€1000,-

Gestart door joostdejong, januari 12, 2011, 18:02:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

joostdejong

Na al maanden eindeloos rondgeklikt te hebben op webshops, reviews, en dergelijke toch de vraag maar eens afvuren in het publieke domein:

Budget: €1000,-
Doel: Scoop en statief.
Wens: Jaren vogelplezier.
Vraag: Wat?
Joost de Jong

Jarinka

Wat wil je ermee kunnen? Zeetrektellen, of ermee rondlopen als je aan het vogelen bent?
Hoe wil je het vervoeren? Met de auto, op de fiets en/of lopend?
Wil je ook digiscopen, of alleen maar kijken?
Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Nikon ED scope.
Wandel je veel met de scope dan de 60 mm, gebruik je de scope statisch dan 80 mm.

fkdeboer

Citaat van: Norman op januari 12, 2011, 21:11:29 PM
Nikon ED scope.
Wandel je veel met de scope dan de 60 mm, gebruik je de scope statisch dan 80 mm.

precies.heb zelf de 50mm, voor als je veel loopt/fietst.
27x(op 50mm) wide oculair erbij (kan je eventueel later ook nog upgraden naar 60 of 80mm)
en een goed statief (manfrotto 055xb +128rc)
en dan blijf je dik onder de 1000euro!
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

M. Hoogteijling

Nikon ed 50 is zeker een goede keuze maar er is ook regelmatig tweedehandsaanbod bij de grotere dealers (zie ander topic) en marktplaats van voormalige (maar nog steeds superbruikbaar) toppers (Leica, Swaro, Kowa, Nikon ED82a). Succes met de zoektocht
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Jarinka

De Nikon ED50 is een verrassend goede scope voor zijn formaat. Ik heb hem nu bijna vier maanden, en ben er ontzettend tevreden mee. Mooi licht, en geeft goed beeld zonder al te veel rare randjes. Af en toe bij zwart/wit-contrast zie je kleine randjes, maar dat hou je bij bijna elke scope. Als je erg mobiel wilt zijn is het zeker een goede keus! Ik doe alles op de racefiets (zonder fietstassen dus), en omdat hij zo licht is gaat hij makkelijk mee.
Als je vooral met de auto gaat, kun je voor een groter broertje van de ED50 gaan, zoals bijvoorbeeld de ED82.
Groeten, Jarinka Heijink

Frank van de Putte

Ben zelf ook op zoek naar een scoop, met ongeveer hetzelfde budget als de starter van dit topic.
Ik heb vrijwel geen ervaring met scoops, dus een paar vragen;
Scoops met ED lenzen zijn vaak een factor 2 duurder dan uitvoeringen met "standaard" lenzen. (Bynolyt bv)

Is die meerprijs dat echt waard, krijg je zoveel meerwaarde qua scherpte of kleur?
Een topmerk als Kowa heeft bijv. http://www.fotokonijnenberg.nl/product/49238/kowa-tsn-661-plus-20-60x-super-zoom-oculair.html voor 750 euro maar zonder ED lenzen.

En welke oculair past het best bij welke objectiefdiameter? Is een 60x vergroting praktisch met een 50 of 60mm objectief?
Of is zo'n vergroting pas handig/praktisch bij bv een 80mm objectief?
Zelf overweeg ik dat laatste, 80mm objectief, maar qua oculair weet ik het nog niet, vast, zoom, en welke range...

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Jarinka

Een 60x vergroting is sowieso niet praktisch. Ojectieven mogen altijd groter, maar vergrotingen niet. Met een draak van een statief en een heel groot objectief is 60x misschien nog wel haalbaar, maar je hebt altijd last van extra trilling (wind, zelfs mensen die rond lopen) lichtverlies. 50x is voor de meeste scopes wel een maximum.
Ik heb geen ervaring met scopes zonder ED, maar de kleuren van mijn ED50 zijn heel kleurecht, en zoals gezegd bijna geen contrastrandjes.
Groeten, Jarinka Heijink

Frank van de Putte

Citaat van: Jarinka op januari 13, 2011, 21:01:35 PM
Een 60x vergroting is sowieso niet praktisch. Ojectieven mogen altijd groter, maar vergrotingen niet. Met een draak van een statief en een heel groot objectief is 60x misschien nog wel haalbaar, maar je hebt altijd last van extra trilling (wind, zelfs mensen die rond lopen) lichtverlies. 50x is voor de meeste scopes wel een maximum.
Ik heb geen ervaring met scopes zonder ED, maar de kleuren van mijn ED50 zijn heel kleurecht, en zoals gezegd bijna geen contrastrandjes.

