Haagse Halsbandparkieten

Gestart door HPM, januari 11, 2011, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik ga er ook niet van uit dat het om allemaal losse populaties gaat. Zoals ik al eerder schreef moet de vliegafstand tussen Den Haag en Utrecht op zichzelf geen probleem te zijn. Ik heb geloof ik ergens een vliegsnelheid van 60 km gelezen, dus die afstand doen ze zo maar even op een achternamiddag.

Het gaat trouwens niet om verschillen in één nacht maar om één jaar. Ik heb me ook al afgevraagd of de vermissing niet het gevolg is van fluctuaties in het slaapplaatsgebruik die veel vaker voorkomen. Er zou eigenlijk (veel) vaker geteld moeten worden, maar dat is niet eenvoudig.
Er zit natuurlijk ook een onzekerheidsmarge in de tellingen van dat soort aantallen. Als je het ene jaar overtelt en het volgende jaar ondertelt ben je er zo een paar kwijt. 1700 lijkt me een beetje veel maar als je de discussie leest op pagina 12 in het verslag van vorig jaar moet je je toch afvragen of het probleem misschien daar zit. Afwachten maar wat het nieuwe verslag heeft te zeggen.
Herman van der Meer

frankw

Als ik zo'n boom vol met die beesten zie zitten vraag ik me altijd af hoeveel korrels er in een schot hagel zitten..  :angel:

Maar dat heb ik bij alle exoten geloof ik. :rolleye:

Jarinka

Citaat van: frankw op januari 20, 2011, 19:30:49 PM
Als ik zo'n boom vol met die beesten zie zitten vraag ik me altijd af hoeveel korrels er in een schot hagel zitten..  :angel:

Maar dat heb ik bij alle exoten geloof ik. :rolleye:
Frank, is dit diner van DFB dan niet iets voor je? ;D
Groeten, Jarinka Heijink

JohanvantBosch

Ik weet niet zo goed waar op dit moment de slaapplaatsen in den haag zitten. cityparrots opent niet hier op mijn werk. Op het moment pas ik op een huis in rijswijk en het is me nu al twee keer 's ochtends (8.30) opgevallen dat er aan het einde van de straat veel halsbandparkieten zitten.
http://waarneming.nl/waarneming/view/52011172

Ik ben nog niet gestopt om te kijken en heb geen mogelijkheid gehad om aan het eind van de middag te checken. Misschien is het een plek waar een deel eerst heengaat voordat ze gaan fourageren, maar het is denk ik de moeite waard om te checken of er misschien een slaapplaats zit.

HPM

Cromvliet zou natuurlijk best kunnen. Half negen is ook nog best vroeg.
Ik weet niet of ze 'naverzamelplaatsen' hebben, zoals je eigenlijk suggereert. Nooit opgemerkt in ieder geval.

Herman van der Meer

Jorien

De Noord West Buitensingel met zijn hoge bomen is zo'n voor- en naverzamelplek. Bij zonsopgang en zonsondergang zitten ze hier lekker met z'n allen te schreeuwen, maar slapen doen ze er niet.

PS Waar kan ik me voorstellen? Ik kan geen voorsteltopic vinden, maar wellicht kijk ik met mijn neus.
Groet,

Jorien


Jorien

Dank! Ik heb me reeds voorgesteld.
Groet,

Jorien

JohanvantBosch

Citaat van: HPM op januari 27, 2011, 12:51:28 PM
Cromvliet zou natuurlijk best kunnen. Half negen is ook nog best vroeg.
Ik weet niet of ze 'naverzamelplaatsen' hebben, zoals je eigenlijk suggereert. Nooit opgemerkt in ieder geval.


Toen ik vanavond thuiskwam nog even rondgelopen op de plek waar ik ze vanmorgen zag en hoorde. 't Was donker, maar niks te vinden.

Rene Janssen

Wat ik me altijd afvraag is wat de reden is dat er nooit wat gedaan wordt tegen die dieren... dat moet toch eenvoudig zijn, een net er 's nachts overheen gooien en opruimen...


Ze slopen echt alles, rosse vleermuizen, holenbroeders, bomen, knoppen van bomen...


Maar goed... het zal wel aan mij liggen!



René
René Janssen

Rene Janssen

PS: Enkele dieren van een GPS- logger voorzien (kosten: 1000 euro per stuk) en je weet waar ze een half jaar lang eens in de drie dagen per kwartier rondhangen... Zeer eenvoudig en levert direct een boel antwoorden op de gestelde vragen op...




René
René Janssen

HPM

Citaat van: Rene Janssen op januari 27, 2011, 23:16:51 PM
Wat ik me altijd afvraag is wat de reden is dat er nooit wat gedaan wordt tegen die dieren... dat moet toch eenvoudig zijn, een net er 's nachts overheen gooien en opruimen...


