Haagse Halsbandparkieten

Gestart door HPM, januari 11, 2011, 13:04:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Haagse vogelaars missen 1700 parkieten

vandaag 10:14

DEN HAAG - De stadsvogelorganisatie City Parrots wil weten waar alle halsbandparkieten in Den Haag zijn gebleven.

Bij de jaarlijkse telling op de traditionele slaapplaats aan de Hofvijver, afgelopen zondag, zijn er 1700 minder geteld dan vorig jaar. Vermoedelijk is een aantal parkieten elders naartoe gevlogen. De organisatie wil graag weten waar ze zijn.

RTV-West

Bij de telling van vorig jaar werden er op de slaapplaats meer dan 5000 geteld Zie http://www.sovon.nl/pdf/Inf_2010-05_Slaapplaatstelling_Halsbandparkieten.pdf

Frank van der Knaap heeft er op 15 december meer dan 1000 geteld http://waarneming.nl/waarneming/view/51310644
Herman van der Meer

hiskodevries

misschien had cityparraots net als vroeger even met wrn.nl samen moeten werken ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wijnands

Ik heb wel recentelijk voor het eerst een echt grote groep in Hoofddorp gezien. Vorige jaren zag ik hooguit 2 exemplaren samen, nu heb ik een groep van zeker 20 vogels samen gezien maar dat zullen vast niet de vogels uit den haag zijn
Groeten,
Jeroen Wijnands

HPM

Citaat van: hiskodevries op januari 11, 2011, 13:08:09 PM
misschien had cityparraots net als vroeger even met wrn.nl samen moeten werken ?

In waarneming zie ik nog geen aanwijzingen voor een tweede Haagse slaapplaats dus dat zou weinig hebben geholpen. Ze zouden ook naar een van de randgemeenten kunnen zijn verhuisd, maar misschien zijn er deze winter wel een heleboel dood gegaan.
Herman van der Meer

Oenanthe

Het beleid rond allochtonen is de laatste tijd nogal veranderd rond de Hofvijver......
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

DuDe

Citaat van: Oenanthe op januari 11, 2011, 14:12:28 PM
Het beleid rond allochtonen is de laatste tijd nogal veranderd rond de Hofvijver......
;D
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Rein Genuït

zitten waarschijnlijk, net als die kuifeend  :) , op een schuiladres
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

JohanvantBosch

Citaat van: rlhgenuit op januari 11, 2011, 21:57:43 PM
zitten waarschijnlijk, net als die kuifeend  :) , op een schuiladres

Bedankt Rein.... ik ga natuurlijk in mijn naïeviteit zitten denken "huh, hoezo een kuifeend op een schuiladres?"  ;D

Rein Genuït

#8
Nog een om over na te denken Johan, of ze zitten in een Vogelaarwijk daar vallen ze ook niet op  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Denro

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ze niet mis! De andere holenbroeders denk ik ook niet! En die kuifeend mis ik al helemaal niet! :)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

evertdirks

Volgens mij hebben we voor dit soort dubbelzinnige grapjes het topic Praat maar raak.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Norman

Citaat van: wijnands op januari 11, 2011, 13:19:22 PM
Ik heb wel recentelijk voor het eerst een echt grote groep in Hoofddorp gezien. Vorige jaren zag ik hooguit 2 exemplaren samen, nu heb ik een groep van zeker 20 vogels samen gezien maar dat zullen vast niet de vogels uit den haag zijn

Als Hoofddorper een vraagje; waar heb je deze gezien?

Catwzl

Misschien zitten er een paar in Rotterdam:

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FParkietenplaag

Let ook op de link waar ze het al over een plaag hebben, terwijl daar in het artikel niet over gerept wordt.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

HPM

Citaat van: Catwzl op januari 17, 2011, 15:29:46 PM
Misschien zitten er een paar in Rotterdam:

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2011%2Fjanuari%2FParkietenplaag

Let ook op de link waar ze het al over een plaag hebben, terwijl daar in het artikel niet over gerept wordt.

