Libellenhuidjes-cursus!

Gestart door Gert Veurink, januari 07, 2011, 19:52:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink

op 5 februari is het zover...

De eerste NVL-activiteit van dit jaar, in samenwerking met KNNV-Zwolle
Voor de tweede keer zullen Ewoud van der Ploeg en Christophe Bochard de libellenhuidjes-cursus presenteren!
13.30 Doepark Nooterhof Goertjesweg 5 Zwolle. Opgave bij Erwin de Visser, erwin.de.visser<a>zonnet.nl of bij mij.
Zie ook www.brachytron.nl

Huidjes, binocs en boeken zijn aanwezig, maar neem ook je eigen (evt. ongedetermineerde) huidjes mee!

groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

Oef, leuk. Ik moet (wil) er toch een keer aan geloven, maar weet nog niet of ik er bij ben. Jammer dat het toevallig samenvalt met de Dutch Birdingdag.

Gert Veurink

ja, alhoewel ik denk dat de overlap niet zo heel groot is... Maar voor jou en een paar anderen wel.
Maar goed libellen-vogels-libellen-vogels... zo heel moeilijk is het ook niet ;)
groet!
Gert Veurink



nick w

ik kom graag met mijn jufferhuidjes  ;)
Groet,
Nick W

ewoudploeg

Citaat van: JohanvantBosch op januari 08, 2011, 19:58:15 PM
Oef, leuk. Ik moet (wil) er toch een keer aan geloven, maar weet nog niet of ik er bij ben. Jammer dat het toevallig samenvalt met de Dutch Birdingdag.

Johan, de keuze tussen vogels en libellen...... Pffff, waar hebben we het over :P .. Maar het is wel zo: veel van die meetingen vinden in het voorjaar plaats. Dan is er snel wat overlap.. Helaas lukte het niet om de dag afgelopen najaar te organiseren.

Nick: Juffers?!?!?!!? Haha, hartstikke leuk! Ik ben benieuwd. Gelukkig zijn de juffers niet of nauwelijks moeilijker dan de grote jongens. Jammer dat men soms bang is voor de moeilijkheid het kleine grut. Nergens voor nodig.
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

nick w

k denk niet dat er veel bijzonders tussen zit, maar ik vind het wel fijn om ze even voor te leggen en te checken wat ik heb.

Groet,
Nick W

ronald

ik ga dit jaar weer een poging doen om bij de cursus te zijn. vorig jaar slaagde dat niet echt (...) maar nu rij ik mee dus zal het vast wel lukken  :P
ik neem in ieder geval van meerdere soorten huidjes mee voor mensen die hun verzameling willen aanvullen, dus neem als het even kan een bakje mee met meerdere vakjes.
tot zaterdag!
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

het gaat hard waaien, dus ramen dicht he  ;D

ewoudploeg

Heel in het kort alvast het programma:

1 Welkom
2 Voorstelrondje
3 De ontwikkeling van een libel
4 Het verzamelen van huidjes
5 Introductie tot de determinatie van huidjes
6 Huidjes in de praktijk
7 Bespreking van de huidjes van het praktijkgedeelte
8 Het aanleggen van een collectie
9 Vragenrondje
10 Sluiting

Het is een beetje afhankelijk van de hoeveelheid resterende tijd, maar ik zal hoogstwaarschijnlijk na de sluiting nog een demo huidjes prepareren weggeven. Op dat moment is er ook tijd om mee gebrachte huidjes te (laten) determineren.

Zoals al bleek uit de mail die jullie gisteren ontvingen: veel voorbereiding van jullie kant is niet noodzakelijk. Enig gereedschap (pincetten) volstaat. We maken er wat van morgen!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

Marijn_Verbeek

Bedankt jongens,

Het was wederom leerzaam  :duim:

Groet,
Marijn
Groet,
Marijn Verbeek

Ton E.

En motiverend en frustrerend, want wat weten we weinig...... :duim:

Ton

Gert Veurink

heb niet alles meegekregen, maar wat ik meekreeg was top! enthousiaste mensen, duidelijke uitleg en interesse verder aangewakkerd. Volgend jaar weer en dan wat ruimer plannen en hopelijk met een nieuw standaardwerk! De proefdrukken en voorbeelden maken het duidelijk, over niet al te lange tijd werken we met de Van der Ploeg/Brochard ipv de Heidenberg/Seidenbusch! :duim: 
Mooi startschot van het seizoen, 12 maart nvl-dag en dan snel de eerste vuurjuffer zoeken... we gaan de goede kant weer op ;)
groet!
Gert Veurink



ronald

het was zeker een leuke dag!
bijgaand enkele foto's, de mensen in de zaal, de meester met zijn geliefde procten en nog een mooie verzameling larvenhuidjes. samen met de leerzame stof en een boel lol vond ik het een heel geslaagde dag!  :)
groeten, Ronald van Seijen

Weia

Ik heb nog met de gedachte gespeeld om spontaan even langs te gaan om wat mensen te leren kennen die ik nog niet ken. Maar door bezoek en de wind kwam het er niet van. De studiedag dan maar?!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Bertusvr

Het was erg leuk en leerzaam. Heb zojuist nog een larvehuidje van een groene glazenmaker vochtig gemaakt en geprepareerd. Ja ja. Alleen het mentum hangt er een beetje zielig bij. Maar even kijken hoe het opdroogt. Sowieso al leuk om de pootjes mooi te plaatsen, het lichaam mooi recht te krijgen en de vleugelzakjes boven op. Toch nog even schrikken als je de pootjes buigt als ze vochtig zijn, ze knakken maar breken niet. Denk dat ik een nieuwe hobby heb.