Ze slopen echt alles, rosse vleermuizen, holenbroeders, bomen, knoppen van bomen...


Maar goed... het zal wel aan mij liggen!



René

Je bent vele jaren te laat. Ze zijn niet meer weg te krijgen.
Maar laten we nou niet de zoveelste exotendiscussie gaan voeren maar ons beperken tot de leerzame discussie zoals die tot nu toe hier gevoerd wordt.


Herman van der Meer

City Parrots

Zo, hier wordt lekker gediscussieerd. Een aantal parkieten zijn gevonden aan de Pletterijkade in Den Haag. Die slaapplaats lijkt weer leeg te lopen, er ligt meer stront onder dan van de zittende populatie valt te verwachten. Wellicht dat voor de telling in februari de beesten weer op hun plek zitten.

Onbevestigde berichten over de prinsessenwal nabij de paleistuinen in Den Haag moet ik nog uitzoeken. Samen met de vogels die opdoken in Rotterdam denk ik dat we weer een aardig compleet beeld hebben.

Hisko, dit jaar ging het initiatief wederom van SOVON uit. Ik werk ook altijd graag met jullie.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op januari 28, 2011, 00:04:01 AM
Citaat van: Rene Janssen op januari 27, 2011, 23:16:51 PM
Wat ik me altijd afvraag is wat de reden is dat er nooit wat gedaan wordt tegen die dieren... dat moet toch eenvoudig zijn, een net er 's nachts overheen gooien en opruimen...


Ze slopen echt alles, rosse vleermuizen, holenbroeders, bomen, knoppen van bomen...


Maar goed... het zal wel aan mij liggen!



René

Je bent vele jaren te laat. Ze zijn niet meer weg te krijgen.
Maar laten we nou niet de zoveelste exotendiscussie gaan voeren maar ons beperken tot de leerzame discussie zoals die tot nu toe hier gevoerd wordt.



Als ze muggen kunnen opruimen, moeten HBP niet zo moeilijk zijn. Met vangen kom je denk ik echt een heel end!
Eventueel gewoon adulten uit de nesten halen.

En René ik ben ook voor om deze jongen weg te halen. Nu zijn ze nog niet in heel NL...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: City Parrots op januari 28, 2011, 14:43:10 PM
Zo, hier wordt lekker gediscussieerd. Een aantal parkieten zijn gevonden aan de Pletterijkade in Den Haag. Die slaapplaats lijkt weer leeg te lopen, er ligt meer stront onder dan van de zittende populatie valt te verwachten. Wellicht dat voor de telling in februari de beesten weer op hun plek zitten.

Onbevestigde berichten over de prinsessenwal nabij de paleistuinen in Den Haag moet ik nog uitzoeken. Samen met de vogels die opdoken in Rotterdam denk ik dat we weer een aardig compleet beeld hebben.
[...]

Tussen 9 en half 10 vanavond ben ik een stukje Haagse binnenstad doorgefietst op zoek naar Halsbandparkieten. Aan de Pletterijkade is inderdaad een slaapplaats in twee kastanjes tegenover nr 31. Ruwe schatting: 450, vaak in paren.
Aan de Prinsessewal/Toussaintkade alleen een eenzame Houtduif. Mauritskade, Willemspark (waar aan de Nassaulaan eerder een voorverzamelplaats is vastgesteld), Hooigracht, Korte Voorhout, Prinsessegracht, Zwarte Weg en Uilenbomen leverden ook niets op.
Ik wist trouwens niet dat zoveel Halsbandparkieten zo stil konden zijn.


Herman van der Meer

City Parrots

Dank je Herman. Maakt een hoop duidelijk. Fijn communiceren zo!

Als het echt donker is zijn ze meest stil. Als ze niet worden lastiggevallen door uilen of slechtvalk.

HPM

Persoonlijk is mijn  grootste bezwaar tegen die beesten dat ze altijd zo'n verschrikkelijke herrie maken. Vrijwel overal waar ik kom hoor ik ze, dus voor de afwisseling was dit wel leuk.
Ik heb de plek ook op Waarneming ingevoerd.



Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bert regensburg

Dit is geen "leuke kleurmutatie" van de Halsbandparkiet , maar zijn neef: een Lord Derby's parkiet, die al een tijdje in Deventer rondhangt. Bekijk de foto's die op deze site te vinden zijn. Maar wel een leuk gezicht met al die kleuren!
groeten,
Bert Regensburg

HPM

Dit is er wél een. Nog uit Den Haag ook.
http://waarneming.nl/foto/view/335798

Een blauwtje gelopen?

