Haagse Halsbandparkieten

Gestart door HPM, januari 11, 2011, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jorien

Ik denk dat je mijn suggestie van Bij de Westermolens daarin niet mee hoeft te nemen. Ik ben gisteravond even gaan kijken en zag niets. Ik denk eerder dat het gewoon onderdeel vormt van de grote voor- en naverzamelplek van de Noord West Buitensingel. (Maar misschien ben ik ook wel te vroeg gaan kijken: 18.30 uur).
Groet,

Jorien

City Parrots

Citaat van: Jorien op februari 02, 2011, 09:56:55 AM
Ik denk dat je mijn suggestie van Bij de Westermolens daarin niet mee hoeft te nemen. Ik ben gisteravond even gaan kijken en zag niets. Ik denk eerder dat het gewoon onderdeel vormt van de grote voor- en naverzamelplek van de Noord West Buitensingel. (Maar misschien ben ik ook wel te vroeg gaan kijken: 18.30 uur).

Er is daar vaker gekeken. Blijken nooit echt vogels te slapen. Had ik eerder moeten doorgeven. Excuus.

wumizusume

Citaat van: Mark Zevenbergen op januari 18, 2011, 00:21:08 AM
Wat mij in Leidschendam is opgevallen, is dat ik 's-avonds bijna geen (slaap)trek meer zie richting Den Haag. (en 's-ochtends niet terug) Het lijkt erop dat de vogels naar Noord of Oost gaan tegenwoordig.

grts Mark
En ik zie (vrijwel) geen slaaptrek meer langs mijn huis in Delfgauw. Vooral 's avonds naar zuid, maar ook 's morgens terug naar noord,
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

HPM

Citaat van: wumizusume op februari 02, 2011, 13:42:32 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op januari 18, 2011, 00:21:08 AM
Wat mij in Leidschendam is opgevallen, is dat ik 's-avonds bijna geen (slaap)trek meer zie richting Den Haag. (en 's-ochtends niet terug) Het lijkt erop dat de vogels naar Noord of Oost gaan tegenwoordig.

grts Mark
En ik zie (vrijwel) geen slaaptrek meer langs mijn huis in Delfgauw. Vooral 's avonds naar zuid, maar ook 's morgens terug naar noord,

Dat betekenen dat de vogels uit bijv. de Delftse Hout in Rotterdam sliepen en niet in Den Haag. Als we aannemen dat ze ook nu niet naar Den Haag gaan moeten ze dus een andere kant op gaan.
Zou er misschien een nieuwe slaapplaats in Zoetermeer zijn waar ook de Leidschendammers heengaan?
Herman van der Meer