Bij dat soort berichten heeft de krant het altijd over een plaag of invasie. Onwetendheid en sensatiezucht.
Herman van der Meer

Niels de Zwarte

wij (ik niet maar collega's Andre de Baerdemaeker en Garry Bakker van bSR) hebben inderdaad zondag rond de 1280 hbp's geteld (waarom bij rtv rijnmond staat dat het een plaag zou zijn is me een raadsel. ook waar het verhaal vandaan komt dat de kastanjeziekte overgebracht zou kunnen worden hierdoor?)
dit aantal groeit en misschien is er wel een relatie met de haagse populatie en is een deel naar rotterdam gekomen. maar ik durf daar (nog) niets zinnigs over te zeggen


voor wie het leuk vindt
hier een paar seconden van het aanvliegen van zondag http://www.youtube.com/watch?v=4N8x2Lpm4jM
en hier het stukje http://www.youtube.com/watch?v=0ZanGmlUif4&feature=player_embedded vanaf minuut 8 met medewerker


groet, niels de zwarte

Niels de Zwarte

CiteerBij dat soort berichten heeft de krant het altijd over een plaag of invasie. Onwetendheid en sensatiezucht

[/size]
[/size]daarvoor werden wij vandaag ook door SBS6 hart van nederland enz voor gebeld, maar eea kunnen nuanceren. en toen was het niet meer interessant om uit te zenden :-)

HPM

Citaat van: Niels de Zwarte op januari 17, 2011, 16:40:44 PM
wij (ik niet maar collega's Andre de Baerdemaeker en Garry Bakker van bSR) hebben inderdaad zondag rond de 1280 hbp's geteld (waarom bij rtv rijnmond staat dat het een plaag zou zijn is me een raadsel. ook waar het verhaal vandaan komt dat de kastanjeziekte overgebracht zou kunnen worden hierdoor?)
dit aantal groeit en misschien is er wel een relatie met de haagse populatie en is een deel naar rotterdam gekomen. maar ik durf daar (nog) niets zinnigs over te zeggen
[...]

Afname in Den Haag en toename in Rotterdam is wel opvallend. Maar wie weet duiken de vermiste Hagenaars nog wel elders in de stad of regio op.


Herman van der Meer

stefanhageman

Misschien naar Noord-Brabant, Utrecht (Breda e.o.) verhuist daar schijnen de aantallen ook toe te nemen. Hier in Tiel vliegen er 2 rond een ontsnapte blauwe variant en een groene "wilde" variant.
Stefan Hageman


Jeroen Nagtegaal

Breda heb ik nog nooit HBP gezien/gehoord, kom er met enige regelmaat.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

stefanhageman

#19
Zijn toch al aardig wat waarnemingen van: http://waarneming.nl/soort/view/116?from=2010-12-17&to=2011-01-17&species=116&prov=10&akt=0&maand=0&os=0&from=2009-12-17&to=2011-01-17&maand=0&prov=10&akt=0&os=0


Hetzelfde geldt voor Utrecht ze trekken steeds meer richting zuid. Maar hoelang dat duurt voordat het daar vol is en ze richting Gelderland gaan is nog maar de vraag.
Stefan Hageman


HPM

Citaat van: stefanhageman op januari 17, 2011, 17:16:44 PM
Misschien naar Noord-Brabant, Utrecht (Breda e.o.) verhuist daar schijnen de aantallen ook toe te nemen. Hier in Tiel vliegen er 2 rond een ontsnapte blauwe variant en een groene "wilde" variant.

Het gaat hier niet zozeer om areaaluitbreiding maar om grote verschillen in aantallen op slaapplaatsen vergeleken met een jaar geleden. Vandaar dat het in Den Haag de vraag is waar ze zijn gebleven en in Rotterdam waar ze vandaan komen. Dat de Rotterdamse populatie zich in een seizoen meer dan verdubbeld heeft en de Haagse met 35% is afgenomen  is namelijk niet zo erg waarschijnlijk. Als die nieuw Rotterdammers al uit Den Haag komen zijn er toch nog steeds zo'n 1000 Hagenaars zoek.

Herman van der Meer

Norman

Mijn idee is dat de HBP ook nog niet voldoende geteld worden op de verschillende locaties.
HBP worden onvoldoende serieus genomen en doorgaans gezien als bedreiging voor de inheemse vogels.
Veel tellers hebben dan ook volgens mij weinig zin om HBP te tellen.

HPM

#22
Het probleem hier is dat ze in theorie in het hele gebied tussen Hoek van Holland, Rotterdam, Zoetermeer  en Leiden kunnen zitten.