Hoi Jarinka

En wat voor oculair heb jij op je Nikon? Zoom of vast?

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Jarinka

Een 13-40x zoom oculair. Er is ook een 13-30x op de markt, maar die schijnt niet zo goed te zijn. Ik heb voor een zoom oculair gekozen omdat dit mijn eerste scope is, en het met zoom oculair makkelijker is om een vogel in het riet/de bosjes te zoeken dan met een vast oculair.
Groeten, Jarinka Heijink

f_a_roos

Ik zou zelf altijd voor ED glas gaan. Een vergroting van 60x bij een objectief van 60mm lijkt me problematisch gezien de uittredepupil. Voor wandelaars/fietsers is de Bushnell Legend Ultra HD 12-36x50mm wellicht een alternatief. Zeer compact, weegt slechts 1 kg, met ED glas, prijs ca. Euro 550. Uit de hand te gebruiken evt. Heb hem zelf gehad.

Citaat van: fpvdputte op januari 13, 2011, 20:57:22 PM
Ben zelf ook op zoek naar een scoop, met ongeveer hetzelfde budget als de starter van dit topic.
Ik heb vrijwel geen ervaring met scoops, dus een paar vragen;
Scoops met ED lenzen zijn vaak een factor 2 duurder dan uitvoeringen met "standaard" lenzen. (Bynolyt bv)

Is die meerprijs dat echt waard, krijg je zoveel meerwaarde qua scherpte of kleur?
Een topmerk als Kowa heeft bijv. http://www.fotokonijnenberg.nl/product/49238/kowa-tsn-661-plus-20-60x-super-zoom-oculair.html voor 750 euro maar zonder ED lenzen.

En welke oculair past het best bij welke objectiefdiameter? Is een 60x vergroting praktisch met een 50 of 60mm objectief?
Of is zo'n vergroting pas handig/praktisch bij bv een 80mm objectief?
Zelf overweeg ik dat laatste, 80mm objectief, maar qua oculair weet ik het nog niet, vast, zoom, en welke range...

groeten

Norman

Ik heb ooit een outdoorclub scope gehad met ED en deze presteerde 100 keer beter dan de Kowa zonder ED die de helft duurder was. Ik heb nu een Pentax met ED en deze bevalt me best. Ik zou nooit een scope aanschaffen zonder ED. Bij een kijker is de meerwaarde van ED door de kleinere vergroting minder groot, maar wel een welkome aanvulling.

Jeroen Nagtegaal

Zelf een Kowa TSN 821 M. Is geen "ED" versie. Ik ben ook maar een arme student dus maar €500,-- ervoor betaald 2e hands via de winkel.  Daarbij gebruik ik de 60 vergroting geregeld en dat werk opzich goed! Is wel een 82mm. Ik neem hem met de fiets ook gewoon mee en gaat goed.

Als ik een nieuwe scoop moet koop ik zeker een ED, dan heb ik ook wel meer geld denk ik.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Prima adviezen, mensen.