Herman van der Meer

Rikstar

mijn moeder had zondag rond 17.30 zo'n 50 halsbantparkieten overvliegend richting oost aan de oostkant van Leidschendam. voorgaande jaren had ik er altijd maar een paar (hooguit 10) en dan vliegend richting west (zwembad). Nu leken ze richting de Vliet te vliegen richting de A4.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

JandJ

Citaat van: HPM op januari 31, 2011, 19:20:57 PM
Dit is er wél een. Nog uit Den Haag ook.
http://waarneming.nl/foto/view/335798

Een blauwtje gelopen?

Mooie foto, die kleur had mijn eerste halsbandparkiet ook. Langs de Amchterambachtseweg in 2006, in de avondschemering op roep ontdekt. Is het gek dat ik toen aan steenuil dacht?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

bert regensburg

#52
Citaat van: City Parrots op januari 28, 2011, 14:43:10 PM
Een aantal parkieten zijn gevonden aan de Pletterijkade in Den Haag. Die slaapplaats lijkt weer leeg te lopen, er ligt meer stront onder dan van de zittende populatie valt te verwachten. Wellicht dat voor de telling in februari de beesten weer op hun plek zitten.
Deze slaapplaats is afgelopen week niet in omvang afgenomen. Op vrijdagavond 21-1 dacht ik er 250-300 te zien zitten, maar in de ochtend op zondag 23-1 en op zondag 30-1 telde ik er resp. 744 en 780 vertrekkende vogels.
In de NRC (18-1) was te lezen dat de december-slaapplaats in het Oosterpark (A'dam) op 16-1 verdeeld bleek over 3 locaties. Oorzaak vermoedelijk vuurwerk bij de jaarwisseling. Is iemand getuige geweest op die avond/nacht hoe dat in zijn werk ging?
Het mysterie in Den Haag is volgens mij ontstaan tussen half november en half december, vuurwerk zal in dit geval niet de 1e oorzaak zijn geweest. Wat niet is kan nog komen. In het geval de februari-telling komend weekend wordt gehouden, wees dan voorbereid op een eventueel effect van het Chinese Nieuwjaar. Dat valt in 2011 op do.3-2 en wordt gedurende enige dagen en zeker ook op za.5-2 gevierd, ondermeer met vuurwerk. Waar, wanneer en hoe laat, weet ik niet. Misschien dat Herman daar uit vorige jaren ervaring mee heeft. De Haagse VVV en chinese festival-sites kunnen wellicht details verschaffen.
Het AD/Haagsche Courant meldde op 22-1 onder de titel "Gelukkig: parkieten melden zich" : "Zeshonderd werden er geteld in een plataan ......" Op welke datum was dit? en was het een telling van invliegende, uitvliegende of zittende vogels?
Herman zag ze net als ik in twee Kastanjes zitten, ik heb die Plataan niet kunnen vinden. Nog een mysterie: Een Plataan zoek.
groeten
Bert Regensburg 

HPM

Ik geloof niet dat er Platanen aan de Pletterijkade staan. Ter controle even Streetview naar de Haringkoning gepakt  en inderdaad alleen maar Kastanjes, ook aan het Zieken.
Overigens kan je niet zeggen dat de missende van de Hofvijver zijn teruggevonden zolang ze daar niet opnieuw geteld zijn.
Herman van der Meer

City Parrots

Ik denk dat ik het AD verteld heb dat de parkieten een voorkeur hebben voor platanen. Zij hebben vervolgens geconcludeerd dat het dan platanen zijn aan de Pletterijkade. Wat niet het geval is natuurlijk. Zo als altijd is het goed om alles wat journalisten schrijven over natuur met de nodige korrels zout te nemen.

Jorien

Nog een mogelijkheid: Bij de Westermolens. Onder de eerste twee kastanjebomen naast de snackbar ligt behoorlijk wat stront. Bovendien is het vlakbij de voor- en naverzamelplaats op de Noord West Buitensingel.
Groet,

Jorien

bert regensburg

#56
Citaat van: City Parrots op januari 28, 2011, 14:43:10 PM
Onbevestigde berichten over de prinsessenwal nabij de paleistuinen in Den Haag moet ik nog uitzoeken. Samen met de vogels die opdoken in Rotterdam denk ik dat we weer een aardig compleet beeld hebben.
Citaat van: City Parrots op januari 31, 2011, 23:15:25 PM
Ik denk dat ik het AD verteld heb dat de parkieten een voorkeur hebben voor platanen. Zij hebben vervolgens geconcludeerd dat het dan platanen zijn aan de Pletterijkade. Wat niet het geval is natuurlijk. Zo als altijd is het goed om alles wat journalisten schrijven over natuur met de nodige korrels zout te nemen.