bert regensburg

#64
Citaat van: Rikstar op januari 31, 2011, 20:02:37 PM
mijn moeder had zondag rond 17.30 zo'n 50 halsbantparkieten overvliegend richting oost aan de oostkant van Leidschendam. voorgaande jaren had ik er altijd maar een paar (hooguit 10) en dan vliegend richting west (zwembad). Nu leken ze richting de Vliet te vliegen richting de A4.
In Leidschendam ligt, afgezien van de Leidschendammer Hout, Park Rozenrust het meest richting A4. Dinsdag 31-1 vertrokken de parkieten die daar verzamelden niet over de vliet richting A4, maar resoluut richting west richting Leidschenhage. Of ze via Voorburg of Mariahoeve naar Den Haag zijn gevlogen, of halverwege in Leidschendam zijn gestopt weet ik uiteraard niet.
Citaat van: Mark Zevenbergen op januari 18, 2011, 00:21:08 AM
Wat mij in Leidschendam is opgevallen, is dat ik 's-avonds bijna geen (slaap)trek meer zie richting Den Haag. (en 's-ochtends niet terug) Het lijkt erop dat de vogels naar Noord of Oost gaan tegenwoordig.
grts Mark
Vogels uit Leidschendam=NO ('t Lien), zie boven.
Vogels uit Leidschendam vliegen niet in de avond naar het Noorden, de vogels die in Voorschoten starten vliegen momenteel naar het zuiden en doen dat al maanden.
Langs de West-zijde van Leidschendam vliegen vogels via Mariahoeve op Den Haag.
Stuur mij een (lege) mail als reactie op een van mijn HBP-meldingen op Waarneming.nl en ik neem per e-mail kontakt met je op (vanwege de privacy niet via dit forum)
Citaat van: HPM op februari 02, 2011, 14:00:46 PM
Dat kan betekenen dat de vogels uit bijv. de Delftse Hout in Rotterdam sliepen en niet in Den Haag. Als we aannemen dat ze ook nu niet naar Den Haag gaan moeten ze dus een andere kant op gaan.
Zou er misschien een nieuwe slaapplaats in Zoetermeer zijn waar ook de Leidschendammers heengaan?
Voor de eventuele link Leidschendam <> Zoetermeer, zie boven.
Wat betreft Zoetermeer: de wijk Meerzicht vloog afgelopen week richting Prins Claus Plein, dus richting Den Haag.
De oostelijke helft van Zoetermeer vliegt op en neer naar Rotterdam via Berkel-Rodenrijs (zie alle meldingen van Jan Mudde).
Citaat van: wumizusume op februari 02, 2011, 13:42:32 PM
En ik zie (vrijwel) geen slaaptrek meer langs mijn huis in Delfgauw. Vooral 's avonds naar zuid, maar ook 's morgens terug naar noord,
Voor Delfgauw zie ik van 2007 t/m 2010 alleen slaaptrek van tientallen tot bijna 200 vogels gemeld (door jou en Arjan Joon, die bij jou in de wijk woont) tussen de data 13-5 en 4-10 en steeds (in de avond) richting zuid.
Vanaf juli 2009 t/m september 2010 zijn zulke meldingen geheel afwezig op Waarneming.nl. Mijn voorzichtige conclusie was dat jullie beiden mogelijk waren verhuist en/of een andere dagbesteding hadden gekregen met ander dagritme. In september 2009 was Arjan weer present, en ik begrijp dat jij ook nog in Delfgaauw zit.
Zou het kunnen zijn dat tijdens de zomer jonge vogels dagelijks naar de Delftse Hout trekken en in de winter liever in Rotterdam blijven of van daaruit een andere kant opgaan?
Zou het kunnen zijn dat niet alle vogels uit de Delftse Hout naar Rotterdam vliegen, maar dat het noord-deel op Den Haag vliegt?
Wat ze in de zomer doen weet ik niet, maar in januari vliegt de Hertenkamp richting Den Haag. Waar de Iepenhof nu op vliegt weet ik niet, vorig jaar was dat in de winter Den Haag, maar het ging om kleine aantallen.   


  met groene groet,
Bert Regensburg.   

HPM

#65
Leuke waarnemingen Bert. Die Leidschendammers kunnen natuurlijk ook in Neherpark of Zijdepark afstappen. Misschien kan ik eens zien of ik ze aan de Voorburgse kant ('t Loo) kan oppikken, hoewel ik met zo weinig exemplaren dan wel geluk moet hebben.

Overigens: als het om verdwenen Halsbandparkieten gaat is dit oude verslag van Tom Loorij ook wel verhelderend. http://www.haagsmilieucentrum.nl/branding/uitgaven/april-juni2005.html#hals

Herman van der Meer

wumizusume

Citaat van: bert regensburg op februari 02, 2011, 21:00:33 PM
(KNIP)
Voor Delfgauw zie ik van 2007 t/m 2010 alleen slaaptrek van tientallen tot bijna 200 vogels gemeld (door jou en Arjan Joon, die bij jou in de wijk woont) tussen de data 13-5 en 4-10 en steeds (in de avond) richting zuid.
Vanaf juli 2009 t/m september 2010 zijn zulke meldingen geheel afwezig op Waarneming.nl. Mijn voorzichtige conclusie was dat jullie beiden mogelijk waren verhuist en/of een andere dagbesteding hadden gekregen met ander dagritme. In september 2009 was Arjan weer present, en ik begrijp dat jij ook nog in Delfgaauw zit.
Zou het kunnen zijn dat tijdens de zomer jonge vogels dagelijks naar de Delftse Hout trekken en in de winter liever in Rotterdam blijven of van daaruit een andere kant opgaan?
Zou het kunnen zijn dat niet alle vogels uit de Delftse Hout naar Rotterdam vliegen, maar dat het noord-deel op Den Haag vliegt?
Wat ze in de zomer doen weet ik niet, maar in januari vliegt de Hertenkamp richting Den Haag. Waar de Iepenhof nu op vliegt weet ik niet, vorig jaar was dat in de winter Den Haag, maar het ging om kleine aantallen.   


  met groene groet,
Bert Regensburg.
Oei, allemaal theorieën! Winter en zomer vergelijken is lastig, ik kom meestal pas na donker thuis in de winter, terwijl ik 's zomers gelegenheid genoeg heb om de slaaptrek te zien. Is dus een beetje appelen en peren vergelijken, alhoewel ik ook wel eens vrij ben en dan zijn er natuurlijk ook nog de weekends. Dan is er kans genoeg om de slaaptrek te beoordelen.
Er zit maar één ding op: meer opletten wat er precies gaande is, en dit op waarneming.nl melden. Ik ga mijn best doen!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

City Parrots

Hofvijver: 3133
Pletterijkade 385

Totaal Den Haag: 3518

Weet niet of Rotterdam wel of niet geteld is.