Ik heb zelf in een jaar of tien vier telescopen gehad, begonnen met een Swift Nighthawk 80mm met 20-60x zoom. Kunststof behuizing, dus lekker licht, en ook lekker breekbaar ( 2x gevallen, weer in elkaar gezet). Ook besloeg hij daarna regelmatig in de regen. Dat wil je niet hebben.
Ik had er een stay-on tas om kunnen doen, maar besloot een Leica Televid 77mm te kopen met 20-60x oculair, en later erbij een 32x WA oculair. De Leica is veel zwaarder dan de Swift,
dus toen moest er een nieuw statief komen. Eerder had ik de baby-Manfrotto die natuurlijk veel te licht was voor de Leica scoop, zelfs bij 20x en een beetje wind trilde het beeld hinderlijk.
Zwaar Manfrotto 055 met 128 RC kop gekocht, en dat was beter maar het geheel werd zo zwaar dat ik het hele zootje gewoon thuisliet als ik ging vogelen. Ik had, en heb nog steeds, geen auto. De scoop weer verkocht, en een kleine Nikon Spotter XL 60mm met vast zoomoculair 16-47x gekocht. Best dingetje, erg scherp maar met klein gezichtsveld en ik heb een bril op, dus dat was na verloop van tijd ook weer niet je dàt...
Intussen viel het sjouwen met mijn zware Manfrotto-statief me toch weer tegen, dus een duur carbonstatief van Manfrotto gekocht, veel lichter, geen koude handen meer van metalen poten, carbon voelt heerlijk aan in de winter. De Nikon Spotter cadeau gedaan aan een aanstormend vogeltalentje uit het Gooi. Koop ik vervolgens met mijn stomme kop een metalen zilvergrijze Zeiss Diascope 65mm met 15-45x zoomoculair, en later 23x WA oculair erbij. Koude handen in de winter, niet te filmen! Dus neopreen hoes voor eromheen gekocht. Later er weer afgehaald, omdat ik door de hoes niet meer bij de knop kon waarmee je de scoop om zijn lengte-as kunt draaien ( handig in een hut!). Nauwelijks in gebruik, viel er spontaan een poot uit mijn carbonstatief, knoppen draaiden dol, het was nogal wat allemaal. Mijn zware metalen Manfrotto-statief er maar weer onder gezet, dus na verloop van tijd en zo'n beetje alles geprobeerd hebbende om de zware combo mee te sjouwen op een zo comfortabel mogelijke manier, ben ik eens na gaan denken of ik dat allemaal wel wilde.
Resultaat: Zeiss verkocht, en tegenwoordig neem ik een beeldgestabiliseerde 18x50 Canon IS-kijker mee. Geen statief meer nodig, geen gesjouw en je handen vrij. En kijken met twee ogen.

De moraal van het verhaal: uit al deze geld-over-de-balk-smijterij heb ik wel geleerd dat een goed statief van onschatbare waarde is, welke scoop je er ook op zet. Een wiebelig statief eronder en je kunt het vergeten.

Tweedehands-statieven zijn een optie, via internet of in fotozaken.

Ik had voor mijn Canon toch weer een carbonstatief gekocht, omdat ik een rustpunt wel prettig vond; je zet je statief neer en bent vervolgens een tijdje stationair ergens.
Ik heb het statief weer verkocht, omdat ik het eigenlijk te weinig nodig had. De 18x50 - kijker is comfortabel uit de hand te bedienen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Timo Roeke

@ Ronald - Ga jij met je kijker ook regelmatig kijken bij bijvoorbeeld plassen of andere vergezichten? Hoe reageert je kijker dan? Is het beeld stabiel genoeg om bijvoorbeeld steltjes te determineren?

Ben hier erg benieuwd naar aangezien ik het sjouwen ook meer dan zat ben.

Norman

Citaat van: Timo Roeke op januari 18, 2011, 11:52:15 AM
@ Ronald - Ga jij met je kijker ook regelmatig kijken bij bijvoorbeeld plassen of andere vergezichten? Hoe reageert je kijker dan? Is het beeld stabiel genoeg om bijvoorbeeld steltjes te determineren?

Ben hier erg benieuwd naar aangezien ik het sjouwen ook meer dan zat ben.

Ik heb inmiddels wat ervaringen opgedaan met de gestabiliseerde kijkers.
De 15x en 18x zijn heerlijk om op afstand vogels te determineren. Weliswaar is de vergroting kleiner, maar de factor trillen is bij de Canon IS eigenlijk niet aanwezig en met een scope toch altijd. Overigens kom je daar pas achter na gebruik van een Canon IS.

Op mijn verlanglijstje staat een Canon IS 18x. Maar mijn scope zal ik wel behouden. Dit om persoonlijke redenen en voor digiscoping.

joostdejong

Bedankt voor de vele en soms uitgebreide reacties. Er is ontzettend veel keus, wat kiezen moeilijk maakt (Waar is de tijd van 'naturel' en 'paprika'? Wokkels met jus-smaak leiden alleen maar af...) maar iets passends bij 'mijn' niche interessanter. Ik wandel en fiets veel, dus de suggesties richting de kleinere modellen spreken mij zeer aan. Met aangevulde kennis van zaken en inzichten van anderen vervolg ik mijn gebudgeteerde scoop-hunt.

