(witkop?) staartmees

Gestart door jj van vliet, januari 07, 2011, 19:48:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

jj van vliet

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/51668801
Staartmees - Aegithalos caudatus gezien op 2011-01-07 te Maassluis
foto`s :






bij voorbaat dank j.j. van vliet

Robert V.T

Dit is inderdaad een witkopstaartmees :duim:
Let op de de zuivere witte kop en de witte flanken (bij staartmees roze).
Groeten,

Robert van Tiel

Jarinka

Citaat van: Robert V.T op januari 07, 2011, 19:50:33 PM
Dit is inderdaad een witkopstaartmees :duim:
Let op de de zuivere witte kop en de witte flanken (bij staartmees roze).
De flanken zijn hier ook roze (kijk bijvoorbeeld naar de tweede foto). En in de ANWB staat het volgende: "Witkopstaartmees heeft geheel witte kop (zonder donkere tekening) en wittere onderzijde dan europaeus, met roze op flank."

De buik is dus wel witter dan van een Staartmees, maar de flanken zijn prima roze.
Groeten, Jarinka Heijink

Robert V.T

Citaat van: Jarinka op januari 07, 2011, 19:54:24 PM
Citaat van: Robert V.T op januari 07, 2011, 19:50:33 PM
Dit is inderdaad een witkopstaartmees :duim:
Let op de de zuivere witte kop en de witte flanken (bij staartmees roze).
De flanken zijn hier ook roze (kijk bijvoorbeeld naar de tweede foto). En in de ANWB staat het volgende: "Witkopstaartmees heeft geheel witte kop (zonder donkere tekening) en wittere onderzijde dan europaeus, met roze op flank."

De buik is dus wel witter dan van een Staartmees, maar de flanken zijn prima roze.

Ik heb nu even geen boek bij de hand, maar ik vind dat je op foto 2 juist witte flanken ziet, maar misschien ligt dat aan mij :P
Groeten,

Robert van Tiel

Oenanthe

Ik zie niet alleen roze flanken maar ik meen zelfs een toefje zwart op de kop te zien. Dus zou ik er een witkoppige staartmees van maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Jongens/meisjes, lees dit artikel http://www.dutchbirding.nl/~dbaftp/wietze/Pagina%27s%20van%20DB%2030%285%292008.pdf nou eens: alles-wat-je-altijd-al-wilde-weten-over-Witkopstaartmezen-maar-nooit-durfde-te-vragen..........
Kort: vergeet voorlopig even die roze/witte flanken en/of zwarte/witte tertials; alléén een zuiver witte kop met scherpe afscheiding van zwarte nekband is diagnostisch. Op de foto's is dat helaas niet 100% zeker te zien: Witkoppige dus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jj van vliet

Bedankt Frank, duidelijke argumentatie. Ik ga mijn waarneming aanpassen.

HPM

Citaat van: frankneijts op januari 07, 2011, 21:36:29 PM
Jongens/meisjes, lees dit artikel http://www.dutchbirding.nl/~dbaftp/wietze/Pagina%27s%20van%20DB%2030%285%292008.pdf nou eens: alles-wat-je-altijd-al-wilde-weten-over-Witkopstaartmezen-maar-nooit-durfde-te-vragen..........
Kort: vergeet voorlopig even die roze/witte flanken en/of zwarte/witte tertials; alléén een zuiver witte kop met scherpe afscheiding van zwarte nekband is diagnostisch. Op de foto's is dat helaas niet 100% zeker te zien: Witkoppige dus.

Dat vind ik dit een beetje rare conclusie. Dat het op de foto niet met zekerheid is te zien lijkt me geen reden om er een witkoppige van te maken. Er is tenslotte ook niet met zekerheid te zien dat het een witkoppige is (Dat toefje zwart van Maarten zie ik niet). Uiteindelijk gaat het er om wat de waarnemer heeft gezien.
Als de documentatie niet voldoende diagnostisch is (wat met witkopfoto's heel gemakkelijk kan) moet dat tot uitdrukking komen in de validatie, niet in een verandering van (onder-)soort. Omdat er verder geen beschrijving is zou je hier m.i. hooguit kunnen vragen om hem op onzeker te zetten. Witkopwaarnemingen zonder documentatie hoeven ook niet in witkoppige veranderd te worden.
Herman van der Meer