Later meer.


HPM

#69
Dank je wel, Roelant. Hofvijver is dus niet zo verschillend van januari. Pletterijkade valt me tegen want ik dacht echt dat mijn ruwe schatting van 450 van vorige week aan de lage kant zou blijken.
Herman van der Meer

bert regensburg

#70
Citaat van: HPM op februari 06, 2011, 23:20:01 PM
Pletterijkade valt me tegen want ik dacht echt dat mijn ruwe schatting van 450 van vorige week aan de lage kant zou blijken.
Herman,
Boven heb ik gemeld dat ik er in de ochtend vanaf de Pletterijkade op zo 23-1 744 en op zo 30-1 780 heb zien wegvliegen.
Als jij er op vr 28-1 450 schat, dan is dat inderdaad aan de lage kant, maar het bij donker (plus wat straatlantaarnlicht) schatten van zittende vogels levert denk ik altijd minder op dan wat er werkelijk zit (zie ook artikel van Roelant in De Gierzwaluw 47(4)2010).
Citaat van: City Parrots op februari 06, 2011, 22:02:47 PM
Hofvijver: 3133 Pletterijkade 385 Totaal Den Haag: 3518
Later meer.
Roelant,
Ik blijf met de volgende vragen zitten:
op welke datum is de eerste telling/schatting gedaan van de "600" vogels op de Pletterijkade, die in diverse media worden genoemd, en hoe is dit aantal verkregen (invliegers of zitters in de avond of wegvliegers in de ochtend?)
en op welke wijze is dit afgelopen zondag op die locatie gebeurd, met als resultaat het aantal van 385?
Citaat van: City Parrots op januari 28, 2011, 14:43:10 PM
Een aantal parkieten zijn gevonden aan de Pletterijkade in Den Haag. Die slaapplaats lijkt weer leeg te lopen........ Wellicht dat voor de telling in februari de beesten weer op hun plek zitten.
Zoals uit mijn bovengenoemde tellingen van eind januari bleek, nam het aantal op de Pletterijkade niet af.
Ik heb de telling zondagochtend 6-2, dus gisteren, herhaald en kwam op 710.
Het komt er dus op neer dat op beide locaties (Hofvijver en Pletterijkade) het aantal iets is teruggelopen, wat in voorgaande jaren ook gebeurde toen ze allemaal nog bij elkaar zaten. De verschillen vallen binnen de 10% en daarmee tot op zekere hoogte binnen de fout die bij tellen/schatten van in-/wegvliegende vogels moet worden geaccepteerd. Als de verschillen significant zijn geven ze een indicatie van het feit dat er door het vorderende seizoen steeds meer vogels op de (potentiele) broedlocaties achterblijven.
Een gering aantal vogels zou tussen de twee huidige slaapplaatsen kunnen uitwisselen. In de avond van 21-1 en 6-2 heb ik vanaf de Pletterijkade aan het eind van de aanvliegperiode vogels zien doorvliegen richting het Centrum (naar ik aanneem Hofvijver).
Gisteren waren dat er welgeteld 2x3. Die moeten jullie aan het eind van de telling als een van de laatst arriverende groepen langs de Haringtent hebben zien binnenkomen.
Of in de ochtend vogels vanaf de Hofvijver achteraan aanschuiven bij de vogels die vanaf de Pletterijkade richting Voorburg wegvliegen heb ik niet kunnen vaststellen, maar is ook moeilijk te zien als je tegelijkertijd behoorlijk wilt tellen.
groet,
Bert Regensburg

HPM

Vanochtend rond acht uur reed ik lang de Westermolens en toen zaten er in de bomen aan de overkant (Noordwest Buitensingel) enige tientallen Halsbandparkieten te schreeuwen, terwijl er net een groepje uit de richting van de binnenstad kwam aanscheuren en er bij ging zitten. Eerder waren mij op het traject Bierkade/Zuidwal al enkele groepjes in ongeveer westelijke richting gepasseerd, dus die zullen wel van de Pletterijkade gekomen zijn en mogelijk op weg naar de NW Buitensingel.