Daar ik een lichte voorkeur heb voor wandelen in beboste omgeving vindt ik de IS 18x50 een verrassende aanvulling op mijn keuzespectrum. Nooit aan gedacht dat voor 'mijn' niche misschien een 'zwaardere' kijker een oplossing is, terwijl het nu best wel een reële optie lijkt.
Joost de Jong

KorHaan

Citaat van: Timo Roeke op januari 18, 2011, 11:52:15 AM
@ Ronald - Ga jij met je kijker ook regelmatig kijken bij bijvoorbeeld plassen of andere vergezichten? Hoe reageert je kijker dan? Is het beeld stabiel genoeg om bijvoorbeeld steltjes te determineren?

Ben hier erg benieuwd naar aangezien ik het sjouwen ook meer dan zat ben.



Hoi Timo,

Ja, hoor, ik neem hem vaker mee dan andere kijkers, juist door die 18x vergroting.
In het open veld komt hij eerst goed tot zijn recht, je kunt heel ver weg vliegende vogels nog prima determineren. Steltjes die niet heel ver weg zitten gaat ook goed.
Ik ben vorig jaar langs de bollenvelden gereden met een vriend, en ik kon vanuit de auto een heel bollenveld overzien en alle steltjes determineren, inclusief Kleine Strandlopers. Mijn maat moest de auto uit om zijn scoop uit de achterbak te halen.
Op Texel na een melding van een Sperwergrasmus ernaar toe gereden, we moesten vanuit de auto de heg afspeuren want hij was weer karakteristiek schuw natuurlijk, en de vogel twee keer mooi kunnen bekijken vanaf een meter of vijftien. Beeldvullend, alles mooi kunnen zien, een goede tik!
Bij de Mokbaai vanaf de weg alle steltjes kunnen bekijken en determineren, maar ik was er wel bij gaan zitten op een laag krukje, dat is een stuk comfortabeler omdat je dan je ellebogen op je knieën laat rusten. Dan is het beeld werkelijk helemaal stabiel. Ik heb een Walkstool die je in een heel lage stand kunt gebruiken, en dat is toch wel de fijnste manier om de Canon 18x50 te gebruiken.
Op mijn local patch, de Bovenmeent bij het Naardermeer, gebruik ik alleen nog maar de Canon, want alles zit toch vaak net te ver weg voor een 10x kijker. Ik kan moeiteloos Slechtvalk of Havik determineren, die nogal eens op de electriciteitsmasten zitten, een paar honderd meter weg. Je hebt gewoon meer bruikbare vergroting. Soms mis ik nog wel een telescoop op statief, want met 30x of meer zie je iets toch nog weer even beter. Met 60x natuurlijk helemaal.
Toch vind ik het heel prettig om met twee ogen te kijken, vooral met zeetrek is dat een stuk fijner dan dat geloer door een scoop. De Canon heeft een ingebouwde statiefaansluiting onderop, zodat je hem zonder adapter op een statief kunt schroeven. Ik heb hem al een paar keer gebruikt voor zeetrek, en kan ook lovend zijn over de waterdichtheid van de kijker. Er is regen en zeesproei, en fijn zand overheen gegaan zonder dat dat enige invloed had op de kijker. Even schoonmaken met een vochtige doek en hij was weer als nieuw.
Veel mensen denken, dat een kijker vol electronica, en ook nog batterijen, kwetsbaar is in het gebruik in het veld, maar daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Ik ben er ook niet overdreven zuinig op of voorzichtig mee, hij doet het gewoon zoals het hoort. Andere bezitters, die de 18x50 of de 15x50 al jarenlang gebruiken, hebben ook nog nooit problemen gemeld op Birdforum. En daar regent het meestal klachten over topmerken van Duitse of Oostenrijkse makelij.
Het ding is wel zwaar, 1220 gram inclusief twee AA batterijtjes, maar dat is wel weer een kilo of twee lichter dan een kleine scoop op een lichtgewicht carbonstatief, of een kilo of drie lichter dan een zware scoop op een carbonstatief, of een kilo of vier lichter dan een zware scoop op een metalen statief.
Ook handig in een hut, je kunt zitten op een klein plekje in een volle hut, je hoeft geen statief meer uit te klappen tussen de wirwar van andere statiefpoten.

