4 x Boleten soorten

Gestart door Ringneck, september 16, 2006, 15:46:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ringneck

Foto 1 : Melk Boleet




Foto 2 en 3 Kastanje Boleet



Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

Ringneck

Foto 4 en 5 : voor mij een onbekende Boleet soort





Foto 6 : ook voor mij onbekend



Alvast bedankt,
Rob

Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

kvb

Beste Ringneck (hoe bedenk je het)

De foto's 2,3 en 6 zijn waarschijnlijk allemaal roodsteelfluweelboleten. De eerste twee in topvorm. De laatste in het stadium vlak voor de aanval van die witte schimmel. 4 en 5 zijn mogelijk hetzelfde maar dat weet ik nog minder zeker.

Kik


Niko Buiten

#3
Ik ben het ermee eens dat foto 1 een Melkboleet is. Wanneer de foto genomen is in kalkrijke duinen heb je een goede kans dat de Koperrode spijkerzwam, waarmee de Melkboleet daar samengroeit, er ook verschijnt.  Ik heb daar eens een onderzoekje aan gewijd en erover gepubliceerd in Coolia.
Groet,

Niko Buiten.


Ringneck

Beste Niko,  

Ik heb de Melk boleet in Spanderswoud gefotografeerd ver van de duinen weg.

Rob
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

a.houter

Fot 1 zou idd best eens een Melkboleet kunnen zijn.
Foto 2 lijkt veel meer op Boletus badius - Kastanjeboleet
Foto 3 is geen Boleet , maar een Gyroporus. Dini Koopmans heeft deze ook dit jaar gevonden. Vergelijk maar eens met Gyroporus castaneus.
Foto 4 een oude Boletus chrysenteron, je kunt nog net een rood aangelopen vraatplekje zien.
:duim:  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

knabenkraut

Dag Andre,

De blauwe verkleuring bij de kaneelboleet zit me niet helemaal lekker.
Ik las in de Gerhardt dat hij niet verkleurde. Bij die van mij trad ook geen verkleuring op. Of zit ik bij de verkeerde foto te kijken?
groetjes,
Dini

a.houter

Nee, dat heb je goed gezien. Ik heb er ook even naar zitten kijken, maar trok de conclusie dat de verkleuring geen gevolg van kneuzing was, dit kan andere oorzaken hebben, zoals bacteriële of chemische.
Opvallend was de lichte kleur v.d. poriën, de hoedrand, maar vooral het tomenteuze v.d. hoedhuid.
:)

Hoe was de excursie? Kun je online komen?

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

JW_2all

#8
Graag willen wij bij boleet foto 1 iets inbrengen:

Melkboleet en Koeieboleet lijken sterk op elkaar als zij jong zijn.  
Melkboleet heeft echter op de steel kleine klierpuntjes (loep!), en de koeieboleet niet. Melkboleet komt meer in de duinen voor en koeieboleet meer in binnenland (pleistocene zandgronden).
Ook koeieboleten kunnen door spijkerzwammen vergezeld worden.

Petra & Jan Willem
Groet,
Jan

a.houter

#9
De poriën zijn te fijn voor Koeienboleet.
De kleuren deugen niet voor Koeienboleet.
De (melk)druppeltjes zijn typerend voor melkboleet.
De standplaats wordt heel vaak beïnvloed door de aanleg van schelppaden, zelfs een paar meter daarnaast.

Koeienboleet vind ik te ongeloofwaardig. :huh:
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

JW_2all

#10
CiteerDe poriën zijn te fijn voor Koeienboleet.
De kleuren deugen niet voor Koeienboleet.
De (melk)druppeltjes zijn typerend voor melkboleet.
De standplaats wordt heel vaak beïnvloed door de aanleg van schelppaden, zelfs een paar meter daarnaast.

Koeienboleet vind ik te ongeloofwaardig. :huh:
Een jonge koeieboleet heeft even fijne porien als een jonge melkboleet. Ze lijken dan nog sterk op elkaar. Pas daarna groeien ze uit. Het zijn de kliertjes op de steel die onderscheidend zijn. Daaraan dankt de melkboleet zijn wetenschappelijke naam granulatus (korreltjes).
Het doorslaggevend bewijs is dus niet de melk. Er zijn meer paddenstoelen die vocht afscheiden.

In jong stadium is beide mogelijk, maar bij de koeieboleet worden de porien al snel groter en geler, zoals op bijstaande foto, gemaakt langs een fietspad in het Spanderswoud, vandaag.
De fietspaden in het Spanderswoud bestonden inderdaad in het verleden uit schelpen, nu vervangen door leem, maar dat maakt niet uit. Bovendien zijn bepaalde bospercelen in het verleden met kalk bemest.
Groet,
Jan

a.houter

Ik blijf erbij...Koeienboleet kennen we hier erg goed, omdat ze deel uitmaken van het NEM-project; die worden gevolgd voor de waarneming van de Rossige spijkerzwam. In het Boetelerveld alhier is de Koeienboleet, alsmede de Rossige spijkerzwam ruim vertegenwoordigd. Dit is geen Koeienboleet. Volgens mij is dit trouwens een volgroeid exemplaar, in dit stadium zou Koeienboleet al veel groffere poriën moeten hebben met een gele kleur.


