Hoofdmenu

Materialen

Gestart door wouterbosgra, januari 12, 2011, 15:22:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Ik ben me vast een beetje aan het voorbereiden op de naderende lente. Materiaal aan het schoonmaken / kopen e.d. En ik was even benieuwd wat jullie meenemen het veld in.

Hierbij mijn lijstje (exclusief gidsen, dit is een beetje afhankelijk van het seizoen / gebied). Ik streef ernaar mijn rugzak altijd ingepakt te hebben om zo op elk moment erop uit te kunnen zonder dingen te missen, vandaar dat er ook enkele practische zaken op voorkomen.

materialen

       
  • chemicalienset
  • zuigexhauster
  • buisjes
  • bakjes
  • vlindernet
  • klopscherm
  • verrekijker
  • loep 10x
  • loep 20x
  • loep licht
  • camera
  • spatel
handigheden

       
  • aansteker
  • tekentang
  • ehbo
  • zakmes
  • hoofdlamp
  • paraplu
administratie

       
  • vergunningen & ontheffingen
  • autopapieren
  • pen & papier
  • portemonnee
  • sleutels
mobiel

       
  • mobiel
  • pda
  • accu's
  • oplader
sanitair

       
  • water
  • tandpasta
  • tandenborstel
  • zeep
  • deo
  • labello
  • zonnebrand

ronald

mijn bepakking is tegenwoodig heel licht sinds mijn verrekijker en filmcamera het hebben begeven en het niet echt past om ze te vervangen. maar ik heb wel een compact cameraatje aan mijn riem hangen, en een rugzak met eten en drinken. gidsen doe ik niet aan omdat ik alleen libellen doe en dan geen gids nodig heb. na jaren sjouwen met een zwaar statief en camera is het best wel een verademing om nu met bijna niks op pad te gaan. wel heb ik vaak een hengel mee die ik naar believen als exuvia retractor (larvenhuidjespakding) of sympecma disturbator (winterjufferopjager) gebruik, maar als die uitstaat dan is het best een handige wandelstok.
groeten, Ronald van Seijen

Jarinka

Mijn bepakking hangt van de locatie af. Als ik snel in een tussenuur naar IJsvogels ga zoeken neem ik alleen mijn camera mee. Als ik een middagje ga vogelen, neem ik mijn scope, statief, verrekijker, camera, wat drinken en soms wat eten mee. De ANWB neem ik alleen mee als ik lastige soorten (meeuwen, strandlopers enz.) verwacht te zien, want met scope en statief is mijn pakketje op de fiets al zwaar genoeg.
Als ik een hele dag ga vogels kijken neem ik scope, statief, verrekijker, camera, eten, drinken, vogelgids, bandenplakset en kaart mee. Soms laat ik de ANWB thuis, bijvoorbeeld als ik met determinatiekanonnen op stap ga, of als ik van anderen (Stijn :angel:) zeker weet dat ze hem meenemen.
Mobiel en portemonnee heb ik standaard bij me.
Groeten, Jarinka Heijink

vuurvlinder

Ik ga ook al jaren "light" op pad. Smeren doe ik thuis, boeken laat ik thuis. Tegenwoordig neem ik alleen nog mijn camera, mobieltje en af en toe mijn vlindernet mee.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Marina

Als ik zie wat mensen soms meezeulen allemaal....
Een meerdaagse trektocht door woeste natuurgebieden in Noord-Afrika of de oerbossen in Finland is uiteraard iets anders.
  Maar een dagtochtje in Nederland?

Zelf ben ik, net als Astrid, een groot voorstander van Travelling Light.
Hoe minder hoe beter. Wat niet in mn jaszakken of rond mn nek past: dat blijft thuis.
En zelden of nooit heb ik het idee van: had ik DAT maar meegenomen.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Jeroen Nagtegaal

Wouter, opmerkelijk geen toiletpapier maar wel zoiets als een tandenborstel.
Zelf neem ik weinig mee.
Gewoon eten + drinken
Optiek
En kleine praktische dingen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op januari 13, 2011, 15:04:58 PM
...Wouter, opmerkelijk geen toiletpapier....

;D ik zie wel "vergunningen en ontheffingen" staan  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Maico Weites

Ik weet niet eens wat er allemaal in mijn tas zit.
Soms haal ik er paddestoelen uit een een zijvak die er al een tijdje in hebben gezeten..
Waarvan ik wel weet wat er in zit:
- camera (vaak nog een extra setje opgeladen batterijen)
- verrekijker
- notitieboekje
- wat eten
- en nog wat spul dat niks weegt: vergunning en zakmes.
en als het warmer wordt wel eens wat kleine plastic bakjes voor insecten e.d.
flesjes drinken/sleepnet drinken gaan achterop de fiets en boeken lees ik thuis.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Robert V.T

Als ik even een korte wandeling maak, bij ons achter op het pad dan neem ik meestal alleen m'n verrekijker mee.
Als ik een ochtend/middag of hele dag ga vogelen neem ik m'n verrekijker, telescoop (+ statief), camera, anwb-gids,
DB-kenmerkengids, roepjesboek (in de winter niet) en wat eten + drinken.
Groeten,

Robert van Tiel

GijsB

bij hele dag weg
verrekijker, scope+statief, camera, eten en drinken, mobiel en eventueel nog ANWB-gids (zeker als ik steltjes ofzo verwacht, er zou maar net die ene leuke stelt tussen zitten die ik niet kan determineren zonder gids...)
Gijs