 
 


    Dank je, tenminste een klein mysterie opgelost. Vaak als je iets meer van een onderwerp denkt af te weten (niet alleen over de natuur) blijkt nieuwsgeving er net naast te zitten. Maar don't blame the messenger. Door de media in te schakelen heb je in korte tijd de slapers aan de Pletterijkade boven water en dat is een felicitatie waard.

Maar terug naar het topic van de 1700 vermisten.
In jan.2010 zijn 5000 vogels geteld, op 9-1 3300 (NRC-28-1), nog 1700 te gaan, dat kan ik volgen.
Uit het bovengenoemde bericht in het AD van 22-1: "Ïnmiddels zijn 1400 vogels geteld, nog duizend te gaan".
Ik kan het nu even niet meer volgen, heeft de journalist nog meer niet goed begrepen? Waren er dan 2400 vermist?
Na wat googelen stuitte ik op Skycrapercity.com op een bericht dat integraal was overgenomen van denhaagcentraal.net (14-1) (ook hier kom ik weer wat platanen tegen): "Tweeduizend parkieten verdwenen". Daarin staat dat er in november "nog bijna zesduizend" zaten op de Hofvijver. Kan ook deze journalist niet rekenen? In nov.2010 6000 en op 9-1 3300, dan zou ik zeggen zijn er 2700 zoek en geen 2000. Op 14-1 was in Rotterdam en op de Pletterijkade nog niet geteld.
Als ik deze twee verhalen probeer te matchen en "bijna 6000" lees als 5700, krijg ik als rekensom:
5700 min 3300 min 600 (Pletterijkade) min 600 (Rotterdam) min 200 (blijkbaar elders)(="samen 1400") levert nog 1000 te gaan.
Die bomen hebben de journalisten niet goed begrepen, maar de aantallen vogels kon ik toen weer redelijk volgen.

Maar is het grote mysterie nu opgelost? Nog even over de vogels die inmiddels terecht zijn:
De vogels aan de Pletterijkade zouden er 800 kunnen zijn [zie boven reactie #52], die vertrokken naar Rotterdam 740 (1280 [zie boven reactie#14] min 540 in 2010). Er vanuit gaande dat die 5700 en ook die 200 elders klopt, hebben we in het gunstigste geval 5700-3300-800-740-200 nog 660 te gaan. Tenzij de Prinsessewal wat heeft opgeleverd, zijn we er nog niet helemaal uit.
 
 
 
 


     
Bert Regensburg

bert regensburg

Citaat van: Jorien op februari 01, 2011, 10:44:59 AM
Nog een mogelijkheid: Bij de Westermolens. Onder de eerste twee kastanjebomen naast de snackbar ligt behoorlijk wat stront. Bovendien is het vlakbij de voor- en naverzamelplaats op de Noord West Buitensingel.



 
De Haagse Halsbandparkieten beginnen toch een merkwaardige voorkeur te krijgen voor locaties waar Haring-tenten in de buurt staan: Buitenhof, Pletterijkade, Westermolens(?).
Op een of meer van deze plekken komen om begrijpelijke redenen ook regelmatig Meeuwen en een Blauwe Reiger over de vloer. Houtduiven zitten en knabbelen in deze bomen en ook Meerkoeten klimmen wel eens op de wal. Kijk daarom vooral ook (maar glij niet uit!) niet alleen onder de bomen maar vooral ook op de takken van de bomen. De Haringtent-houders en/of de Gemeentelijke Milieu Dienst poetsen in ieder geval op de toeristische plekken de stoep regelmatig schoon zodat daar sporen verdwijnen.
 


 
Bert Regensburg
     

City Parrots

Citaat van: bert regensburg op februari 01, 2011, 12:20:23 PM

De vogels aan de Pletterijkade zouden er 800 kunnen zijn [zie boven reactie #52], die vertrokken naar Rotterdam 740 (1280 [zie boven reactie#14] min 540 in 2010). Er vanuit gaande dat die 5700 en ook die 200 elders klopt, hebben we in het gunstigste geval 5700-3300-800-740-200 nog 660 te gaan. Tenzij de Prinsessewal wat heeft opgeleverd, zijn we er nog niet helemaal uit.


     
Bert Regensburg


Uit de berichten die ik kreeg begrijp ik dat de Pletterijkade eerder drukker was. Een gedeelte zou dus weer op de Hofvijver kunnen slapen. We weten het pas als we synchroon gaan tellen. Liefst tegelijk met Rotterdam.

City Parrots

Zondag a.s. wordt er in Den Haag én Rotterdam opnieuw geteld.