Herman van der Meer

City Parrots

Citaat van: bert regensburg op februari 07, 2011, 11:48:43 AM
Citaat van: HPM op februari 06, 2011, 23:20:01 PM
Pletterijkade valt me tegen want ik dacht echt dat mijn ruwe schatting van 450 van vorige week aan de lage kant zou blijken.

Een gering aantal vogels zou tussen de twee huidige slaapplaatsen kunnen uitwisselen. In de avond van 21-1 en 6-2 heb ik vanaf de Pletterijkade aan het eind van de aanvliegperiode vogels zien doorvliegen richting het Centrum (naar ik aanneem Hofvijver).
Gisteren waren dat er welgeteld 2x3. Die moeten jullie aan het eind van de telling als een van de laatst arriverende groepen langs de Haringtent hebben zien binnenkomen.
Of in de ochtend vogels vanaf de Hofvijver achteraan aanschuiven bij de vogels die vanaf de Pletterijkade richting Voorburg wegvliegen heb ik niet kunnen vaststellen, maar is ook moeilijk te zien als je tegelijkertijd behoorlijk wilt tellen.
groet,
Bert Regensburg

Hoi Bert,

Ik ook kan niet uitsluiten dat er nog vogels in het donker aansluiten. Het is vaker beschreven. We zijn niet direct na de hofvijver telling naar de pletterijkade gegaan. Dus in die twee uurtjes kan wat gebeurt zijn. Hoe dan ook blijven we er een aantal missen. Gnoeg om een flinke slaapplaats mee te vullen. Ik hou me aanbevolen voor iedereen die meer informatie heeft.

We tellen elke maand en be dit jaar erg benieuwd wat de dynamiek zal zijn.

City Parrots

Onbevesticht bericht dat er een slaapplaats zou zijn op de hoek van hoek Laakkade/Trekweg in Den Haag en in park Clingendael in   Den Haag (in de buurt van het theehuis). Ziet iemand kans deze te bevestichten/ontkachten?

HPM

Ik zal mijn best doen maar de zon gaat momenteel op een beetje lastige tijd onder.
Vorige week ben ik nog 's avonds in Clingendael geweest maar toen was het al donker.
In Clingendael barst het wel altijd van de Halsbanden (en een hoop lawaaiganzen).
Trekweg doet me denken aan die waarneming van Johan van't Bosch eerder, wat
geen slaapplaats bleek te zijn.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133903.msg895392.html#msg895392

Herman van der Meer

City Parrots

Clingendaal is waar het allemaal begon voor de Halsbandparkiet in Nederland als ik de verhalen mag geloven. Trekweg ligt aan hetzelfde water als de Pletterijkade. Qua plek heeft het alle kenmerken van de klassieke slaapplaats.: bomen langs een water. 

Fijn dat je wil kijken! Hou ons op de hoogte!

HPM

Volgens mij begon het in Ockenburgh (Den Haag/Loosduinen) en/of De Voordes(Rijswijk).
Dit is de oudste waarneming in het bestand http://waarneming.nl/waarneming/view/48299456
In die tijd zat er op Steenvoorde ook een Geelkuifkaketoe.

Herman van der Meer

HPM

#77
Vanavond ben ik rond zonsondergang (18:10) op zoek gegaan naar die mogelijke slaapplaats in de Molenwijk. Op de heenweg vanaf Rijswijkseplein langs de Trekvliet niets tegengekomen, maar er zaten er een stuk of 70 in hoge populieren bij de Laakmolen (hoek Laakkade/Trekweg dus) en van over de Trekvliet kwamen er nog meer vanuit het zuidoosten. Ik ben langs de Trekvliet doorgereden en in een paar populieren en een treurwilg aan de Binckhorstkant, t/o de Wieckstraat, zaten er een stuk of 45, terwijl er nieuwe groepjes aan- en langskwamen. Sommige groepen splitsten zelfs. Een deel streek neer, de rest vloog door.
Doorgereden tot de Geestbrug. Op die plek van Johan (Cromvliet) was niets. Wel vlogen er steeds groepen en groepjes laag over en langs de Trekvliet.

Op de terugweg zag ik de laatste paar bij de Wiekstraat wegvliegen en bij de molen zaten er niet veel meer. Ik heb gewacht tot ze allemaal weg waren. Dat was om bijna half zeven. Ze vlogen richting stad, ik vermoed naar de Pletterijkade. De melding betrof dus een voorverzamelplaats. Ik heb er in totaal op de twee plekken en aanvliegend ongeveer 290 geteld.

