Libellenhuidjes-cursus!

Gestart door Gert Veurink, januari 07, 2011, 19:52:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

ewoudploeg

Jaja! Die Bertus is inderdaad lekker bezig.  :duim:
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

ziet er prachtig uit!

Groet,
Nick W

Bertusvr

mijn huidjes materiaal is nu zo goed als op. :(  Ik ben tot hier gekomen. Kan niet in de schaduw staan van de huidjes van Ewoud. Maar voorlopig ben ik tevreden.

Anne Hueber †


nick w

WOOOW!  :rolleye: :duim:  Kun je de mijne ook komen doen?  ;D ;D

Groet,
Nick W

Johannes Klapwijk

Is idd gaaf geworden, ook mooi hoe je de labels hebt gemaakt...


Plak je die nu nog vast ofzo?


Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en ook maar weer eens heel voorzichtig los gegaan op de huidjes die ik van Ronald, iig is de rivierrombout en de oostelijke witsnuit gelukt :)
Nu nog vervanging zoeken voor alle incomplete huidjes komend seizoen....

Bertusvr

Citaat van: Johannes Klapwijk op maart 18, 2011, 07:30:53 AM
Is idd gaaf geworden, ook mooi hoe je de labels hebt gemaakt...


Plak je die nu nog vast ofzo?


Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en ook maar weer eens heel voorzichtig los gegaan op de huidjes die ik van Ronald, iig is de rivierrombout en de oostelijke witsnuit gelukt :)
Nu nog vervanging zoeken voor alle incomplete huidjes komend seizoen....

Ja dat wordt flink verzamelen dit jaar. Leuk vooruitzicht.
De labels plak ik niet vast. Die prik je met de spelt vast tegen het itex.

nick w

wat is itex, een soort piepschuim of heb je iets professionelers? En heb je dozen met glas erboven?

Groet,
Nick W

Bertusvr

Citaat van: nick w op maart 18, 2011, 20:02:18 PM
wat is itex, een soort piepschuim of heb je iets professionelers? En heb je dozen met glas erboven?

Groet,
Nick W

Ik heb een doos bij Vermandel gekocht. Zwarte doos met op de bodem Itex. Dat is een soort heel fijn schuim waar je makkelijk maar stevig je spelden in kunt prikken. Boven in het deksel zit een glasplaat. http://www.vermandel.com/productlist.php?action=cat&cid=43

Johannes Klapwijk

Heb jij trouwens ook last dat ze allemaal net ietsjes overhellen Bertus? Ik heb nu een heel setje, maar de ene hangt net ietsjes naar links, de ander net ietsjes naar voren.


Het valt me vies tegen om het eerste speldje er echt goed recht in te prikken blijkbaar.

Bertusvr

Ik doe aan de onderkant een druppeltje lijm op de spelt, daarna laten drogen in de stand die je wilt. Ik gebruik doorzichtig opdrogende lijm en je ziet er bijna niets van.

ronald

dat heb je echt prachtig gedaan Bertus!  :duim:
groeten, Ronald van Seijen

Johannes Klapwijk

Aan de bovenkant lijm je hem dus niet ook met de vleugelbasis vast? Hmm, zou misschien handiger kunnen zijn.

Heb dit weekeinde zowaar ook netjes een mentum uitgeprepareerd :) (Wel jammer dat6 ik oefende op een glazenmaker die toch al een poot miste).

@Ronald, mailtje gezien? :D

ewoudploeg

Inderdaad een leuk bakje (in wording)!! Nog even wachten tot ie vol zit, maar het gaat goed zie ik wel. Inderdaad wil het wel eens lastig zijn om de beesten goed op speld te zetten. Persoonlijk prik ik de speld tegen de voorkant van de vleugels en plak deze na het drogen van het huidje aan elkaar vast. Zodoende is er al behoorlijk te sturen met de speld, zodat deze in veel gevallen wel (vrij) recht zal staan.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

wat voor lijm gebruik je Ewoud? Niet elke lijm zal zuurvrij zijn, neem ik aan. En moet je daar met de etiketjes ook op letten? Of zijn de huidjes niet zo zuurgevoelig als bijvoorbeeld foto's en oude boeken?

Groet,
Nick W

ewoudploeg

Ik gebruik de lijm waar ik als peuter kranten me aan elkaar plakte :-[ . Volgens mij is het zogenaamde "schoollijm" die bij de Action of Hema te krijgen is. Meer profi (en allicht beter) is de speciale insectenlijm die je kan kopen bij Vermandel. Als mijn lijmpot leeg is, zal ik daar zeker op over stappen. De lijm van Vermandel werkt prima en prettig. Eerst de lijm goed laten drogen en dan het etiket aan de speld prikken. Die hoeft niet te worden gelijmd (althans, ik doe het nooit en dat bevalt uitstekend).
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

Citaat van: Johannes Klapwijk op maart 21, 2011, 08:11:25 AM
Aan de bovenkant lijm je hem dus niet ook met de vleugelbasis vast? Hmm, zou misschien handiger kunnen zijn.

Heb dit weekeinde zowaar ook netjes een mentum uitgeprepareerd :) (Wel jammer dat6 ik oefende op een glazenmaker die toch al een poot miste).

@Ronald, mailtje gezien? :D
gezien hoor!

en ik heb vast nog wel een poot van een glazenmaker voor je over, die kun je er vast wel mooi aanplakken  :P   werkt best goed met bv een drupje bison houtlijm, die wordt als het opgedroogd is doorzichtig en zie je nauwelijks meer dat er geplakt is.
groeten, Ronald van Seijen