PS. Eigenlijk moet wel de hele provincie Zuid-Holland worden afgezocht, want als je ervan  uitgaat dat ze wel 15 kilometer naar een slaapplaats kunnen vliegen, zouden de verste dieren natuurlijk ook 15 kilometer helemaal de andere kant op kunnen zijn gegaan zodat ze ook in bijvoorbeeld Hellevoetsluis, Gouda of Hoofddorp zouden kunnen zitten.
Herman van der Meer

Mark Zevenbergen

Wat mij in Leidschendam is opgevallen, is dat ik 's-avonds bijna geen (slaap)trek meer zie richting Den Haag. (en 's-ochtends niet terug) Het lijkt erop dat de vogels naar Noord of Oost gaan tegenwoordig.

grts Mark

Vincent Hart

Citaat van: Norman op januari 17, 2011, 21:26:22 PM
Mijn idee is dat de HBP ook nog niet voldoende geteld worden op de verschillende locaties.
HBP worden onvoldoende serieus genomen en doorgaans gezien als bedreiging voor de inheemse vogels.
Veel tellers hebben dan ook volgens mij weinig zin om HBP te tellen.
Uit een vergelijking tussen de tellingen van begin januari dit jaar en vorig jaar in Amsterdam blijkt dat slaapplaatsen spectaculair anders benut worden: uit het verleden bekende maar vorig jaar niet gebruikte slaapplaats nu +1800! Overigens erg leuk dat die (vrijwel?) allemaal in een hoge boom zitten vlakbij een druk kruispunt. Vanaf de tramhalte naast die boom kun je er in het licht van de lantaarns 's avonds honderden zien zitten, tot vrijwel recht boven je hoofd :) Het totaal aantal in Amsterdam getelde HBPs is (i.t.t. Den Haag/Rotterdam) wel vrijwel gelijk in beide jaren. Het schijnt trouwens een bekend fenomeen te zijn, dit soort schommelingen/wisselend gebruik van slaapplaatsen. Goed nieuws voor de HBP-haters: In prooiresten van 1-2 slechtvalken die aan het IJ (tegenover het CS) overwinteren zijn flink wat resten van HBP aangetroffen. Helaas voor diezelfde lieden is de nabij gelegen slaapplaats nu net degene waar de aantallen flink zijn afgenomen ... Hoewel ik eigenlijk had gehoopt dat de toenemende slechtvalken-populatie de stadsduiven eens goed ging uitdunnen, is het ergens ook wel mooi dat de ene (natuurlijke) nieuwkomer zich tegoed doet aan de andere (geintroduceerde) ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Mark Zevenbergen op januari 18, 2011, 00:21:08 AM
Wat mij in Leidschendam is opgevallen, is dat ik 's-avonds bijna geen (slaap)trek meer zie richting Den Haag. (en 's-ochtends niet terug) Het lijkt erop dat de vogels naar Noord of Oost gaan tegenwoordig.

grts Mark

Ik woon nog geen kilometer van de Hofvijver, aan de Voorburg/Leidschendamse kant, en ik merk al maanden geen of nauwelijks slaaptrek meer op en ik word ook al een hele tijd 's morgens niet meer wakker van Halsbandparkieten op de vetbollen. Het kan natuurlijk toeval zijn of onoplettendheid van mijn kant, maar samen met jouw waarneming zou het er op kunnen duiden dat de Hbp's uit het oostelijk deel van de regio naar elders gaan. Misschien moet er in de namiddag maar eens gepost worden aan de noord- of oostkant om te zien of dat klopt.

Verandering van slaapplaats in de regio is niet nieuw. Nog maar een paar jaar geleden lag de regionale slaapplaats in Voorburg noord en voor ze op het eilandje in de Hofvijver zaten scheten ze alles en iedereen onder op het Korte Voorhout. Een grote afsplitsing lijkt wel nieuw maar is dat misschien helemaal niet.

In september 2009 heeft Wim Kooij rond zonsondergang een deel van het noorden van Den Haag geïnventariseerd en hij vond vijf grote (waarschijnlijke) voorverzamelplaatsen (Zie bijgaand kaartje), waarvan in ieder geval de meest noordelijke (op een kleine 2 km afstand) om middernacht nog steeds was bezet en dus een slaapplaats was. (Bron: waarnemingenrubriek Haagse Vogelbescherming). Ik veronderstel dat dat wel vaker zal gebeuren.

Herman van der Meer


luc hoogenstein

Citaat van: HPM op januari 17, 2011, 23:14:13 PM
Het probleem hier is dat ze in theorie in het hele gebied tussen Hoek van Holland, Rotterdam, Zoetermeer  en Leiden kunnen zitten.