ronald

Bertus, het droogt zo op als jij het prepareert. maar als het mentum er wat sneu bijhangt dan kun je dat later nog wel herstellen hoor, je kunt ook alleen het mentum natmaken en daar met 50 spelden (toch?  ;) ) beter vorm aan geven.
leuk dat je er zo'n lol van hebt trouwens!
groeten, Ronald van Seijen

Anne Hueber †

Leuk, dat jullie zo'n gezellige en leerzame dag hebben gehad. Ik kon helaas niet, m'n kleindochter was jarig, ze is 5 jaar geworden en moest oma natuurlijk naar haar feestje ;D

ronald

klinkt ook heel leuk Anne, gefeliciteerd!  :)
groeten, Ronald van Seijen

ArjenDrost †


Fijn dat jullie zo'n leuke dag hebben gehad!! Dit jaar lukte het niet echt om er bij te zijn. Studiedag wel weer uiteraard!

Citaat van: Gert Veurink op februari 05, 2011, 22:06:32 PM
Volgend jaar weer en dan wat ruimer plannen en hopelijk met een nieuw standaardwerk! De proefdrukken en voorbeelden maken het duidelijk, over niet al te lange tijd werken we met de Van der Ploeg/Brochard ipv de Heidenberg/Seidenbusch! :duim: 
Enig idee voor wanneer hij gepland staat? Ben dan wel niet echt een huidjes man, maar dit klonk vorig jaar toch wel erg mooi!

Bertusvr

Nou het eerste resultaat: Niet om naar huis te schrijven. Lichaam was krom, is nu recht. Pootjes nog niet helmaal zoals het hoort, maar beter dan om elkaar heen gevouwen. Het mentum hangt aan nog maar aan een zijden draadje. Snel ff een foto gemaakt.

ronald

ziet er zo al heel netjes uit Bertus, leuk!
groeten, Ronald van Seijen

nick w

Weet niet of ik die hobby van dat opspelden ook oppakken, maar het was weer een geweldige bijeenkomst, dank aan presentatoren, organisator, en alle andere medewerkenden!  :) :duim: :duim: 

Heb mijn jufferhuidjes nu ook kunnen determineren, en weer tips gekregen voor beter zoekwerk komende zomer, bijvoorbeeld weet ik nu dat bandheidelibellen heel laag bij de grond uitsluipen. Geen wonder dat ik ze niet kon vinden vorig jaar! Top!

Groet,
Nick W

Bertusvr

Bij deze paardenbijter bleeft het mentum heel en gingen de antennes uit, alleen brak er een poot  :(

ewoudploeg

Tsjonge! Wat een reacties ineens. Super! Een ieder een groot stuk van de bedanktaart voor de leuke dag. Mijn bedankje viel gisteren in het geroezemoes misschien een tikkeltje in het niet, maar hierbij is ie er alsnog. Jullie motivatie motiveerde mij om er wat leuks van te maken!  Ik ga niet op iedere reactie reageren, maar ik licht er toch even twee uit:

Ton: Frustrerend, want wat weten we weinig: ach ja.... vreest niet. De basis heb je dit jaar absoluut gelegd als je een beetje fanatiek aan de gang gaat. Uiteraard weet je/weten we dan nog steeds weinig. Het is toch nog pionieren die huidjes en ook voor het al meer ervaren volk valt er nog enorm veel te leren. Dat maakt het leuk!

Bertus: fanatiekeling!!!! Hartstikke leuk te zien dat je het prepareren meteen gretig oppakt. Je schrijft: de pootjes nog niet helemaal zoals het hoort. Hierin is de keuze geheel aan jou. Ik prepareer alle pootjes naar voren, maar dat is absoluut geen regel. Ik vind je resultaat er best leuk uitzien, zeker voor een eerste poging. Geen wonder dat de paardenbijter er neit helemaal heelhuids af gekomen is. Dat zal je zeker in het begin nog vaker gebeuren. Kies vooral huidjes waarvan je meerdere hebt, dan is de treurnis kleiner als het mis gaat.

Nogmaals: DANK!!!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

ronald

Citaat van: Bertusvr op februari 06, 2011, 15:08:47 PM
Bij deze paardenbijter bleeft het mentum heel en gingen de antennes uit, alleen brak er een poot  :(
pootjes zijn overigens wel weer aan te lijmen, ik doe dat zelf nog wel eens met een drupje sneldrogende houtlijm die doorzichtig wordt als het droog is. zo'n reparatie valt nauwelijks op met het blote oog. en zo kun natuurlijk ook andere delen van een huidje wel weer repareren.
en mocht je eens een huidje echt vernield hebben (of behoefte aan meer oefenmateriaal hebben) en je bent hier in de buurt dan kom je gewoon langs voor een nieuwe voorraad!  :)
groeten, Ronald van Seijen

Bertusvr

Ronald bedankt. Ik blijf eerst even oefenen op paardenbijterhuidjes, daarna een grote keizer en nog een groene glazenmaker. (De huidjes van de Noordse glazenmaker en Oostelijke witsnuit durf ik in ieder geval nog niet). Ga nu eerst zorgen voor een goede opbergruimte voor de geprepareerde huidjes waar ik tevreden mee ben, zodat die huidjes niet meer beschadigen.

Traveler

#26
Erg leuke en interessante cursus. Bedankt hiervoor en Ronald ook nog bedankt voor de huidjes. Fijn dat mensen hun kennis en ervaring op zo'n enthousiaste wijze willen delen.

:duim:

Met vriendelijke groet,

Rutger


Bertusvr

Het resultaat van het natmaken, opnieuw vormen en weer laten drogen van wat huidjes. Leuk om te doen hoor.

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



ronald

groeten, Ronald van Seijen