Op de heenweg ben ik niet over de Pletterijkde gegaan dus ik weet niet hoe het daar toen was, maar op de terugweg telde ik er op de slaapplaats in de twee kastanjes ongeveer 680 en er kwamen er niet meer bij. Het is vast een ondertelling, maar ik denk niet dat het er honderd meer geweest zijn. Ik heb nog even op de Spuibrug staan wachten of er in het donker misschien nog wat doorvloog richting Hofvijver, maar nee. Op de slaapplaats was het toen ook al bijna stil.


--
Kaartje van de situatie toegevoegd
Herman van der Meer

City Parrots

Geweldig! Dank! Weer een illusie armer. Ik streep ze van m'n lijstje.

HPM

Ik probeer vandaag of morgen ook nog naar Clingendael te gaan.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat die voorverzamelplaatsen langs de Trekvliet niet veel langer dan een half uur bezet kunnen zijn geweest. Even met je ogen knipperen en je weet nergens van  :)

Herman van der Meer

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

Hier een kaartje dat een voorlopige indruk geeft van de 'catchment area' van de Haagse slaapplaatsen. De maximale afstanden tussen dagverblijven en slaapplaatsen is maximaal rond de 15 kilometer. Of de Leidse regio helemaal in Den Haag slaapt is me niet duidelijk, maar ik vermoed van wel omdat slaapplaats Aalsmeer toch een stuk verder is.
Van de vogels uit de zone Delft - Pijnacker - Zoetermeer is het voorstelbaar dat die gemakkelijk van slaapplaats kunnen veranderen, omdat het naar Overschie ongeveer even ver is als naar Den Haag.

Herman van der Meer

f_a_roos

#82
Begin jaren 80 woonde ik t.o. Steenvoorde. Er zat toen een handjevol Halsbandparkieten in Overvoorde, die inderdaad gevoerd werden met aan touwtjes opgehangen appels en ander voer. Ook waren er voederplateaus.

Citaat van: HPM op februari 23, 2011, 13:48:09 PM
Volgens mij begon het in Ockenburgh (Den Haag/Loosduinen) en/of De Voordes(Rijswijk).
Dit is de oudste waarneming in het bestand http://waarneming.nl/waarneming/view/48299456
In die tijd zat er op Steenvoorde ook een Geelkuifkaketoe.

Rein Genuït

Citaat van: HPM op februari 26, 2011, 16:49:55 PM
Hier een kaartje dat een voorlopige indruk geeft van de 'catchment area' van de Haagse slaapplaatsen. De maximale afstanden tussen dagverblijven en slaapplaatsen is maximaal rond de 15 kilometer. Of de Leidse regio helemaal in Den Haag slaapt is me niet duidelijk, maar ik vermoed van wel omdat slaapplaats Aalsmeer toch een stuk verder is.
Van de vogels uit de zone Delft - Pijnacker - Zoetermeer is het voorstelbaar dat die gemakkelijk van slaapplaats kunnen veranderen, omdat het naar Overschie ongeveer even ver is als naar Den Haag.

De Leidse regio verblijft denk ik in zijn geheel in Den Haag, ga maar eens tegen het vallen van de avond bij b.v. de Bosrand staan je ziet dan vele vogels richting Den Haag gaan. Hier in Oegstgeest-Noord vliegen ook regelmatig groepjes in de schemer richting Den Haag.
Een deel gebruikt begraafplaats Rhijnhof bij de Haagsche Schouw als voorverzamelplaats.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: rlhgenuit op februari 26, 2011, 18:35:23 PM
Citaat van: HPM op februari 26, 2011, 16:49:55 PM
Hier een kaartje dat een voorlopige indruk geeft van de 'catchment area' van de Haagse slaapplaatsen. De maximale afstanden tussen dagverblijven en slaapplaatsen is maximaal rond de 15 kilometer. Of de Leidse regio helemaal in Den Haag slaapt is me niet duidelijk, maar ik vermoed van wel omdat slaapplaats Aalsmeer toch een stuk verder is.
Van de vogels uit de zone Delft - Pijnacker - Zoetermeer is het voorstelbaar dat die gemakkelijk van slaapplaats kunnen veranderen, omdat het naar Overschie ongeveer even ver is als naar Den Haag.