PS. Eigenlijk moet wel de hele provincie Zuid-Holland worden afgezocht, want als je ervan  uitgaat dat ze wel 15 kilometer naar een slaapplaats kunnen vliegen, zouden de verste dieren natuurlijk ook 15 kilometer helemaal de andere kant op kunnen zijn gegaan zodat ze ook in bijvoorbeeld Hellevoetsluis, Gouda of Hoofddorp zouden kunnen zitten.

Voeg daar maar Utrecht aan toe. In een relatief jonge wijk als Lunetten duiken ze regelmatig op, en op Kasteel de Haar, bij Haarzuilens (in het Groene Hart dus) vliegen ze ook al minstens twee jaar rond. Kortom: het lijken aanwijzingen voor een zekere expansiedrift, ingegeven door.... (vul maar in!).

groet,
Luc

HPM

Citaat van: luc hoogenstein op januari 19, 2011, 16:04:30 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2011, 23:14:13 PM
Het probleem hier is dat ze in theorie in het hele gebied tussen Hoek van Holland, Rotterdam, Zoetermeer  en Leiden kunnen zitten.

PS. Eigenlijk moet wel de hele provincie Zuid-Holland worden afgezocht, want als je ervan  uitgaat dat ze wel 15 kilometer naar een slaapplaats kunnen vliegen, zouden de verste dieren natuurlijk ook 15 kilometer helemaal de andere kant op kunnen zijn gegaan zodat ze ook in bijvoorbeeld Hellevoetsluis, Gouda of Hoofddorp zouden kunnen zitten.

Voeg daar maar Utrecht aan toe. In een relatief jonge wijk als Lunetten duiken ze regelmatig op, en op Kasteel de Haar, bij Haarzuilens (in het Groene Hart dus) vliegen ze ook al minstens twee jaar rond. Kortom: het lijken aanwijzingen voor een zekere expansiedrift, ingegeven door.... (vul maar in!).

groet,
Luc

Lunetten en Haarzuilens lijken mij een beetje ver om vanuit den Haag e.o. te gaan slapen. Dat is 50-60 km, terwijl in de literatuur 15 km worden genoemd. Bovendien is er in Utrecht ook tenminste één slaaplaats (vorig jaar 64 exx).
Herman van der Meer

luc hoogenstein

Citaat van: HPM op januari 19, 2011, 18:09:24 PM
Citaat van: luc hoogenstein op januari 19, 2011, 16:04:30 PM
Citaat van: HPM op januari 17, 2011, 23:14:13 PM
Het probleem hier is dat ze in theorie in het hele gebied tussen Hoek van Holland, Rotterdam, Zoetermeer  en Leiden kunnen zitten.

PS. Eigenlijk moet wel de hele provincie Zuid-Holland worden afgezocht, want als je ervan  uitgaat dat ze wel 15 kilometer naar een slaapplaats kunnen vliegen, zouden de verste dieren natuurlijk ook 15 kilometer helemaal de andere kant op kunnen zijn gegaan zodat ze ook in bijvoorbeeld Hellevoetsluis, Gouda of Hoofddorp zouden kunnen zitten.

Voeg daar maar Utrecht aan toe. In een relatief jonge wijk als Lunetten duiken ze regelmatig op, en op Kasteel de Haar, bij Haarzuilens (in het Groene Hart dus) vliegen ze ook al minstens twee jaar rond. Kortom: het lijken aanwijzingen voor een zekere expansiedrift, ingegeven door.... (vul maar in!).

groet,
Luc

Lunetten en Haarzuilens lijken mij een beetje ver om vanuit den Haag e.o. te gaan slapen. Dat is 50-60 km, terwijl in de literatuur 15 km worden genoemd. Bovendien is er in Utrecht ook tenminste één slaaplaats (vorig jaar 64 exx).

Mijn punt is eigenlijk meer dat je wellicht de gehele randstad als één grote populatie zou kunnen beschouwen, waarbinnen onderlinge uitwisseling optreedt tussen verschillende subpopulaties (oftewel: het metapopulatiemodel). Ik vind het wat te eenvoudig om te kijken wat de verschillen in één nacht zijn, omdat je geen individuen kunt herkennen. Met andere woorden: er vinden misschien wel veel grotere onderlinge uitwisselingen plaats dan wij waar kunnen nemen.

groet,
Luc