Het ding vreet wel batterijen, omdat ik alkalinebatterijen gebruik. Lithium AA batterijen schijnen een heel stuk langer mee te gaan, daar moet ik nog eens naar op zoek.
Er kunnen trouwens ook oplaadbare batterijen in, die gaan ongeveer net zo lang mee als alkalinebatterijen. Ik neem altijd een paar reservebatterijen mee, op lange dagen kan dat nodig zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS: Joost, ik wandel en fiets ook veel, en als je dan iets ziet wat ver weg zit, vind ik het een verademing dat ik nieet eerst mijn statief uit mijn fietstas moet sleuren, en mijn scoop uit mijn rugzak, de boel neerzetten om te kijken wat het is. Nu stop ik, zet de 18x50 erop en in twee tellen is het klaar, vogel gedetermineerd, en kan ik verder fietsen. In het bos is het ding wat lastiger, maar ik kan na ruim anderhalf jaar gebruik en gewenning, toch verrassend makkelijk vogeltjes boven in de bomen determineren. Of een beeldvullende Fluiter, daar had ik met een 10x kijker meer moeite mee, zelfs om te vinden tussen de bladeren.

KorHaan

De Canon 18x50 IS heb ik voor €  969,-  gekocht bij Cameraland in Alkmaar.
Wou ik nog even melden voor de volledigheid.
Dit is ongeveer de webwinkelprijs, ook bij andere webwinkels.

Groet, Ronald

Frank van de Putte

Citaat van: KorHaan op januari 18, 2011, 19:16:53 PM
De Canon 18x50 IS heb ik voor €  969,-  gekocht bij Cameraland in Alkmaar.
Wou ik nog even melden voor de volledigheid.
Dit is ongeveer de webwinkelprijs, ook bij andere webwinkels.

Groet, Ronald

Lijkt mij eigenlijk ook wel een aardige optie als aanvulling op mijn huidige kijker, ipv een nieuwe scoop met alle toeters en bellen.
Ik ken heel die techniek niet, heb wel even gekeken op de Canon site, maar daar mis ik wat info; wat gebeurt er als de batterijen leeg zijn? Dan heb je gewoon ongestabiliseerd beeld neem ik aan? En zit er een aan/uit schakelaar op met een LED'tje of batterij-indicator?

groeten
Groetjes,

Frank van de Putte

Timo Roeke

Bedankt voor je lange reactie Ronald. Ik had ook al het nodige op het Bird Forum gelezen aangezien je daar ook redelijk actief was/bent in het Canon topic. Daar heb ik met grote interesse je bevindingen gelezen. Gevoelsmatig... blijft het een hele stap om over te gaan op een verrekijker met elektronische onderdelen en batterijen. Het voelt op de één of andere manier vreemd of onwennig aan. Daarbij komt ook nog eens kijken dat je in het veld nooit iemand met een dergelijke kijker tegenkomt. Ik heb ook regelmatig dagen bij die oostelijke baardgrasmus gestaan, jammer dat we elkaar daar niet hebben getroffen (als het tijdens het laatste DBA weekend was). Ik had je kijker daar graag even getest.
Ik neem je bevindingen in ieder geval mee in mijn overweging. Mijn zoektocht naar een Scoop loopt al een tijdje en ik krijg van iedereen veel informatie (vooral Jarinka ;)) maar wellicht dat de 18x zoom kijker ook uitkomst kan bieden.


Nogmaals dank dat je de tijd neemt om anderen te informeren.

KorHaan

Citaat van: fpvdputte op januari 18, 2011, 19:44:39 PM
Citaat van: KorHaan op januari 18, 2011, 19:16:53 PM
De Canon 18x50 IS heb ik voor €  969,-  gekocht bij Cameraland in Alkmaar.
Wou ik nog even melden voor de volledigheid.
Dit is ongeveer de webwinkelprijs, ook bij andere webwinkels.

Groet, Ronald
[/quote



Lijkt mij eigenlijk ook wel een aardige optie als aanvulling op mijn huidige kijker, ipv een nieuwe scoop met alle toeters en bellen.
Ik ken heel die techniek niet, heb wel even gekeken op de Canon site, maar daar mis ik wat info; wat gebeurt er als de batterijen leeg zijn? Dan heb je gewoon ongestabiliseerd beeld neem ik aan? En zit er een aan/uit schakelaar op met een LED'tje of batterij-indicator?

groeten



Hoi Frank,

Ja, als de batterijen leeg zijn kun je de kijker gewoon ongestabiliseerd gebruiken.
Om de stabilisatie in te schakelen druk je op een knop, die rechts op de kijker zit.
Als je de knop loslaat blijft de stabilisatie ingeschakeld, gedurende 5 minuten.
Daarna schakelt hij automatisch weer uit.
Je kunt ook de knop ingedrukt blijven houden, dan werkt de stabilisatie ook.
Het is heel simpel in de praktijk. Mijn rechterwijsvinger valt vanzelf op de stabilisatieknop, en ik bedien het scherpstelwiel met links.
Bij de stabilisatieknop zit een groen LED-lampje, dat gaat branden als de stabilisatie is ingeschakeld. Als je uitschakelt, dooft het lampje.

