Haagse Halsbandparkieten

Gestart door HPM, januari 11, 2011, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

wijnands

Iemand trouwens enig idee waar ze in Hoofddorp zitten? Ik zie regelmatig kleine groepjes over de oudere woonwijken trekken maar de slaapplek heb ik nog niet gevonden
Groeten,
Jeroen Wijnands

HPM

Er is al enige tijd een flinke voorverzamelplaats in de bomen langs de gracht tussen de Herengracht en de Hoftoren (Oranjebuitensingel/Zwarte weg). Waar ze heen gaan en hoeveel (50-100?) heb ik (nog) niet uitgezocht. Eerder was er een voorverzamelplaats aan de nadere kant van de Herenbrug.
Toen ik er gisteravond langs kwam viel er bij de Herenbrug ineens een halfdode Halsbandparkiet uit de boom op straat. Wel bij kennis maar kennelijk tot niets anders in staat dan kijken. Ik heb hem maar aan de kant gelegd. Later was hij verdwenen.

Herman van der Meer

bert regensburg




Sinds wanneer zijn waren de voorverzamelplaatsen ter weerszijden van de Herenbrug in gebruik? Op dinsdag 24-7 heb ik vlak voor 22u vanaf de kustzijde van de brug een aantal groepjes (maximaal 20 vogels) oostwaarts zien opschuiven naar de bomen bij de achteringang van de Hoftoren. De vogels waren relatief stil en ik weet niet of er al zwijgende vogels aanwezig waren. De uitwerpselen onder de bomen ter weerszijden van het brugje tussen de Hoftoren en de Zurichtoren lijken erop te wijzen dat hier sprake is geweest van een kleine slaapplaats (wel curieus: afgelopen voorjaar/zomer is regelmatig op de top van de Hoftoren -140 meter hoger dus- een Slechtvalk waargenomen). Op 25-7 heb ik langs de Oranjebuitensingel of Zwarteweg na 22u geen vogel gezien of gehoord. Afgelopen avond 30-7 is er daar met zekerheid geen parkiet komen opdagen. De weinige vogels die even langs de Prinsessegracht omlaag kwamen vertrokken allemaal richting west, haaks om de hoek van Financiën het Korte Voorhout in. Ik heb één keer eerder langs de Oranjebuitengracht een slaapplaatsje gezien: een paar dagen na het begin van de kermis op de Lange Vijverberg zaten op 28-4-09 niet meer dan een paar tiental in de grote Iep direct naast de Herenbrug, een paar dagen later (2-5) waren ze daar alweer weg. Ik vermoed dat de vogels van de Zwarteweg weer zijn aangeschoven langs de Hofvijver, waar de slaapplaats na afwezigheid sinds begin april weer ergens in de loop van juni is betrokken.



m.vr.gr. Bert Regensburg

HPM

Hoi Bert,
Ik weet niet sinds hoe lang. Ik kom er niet zo vaak in de buurt 's avonds en dan meestal niet op de gracht. Op de 22e ben ik er rond 22 uur langs gegaan omdat ik daar in de voorgaande weken al verschillende keren veel lawaai had gehoord. Toen ik later op de avond terugkwam was alles stil en ik heb niets in de bomen zien zitten.
Ik dacht dat de eerdere verzamelplaats aan de andere kant van de brug afgelopen najaar was maar dat blijkt alweer op 13 mei vorog jaar geweest te zijn. Ik weet niet of daar toen geslapen werd. Het was in een Es aan de koekampkant, vlak bij de brug.

Gezien jou waarnemingen is het allemaal maar van korte duur geweest. Rare beesten zijn het.

Herman van der Meer

Norman

Citaat van: wijnands op augustus 04, 2011, 15:34:36 PM
Iemand trouwens enig idee waar ze in Hoofddorp zitten?

Al gevonden? Ik ben ook al een tijdje zoekende, maar heb nog niets gevonden in Hoofddorp.
Het vermoeden is nog steeds dat de Hoofddorpse HaBaPa's in Haarlem slapen. De trekbewegingen wijzen hier ook op.

Maar bevestigd is het nog niet.

HPM

Slaapplaatstellingen Den Haag, door Bert Regensburg

16 nov 2014 Pletterjkade 1415
13 nov 2014 Hofplaats 2650
Totaal 4065

Dat is meer dan in december vorig jaar (3198)
Halsbandparkieten in Nederland in de winter van 2013/14 https://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=2207387
Herman van der Meer

August

#126
was dus benieuwd wat een aantal dus zie http://waarneming.nl/waarneming/view/95531808
Sorry zie nu pas het aantal wat ik heb ingevoerd moet zijn 417 ipv 1417  :rolleye:  nu pas door
August van Rijn

mgieskens

Zelf woonachtig in Leidschendam aan de noordkant van Den Haag heb ik de indruk dat er de afgelopen jaren sprake was van enige afname en dit jaar weer enige toename. Nou is dit gevoelsmatig op basis van wat ik er hier in de buurt van merk, en niet cijfermatig onderbouwd.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, kan dit kloppen en is daar dan een verklaring voor? Bestrijding of een paar  strengere winters?

