afgevallen zijn. Verder lijkt het er wel op...
Groeten,
Martin

aport

Ze zullen er toch niet allemaal afgevallen zijn??!
Nog eenmaal terug geweest met weinig veranderingen (zie foto's)
Houd het op onbekend
Groet en allemaal bedankt voor de bijdragen,  Arjan

ratje

Citaat van: aport op januari 24, 2011, 23:38:04 PM
Ze zullen er toch niet allemaal afgevallen zijn??!

Arjan, dit kan inderdaad erg snel zijn. Ik weet niet zeker maar misschien kleur het geel nog zwart?

aport

Hoi Hannie,
Ben in een week 3x teuggeweest en heb geen zwarte kopjes gezien!
Zal bij elke passage nog even kijken en melden als er veranderingen zijn.
Groet en bedankt,  Arjan


xenion

Het kan natuurlijk ook nog een andere soort zijn. Die met de gele knopjes zijn de jonge exemplaren.
Je kunt het geheel ook in een bakje stoppen en nathouden, dan heb je in ieder geval geen invloeden van buitenaf waardoor de zwarte schijfjes er vanaf kunnen schieten (regen bijv.).
Groeten,
Martin

Dieter

Als het al Pilobolus is hoeven ze niet persé geel te zijn. De jonge examplaren die geel zijn blijven zelfs een beetje geel als ze al die zwarte schijfjes hebben en uiteindelijk zijn de sporen hiervan ook geler dan de kleurloze variant. De foto die ik gepost heb is van de variant die nooit een gele kleur heeft gehad.

Als je ze dan al meeneemt dan raad ik je aan om ze in een plastieken bak te leggen met op de bodem vochtige doekjes en een doorzichtig deksel erop, dan kan er licht opvallen en blijven de sporangia aan het deksel kleven. Dit is trouwens de opstelling voor het opkweken van coprofiele fungi. Een aanrader voor wie met paddenstoelen wil bezig zijn in de winter wanneer er niet veel groeit. Die Pilobolus zal dan als eerste verschijnen dikwijls met Mucor sp. en andere Zygomycota en ook Hyphomycota. Niet veel later volgen er Ascomycota en uiteindelijk Basidiomycota, vnl. van het genus Coprinus. Gebruik wel de mest van herbivoren...

Mvg Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

aport

Goeie tip,
Gaat ik eens uitproberen!
Groet,  Arjan


Dieter

Oh ja, om verder te gaan over de coprofiele, vergeet niet regelmatig water te geven via een vernevelaar (om geen schade te doen aan de broze zwammetjes) of voorzichtig water bij te gieten maar ook niet te veel. Het materiaal moet gewoon vochtig blijven.
Enne, je hebt een bino nodig voor ze te vinden want de meeste zwammetjes zijn maar een mm groot. En Podospora en Sporomiella en verwanten zitten dikwijls grotendeels in de mest waardoor je alleen het nekje van de perithecium kan zien. Je moet echt goed kijken dus!

Groeten Dieter
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

xenion

Als je aan Podospora etc. begint heb je zeker een microscoop nodig ;)
Groeten,
Martin

aport

Dat vermoeden had ik al.......
Wordt dus nog ff over nadenken.
Gr.  Arjan

ratje

Ook ik doe in de wintermaanden nogal eens aan uitwerpselen van diersoorten. Het blijft altijd spannend om te bekijken wat er op kan groeien en ach.....het houd je van de straat en nog een leuk tijdverdrijf ook.  ;D

Gert Kremer

ik doe de uitwerpselen altijd binnen, houdt je ook van de straat.   :P :D :D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

ratje

Citaat van: Gert Kremer op januari 26, 2011, 12:59:26 PM
ik doe de uitwerpselen altijd binnen, houdt je ook van de straat.   :P :D :D
;D

Dieter

Hmm, vandaag dacht ik plots aan Pilaira, die kan het ook zijn.  :rolleye:
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV