glanskop, matkop of zwartkop

Gestart door wimha, december 26, 2010, 01:07:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimha

Hoi deze vogel, zie bijlage, heb ik gezien in Doetinchem.
Hij lijkt het meest op glans- of matkop. Maar ik mis wel een zwarte kinvlek.
Voor een zwartkop is hij in mijn ogen niet grijs genoeg.

Alvast bedankt?

Wim

peterflits

Aan de lichte pennen te zien is het een matkop.

mvg
Peter
Mijn laatste nieuwe waarneming Poelruiter

frankneijts

Citaat van: peterflits op december 26, 2010, 08:43:14 AM
Aan de lichte pennen te zien is het een matkop.

mvg
Peter

Die "lichte pennen" worden bij Matkop gevormd door lichte zomen aan de armpennen en hier lijken de handpennen licht: een kwestie van lichtval dus. Buiten dat is het een weinig betrouwbaar kenmerk.....
Beter is het te letten op de lichte vlek of streepje op de bovensnavel zoals hier: een (bijna) diagnostisch kenmerk voor Glanskop waarbij de 2-kleurige wang (wittige voorste helft, licht bruinige achterste helft) en glanzende kopkap ondersteunend zijn. De vogel heeft mogelijk slechts een zeer klein kinvlekje, is op deze foto's erg lastig of niet te zien. Enne.... ook Matkoppen bezoeken voederplaatsen (hoewel Glanskoppen vaker) dus dat zou ik niet als determinatie-criterium gebruiken......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Inderdaad is hij voor een zwartkop niet grijs genoeg. Jammer voor de determinatie want nu beginnen de problemen pas echt: glanskop of matkop. Met dit weer komen alle vogels op de voertafel: uit Vlaanderen kreeg ik al bericht van waarneming van een veldleeuwerik in een (grote) tuin. De meest bruikbare kenmerken die Frank noemt zijn op de foto niet allemaal even gemakkelijk te zien. Op de bovenste foto is wel goed de gedrongen lichaamsbouw met brede nek te zien. Dat pleit voor matkop. En dat is het naar mijn mening ook.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

#4
Citaat van: Oenanthe op december 26, 2010, 11:44:30 AM
De meest bruikbare kenmerken die Frank noemt zijn op de foto niet allemaal even gemakkelijk te zien. Op de bovenste foto is wel goed de gedrongen lichaamsbouw met brede nek te zien. Dat pleit voor matkop. En dat is het naar mijn mening ook.

De hoek waaronder de bovenste foto is gemaakt (schuin van boven) zou van èlke vogel een gedrongen, halsloos en breednekkig geval maken........Dit illustreert ook de lastige bruikbaarheid van dit kenmerk: het is sterk afhankelijk van de hoek waaronder je er naar kijkt. Ook is het afhankelijk van welke referenties je hebt om dit te beoordelen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wimha

Ik hoor het al. Het is niet te achterhalen of het een matkop of een glanskop is.
In iedergeval bedankt voor de reacties.

Wim

frankneijts

Citaat van: wimha op december 27, 2010, 13:52:19 PM
Ik hoor het al. Het is niet te achterhalen of het een matkop of een glanskop is.
In iedergeval bedankt voor de reacties.

Wim

Jawel hoor: 't is een Glanskop.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/