Heb er ooit eentje luid krijsend in de klauwen van een laag overvliegende slechtvalk zien hangen, maar dat lijkt mij nauwelijks een verklaring  B)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Je moet niet om verklaringen vragen als je niet over cijfers beschikt. Ik zie vaak veel halsbandparkieten in Den Haag maar aan tellingen ben ik nooit begonnen dus weet ik niets over aantalsontwikkelingen, laat staan dat ik die kan verklaren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: mgieskens op november 22, 2014, 11:44:06 AM
Zelf woonachtig in Leidschendam aan de noordkant van Den Haag heb ik de indruk dat er de afgelopen jaren sprake was van enige afname en dit jaar weer enige toename. Nou is dit gevoelsmatig op basis van wat ik er hier in de buurt van merk, en niet cijfermatig onderbouwd.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, kan dit kloppen en is daar dan een verklaring voor? Bestrijding of een paar  strengere winters?

Heb er ooit eentje luid krijsend in de klauwen van een laag overvliegende slechtvalk zien hangen, maar dat lijkt mij nauwelijks een verklaring  8)

De fluctuaties in de getelde aantallen zijn nog onverklaard, maar worden waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door verschillend gebruik van de slaapplaatsen, wisseling en afsplitsingen van slaapplaatsen en dergelijke. Er zijn slaapplaatsen in Leiderdorp en Alphen a/d Rijn bijgekomen van vogels die eerder (of ook) waarschijnljk naar Den Haag vlogen Als je een slaapplaats mist kan dat zomaar een paar honderd exemplaren schelen.
Zoals je in het laatste rapport kunt zien fluctueert het aantal getelde Halsbandparkieten in de drie grote steden maar neemt het aantal daarbuiten toe.

Overigens worden Halsbandparkieten bij mijn weten niet bestreden en strenge winters hebben we al een poosje niet meer gehad.
Herman van der Meer

peterlindenburg

hier in Stevenshof Leiden heb ik hetzelfde gevoel: laatste jaren minder, dit jaar meer


Citaat van: mgieskens op november 22, 2014, 11:44:06 AM
Zelf woonachtig in Leidschendam aan de noordkant van Den Haag heb ik de indruk dat er de afgelopen jaren sprake was van enige afname en dit jaar weer enige toename. Nou is dit gevoelsmatig op basis van wat ik er hier in de buurt van merk, en niet cijfermatig onderbouwd.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, kan dit kloppen en is daar dan een verklaring voor? Bestrijding of een paar  strengere winters?

Heb er ooit eentje luid krijsend in de klauwen van een laag overvliegende slechtvalk zien hangen, maar dat lijkt mij nauwelijks een verklaring  8)