@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

JW_2all

CiteerIk blijf erbij...Koeienboleet kennen we hier erg goed, omdat ze deel uitmaken van het NEM-project; die worden gevolgd voor de waarneming van de Rossige spijkerzwam. In het Boetelerveld alhier is de Koeienboleet, alsmede de Rossige spijkerzwam ruim vertegenwoordigd. Dit is geen Koeienboleet. Volgens mij is dit trouwens een volgroeid exemplaar, in dit stadium zou Koeienboleet al veel groffere poriën moeten hebben met een gele kleur.
Bedoel je met de rossige spijkerzwam de koperrode of de roze?
De roze spijkerzwam komt in het Gooi (Zuiderheide) voor, vandaag hebben wij voor het eerst de koperrode aangetroffen, langs een fietspad in het Spanderswoud.
Spijkerzwammen kunnen op Suillus-soorten en op vezeltruffels groeien.

Groet,
Jan

a.houter

Deze...Gomphidius roseus


@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

a.houter

@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

JW_2all

Citeer...
Schitterende foto's, geen twijfel mogelijk, de roze!
Groet,
Jan

a.houter

Maar dat is not the issue...als het nu alleen maar om de discussie an sich gaat, dan haak ik af.

Dit is een Koeienboleet Suillus bovinus. Het verschil in vnl de poriën lijkt mij duidelijk.
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

JW_2all

CiteerMaar dat is not the issue...als het nu alleen maar om de discussie an sich gaat, dan haak ik af.

Dit is een Koeienboleet Suillus bovinus. Het verschil in vnl de poriën lijkt mij duidelijk.
Mee eens, wij bedoelen ook alleen maar dat die andere vermoedelijk een melkboleet is in plaats van met zekerheid.
We hebben ons twee jaar geleden vergist in een melkboleet in Den Treek die toch in de koelkast een koeieboleet bleek te worden. Vandaar dat wij vinden dat je bij zo'n jong exemplaar echt op de kliertjes moet letten. In het Spanderswoud zouden ze weleens allebei kunnen voorkomen.
Groet,
Jan

Ringneck

Koeboleten heb ik vaak gezien in allerlei stadia's en ik heb geen een gezien die iets weg had van de foto van (wat ik denk) een melkboleet is.

Bij deze een vergroting van de onderkant, misschien geeft dit meer duidelijkheid.



Rob  B)  
Met vriendelijke groeten,

Rob


My Webpage

a.houter

Voor mij hoef je niet duidelijker te worden Rob, zelfs de kliertjes lijken zichtbaar te zijn. :duim:
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

JW_2all

Citeer, zelfs de kliertjes lijken zichtbaar te zijn.
En daarmee is het bewijs geleverd dat beide soorten in het Spanderswoud voorkomen!
Groet,
Jan

Corryabbink

#21
Citeer
Citeer, zelfs de kliertjes lijken zichtbaar te zijn.
En daarmee is het bewijs geleverd dat beide soorten in het Spanderswoud voorkomen!
Hier snap ik helemaal niets meer van   :o en vind ik niet relevant.
Volgens mij ging het erom of het fotoexemplaar al dan niet een Melkboleet was.

Ik heb het artikel wel 4 x over moeten lezen om te begrijpen dat het exemplaar op de foto toch een Melkboleet is en dat de door jou gevonden soort een Koeienboleet is die dus ook in Spanderswoud voorkomt. In eerste instantie dacht ik zelfs dat je de Melkboleet weer aan het bediscussiëren was.

Het zou verstandiger geweest zijn aan het eind te melden dat je het volkomen met de determinatie eens was.

Verder heb ik nog een opmerking en daar wordt door meerdere gebruikers van afgeweken:
"Onderteken uw berichten met uw eigen naam. Dit kunt u instellen bij uw persoonlijke gegevens"
Een van de regels die te lezen zijn op:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?act=boardrules

Het is wel prettig om te weten waaraan het woord gericht moet worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Drachten

De eerste foto is met 100@ zekerheid de melkboleet. Geen twijfel mogelijk.

Koeienboleten zijn wat snel ranzig, okergeel tot roestbruin, gele buisjes en vaak met slijmerige hoed. De ROZE SPIJKERZWAM heeft dezelfe biotische eigenschappen en groeit daarom vaak samen met de koeienboleet.

Foto 2 en 3 zijn waarschijnlijk roodsteelfluweelboleten. Mocht het vlees sterk blauw aankleuren dan zou het ook nog een afwijkende kastanjeboleet kunnen zijn, bij zwak blauw aankleurend vlees ga ik voor de roodsteelfluweelboleet. Echter, ik vind de steel niet echt rossig.

Het eigenaardige aan foto 4 en 5 zijn de fijne porieen die bij de kastanjeboleet toch echt veel breder zijn, ik weet dus niet welke soort dit is.

Foto 6 is de sombere fluweelboleet.

Menko.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm

Drachten

Correctie, de sombere is toch de roodsteel, de sombere kleurt namelijk niet rood, en die op de foto wel. Het is dus een roodsteelfluweelboleet.

Menko.
Met uitzinnig vriendelijke mycologische groet'n

Menko

http://www.weatherservice.nl/skyalert.htm