De IS-serie van Canon komt in 6 modellen: 8x25, 10x30, 12x36, 10x42 L, 15x50 en 18x50.

Ik vind zelf dat de stabilisatie het meest loont in de 15x en 18x. Dan zie je daadwerkelijk veel meer detail dan met een gewone 10x kijker. De 12x36 is een geval apart, je ziet er meer mee dan met een gewone 10x kijker, maar het gezichtsveld is beperkt en hij stelt niet dichterbij scherp dan 6 meter.
De 8x25 ken ik niet, maar wordt door zo'n beetje iedereen afgeraden die hem heeft geprobeerd. De 10x30 is verrassend helder en scherp, en een plezier om door te kijken, bovendien lichtgewicht, maar niet waterdicht.

De 10x42 L IS is de beste stabilisatiekijker in termen van optische kwaliteit.
De optiek is prachtig, met 2 UD lenselementen (ED-glas), buitengewoon goede randscherpte, helder beeld, JIS 7-level waterproof (dus onderdompelbaar).
Ik heb erover gedacht er een aan te schaffen, maar de 10x vergroting tegenover een gewicht van ruim 1100 gram houdt me nog steeds tegen.

Ik had zelf ook de nodige koudwatervrees, het heeft me een tijd gekost voor ik een stabilisatiekijker durfde aan te schaffen, vanwege dat gedoe met batterijen, en electronica en zo. Maar ik zou nu niet meer zonder kunnen.Ik heb vorig jaar in een vlaag van mededogen een zielige 25 jaar oude Zeiss Classic 10x40 BT* bevrijd uit de etalage van de drogist in De Cocksdorp, voor € 495,-. (Ik vind het zonde dat zo'n prachtige klassieker staat te verpieteren achter een etalageraam.) Ik gebruik hem echter zelden, want ik ben niet meer aan een trillend beeld gewend. Ook weer zonde, maar dat krijg je als je aan stabilisatie gewend raakt.
Mijn 18x heeft minder trilling in het beeld dan zelfs een 7x gewone kijker.

Bedenk echter wel, dat het een zwaar ding is, en dat zelfs de 18x vergroting een telescoop met zoomoculair niet kan vervangen.
Kijk eens op internet waar je ze kunt uitproberen, eerst, dan kun je zien wat stabilisatie is, en of je er aan kunt wennen. Want er zit wel een periode van gewenning aan, heb ik zelf gemerkt.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Timo Roeke op januari 18, 2011, 22:17:52 PM
Bedankt voor je lange reactie Ronald. Ik had ook al het nodige op het Bird Forum gelezen aangezien je daar ook redelijk actief was/bent in het Canon topic. Daar heb ik met grote interesse je bevindingen gelezen. Gevoelsmatig... blijft het een hele stap om over te gaan op een verrekijker met elektronische onderdelen en batterijen. Het voelt op de één of andere manier vreemd of onwennig aan. Daarbij komt ook nog eens kijken dat je in het veld nooit iemand met een dergelijke kijker tegenkomt. Ik heb ook regelmatig dagen bij die oostelijke baardgrasmus gestaan, jammer dat we elkaar daar niet hebben getroffen (als het tijdens het laatste DBA weekend was). Ik had je kijker daar graag even getest.
Ik neem je bevindingen in ieder geval mee in mijn overweging. Mijn zoektocht naar een Scoop loopt al een tijdje en ik krijg van iedereen veel informatie (vooral Jarinka ;) ) maar wellicht dat de 18x zoom kijker ook uitkomst kan bieden.


Nogmaals dank dat je de tijd neemt om anderen te informeren.



Graag gedaan, Timo.

Je komt die kijkers in het veld inderdaad niet vaak tegen, misschien koudwatervrees, misschien omdat iedereen vastgebakken zit aan het idee dat alleen een Swaro, Zeiss of Leica telt als je als serieuze vogelaar beschouwd wilt worden. Maar er zitten natuurlijk ook nadelen aan. Ik wacht nog steeds op een waterdichte 10x30 met UD glas, en anderen ook.