De Leidse regio verblijft denk ik in zijn geheel in Den Haag, ga maar eens tegen het vallen van de avond bij b.v. de Bosrand staan je ziet dan vele vogels richting Den Haag gaan. Hier in Oegstgeest-Noord vliegen ook regelmatig groepjes in de schemer richting Den Haag.
Een deel gebruikt begraafplaats Rhijnhof bij de Haagsche Schouw als voorverzamelplaats.

Ik zie nu dat ik een paar mooie slaaptrekwaarnemingen ZW van Bart Dijkstra uit Oegstgeest over het hoofd had gezien. Eenmaal zelfs een enkele groep van 90, wat op een voorverzamelplaats meer noordelijk zou kunnen wijzen.


Herman van der Meer

HPM

Citaat van: City Parrots op februari 23, 2011, 12:02:43 PM
Onbevesticht bericht dat er een slaapplaats zou zijn op de hoek van hoek Laakkade/Trekweg in Den Haag en in park Clingendael in   Den Haag (in de buurt van het theehuis). Ziet iemand kans deze te bevestichten/ontkachten?

Vanavond in Clingendael geweest. Op de heenweg eentje tp nabij de ingang en verder op enkele overvliegers na helemaal niets. Geen slaapplaats dus en waarschijnlijk zelfs geen voorverzamelplaats.


Herman van der Meer

Rein Genuït

Citaat van: HPM op februari 26, 2011, 19:20:33 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 26, 2011, 18:35:23 PM
Citaat van: HPM op februari 26, 2011, 16:49:55 PM
Hier een kaartje dat een voorlopige indruk geeft van de 'catchment area' van de Haagse slaapplaatsen. De maximale afstanden tussen dagverblijven en slaapplaatsen is maximaal rond de 15 kilometer. Of de Leidse regio helemaal in Den Haag slaapt is me niet duidelijk, maar ik vermoed van wel omdat slaapplaats Aalsmeer toch een stuk verder is.
Van de vogels uit de zone Delft - Pijnacker - Zoetermeer is het voorstelbaar dat die gemakkelijk van slaapplaats kunnen veranderen, omdat het naar Overschie ongeveer even ver is als naar Den Haag.

De Leidse regio verblijft denk ik in zijn geheel in Den Haag, ga maar eens tegen het vallen van de avond bij b.v. de Bosrand staan je ziet dan vele vogels richting Den Haag gaan. Hier in Oegstgeest-Noord vliegen ook regelmatig groepjes in de schemer richting Den Haag.
Een deel gebruikt begraafplaats Rhijnhof bij de Haagsche Schouw als voorverzamelplaats.

Ik zie nu dat ik een paar mooie slaaptrekwaarnemingen ZW van Bart Dijkstra uit Oegstgeest over het hoofd had gezien. Eenmaal zelfs een enkele groep van 90, wat op een voorverzamelplaats meer noordelijk zou kunnen wijzen.

Zulke grote groepen (was overigens in 2006) heb ik nog nooit over huis gehad en ik zit +/- 2 km noordelijker op dezelfde lijn als waar Bart woont, wat zou kunnen duiden op een plaats meer naar het oosten en dan is het landgoed Oud Poelgeest het meest voor de hand liggende als voorverzamelplaats voor vogels uit Warmond en b.v. de Merenwijk in Leiden
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

laatvlieger

Grote groepen Halsbandparkieten volgen al enkele jaren de A44. Je kunt ze vanaf het transferium in Leiden vaak zien. Ter hoogte van het Valkenburgse meer buigen ze dan af en duiken daar Wassenaar in. Aan de rand van Wassenaar heb ik wel eens tientallen beesten gezien die daar ofwel gingen slapen ofwel een hele late voorverzamelplek hadden. in Leiden Noord gaat het vaak maar om kleine groepen en ook pas sinds een paar jaar. Deze vliegen 's avonds richting west.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

#88
Tegenwoordig zit er ook een klein aantal halsbandparkieten in Alphen aan den Rijn (ik had laatst een groepje van 6 tegen de schemering, ik dacht richting west, maar weet het niet meer precies). Verwaarloosbaar ten opzichte van de massa´s in Den Haag en omstreken. Maarr... weet iemand waar die Alphense vogels slapen?

Rein Genuït

Citaat van: JohanvantBosch op februari 27, 2011, 12:17:01 PM
Tegenwoordig zit er ook een klein aantal halsbandparkieten in Alphen aan den Rijn (ik had laatst een groepje van 6 tegen de schemering richting west). Verwaarloosbaar ten opzichte van de massa´s in Den Haag en omstreken. Maarr... weet iemand waar die Alphense vogels slapen?

In een boom misschien?
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/