bert regensburg

#131
Citaat van: HPM op november 22, 2014, 10:38:01 AM
Slaapplaatstellingen Den Haag, door Bert Regensburg
16 nov 2014 Pletterjkade 1415
13 nov 2014 Hofplaats 2650
Totaal 4065
Dat is meer dan in december vorig jaar (3198)
Halsbandparkieten in Nederland in de winter van 2013/14 https://www.vwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=2207387
Herman, mooi dat je dit topic nieuw leven inblaast.
Allereerst, ik heb op dit moment niet zoveel tijd om op deze en volgende berichten nog uitgebreider in te gaan, maar alvast het volgende:
kijk uit voor de appels en peren:
- de (SOVON-)decembertelling van 2013 is door andere tellers dan ondergetekende uitgevoerd,
verschillende tellers schatten grote groepen vliegende vogels verschillend (speelt bij Hofvijver),
- Bij de Pletterijkade speelt het volgende: de telling van zittende vogels levert altijd minder op dan die van uitvliegende vogels (SOVON-tellers: 1e methode, zelf: 2e methode)
- mijn telling van half december 2013 kwam op 3250 en verschilde voor het eerst weinig van het SOVON-resultaat
- houd er bij vergelijking van december en januari-tellingen (SOVON) met november-tellingen rekening mee dat half december al een klein aantal en half januari al een groter aantal van de vogels niet meer naar de centrale slaapplaatsen komt, maar lokaal overnacht buiten of binnen potentiele broedholen (zie ook de discussie in het door jouw gelinkte SOVON-rapport over slaapplaatsen winter 2013-2014)
- watbetreft de optelsom boven: tussen de twee tellingen op Hofplaats en Pletterijkade is er een interne verhuizing geweest van de eerste naar de laatste slaapplek, ik schat het totaal in Den Haag Centraal momenteel op minstens 3400 i.p.v. 4100, dat is dus niet zo gek veel meer dan vorig jaar
Citaat van: HPM op november 22, 2014, 12:17:03 PM
De fluctuaties in de getelde aantallen zijn nog onverklaard, maar worden waarschijnlijk voornamelijk veroorzaakt door verschillend gebruik van de slaapplaatsen, wisseling en afsplitsingen van slaapplaatsen en dergelijke. Er zijn slaapplaatsen in Leiderdorp en Alphen a/d Rijn bijgekomen van vogels die eerder (of ook) waarschijnlijk naar Den Haag vlogen. Als je een slaapplaats mist kan dat zomaar een paar honderd exemplaren schelen. Zoals je in het laatste rapport kunt zien fluctueert het aantal getelde Halsbandparkieten in de drie grote steden maar neemt het aantal daarbuiten toe.
- Ik denk dat Leiderdorp (sinds okt-2011) en Alphen a/d Rijn (sinds dec-2013) inderdaad uit resp. Den Haag en Leiderdorp zijn ontstaan. Voor een overall trend zou je Den Haag, Leiderdorp en Alphen moeten sommeren, ik zal dat later eens doen, daar komt so wie so een toename uit.
Citaat van: HPM op november 22, 2014, 12:17:03 PM
Overigens worden Halsbandparkieten bij mijn weten niet bestreden.
- Nog niet: dat kan binnenkort zomaar veranderen als door TIE aan de minister het "Papegaaien-advies" is uitgebracht,
zie ook het gehele recent gestarte topic :"Maken Halsbandparkieten 2018 nog mee?"
Citaat van: August op november 22, 2014, 11:23:39 AM
was dus benieuwd wat een aantal dus zie http://waarneming.nl/waarneming/view/95531808
Bij de bovengenoemde ochtend-telling op de Pletterijkade heb ik van de ruim 1400 vertrekkende vogels ca.300** via de Weteringkade en het Spaarneplein jouw richting (Voorburg) op zien vliegen. Dat was dezelfde orde van grootte als de tellingen die je samen met je dochter deed.
Als die 1400 van vanavond weer terugvliegen is er voorlopig niets aan de hand, maar als ze dat niet doen, moeten we ze gaan zoeken. (Dit topic is bijna vier jaar geleden gestart toen er 1700 in Den Haag zoek zouden zijn).
Afgelopen donderdag was de nieuwe slaapplaats in Zoetermeer zo te zien niet gegroeid, maar door fervente "groene" onderhoudswerkzaamheden was een behoorlijke telling helaas niet mogelijk die ochtend.
Citaat van: Oenanthe op november 22, 2014, 12:16:11 PM
Je moet niet om verklaringen vragen als je niet over cijfers beschikt. Ik zie vaak veel halsbandparkieten in Den Haag maar aan tellingen ben ik nooit begonnen dus weet ik niets over aantalsontwikkelingen, laat staan dat ik die kan verklaren.
Ik tel de aantallen in Den Haag en omgeving op slaapplaatsen en langs slaaptrekroute's sinds herfst 2007 met flinke frequentie. De laatste jaren de slaapplaatsen ook elders in de Randstad (soms in Amsterdam en niet in Rotterdam), met name als er op Waarneming.nl claims verschijnen van nieuwe slaapplaatsen (Delft, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoofddorp, Leiderdorp, Alphen, Zoetermeer, Uithoorn).
Verklaringen voor de optredende verplaatsingen in de ruimte, gedurende het seizoen en in opeenvolgende jaren, blijven ook als je de aantallen in handen hebt verklaringen achteraf,
maar met aantallen kun je soms toch iets voorspellen.
In herfst 2009 ben ik naar aanleiding van de waargenomen aantallen in Utrecht naar Utrecht-Overvecht afgereisd en heb de slaapplaats daar gevonden en geteld. Achteraf heb ik mij afgevraagd of ik die wel aan de grote klok had moeten hangen, want de "drang naar het oosten" leidt er nu na vijf jaar mogelijk toe, dat de bestrijding die boven wordt genoemd alsnog wordt opgenomen.
Afgelopen vrijdag heb ik het lustrum van deze vondst gevierd met de ontdekking van een nieuwe slaapplaats, die ik voorlopig maar even op het Continentaal Plat heb geparkeerd.
Edit** correctie: geen ruim 300, maar 390


m.vr.gr.
Bert Regensburg.

Rein Genuït

Mogelijk ook een slaapplaats in Noordwijk  hier bij het ingaan van de wintertijd een paar ochtenden roepende vogels gehoord rond de klok van zeven. Weet niet om hoeveel vogels het gaat.
Als je de lokatie wil weten moet je maar ff een pm sturen
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Bert, Ik ben me bewust van tel- en seizoensverschillen.
Ik moet toch beter opletten want slaapplaats Zoetermeer was me op Waarneming helemaal ontgaan.
Van de trek die August beschrijft merk ik niets. Dat moet van de Pletterijkade allemaal achter me langs gaan. Gekker is dat ik van het Hofplaatsverkeer ook bijzonder weinig merk, en ik weet niet eens waar mijn ochtendlijke balkonbezoekers (2-8) vandaan komen. Die zijn er altijd ineens, dus mogeiljk komen ze van de Pletterijkade.

Herman van der Meer


August

Citaat van: August op november 22, 2014, 11:23:39 AM
was dus benieuwd wat een aantal dus zie http://waarneming.nl/waarneming/view/95531808
Sorry zie nu pas het aantal wat ik heb ingevoerd moet zijn 417 ipv 1417  :rolleye:  nu pas door
sorry
August van Rijn

bert regensburg

#136
Citaat van: August op november 22, 2014, 16:46:10 PM
Citaat van: August op november 22, 2014, 11:23:39 AM
was dus benieuwd wat een aantal dus zie http://waarneming.nl/waarneming/view/95531808
Sorry zie nu pas het aantal wat ik heb ingevoerd moet zijn 417 ipv 1417  :rolleye:  nu pas door
sorry
Iedereen maakt wel eens een typfout. [Edit: typefout]
Ik heb mijn aantal Weteringkade/Spaarneplein vogels ook gecorrigeerd: van 300 tot 390,
kortom onze aantallen stemmen goed overeen.
m.vr.gr. Bert Regensburg

Rein Genuït

Citaat van: rlhgenuit op november 22, 2014, 16:16:14 PM
Mogelijk ook een slaapplaats in Noordwijk  hier bij het ingaan van de wintertijd een paar ochtenden roepende vogels gehoord rond de klok van zeven. Weet niet om hoeveel vogels het gaat.
Als je de lokatie wil weten moet je maar ff een pm sturen


http://waarneming.nl/waarneming/view/96608585
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Albert de Jong

Ha,
Deze winter wordt er vanuit Sovon weer een integrale halsbandparkietentelling georganiseerd.
Het gaat dit jaar om één telling, in het weekend van
24/25 januari 2015. Zondag 25 januari is de simultane teldatum maar 1 of 2 dagen uitwijken mag.

Mocht je een nieuwe slaapplek kennen, dan kun je deze intekenen en een telling invoeren via http://portal.sovon.nl/portal/vacant/map/20

Groeten,
Albert

Herman: Op 12/12 had ik 520 exemplaren aan de Lange Vijverberg (kwamen vrijwel allemaal laag vanuit NW en in het halfdonker een schatting van 3500 langs de Hofplaats.

Recente info vind je 'gebundeld' via deze pagina.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

mgieskens

Citaat van: Albert de Jong op december 26, 2014, 20:14:25 PM
Ha,
Deze winter wordt er vanuit Sovon weer een integrale halsbandparkietentelling georganiseerd.
Het gaat dit jaar om één telling, in het weekend van
24/25 januari 2015. Zondag 25 januari is de simultane teldatum maar 1 of 2 dagen uitwijken mag.
Nou vliegt een maand zo voorbij, maar misschien tegen die tijd nog even een herinnering plaatsen op waarneming.nl
Voor zover ik weet zijn er in Leidschendam en directe omgeving geen slaapplaatsen, maar ik heb er ook nog niet echt naar gezocht.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Albert de Jong

Ik zal erom denken, Michel. Mocht je wat vinden in Leidschendam, dan zien we dat graag. Vogelse!
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

mgieskens

Citaat van: Albert de Jong op december 30, 2014, 12:17:58 PM
Mocht je wat vinden in Leidschendam, dan zien we dat graag.
Ik heb het de afgelopen dagen al een beetje in de gaten gehouden, maar denk niet dat ze hier in de buurt slapen.
Er zijn wel een paar plaatsen waar ze zich tegen de schemer verzamelen, maar voor dat het helemaal donker wordt gaan ze van daar in groepjes door richting Voorburg/Den Haag.
Ik vermoed dat ze deel uitmaken van de groep die slaapt in Den Haag Centrum. Hemelsbreed is dat redelijk dichtbij.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Albert de Jong

Bedankt voor je inspanningen Michel. Ze kunnen zich inderdaad over tientallen kilometers verplaatsen richting de slaapplaatsen, waarbij ze inderdaad vaak voorverzamelen.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.