Brett Richards, een toptwintig lister uit de Britse ranking, heeft een Canon 10x42 L IS. Te zien in de docu "Twitchers - A very British obsession". Maar daarnaast zeult hij ook een scoop op statief mee.

Maar ik heb hier in het veld nooit een andere Canon gezien. Jammer, maar goed, ik zit er verder niet mee. Het zijn gewoon kijkers waar je batterijen indoet en die het beeld voor je stil zetten. Zoals je met een auto moet tanken, moeten er af en toe nieuwe batterijen in de kijker. Verder gaat alles vanzelf.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

f_a_roos

@ronald

Wat vragen. Qua batterijen, gaan er penlites in of heeft de Canon een accu? Als er penlites in gaan hoe lang gaan die mee, hoeveel veldsessies? Is er een aan/uit-knop? Kun je echt zonder scope, ik bedoel is 18x echt voldoende?

Ik kwam er laatst één tegen op het eind van de Zuidpier in IJmuiden, de vogelaar althans die aan een gezelschap een aantal kijkers demonstreerde. Ik hoorde hem zeggen, dat er wat tijd zit tussen in beeld krijgen en stabiliseren. Is dit een probleem bij bewegende vogels?

Norman

Frank,

Ik ben zo vrij alvast te reageren.

Er gaan 2 penlights in en er bestaat ook een accupack voor de grotere modellen.
Hoe lang gaan ze mee. Van de gebruikers heb ik begrepen dat je met 1 setje makkelijk een dag kan vogelen.
Ik zou wel sowieso een 2 setje batterijen meenemen. Beter niet nodig van broodnodig.

Er zit inderdaad een knop op die de stabilizer aanzet.
Niet uit ervaring, maar voor mij zou 18x voldoen als vervanger voor een scope.
Maar ik gebruik mijn scope meestal niet sterker dan 20x en dan is het verschil maar 2x.

Op de zuidpier heb je waarschijnlijk Roy Slaterus gezien. De Zuidpier is zijn "localpatch" en hij heeft ook een Canon IS kijker.
De tijd die er overheen gaat is kort en heel acceptabel. Bewegende vogels zijn geen probleem, langsracende vogels vind ik lastiger, maar dat kan ook door een gebrek aan mijn ervaring zijn.

f_a_roos

@Norman Dank voor deze info! Voor op de Zuidpier is de Canon ideaal denk ik. Geen gezeul met statief over de lengte van de pier en toch 18x. Ik twijfel altijd, zal ik mijn scope meenemen helemaal naar het eind, maar ik ben te lui, moet het dan dus doen met 8x42, en mis dus heel wat vogels.

KorHaan

Hoi Frank,

Norman heeft het een en ander al prima uitgelegd.

Ik durf niet te zeggen dat de 18x Canon een scoop vervangt, dat is voor iedereen weer anders. Ik gebruikte op mijn voormalige scopes, net als Norman, lage vaste vergrotingen, 20x-23x, zoiets. Dan heeft de Canon zelfs nog een voordeel, omdat het beeld groter lijkt als je met twee ogen kunt kijken. Voor mij is de Canon genoeg, en toch heb ik natuurlijk ook wel eens zoiets van, had ik nou maar even een scoop met 50x of 60x. Dat komt voor.
Bedenk in ieder geval wel, dat je zonder statief dat zware ding wel een tijd voor je ogen moet houden, als je langer kijkt dan een tiental seconden. Je brengt een kijker heel vaak naar je ogen op een lange vogeldag, dat voel je wel op den duur.
Een scoop op statief is een onding om mee te sjouwen, maar als-ie eenmaal staat, heb je geen inspanning meer.

Je kunt de grote Canons ( 15x en 18x50, en 10x42 L) op een EENPOOTstatief zetten. Dan heb je bij langer kijken geen inspanning om het ding omhoog te houden. Dat kijkt al een stuk relaxter. Ook een voordeel op het eind van de zuidpier van IJmuiden, waar de basaltblokken in de weg zitten in je beeld als je een schuine inkijk-scoop gebruikt. Met de Canon sta je rechtop en kijk je eroverheen.

Overigens kun je de Canon ook gewoon op een driepoot zetten, als je dat zou willen.
Ja, zou je zeggen, maar waarom koop je dan een gestabiliseerde kijker?!
Omdat de Canon uit de hand te gebruiken is. Probeer hetzelfde maar met een scoop,
dat gaat niet.

Het duurt 0,002 seconde voor de stabilisatie het beeld 'pakt' en stilzet.
Bij kleinere vergrotingen als 10x staat het beeld meteen stil. Bij de 18x zal het beeld nog even 'nadeinen' voor het stil staat. Ook tussendoor heb je soms wat 'deining' die ik absoluut niet hinderlijk vind, maar die anderen absoluut niet kunnen verdragen.
Probeer zo'n IS-kijker altijd eerst ZELF goed uit, en kijk of je er voldoening in vind.
Dat schijnt ook heel verschillend te zijn bij gebruikers. Er is ook een periode van gewenning, omdat het anders werkt dan een conventionele kijker.

Vliegende vogels heb ik nu, na ruim anderhalf jaar met de 18x50, geen moeite meer mee; alleen heel snelle Gierzwaluwen die op korte afstand langsvliegen, mis ik wel eens. Maar ook omdat de Canon een groot gezichtsveld heeft voor een 18x, namelijk 65m/1000m, oftewel 66,6 graden schijnbaar gezichtsveld, geeft het beeld een wijde indruk, zelfs voor mij met een bril.
De 15x50 is in dat opzicht zelfs nog beter, met 79m/1000m en 67 graden.
Ik zou die laatste zeker ook bekijken als ik jou was, in vergelijking met de 18x.

Als je met vragen zit, stel ze gerust. Ik kan uren over die kijkers praten, ze zijn de beste uitvinding " since sliced bread " zoals de Britten zeggen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

f_a_roos

@Ronald

Veel dank ook voor deze uitvoerige en nuttige info! Ik denk dat veel mensen er iets aan hebben. Ik wel. De Bushnell 12-36x50 die ik had gebruikte ik soms uit de hand. Dat werkt dus zonder stabilisatie inderdaad matig. Kocht een eenpootsstatief. Dat ging wel beter, maar omdat je de kijker toch moet vasthouden krijg je het effect van de hartslag waar je mee zit; zelfde probleem waar scherpschutters mee kampen. Beeldstabilisatie zal dan een uitkomt zijn.

Ben zelf ook een beetje gek met kijkers. Komt misschien door de spectrometrie waar ik vroeger mee gewerkt heb. Het gekke is, dat normaal gesproken ik nu voorzien ben met de juiste mix aan optische middelen. Maar het blijft kriebelen en ik zit al weer naar andere mogelijkheden te kijken. Gelukkig is er momenteel geen budget, dus dat helpt.

KorHaan

#28
Ja, dat ken ik, Frank, dat gevoel. Haha!
Je hebt alles wat je nodig hebt en toch kan ik geen optiekzaak passeren zonder even naar binnen te gaan.

De Canons elimineren inderdaad niet alleen je handtrillingen, maar ook je hartslag in het beeld, dat is inderdaad waar. Met gewone kijkers kun je je handtrillingen wel zo goed als uitbannen, door inspanning en je adem inhouden, maar dan heb je nog altijd je hartslag die je niet even stopzet...
Het maakt het verschil tussen een randje aan een veer niet zien, of een randje aan een veer haarscherp zien in een stilstaand beeld.

Vriendelijke groet,

Ronald

f_a_roos

#29
@Ronald

Misschien niet meer zo relevant meer voor het topic, maar ik vind het leuk om nog even te reageren op een "lotgenoot" als jij. Ik werk al 30 jaar met een low-end 8x32 dakkant gekocht in de tijd dat dakkant alleen voor de topmerken was weggelegd. Maar de laatste tijd is het helemaal mis met mij. Nog geen jaar geleden een mooie dakkant 8x42 gekocht met een zeer goede prijs/prestatieverhouding en low budget. Ben ik ineens verliefd geworden op deze, terwijl ik N.B. altijd dakkant wilde:

http://www.foka.nl/site/steiner-wildlife-pro-8x30-p-27514.html

Heb hem in de hand gehad, en aangezien ik ook een brede pupil-tot-pupil afstand heb een leuk ding.

House of Outdoor in Maarssen heeft een goede inruilregeling, dus toen ik mijn Bushnell compact had ingeruild voor een kanon (geen Canon), zei ik tegen hem, je ziet me binnenkort ook de 8x42 inruilen. Enz. enz., je begrijpt wat ik bedoel  :blink: